Capaciteitstarief: vermogen meten en wat kun je ermee?

Op 2 juni 2023 12:00:20 schreef mvdk:
Maar wat kost dat nou als je alle twaalf maanden 6 Watt "teveel" hebt gebruikt?

2.5kW wordt als "basisbehoefte" gezien. Daarboven ga je betalen. Mogelijk ronden ze af op 100W, dus dat je voor die maand voor 2600 betaalt. (als je uitlegt dat 2400 gratis is, dan betaal je voor 100 extra zodra je daaroverheen gaat, en tot de volgende 99 is het gratis... Voelt minder erg.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 juni 2023 12:18:10 schreef Shock6805:
En laat nu net dat in een paar uitzonderlijke gevallen niet waar zijn. Ik heb laatst nog een presentatie gevolgd van een collega die daar zijn tijd in heeft mogen steken om dat uit te pluizen. Tenzij je weinig verbruikt met zéér lage pieken (ik dacht rond die minimum grens van 2,5kW) of als je zéér veel verbruikt maar met een in verhouding lage mooi uitgestreken piek, ben je altijd het haasje. Wat het procentueel scheelt ben ik vergeten, maar het was zeker meer dan wat je met een analoge meter zou betalen. (ter referentie: het gemiddelde vlaamse gezin heeft pieken van 4kW en zit dus al gegarandeerd boven dat minimum) En met de komst van warmtepompen, inductie koken en elektrische auto's zal dat vermogen alleen maar groter worden. zowel gemiddeld als in piek.

Op het internet staat een tool om dit te berekenen en idd voor sommigen gaat dat niet meer over kwartjes maar flinke bedragen. Een Tesla opladen met 22kW gaat je geld kosten. Alternatief? Een tweedehands Beetle TDI misschien :+ .

Shock6805

Golden Member

Inderdaad. En voor zover ik weet, houden de terugbetalingstarieven die de CREG opstelt hier geen rekening mee. Dus al wie een elektrische wagen van zijn werkgever krijgt, zal naar alle waarschijnlijkheid hier toch gedeeltelijk zelf voor moeten betalen. Tenzij je enkel op het werk oplaad natuurlijk. :)

Ik hou m'n motor nog maar even.;)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
mvdk

Golden Member

Alternatief? Dat is de netkosten voor iedereen verdubbelen. Is dat eerlijk ten opzichte van kleine struivelaars die hun was in de gang drogen, die geen Tesla bezitten, die gewoon spaarzaam leven?

Het gaat om het maken van keuzes. Je kán nog steeds keuzes maken om je momentane verbruik in de hand te houden. Bij een verdubbeling van de tarieven valt er niets meer te kiezen.

Edit: Woon in NL, maar als ze het hier ook invoeren: best.

Shock6805

Golden Member

Nee, ik vind het idee op zichzelf best eerlijk. Want de infrastructuur moet inderdaad naar die piek aangelegd worden. Dus wie die nodig heeft mag er ook voor betalen. Ik vind het alleen een beetje flauw dat er dan gedaan wordt alsof het voor Jan modaal goedkoper gaat worden terwijl het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is dat Jan zijn rekening ook zal zien stijgen.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Op 2 juni 2023 13:05:24 schreef Shock6805:
Nee, ik vind het idee op zichzelf best eerlijk. Want de infrastructuur moet inderdaad naar die piek aangelegd worden. Dus wie die nodig heeft mag er ook voor betalen.

eerst iedereen belonen met accumulatie verwarming omdat ze het netwerk snachts belasten en overdag niet, waardoor ik dus een huis en appartement met accumulatie heb.
en die mogen nu dan ferm dik betalen.
ik 'had' een verbruik van 18-19 000kwh per jaar doordat het hele huis electrisch is. word ik ferm voor afgerekent.
het EPC van de woning is verschrikkelijk slecht (F of G terwijl het super geisoleerd is) omdat ze zeggen: voor elke kWh dat je thuis verbruikt, moet er 2,5kWh opgewekt worden in de centrale.

heb er nu maar even 18-20 000€ tegen gegooid om die pieken ferm omlaag te krijgen (zonnepanelen, warmtepomp, warmtepomptoestellen, ...).
is men verbruik goed omlaag, komen ze met capaciteitstarief af.

zal je maar ferm investeren in accu's om je pieken op te vangen, komen ze wel met iets nieuws af

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 2 juni 2023 13:21:43 schreef fcapri:
komen ze wel met iets nieuws af

Er is sprake van (deels) terug naar kernenergie, kan je in een jaar of 5 weer nieuwe accumulators plaatsen. Kosten ook al snel 2200€/stuk. Leven zou ook bijzonder saai zijn zonder de regelzucht van de overheid :P .

