Op 2 juni 2023 13:02:50 schreef mvdk:
Alternatief? Dat is de netkosten voor iedereen verdubbelen. Is dat eerlijk ten opzichte van kleine struivelaars die hun was in de gang drogen, die geen Tesla bezitten, die gewoon spaarzaam leven?
Ik vind het capaciteitstarief nog steeds fundamenteel oneerlijk omdat het geen rekening houdt met wanneer je piekverbruik valt.
Stel dat ik een dikke Tesla heb en die laad aan 22 kW, als ik dat nu doe terwijl zowat drievierden van de straat op het werk zit en zonnepanelen flink opbrengen, dan gaat de wijktransformator dat vermogen samen met de zonnepanelen zachtzoemend probleemloos kunnen leveren.
Als ik datzelfde in de winter om 18 uur zou doen als iedereen thuiskomt, de verwarming opzet en begint te koken, dán is dat een ander verhaal.
Nog iets, stel dat ik door onoplettendheid geflitst wordt aan 8 kW in de huishoudelektrische kom, dan volgt er voor die maand een boete. De boete heb ik dan toch al aan mijn been, dus kan ik de hele maand vrolijk 8 kW verbruiken en dit op alle mogelijke momenten van de dag. Eigenlijk zou je bij elke overtreding wegens onaangepast verbruik een boete moeten krijgen zoals bij trajectcontroles in het verkeer. Dat zou eerlijker zijn, niet dat ik er voorstander van ben. Wat mij betreft voeren ze dit gedrocht maar zo snel mogelijk af.
Eerlijker zou zijn dat je gewoon betaalt in functie van piek- en daluren.