video distribution amplifier met 60 ohm outputs?

Hoi allemaal,

Na enkele avonden grasduinen op het web, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een video distribution amplifier onderweg naar hier. (goedkoop ding via Ali, dus geen schema, en de binnenkant heb ik ook nog nooit gezien)
Het gaat om dit "ding": https://nl.aliexpress.com/item/32243708178.html?spm=a2g0o.order_list.o…

Ik zou deze willen gebruiken om mijn 50 ohm 10Mhz reference signal te willen verdelen over mijn meet-apparatuur.
(shit, heb fout gemaakt in de titel van mijn topic, dat moet 50 zijn ipv 60 natuurlijk, kan een mod dit eventjes aanpassen a.u.b. ?)

Ik durf deze vraag bijna niet te stellen, maar is het zo eenvoudig als de 75 ohm BNC connectors te vervangen door 50 Ohm BNC connectors, of is het veel ingewikkelder dan dit ?
Ik had natuurlijk direct een 50 Ohm signal distributor kunnen kopen, maar ik wil hier natuurlijk iets van leren ...
("voorzichtig" wat eerste stapjes zetten in niet-digitale electronica dus)
Ben al jaren bezig met digitale electronica, maar dit is toch net iets anders :-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Ha ActiveHouse,

Daar heb je wel een gok genomen, er staat in de beperkte specificatie niets over de bandbreedte !
Het betreft een video verdeler voor CCTV veelal alleen maar het Y signaal.
Het kan zijn dat ook de kleuren informatie doorgelaten wordt kwestie van proberen.....
Maar dan nog 10 MHz is weer een stukje hoger ik verwacht dat dit niet gaat lukken,
bij een professionele distributie versterker gaat het misschien net maar ik denk ook niet van harte.
De 75 Ω naar 50 Ω daar zie ik geen probleem dat is een VSWR van 1,5 : 1 en de connectoren passen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Bedankt voor je bericht.
Niet aan gedacht aan de bandbreedte, ik was zodanig gefocust op die 50 & 75 ohm. Maar ik verwacht niet echt problemen, het internet staat vol van berichten van mensen die een "simpele & goedkope video distributor amplifier" gebruiken. (echter zonder verdere specs)
We zullen het gaan zien :-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Ha ActiveHouse,

Het apparaat is nu al onderweg dus uitproberen, er zal zeker signaal uitkomen.
Mijn angst is meer de kwaliteit en de ontkoppeling tussen de uitgangen.
Ik denk met name aan de aard-lus en de onderdrukking van stoorsignalen zoals,
reflectie en storende signalen uit de aangesloten apparaten....
Dan heb ik het niet eens over het fase gedrag van de versterker per uitgang !
Maar misschien in jou toepassing niet van belang, ik heb zelf ook een versterker in gebruik,
eigen ontwerp 12 uitgangen waarvan 2 optisch !
Laat maar weten of het in jou toepassing werkt als je de impedantie toch,
zou willen aanpassen voor 10 MHz dan kan je een stukje 60 Ω kabel gebruiken.
Of je kunt een trafo maken op een klein ringkerntje misschien wel intern te plaatsen tevens goed voor de CMRR :P

groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb (bijna) zo'n GPSDO, die ik als externe reference van 10 MHz wil gebruiken, om de nauwkeurigheid van mijn scope, frequentie meter en functie generator wat "op te drijven".

Het is echt alleen de pulse-telling die blijkbaar van belang is, "schoon" hoeft het signaal niet te zijn. Als ik zie dat sommigen gewoon een Ublox 7M gebruiken, en wat een "vunzig" signaal daar uit komt, en dit vervolgens "rechtstreeks" op hun scope enzo aansluiten, dan hoef ik hier niet echt voor te vrezen denk ik. (En er zijn er dan ook nog bij die zo'n video amplifier gebruiken, zonder modificaties, en dat blijkt dus allemaal te werken)

Zelf op YT filmpjes gezien van iemand die zo'n video distributor/amplifier gekocht had op een "vlooienmarkt", en oorspronkelijk de bedoeling had om die om te bouwen naar 50 ohm, maar het bij nader inzien de moeite niet vond, omdat die external 10 Mhz reference gewoon super-stabiel was (qua frequentie-meting hé, niet omdat het een "clean" signaal was)

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Ha ActiveHouse,

Duidelijk ik had dat al ingedachte die toepassing, ik denk proberen het zal,
wel werken.
Die modellen van Extron 2e hands die zijn goed !
Het tellen van pulsen is net zo goed als de definitie van de flank,
dus de jitter is bepalend voor de korte tijd.
Met andere woorden de korte tijd stabiliteit komt van je lokale oscillator X-tal of zo iets....
De GPS code wordt gebruikt voor de lange tijd stabiliteit, voor je frequentie meting geen probleem,
zelfs met een resolutie van 1 Hz.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha ActiveHouse,

Ik heb eens een topic geschreven over het ombouwen van een videodistributieversterker: Extron CVDA video distributie amp modificatie voor 10MHz.

