Capaciteitstarief: vermogen meten en wat kun je ermee?

@New Beetle,
Je zegt zelf dat je voor het vaststellen van het capaciteitstarief geen energie mag lenen aan voorgaande of volgende kwartieren. Dat betekent dus dat je gedurende een kwartier een maximale hoeveelheid energie kan opnemen, onafhankelijk van het verbruik in de 2879 overige kwartieren. Als je elk kwartier beneden dat opgenomen vermogen zit, dan zit je altijd goed.
Of is er in het Belgische systeem een kwartier dat je zonder financieel nadeel "teveel" energie kan afnemen zonder dat je afgestraft wordt.
Ik zie graag een rekenvoorbeeld.

Op 28 mei 2023 20:22:05 schreef ohm pi:
Dat betekent dus dat je gedurende een kwartier een maximale hoeveelheid energie kan opnemen, onafhankelijk van het verbruik in de 2879 overige kwartieren. Als je elk kwartier beneden dat opgenomen vermogen zit, dan zit je altijd goed.

En hoe ga je energie “verplaatsen” van het ene naar het andere kwartier?

Op 28 mei 2023 20:36:24 schreef ohm pi:
Kan dat? Mag dat?

Dat mag en is zelfs de hele bedoeling van dat capaciteitstarief, maar kan gewoonweg niet of tenminste niet automatisch. Dat is ook precies de bedoeling van mijn “meetopstelling”.

Op 28 mei 2023 19:54:07 schreef New Beetle:
je kan daaruit dus ook niet schatten wat je nog mag gaan verbruiken.

nee, dat niet, maar als je de laatste 13min al op 4kW zat, kan je wel 2min het vermogen terugschroeven zodat je onder pakweg 3,5kW blijft.
als je met glijdende kwartieren werkt, heb je ALTIJD de hoogst mogelijke waarde.

stel dat we
2kW verbruiken van 0h00 tot 0h01
2kW van 0h01 naar 0h02
3kw van 0h02 tot 0h03
3kw van 0h03 tot 0h04
3kw van 0h04 tot 0h05
3kw van 0h05 tot 0h06
3kw van 0h06 tot 0h07
5kW van 0h07 tot 0h08
5kW van 0h08 tot 0h09
5kW van 0h09 tot 0h10
dan heb je nu al 3,4kw verbruikt als piek op 10min.
schroef je nu die laatste 5min de boel naar 1kw dan komt je kwartier gemiddelde naar 2,6kWh.

reken je nu 5min later

3kw van 0h05 tot 0h06
3kw van 0h06 tot 0h07
5kW van 0h07 tot 0h08
5kW van 0h08 tot 0h09
5kW van 0h09 tot 0h10
1kW van 0h10 tot 0h11
1kW van 0h11 tot 0h12
1kW van 0h12 tot 0h13
1kW van 0h13 tot 0h14
1kW van 0h14 tot 0h15
dan zit je nu op 2.6kwh gedurende 10min, kan je weer met 2,6kW omhoog voor 5min om op 2,6kW te blijven

als fluvius op 0h15 weer op 0 begon, dan zou je volgens hen weer vollop 5kW mogen gebruiken, terwijl je met je glijdend systeem op max 2,6kW zou blijven tot je voorbij die 0h10 bent gegaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mvdk

Golden Member

@rew: als je je energieproducten betrekt van Eneco, krijgt Eneco vanzelfsprekend de meterstanden verstrekt van de netbeheerder waar je als klant mee bent verbonden. Of je nu bij Stedin zit of bij Enexis.
Als je dan als Eneco klant die handige Toon app wilt gebruiken, is het dan ook vanzelfsprekend dat ze je verbruiksgegevens daarbij nodig hebben. Daar geef je dan toestemming voor.
Of het "lek" is?
Ik herinner me een voorval, het zal eind jaren zeventig, begin jaren tachtig geweest zijn, privacy was nog niet zo "hot" als het nu is. Een vage kennis van me was ambtenaar bij gemeente Delft. Hij wilde iets uitrekenen hoeveel het gemiddelde energieverbruik van huishoudens was. Hij benaderde daarvoor een medewerker van het toenmalige E.B. Delfland. Die man weigerde hem de gevraagde, geanonimiseerde gegevens te verstrekken. Dit voorval komt iedere keer in m'n koppie op als het hier over dit onderwerp gaat.