Op 2 juni 2023 12:00:20 schreef mvdk:
Maar wat kost dat nou als je alle twaalf maanden 6 Watt "teveel" hebt gebruikt?

Heel weinig, bijna niks. Maar dat is het probleem niet, je kan immers ook bv 3kW over het minimumtarief van 2,5kW zitten zonder dat je dit in de gaten hebt. En dat kost wel al wat.

McAwesome

Golden Member

Op 2 juni 2023 13:02:50 schreef mvdk:
Alternatief? Dat is de netkosten voor iedereen verdubbelen. Is dat eerlijk ten opzichte van kleine struivelaars die hun was in de gang drogen, die geen Tesla bezitten, die gewoon spaarzaam leven?

Ik vind het capaciteitstarief nog steeds fundamenteel oneerlijk omdat het geen rekening houdt met wanneer je piekverbruik valt.

Stel dat ik een dikke Tesla heb en die laad aan 22 kW, als ik dat nu doe terwijl zowat drievierden van de straat op het werk zit en zonnepanelen flink opbrengen, dan gaat de wijktransformator dat vermogen samen met de zonnepanelen zachtzoemend probleemloos kunnen leveren.
Als ik datzelfde in de winter om 18 uur zou doen als iedereen thuiskomt, de verwarming opzet en begint te koken, dán is dat een ander verhaal.

Nog iets, stel dat ik door onoplettendheid geflitst wordt aan 8 kW in de huishoudelektrische kom, dan volgt er voor die maand een boete. De boete heb ik dan toch al aan mijn been, dus kan ik de hele maand vrolijk 8 kW verbruiken en dit op alle mogelijke momenten van de dag. Eigenlijk zou je bij elke overtreding wegens onaangepast verbruik een boete moeten krijgen zoals bij trajectcontroles in het verkeer. Dat zou eerlijker zijn, niet dat ik er voorstander van ben. Wat mij betreft voeren ze dit gedrocht maar zo snel mogelijk af.

Eerlijker zou zijn dat je gewoon betaalt in functie van piek- en daluren.

Op 2 juni 2023 13:21:43 schreef fcapri:
[...]
zal je maar ferm investeren in accu's om je pieken op te vangen, komen ze wel met iets nieuws af

Op 2 juni 2023 16:51:50 schreef McAwesome:
[...]
Ik vind het capaciteitstarief nog steeds fundamenteel oneerlijk omdat het geen rekening houdt met wanneer je piekverbruik valt.f

Ik wil best aan de accu's, liefst meteen LTO's die het de komende 30 jaar volhouden en dan aan een elektriciteit-per-uur contract. Maar als overheden gaan inzetten op lokale opslag of weer wat anders verzinnen, is mijn investering opeens weer voor niets.

mvdk

Golden Member

[...]

Dat hadden we vroeger, is eind jaren tachtig afgeschaft. Daltarief van 12:00 tot 14:00. Dan zette iedereen z'n wasmachine en wasdroger aan. En had het energiebedrijf een inkooppiek midden op de dag.
Gewoon, bewust omgaan met je energieverbruik, dat is al wat ze vragen.

Ons E bedrijf had een piek in de winter van ongeveer 180MW. Daar waren 5MW "bespeelbaar". Voor de rest was het gewoon aftikken en doorberekenen.

McAwesome

Golden Member

Op 2 juni 2023 20:17:35 schreef mvdk:
[...]
Dat hadden we vroeger, is eind jaren tachtig afgeschaft.

Eigenlijk bedoel ik een meer dynamisch tarief, niet elke dag op vaste uren. Meer een systeem waarbij je de huidige stroomprijs kan zien en dan kan beslissen om al dan niet verbruikers in te schakelen.
De prijs zou dan afhangen van het aanbod (bijvoorbeeld overproductie uit zon en wind of het tegenovergestelde, een "dunkelflaute") en het actuele verbruik.

Dat bestaat al in België en noemt dynamisch tarief met een prijs per uur. Niet iedere leverancier biedt het aan en je moet er uiteraard een "slimme" meter voor hebben. Dat systeem dus en geen capaciteitstarief of een capaciteitstarief wat tenminste dynamisch gelinkt is aan vraag versus productie.

Dat er voor (grotere) bedrijven al langer een capaciteitstarief bestaat is niet meer dan logisch. Als je ineens een heel machinepark om 8 uur 's ochtends aanzet kan dat gevolgen hebben voor het stroomnet. Bij een gezin dat een frietketeltje inplugt terwijl het keukenboilertje aanslaat is die kans wat minder...