Lees dat topic eens door, ik denk dat je dan wel antwoord op je vragen vindt....

Alvast een paar punten:
- Als je een toongenerator en een scope hebt (beide tot min. 10MHz), dan kun je vrij eenvoudig de frequentiekarakteristiek van je versterker controleren.

- Check ook het maximale uitgangsniveau van je distributieamp. De meeste 10MHz signalen zijn wat wat groter dan composite video. Dus kijk of jouw 10MHz er heelhuids (zonder clippen) doorheen komt...

- Ik zou zeker de 75Ω uitgangsweerstanden vervangen voor 50Ω exemplaren. Niet alleen voor verbetering van de impedantie aanpassing, maar meer nog omdat je wat meer uitgangssignaal over houdt.

groet & succes, Gertjan.

De Youtuber Tony Albus (NL) heeft in het verleden wel eens GPSDO LNA Distrib from EU - DXpatrol and SV1AFN video gemaakt over dit soort verdelers.

Het ombouwen is natuurlijk een optie zoals @miedema al aangeeft, maar goedkoop kan ook duurkoop worden als je er achter komt dat je hoge verwachtingen van zo'n verdeler tegenvallen.

blackdog

Golden Member

Hi ActiveHouse, :-)

Hoe goed het bruikbaar is wat je besteld hebt is even afwachten voor jou en voor ons.

Een moderne video versterker moet zeker een bandbreedte hebben van meer dan 10MHZ en het is afwachten of die van jouw dat ook heeft.
Het signaal piek niveau van een video signaal en de waarde die nodig is voor de referentie ingang komt redelijk overeen,
je kan als het mogelijk is zoals Gertjan aangeeft, de serie weerstanden aan de uitgang verlagen naar 47,5 of 49.9Ω

Zowel jij als ik weten niet hoe de BNC uitgangen worden aangestuurd, is het een opamp, een Emittorvolger enz...
Maak je over de connector zelf niet al te druk bi jde 10MHz waarom het gaat, vaak weet je toch al niet wat de Chinese gebruiken voor hun low cost spul.
Het zelfde geld voor de "echte" uitgang impedantie van b.v. een emittorvolger, je zien vaak een emittor weerstand van 47Ω en dan een uitkoppel condensator, zo'n uitgang is absoluut niet 50Ω!
Een emittor volger heeft even kort door de bocht, ongeveer deze uitgang impedantie 25/mA, dus bij 3mA emittorstroom, 8,3€ en dan staat daar dan nog de emittorweerstand aan parallel, dan kom je uit op 7Ω.
Dat kan je dan ongeveer naar 50Ω brengen door een 39Ω weerstand in serie te zetten.

De uitleg hierboven is vrij simpel, maar geeft wel een richting aan hoe het werkt, het is afhankelijk van de eigenschappen van de transistor, frequentie en allerlij eigenschappen van de opbouw en de andere componten.

Soms en vooral bij de duurdere verdeelversterkers worden snelle opamps gebruikt, dan wordt vaak gedacht dat de uitgang impedantie van de opamp kleiner is dan 1Ω en daardoor vergeten kan worden.
Dat is zeker niet zo, het is echt nodig de datasheet goed door te nemen, kijk hoeveel gain er voor de opamp wordt gebruikt samen met de grafiek voor de uitgang impedantie t.o.v. de gebruikte frequentie.

Een eerste generatie snelle opamp, de LM118/318 heeft een openloop uitgang impedantie ergens tussen de 50 en 100Ω, hij heeft bij 10MHZ geen loopgain meer over die de uitgang impedantie lager kan maken.
Een mooie goede breedband opamp de AD811, heeft een openloop uitgang impedantie van rond de 9Ω maar de AD811 heeft nog steeds gain over bij 10MHz
en dat resulteerd bij de AD811 ingesteld als 2x versterker, in een uitgang impedantie van ongeveer 2Ω bij 10MHZ, veel beter dus dan de LM318, beide zijn breedband opamps, maar zeker 20 jaar verschil in leeftijd en opbouw.
Door een 47Ω werstand in serie met de AD811 uitgang te zetten krijg je een 50Ω impedantie.