Mogelijk heb ik dit al eerder in andere bewoordingen gepost.

Die metergegevens word zorgvuldig mee omgegaan, dat weet ik wel.

@fcapri. Gaat morgen worden, mijn ogen worden zwaar :+

Op 28 mei 2023 20:52:18 schreef New Beetle:
[...]Dat mag en is zelfs de hele bedoeling van dat capaciteitstarief, maar kan gewoonweg niet of tenminste niet automatisch. Dat is ook precies de bedoeling van mijn “meetopstelling”.

Ik zie daar maar één methode daarvoor. Je knijpt de energieafname af zodat je (altijd) onder de maximale toegestane grens blijft.

De conclusie is dat als de klokken niet synchroon lopen dat je in de praktijk, door zelf te meten, bijna niks kunt doen, hoogstens de trend van het verbruik zien.
Ik zie mijn vrouw niet wachten van de patatjes op te zetten omdat de vooropgestelde piek misschien zou overschreden worden. ;)

Wachten van uw E.V. op te laden is dan weer iets totaal anders.

Glijdende kwartieren geven redelijk goed de praktijk weer bij gebrek aan een betere methode.

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Ik zie in de topics die over dit onderwerp gaan geregeld die 2,5kW voorbij komen. Dat is toch van toepassing/van belang bij klanten die nog een ferrarismeter hebben hangen? Bij klanten die een slimme meter hebben word toch het werkelijke kwartiermax in rekening gebracht? Dat kan bij een spaarzaam gebruik toch een voordeel meebrengen t.o.v. de ferrarisklantjes? Of word iedereen voor minimaal 2,5kW aangeslagen?
Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Iedereen betaalt een basisbijdrage gebaseerd op 2,5 kW.

Leesvoer:
https://www.vreg.be/nl/wat-zijn-de-nieuwe-nettarieven-en-hoe-worden-ze…

[Bericht gewijzigd door Boudie op zondag 28 mei 2023 22:49:38 (46%)

Vervangen DOOR.

Op 28 mei 2023 22:30:31 schreef MGP:
Ik zie mijn vrouw niet wachten van de patatjes op te zetten omdat de vooropgestelde piek misschien zou overschreden worden. ;)

Daar is een vrij eenvoudige oplossing voor. Een kwartier voor het patatbakken zet je de hoofdschakelaar uit. Bij begin patatbakken zet je de hoofdschakelaar in. Op einde patatbakken zet je de hoofdschakelaar een kwartier uit. Dan zit je altijd op het minimaal bereikbare capaciteitstarief gedurende die periode. En je hoeft niks te meten muv de tijd.

Nogmaals: Ik denk echt dat de kwartieren op UTC gesyncd worden. Men zal niet toestaan dat de boel "scheef" loopt, dat dus 05-20, 20-35, 35-50 en 50-05 gemeten wordt. Maar als je voorzichtiger wil zijn: Prima, geen enkel bezwaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 mei 2023 23:14:00 schreef rew:
Nogmaals: Ik denk echt ..

Is het niet 'Assumption is the mother of all f***ups'?
Glijdend gemiddelde meten in de software is niet zo moeilijk. Afhankelijk van de nauwkeurigheid kost het je 15 (minutenmeting) tot 900 (secondemeting) geheugenplaatsen of nog minder als je bijvoorbeeld tevreden bent met 5-minuten perioden.

Op 28 mei 2023 21:03:42 schreef fcapri: nee, dat niet, maar als je de laatste 13min al op 4kW zat, kan je wel 2min het vermogen terugschroeven zodat je onder pakweg 3,5kW blijft.
als je met glijdende kwartieren werkt, heb je ALTIJD de hoogst mogelijke waarde.

Dat versta ik niet, tenzij ik die glijding totaal verkeerd begrijp.
- Bij het uitschakelen of verminderen van de afname overschat je idd, wat in je voordeel kan zijn.
- Bij het inschakelen of toename onderschat je echter. Zie niet in hoe dat een voordeel kan zijn?