Als je ineens een heel machinepark om 8 uur 's ochtends aanzet kan dat gevolgen hebben voor het stroomnet. Bij een gezin dat een frietketeltje inplugt terwijl het keukenboilertje aanslaat is die kans wat minder...

Het probleem is dat vanaf 17h half Belgie thuiskomt en aan het kokkerellen, wassen, drogen, ... gaat.
Als over een paar jaar het afschakelplan moet ingrijpen zal het in de winter in de avonduren zijn.
Met het capaciteitstarief hopen ze dit te voorkomen (lees uitstellen)

Ik vind het capaciteitstarief nog steeds fundamenteel oneerlijk omdat het geen rekening houdt met wanneer je piekverbruik valt.

Niks oneerlijks aan, hij die piekt betaald.
Wat oneerlijk is dat ik al jaaaaren (en nog jaaaren) moet mee betalen aan groene stroomcertificaten.

ja, maar piekt wanneer?
ik werk in bijberoep aan autos. dat is dus na 18h en in het weekend.
als mijn compressor dan aanstaat, en mijn lasapparaat/brug... kortweg dik vermogen op een moment dat er geen bedrijven draaien.

mijn huis heeft geen gas of mazout, alles is electrisch. voor de CO2 was dit het properste van allemaal, nu met die EPB verslagen worden mijn huis als heeeeeeeeeeeeeeeeel slecht bestempelt.
en nu met capaciteitstarief nog een extra kost er bovenop.

voor heel die zever (okt 21), ging mijn maandelijks voorschot naar 650€. ik heb toen ingegrepen met zonnepanelen en warmtepomp en nog mlaandelijks grijp ik in door toestellen te vervangen (warmtepompdroogkast, warmtepompboiler...)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 2 juni 2023 13:05:24 schreef Shock6805:
Nee, ik vind het idee op zichzelf best eerlijk. Want de infrastructuur moet inderdaad naar die piek aangelegd worden.

En dat is onze schuld?

Van wie moest iedereen aan de PV panelen, aan een elektrische auto, aan de warmtepomp. Was dat niet de regering, er is gewoon niet over nagedacht toen.

En het gaat nog veel erger worden.

Ze zijn al ik weet niet hoelang bezig om een beslissing te nemen over het klimaat, zie jij iets gebeuren. Maar wel de burgers opzadelen met de problemen die zei gemaakt hebben.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

[...]

Stel dat ik een dikke Tesla heb en die laad aan 22 kW, als ik dat nu doe terwijl zowat drievierden van de straat op het werk zit en zonnepanelen flink opbrengen, dan gaat de wijktransformator dat vermogen samen met de zonnepanelen zachtzoemend probleemloos kunnen leveren.
Als ik datzelfde in de winter om 18 uur zou doen als iedereen thuiskomt, de verwarming opzet en begint te koken, dán is dat een ander verhaal.

Nog iets, stel dat ik door onoplettendheid geflitst wordt aan 8 kW in de huishoudelektrische kom, dan volgt er voor die maand een boete. De boete heb ik dan toch al aan mijn been, dus kan ik de hele maand vrolijk 8 kW verbruiken en dit op alle mogelijke momenten van de dag. Eigenlijk zou je bij elke overtreding wegens onaangepast verbruik een boete moeten krijgen zoals bij trajectcontroles in het verkeer. Dat zou eerlijker zijn, niet dat ik er voorstander van ben. Wat mij betreft voeren ze dit gedrocht maar zo snel mogelijk af.

Eerlijk gezegd snap ik niet wat Tesla hier steeds mee te maken heeft.
Andere EV's moeten toch ook opgeladen worden? Of heeft alleen een Tesla problemen met laden?

Vervangen DOOR.

Niets, maar de naam Tesla is al een beetje synoniem aan het worden voor EV.

McAwesome

Golden Member

Inderdaad, Tesla kennen de mensen het best als het over e-auto's gaat. De grap is wel dat velen Nikola Tesla dan weer niet kennen.
Het was veralgemeend bedoeld en als ik Polestar 3 of Lightyear 0 of NIO ET5 had gezegd, dan hadden misschien mensen niet geweten wat ik bedoelde.

Hier in de .cz republiek bestaat er al langere tijd een bedrijf genaamd
"Tesla" -- ook vernoemd naar Nikola. Het kost Elon Musk c.s. dus een
behoorlijke smak geld om hun wagentjes hier aan de non-binair te
brengen.

(Ik heb hier verse batterijen liggen met de naam "Tesla" erop, en die
komen niet bij Musk's toko vandaan...)

[Bericht gewijzigd door schaafuit op zaterdag 3 juni 2023 17:58:31 (21%)