Er zijn nu nog veel betere breedband opamp's maar ik denk dat het nu wel duidelijk is dat de uitgang impedantie van veel meer zaken afhankelijk is dan alleen de connector.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

OM's,

dit soort onderwerpen volg ik altijd met veel belangstelling. Er valt wat te leren en anders is het ook prima vermaak.

Wat buiten beschouwing blijft, is, dat de 10MHz Ingang van het aan te sturen apparaat qua impedantie heel vaak niet gespecificeerd is. De power aanduiding in dBm wijst wel in de richting van 50 Ohm, maar ik lees ook afwijkende waardes. Mijn Racal 1992 heeft het over 1 kOhm nominaal bij 1V p-p en mijn SMG Meetzender spreekt over 0,1...2 V (Ueff)Sinus, Rechthoek of TTL.

Hoe kritisch is dan de uitgangsimpedantie van de distributieversterker?

Verder heb ik het plaatje van bedoelde versterker bekeken. De BNC uitgangen zien er niet echt 75 Ohm's uit. Ik heb zo goed en zo kwaad als dat ging het nagemeten en vergeleken en dan lijkt het toch meer 50 Ohm.
75 Ohm

50 Ohm

En misschien moeten we aan onze Chinese vrienden doorgeven, dat de netspanning hier inmiddels 230V is.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha NKHteB,

Leuk weer wat van je te horen, nauw daar kan je echt geen vergissing in maken,
dat zie ik zonder bril :D
Het chassisdeel welke jij laat zien is in beide gevallen 50 Ω bij,
75 Ω is het diëlektricum niet aanwezig !
Het busje is dus niet omringt door kunststof....

Voor wat de impedantie betreft @TS heeft uitgelegd wat de bedoeling is geen probleem.
Als de kabels korter zijn dan 7,5 meter totaal geen punt al gebruik je 100 Ω er zijn,
nog geen distributieve eigenschappen van de kabel !
Verder ben ik het met je eens en dit is al eens aan de orde geweest ik dacht in het,
draadje van @heer miedema.
Ik heb toen een drie tal apparaten gemeten op ingangsimpedantie brrrr niet over nadenken 8)7
De ontkoppeling is veel belangrijker is bij mij > 120 dB waarom heel veel apparaten kunnen,
over de zelfde aansluiting ( uit / in ) maar dit schakelt niet om !
Het is een soort router daar heeft het apparaat zelf geen last van maar dit betekend,
dat het interne signaal op de aansluiting staat.
Dit signaal heeft uiteraard een fase zo niet een kleine frequentie offset en moduleert door,
overspraak de andere uitgangen resultaat een jitter op alle uitgangen....

Een simpele test is voldoen kijk of er 10 MHz op de lijn staat door i.p.v. een 10 MHz signaal een,
10,1 MHz aan te bieden.
Je creëert voldoende afstand om met relatief simpele middelen de zijband te zien.
Met een T-stukje kan je op de lijn kijken !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Inderdaad is bij de meeste apparaten de 10MHz referentieingang vrij hoogOhmig, 1kΩ is vrij gebruikelijk.

Ik neem aan dat de achterliggende gedachte is dat je dan de 10MHz kunt doorlussen, en dat er aangenomen wordt dat de kabel al gedempt wordt omdat de bron de kabel met 50Ω afsluit.

Persoonlijk lus ik nooit door. En bij die hoogOhmige referentie ingangen hang ik er een 50Ω afsluiter aan. Fatsoenlijke afsluiting aan beide zijden van de kabel kan geen kwaad :-)

groet! Gertjan.

Hi Henk,

genoegen is wederzijds. Lees de laatste tijd weer wat vaker bijdrages van jouw kant.

Mea culpa voor de vergissing. Ik had zo gauw geen 75 Ohm chassisdeel. Wel een verzwakker van JFW Industries, Model 75B-025. Daar is de opname van. Blijkbaar bel.... die de boel een beetje.

