Berekenen weerstand lamp

Bedankt!

[Bericht gewijzigd door Investr op donderdag 13 april 2023 14:54:54 (90%)

Op 10 april 2023 16:58:23 schreef DK:
240 x 3.2 = 75, juist

Brugklas wiskunde is moeilijk

Is inderdaad compleet fout. 8)7

Is het eigenlijk mogelijk om te berekenen wat de weerstand is als de lamp niet is aangesloten. Of is een multimeter dan echt noodzakelijk?

Ja dat kan je wel berekenen. Maar dan heb je wel gegevens van de lamp nodig.

Bij een gloeilamp bv moet je weten hoe lang en hoe dik de gloeidraad is en welk materiaal.

Bij een Led-lamp moet je weer weten welke controller er inzit en hoe die is ingesteld.

Arco

Special Member

Dat zal lastig zijn, hangt van de exacte samenstelling van de gloeidraad af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 april 2023 15:06:09 schreef deKees:
Bij een Led-lamp moet je weer weten welke controller er inzit en hoe die is ingesteld.

Een ledlamp zal geen "weerstand" hebben als ie uit is. dwz: ik acht de kans heel groot dat het ding als "open" doormeet met een multimeter. Er gaat verwaarloosbaar weinig stroom lopen.

Ik heb mijn multimeter even op een 12V ledlampje gezet die toevallig onder handbereik lag. Hij meet "meer dan 60MOhm". Kortom bij 0.06V loopt er minder dan een nanoampere. (Even nagemeten met een andere multimeter: de ohm-multimeter meet (hoge weerstanden) bij 1 nA en geeft dan de millivolts als MOhm weer).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/