Elektronica, wat is dat?

Dit topic is gesloten

Anoniem

Na 30 jaar elektronica studie heb ik nog wat struikelblokken liggen. Mogelijk ben ik niet de enige met morele hangijzers.

Het begon met de SI basiseenheden waarbij de elektrische stroom de hoeveelheid lading per seconde is, dit is een afgeleide eenheid!! Coulomb is bepaald opbasis van iets van ca. 1016mm buis gevuld met kwik.

Het elektron zou negatief geladen zijn en van de min pool naar de plus pool "bewegen". Einstein heeft nooit het bestaan van het elektron kunnen bevestigen.

Electriciteit wordt opgewekt, dat zou met "geesten" ook zo gaan.
Electrisch vermogen is het vuur dat zich ongezien door de lucht verplaatst.

Electronica is gemiddeld na 8 jaar afval, wat is de voruitgang?
Bohr en Rutherford zijn natuurlijk allang achterhaald, waarom mogen wij dit niet weten? Ooit iets van ?peos? gedownload hierover. Het boek energie uit atoomkernen geeft een duidelijker beeld van het systeem dmv trapezium.

Heel benieuwd naar hersenkronkels hierover.
Happy Eastern!!

[Bericht gewijzigd door Anoniem op 7 april 2023 08:38:55 (78%)

GJ_

Moderator

Op 7 april 2023 08:33:49 schreef SuperPrutser:
Bohr en Rutherford zijn natuurlijk allang achterhaald, waarom mogen wij dit niet weten?

Van wie mag je dat niet weten? De heren hebben een model opgesteld, proefjes gedaan, conclusies getrokken, en nog wat aannames er achteraan gedaan die ze nooit gepoogd hebben te bewijzen toch?

"...mogen wij niet weten" klinkt als het begin van een samenzweringstheorie. :-)

"Happy Eastern"... wat is dat? >:)

LDmicro user.
JoWi

Special Member

Einstein heeft nooit het bestaan van het elektron kunnen bevestigen.

Zo ken ik er nog wel een paar. Zoek maar even de SI definitie van een Coulomb op, kwik heeft er weinig meer mee te maken.
Einstein heeft nooit het bestaan van SuperPrutser bewezen, SuperPrutser bestaat dus niet.

Ignorance is bliss
Frederick E. Terman

Honourable Member

Na 30 jaar elektronica studie

Coulomb is bepaald opbasis van iets van ca. 1016mm buis gevuld met kwik.

Ik denk dat ik deze maar oversla.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Op 7 april 2023 09:03:17 schreef JoWi:
Einstein heeft nooit het bestaan van ... bewezen,

Voor zover ik als niet-wetenschapper begijp zal een wetenschapper nooit iets "bewijzen" als zijnde een vaststaand iets, maar meer bewijzen zoeken als ondersteuning van een theorie.
Als je wetenschappelijk bewijs zoekt om iets als rotsvast bewezen te krijgen heb je dan wel begrepen wat wetenschap is?

Onder onze toepassing gerichte elektronica zit een heel stuk natuurkunde dat zich bezighoud met dit soort zaken.

Daar ben ik bij gebrek aan training zeker geen deskundige in, maar ik heb zelf geen moeite met die situatie en merk dat het soms een handig uitgangspunt is bij het denken over elektronische problemen.
Een duurdere opamp blijkt nu eenmaal niet voor alles de oplossing ;)

Wat betreft onze huidige wegwerpsamenleving; die lijkt hoe dan ook nogal eindig, en daarmee op langere tijdschalen niet zo relevant.

Alex P

Golden Member

Ik zie géén schoolvraag, en de relatie met elektronica zie ik ook niet. Mag hier een slotje op?

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Alweer gesnoven? Doe dat toch niet man.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

"Happy Eastern"... wat is dat?

Vrolijk Paasfeest. Waar ik me graag bij aansluit, overigens.

Al denk ik dat het "Easter" is, eerder dan "Eastern". (misschien een beetje verward met het "Ostern" van onze, jawel, Oosterburen.)

Electriciteit wordt opgewekt, dat zou met "geesten" ook zo gaan.

Nee. Geesten roept men op. Wel gaan er verhalen over het opwekken van doden, Lazarus en zo.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op 7 april 2023 19:32:18 (10%)

revado

Honourable Member

Als je 30 jaar in iets gestudeerd hebt en dan NOG zoveel (school)vragen hebt waar je je druk om maakt dan is er iets niet helemaal goed gegaan.

RAAF12

Golden Member

Nou zit is niet meer op school maar ik heb soms ook wel vragen bijv. de eenheid Volt die in U wordt uitgedrukt. Blijkbaar was de V al vergeven in het SI stelsel. Vind toch wel een omissie dat Volt, voltage en spanning ineens een U wordt. En die U is nergens een afkorting van! Tja.....

ehh, herstel

U = urgere (Latijn voor 'voortdrijven)

... het systeem dmv trapezium.

Daar beginnen alle samenzweringstheorien mee...

Arco

Special Member

En die U is nergens een afkorting van! Tja.....

Waarschijnlijk is het een 'U' geworden simpel omdat die nog vrij was (en het meest op een 'V' lijkt... :) )
Theoretisch aantonen dat iets bestaat voordat het echt ontdekt wordt gebeurt wel vaker, bijv. het Higgs deeltje. (werd pas 50 jaar later echt ondekt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Dit gaat nergens meer over.

Dit topic is gesloten