Hieronder een tekening van die glijdende verbruiksmeting. Om het makkelijk te maken een enkele verbruiker van 20A die exact in een 15min blok ligt. Tariefgrens is 10A. Bovenste lijn is wat Fluvius registreert, onderste het “user interface” van de bewoner.

Bij het inschakelen ziet de bewoner na een 2-tal minuten 5A, na een 4-tal dat er 10A wordt verbruikt wat trouwens al te laat is. Pas na 7,5 min weet de verbruiker dat je aan 20A zit. In het tweede plaatje is een situatie waar de Fluvius meetcyclus niet synchroon loopt met het display.

Vraag 1. Welk voordeel heeft om het verbruik op die manier aan de bewoner te tonen?
Vraag 2: Hoe maakt die glijdende methode de voorstelling correcter als de Fluvius meetcyclus niet synchroon is?

Volgens mij zijn die tekeningen niet juist, heb ze verbeterd zoals ik dat zie.
De 15 metingen worden in een FIFO register geduwd en na elke nieuwe meting wordt de piek berekend.
Je kunt zeggen dat je telkens 7.5min achterloopt met Fluvius maar je ziet de trend.
Achterlopen is het woord niet want het toont onmiddellijk wat Fluvius aan het accumuleren is in dat kwartier.
Dat is werd vroeger toch ook zo gedaan met die meelopende wijzers.
E:/ omdat de digitale teller met start en stop werkt is de aanduiding niet geheel correct maar het kan niet anders.

Zonder de exacte startpuls van het net kun je het op een andere manier niet meten.

Het is mijn bedoeling niet om iets in of uit te schakelen want dat is volgens mij in een huishouden niet werkbaar, we spreken niet over EV's .

Je 'ziet' wel als je aan het koken bent en je zit in de stijgende lijn dat je de wasmachine niet moet aanleggen om maar iets te zeggen.

E2:: @New Beetle, dit gezegd zijnde, wat meet jij met uw meter in de zekeringkast?

LDmicro user.

Als je een display hebt, dan zou ik ook het huidige verbruik aangeven. Dan zie je dus die hele 15 min dat die 20A aanstaat dat er 20A verbruikt wordt en dat je moet uitkijken. En na die 15 min, zie je ook dat het huidige verbruik nul of laag is dus dat er niets is wat je kan doen om de boel harder te laten zakken.

Fluvius neemt eens in het kwartier een sample van het "glijdende gemiddelde" In het gegeven plaatje met de driehoek, kan je dus pech hebben dat ze in het midden prikken of mazzel dat ze twee keer op het midden van de stijgende lijn of dalende lijn prikken.

Ik denk dat ze precies op de hele kwartieren prikken. Ik heb er geen belang bij om dat zeker te weten. Jij wel. Dus ik zou aanraden om te proberen het uit te zoeken. Vraag het ze.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 mei 2023 09:18:19 schreef rew:
Als je een display hebt, dan zou ik ook het huidige verbruik aangeven. Dan zie je dus die hele 15 min dat die 20A aanstaat dat er 20A verbruikt wordt en dat je moet uitkijken. En na die 15 min, zie je ook dat het huidige verbruik nul of laag is dus dat er niets is wat je kan doen om de boel harder te laten zakken.

Dat is niet werkbaar en ook niet juist want je weet niet wanneer ze beginnen meten in de blokgolf, dit is een fictief model.

Ik heb er ook geen belang bij en ga ook niet bellen ;) heb als elektronicus wel interesse en vooral wat we hier kunnen verwachten.

LDmicro user.

Probeer je gegevens eens weg te zetten tegen het al oude vastrecht systeem , op basis van bv 3x 25-3x35 3x 50 of3x63 Ampère. Ook hier zal je de hoogte van de waarde maar enkele uren per jaar nodig zijn, maar je betaald er wel het gehele jaar voor.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Ik zou verwachten dat een 'slimme meter' aan het eind van een kwartiermeting een bericht zou versturen met de resultaten. (maar wellicht is dat niet zo)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 29 mei 2023 09:28:42 schreef MGP:
Dat is niet werkbaar en ook niet juist want je weet niet wanneer ze beginnen meten in de blokgolf, dit is een fictief model.

