PHILIPS LC4.31EAA Start niet

Een vriend heeft hier een PHILIPS LC4.31EAA afgezet die defect is.
De rode led licht op maar als je de power indrukt gaat de led uit.
De standby voeding 5,3v is aanwezig. de 12V komt even op en verdwijnt dan.
Achter de brug 6307 meet ik 325v en deze blijf , op het schema staat 400v maar ik vind nergens een condensator achter deze brug.

Iemand een idee wat ik kan doen?

Ik heb de service manual maar die is 25Mb en kan die hier niet opladen omdat die groter is dan 5Mb, het is de 37"

Is geen defect, als je de Power indrukt, gaat de TV van standby naar Uit ( of Vice versa). Je moet als de LED rood brand de Programma + knop indrukken om aan te zetten..Is al 20 jaar zo bij deze Philipsen...

Maar kennelijk slaat de hoofdvoeding dus weer af nadat hij even op is gekomen. Ergens verderop zal dus wel een probleempje zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik de stekker uitrek wanneer de led rood oplicht en dan de stekker terug insteek gaat er even een groene led branden en dan terug de rode.
Er is ook een klik hoorbaar en gevolgd door een klik als de rode led gaat branden.
bij gebruik van de powertoets gaat enkel de rode led branden of doven.

Geen bolle condensators gevonden.
iemand een idee?

Cyclus van stekker er uit, even groen dan rood is normaal, met Programma toets OF afstandsbediening aanzetten.. ik zie geen probleem.. Als Tv een fout heeft gaat stand-by knipperen in ritme

En als de standby niet gaat knipperen na het aanzetten maar je ziet ook niets, zou de backlight stuk kunnen zijn. Het toestel speelt dan perfect, alleen het beeld is niet of nauwelijks zichtbaar.

Toch verwacht ik wel gaat knipperen, want als ik de startpost goed begrijp, komt de 12V kort op na het aanzetten en verdwijnt dan weer. Als je 12V hebt, meet je dan ook kort 400V over de primaire elco?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb geen afstandsbediening, hebben vergeten mee te geven en zijn nu voor 14 dagen op reis.

Ik heb enkele metingen gedaan.

JPG is een stukje van Pagina 97 (S2)

Op punt A meet ik bij het opstarten even 0V dan 5V als de transistor spert en de rel afvalt.

Op punt B meet ik even 5V bij het opstarten.

Op punt C meet ik een second na het opstarten 22V.

Op punt D meet ik 22V na het opstarten en deze blijft na het uitschakelen zeer lang (minuten) 22V.

Ik heb de spanning ontladen met een weerstand en dan met een Ohm meter
de weerstand naar de mass gemeten, het oplaten van de cap enkele M Ohms

Weerstand van 12k was onderbroken.

voorlopig weerstand van 12k opgesoldeert.

Resultaat, schakelt nog steeds uit.

Op punt D meet ik even 22V en dan 11V deze blijft 11V als ik de TV aangesloten laat.

Zou het kunnen dat na het vervangen van de weerstand het toestel in orde is?

kan ik iets testen zonder afstandsbediening?

De klacht was dat het toestel uitschakelde terwijl ze aan het kijken waren.
Volgens de eigenaar knipperde de rode led eenmaal lang en tweemaal kort.

Ik heb de print gedemonteerd en tot mijn grote verbazing ontbrak R3142 (12k)
ik heb er een van 12k op gemonteerd nu blijft de 11V wel stabiel maar de 400V komt maar heel even op als je inschakelt (met de stekker).

Ik heb enkele toetsen aan de zijkant ingedrukt terwijl ik de netspanning uit en inschakelde.
Plots licht het beeld op en kan ik de menutoets aan de zijkant gebruiken.

Als ik nu de power uitschakel met de zijtoets en ik schakel de netspanning uit en in gaat de rel ook even in en uitschakelen zonder dat de rode led oplicht.
Als ik vervolgens op de powertoets aan de zijkant druk gaat de led groen branden en het scherm licht op.
Het toestel lijk terug te werken .... maar hoelang..
Ik heb niets vervangen... buiten die weerstand maar ik denk dat die niet de oorzaak was van het probleem.

Raar!!!

Naast R3142 staat in het schema "RES" oftewel reserved. Niet in alle uitvoeringen bestukt. Je kunt doorgaans prima op de orginele bestukking van een toestel vertrouwen zolang er geen wijzigingsbulletins zijn die bepaalde fouten of verbeteringen benoemen.

Ik zou zoeken naar slechte solderingen op de voeding. 2 maal kort knipperen is volgens de service manual error 2, een ontbrekende 12V spanning. Een oorzaak buiten de voeding lijkt me niet zo waarschijnlijk.

Trouwens een oorzaak in de buurt van R3142 ook niet, dat is een heel ander stuk van de voeding zo te zien.

Inderdaad, je moet het maar weten wat die res betekend.
Ik zal eens proberen wat lichte tikken tegen de voeding om een slechte soldering te vinden.

Bedankt voor de info.

Blijf er bij dat keypad dan slecht is en met rommelen je de tv tot leven heb gewekt.. Die weerstand die je heb geplaatst hoort niet bij dit model en moet weer verwijderd worden.. De foutmelding van de LED betekent dat de 12v tijdens opstart of uitval ontbreekt.. ik weet kan een voedings kwestie wezen maar de SSP bord is ook vaak de oorzaak in de DCDC converters

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 12 april 2023 20:15:06 (39%)

De TV blijft voorlopig werken, ik heb de weerstand verwijderd.
Ik ga de TV terugbrengen en afwachten tot de fout zich opnieuw voordoet.

Ik denk dan je de magische hand er over gehaald heb!