Coolmob, hoe zit dat nou?

Dit topic is gesloten

Anoniem

Ja hoi, aub over Coulomb, niet de koe, robocop en de e-Aster graag hier:
In mijn eerste boek getiteld "De Electriciteit en haar toepassingen Deel 1 druk 3, door Dhr. P. Visser an. 1938 vanuit J. W. Willemsen Directeur N.V. Groeneveld, v.d. Poll & Co's electro-technische fabriek en bestuurslid vertelt vanaf pagina 11 in superprutservisie samengevat:
Gezien het transport van zilverdeeltjes tussen anode en kathode is "beschouwd":
in een jip en janneke zilverzoutoplossing spreekt men van 1 Coulomb wanneer via electrische weg 2,788 MT zilver neerslaat. -> zo iets ongeveer.
Ook vind men dat wanneer dit in 1 secunde kan, er 1 Ampere elektrische stroom aanwezig is gweest tussen Anode en Kathode.
Wat moet ik hier nou van denken?
Die SI-code heeft nog geen leraar mij uit kunnen leggen.

Wikipedia:

Dat houdt in dat 1 coulomb gelijk is aan de elektrische lading van ongeveer 6,241 506 × 1018 electronen

En inderdaad, de Ampère is daarvan afgeleid. Als in 1A is 1 coulomb per seconde.

Anoniem

Ik heb altijd veronderstald dat de stroomsterkte relatief is ten opzichte van de coulomb gezien Q / sec

Anoniem

idd, ik ben van het weekend aan het genieten, (kip of ei verwarring 2x 1 cel of 2 verschillende organismen).
Op pag 13 stond het volgens mij beschreven als:
Wat nou weerstand is is iets met een kwikzuil van hoelang en diebrede waarbij 1 en 1 en 1 is zo..
Op pag. 12 lees ik dat spanning en weerstand in essentiele beschouwing de resultante zijn van de flusss.
Daar heeft nog niemand het over gehad....
Mijn ervaring is dat ik naar een deeltje of golf mag kijken terwijl er alleen over spanningsvelden en vloeitjes wordt gesprokem met een hoop inline en tegendraads.. weet ik veel... iemand?
Zou het grappig vinden om met we ber te sparren, denk dat dit een overzichtelijker begin is..
Als er ergens een deksel hangt hoor ik dat graag natuurlijk.. dat doet voor mij de deur dicht en sta ik weer in de tuin.

Anoniem

ik snap het alleen als ik stel dat ik er af moet blijven tot ik het snap... wat snap ik nou niet??? Ik maak mij niet druk en neem niemand iets kwalijk maar het verwondert mij wel...

Anoniem

Lieve reaguurders,

Analogie vind ik geweldig.
Je kan een waarschuwing over het hoofd zien
Je kan een waarschuwing niet gegund zijn
Je kan een waarschuwing niet accepteren
Je kan een waarschuwing niet tolereren

Je kan ook alle waarschruwers negeren.
Wanneer de spanning het hoogst raakt volgt er doorslag,
of zou de adem te sterk worden?

Vragen staat vrij....

Fijne Paasdagen, (zoek de prikkels op)

GaLief!

Op pag 13 stond het volgens mij beschreven als:
Wat nou weerstand is is iets met een kwikzuil van hoelang en diebrede waarbij 1 en 1 en 1 is zo..
Op pag. 12 lees ik dat spanning en weerstand in essentiele beschouwing de resultante zijn van de flusss.

Sorry maar door ontbrekende leestekens, grammaticale en gewoon spel fouten begrijp ik niet zo heel veel van jouw verhalen. Ik geloof niet dat dit zo in dat boek uit 1938 heeft gestaan. Dat moet haast wel oud Nederlands geweest zijn. Men was in die tijd beter in de Nederlandse taal dan men tegenwoordig is. En dat oud Nederlands is beter te begrijpen dan jouw samenvattingen.

Ik denk dat je hier beter een scan van de text kunt neerzetten dan de beknopte Jip en Janneke uittreksels die je zelf maakt. Als je daar dan je vragen en opmerkingen over stelt word het voor een nono als ik tenminste ook nog begrijpelijk. In die tijd had men nog nauwelijks een ampere of een volt meter en moest men op andere creatieve manieren spanning en stroom meten. En die manieren zijn echt wel herleiden naar de huidige SI standaards.

Als je dit

gebruikt kun je je schrijfouten als reaguurders en waarschruwers later verbeteren. Mijn texten barsten ook altijd van de fouten en ik gebruik dit dus heel veel. Later je texten even nalezen helpt echt.

Want wat is in vresenaam die Coolmob in de aanhef van deze posting?

[In een offtopic]
Ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand is, maar met een blik op zijn laatste posts wens ik Superprutser sterkte?
Eerder gaf deze gebruiker in mijn herinnering normale bijdragen.

Sine

Moderator

Dit is eigenlijk dezelfde vraag als je als je vorige topic ... wat niet veel minder wazig en onleesbaar was.

Je vraag is meer op z'n plaats op een fysica forum.

GJ_

Moderator

Op 9 april 2023 09:17:29 schreef Sine:
Je vraag is meer op z'n plaats op een fysica forum.

Daar zitten ze er vast op te wachten.
Ik ben halverwege dit topic volledig de draad kwijtgeraakt.

Dit topic is gesloten