Zouden ze niet gewoon op het hele uur beginnen met meten?
stel dat ze om 24.00 beginnen, dan is dat toch over de hele dag het zelfde.

Het lijkt mij stug dat ze zomaar ergens beginnen met meten, dus zeg ergens halverwege een kwartier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja.. Lambiek, dat is de cruciale vraag ;)

edit: als dat waar moest zijn zal er vroeg of laat misbruik van komen en dat allemaal op dezelfde tijdstippen over gans BE.. >:)

LDmicro user.
McAwesome

Golden Member

Op 29 mei 2023 11:08:07 schreef Hunebedbouwer:
Probeer je gegevens eens weg te zetten tegen het al oude vastrecht systeem , op basis van bv 3x 25-3x35 3x 50 of3x63 Ampère.

Dat "vastrechtsysteem" bestaat in België ook, je betaalt meer per jaar naargelang het gewenste maximale vermogen van je aansluiting hoger is. Het capaciteitstarief komt daar nog eens bovenop.

Op 29 mei 2023 11:38:42 schreef Lambiek:
[...]
Zouden ze niet gewoon op het hele uur beginnen met meten?

Volgens mij is het een systeem met een glijdend kwartier. Elke eerste van de maand om 00 uur 00 start een nieuwe meting.
Stel dat ze elke minuut een sample nemen, dan wordt je eerste piekvermogen het gemiddelde van 00u00 tot 00u15. De volgende meting is dan van 00u01 tot 00u16 en als het resultaat hoger is dan is dat de nieuwe piek. Dan wordt gemeten van 00u02 tot 00u17 en zo verder. Op die manier is het systeem niet om de tuin te leiden. Die minuut is maar een voorbeeld, je moet het meer zien als een integratie over een kwartier en ik heb geen idee hoe fijnmazig het is. Voor hetzelfde geld meten ze per seconde of nog sneller.

mvdk

Golden Member

Op 29 mei 2023 16:09:51 schreef McAwesome:
[...]

Dat "vastrechtsysteem" bestaat in België ook, je betaalt meer per jaar naargelang het gewenste maximale vermogen van je aansluiting hoger is. Het capaciteitstarief komt daar nog eens bovenop.

[...]

Er schijnt een probleem te zijn in meerdere europese landen met de energievoorziening. Zowel productie, België met z'n ouwe atoomfluitketels, Duitsland met z'n "atomausstieg", NL met z'n spagaat om geen kolen te willen stoken maar het toch af en toe doet. Bovenop zijn er problemen met de financiering van distributie en transportlijnen. Er moet dus extra geld ergens vandaan geschraapt worden. Dan is het toch eerlijk dat het gehaald word bij diegenen die het netwerk en de opwek zwaarder belasten dan de kleinverbruikers? Ik vind het een rechtvaardige wijze van toerekenen. Jammer voor diegenen die het raakt, maar het alternatief, een hoger vastrecht voor ieder raakt je ook. Nu kun je nog zelf iets doen.

Op 29 mei 2023 16:09:51 schreef McAwesome:
Stel dat ze elke minuut een sample nemen, dan wordt je eerste piekvermogen het gemiddelde van 00u00 tot 00u15.

Alle documentatie wijst er op dat ze gewoon de meterstand op 00:15 nemen, die van 00:00 er van aftrekken en dat delen door een kwartier.

Stel je bent 3kW aan het verbruiken, en stel dat stand 1234.000 is om 00:00 dan zal die 1234.750 zijn om 00:15. Het verschil 0.75kWh deel je door 0.25h ("een kwartier") en dan krijg je die 3kW. (ze roepen "vermenigvuldig met 4" in de documentatie, maar dat klopt niet kwa eenheden.) Die 3kW wordt ieder kwartier vergeleken met eerdere kwartierverbruiken en als ie hoger is wordt ie bewaard. Aan het eind van de maand moet die samen met de meterstand naar de energieleverancier.