Ik heb wel een 50-75 Ohm pad van MCL, Model BMP-5075 en de BNC plug heeft inderdaad totaal geen dielektricum aan de 75 Ohm kant.

Weer wat geleerd, hi!

Toch vond ik ook nog een female 75 Ohm chassisdeel bij een 50-75 pad van Merrimac, Model UF-100, En inderdaad!!!

Dank voor de toelichting mbt gebruik van kabels.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Hi Gertjan,

dank voor je reactie. Ik ben ook geen voorstander van "doorlussen", maar bij een "snelle" meetopstelling, waarbij het niet op de uitersten aankomt, smokkel ik wel een beetje!

Verder is natuurlijk ook het aan te sluiten apparaat voor de 10 MHz van belang. Gaat het om precisiemetingen of even een snelle check.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Bedankt allemaal voor de links en leerrijke bijdrages.
Ik leer hier elke dag bij (wat zowieso mijn bedoeling is)
Ik hou jullie zowieso op de hoogte van mijn perikelen/experimenten/ervaringen !

Thanks everybody :-)
Groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
blackdog

Golden Member

Hi
Nog even een aanvulling op dit topic, dit omdat ik merk dat bij het breedbandig aansturen van coax kabels, nogal wat onbegrip aanwezig is.

Yep, connectoren zijn belang, hoe hoger in frequentie hoe belangrijker de impedantie van de connector wordt en dit vaak samen met hoe goed de connector verbinding maakt waarop hij wordt bevestigt.

Maar ik had al aangehaald dat er meer belangrijke zaken zijn voor een nette signaal overdracht.
Ik had twee voorbeeldjes gegeven van veel aannames die worden gedaan met emittor volgers en opamp uitgang impedantie.

Die misrekeningen kunnen aardige aardige meetfouten geven, maar het kan nog veel meer de mist in gaan als je transport via b.v. coax kabels en je meetinstrumenten niet begrijpt en dat zo de Wereld in slingerd op je youtube kanaal en je medemens dan verkeerd informeerd.

Kerry Wong test veel meetapparatuur en hij heeft ook veel wat ouder Pro spul staan en aan de hand daarvan ging ik er vanuit dat hij het klappen van de sweep kent...

Als je een functie generator test, dan zorg je dat je goede kabels hebt en dat de kabel goed wordt aangestuurd en afgesloten.
Het heeft weinig zin een functie generator te testen op frequentie vlakheid en puls gedrag als je wat de meetopstelling betreft je niet houd aan de voorwaarden die hiervoor gelden.

Dus, je stuurd je coax kabel goed aan, waarbij ik aanneem dat de generator goed 50Ω is wat uitgang impedantie betreft.
Dan gebruik je een goede coax kabel die 50Ω is, dan en 10 of 20dB verzwakker voor je de scoop in gaat die ook 50Ω is, of je gebruikt een 50Ω afsluiter net na de verzwakker.

Kerry ziet grote amplitude variaties op zijn MicSig scoop en geeft daar ondermeer twee verklaringen voor,
misschien is de scoop de oorzaak van deze variaties of dat de functie generator die hij test op Hoge impedantie staat ingesteld!!!

Je zou aannemen met de zeer vele tests die hij heeft gedaan, dat hij de impedantie insteling op een moderne functie generator begrijpt,
dat de berekening op het display van de uitgang spanning alleen veranderd en dat de uitgang impedantie gewoon 50Ω blijft.
En ja, ik weet van generatoren die echt de uitgang impedantie kunnen omschakelen, maar niet in dit segment.

Zijn variaties op het beeldscherm heeft vrijwel zeker te maken met de frequentie waarbij hij teste, de coax kabellengte en de impedantie van de gebruikte scoop, dat is in de lage frequentie ingang weerstand welke 1Meg is en de capaciteit van de ingang van de scoop die daar parallel aan staat, vooral in de hogrere frequenties van belang. (maar ook bij een 1KHz blok met stijle flanken)

Kijk zelf maar rond 12:40 wat hij er over zegt.

https://www.youtube.com/watch?v=wnn7E6sbsQA

Regelmatig zie ik fouten gemaakt worden, waarbij ik dan niet meer verder kan kijken op Youtube van testers van allerlij apparatuur, dit was ondermeer zo'n video.
Ook ik maak fouten en dat zijn er geen paar, maar controleer veel en vraag vaak hier op CO om mij op fouten te wijzen.
Als je een Youtube kanaal hebt waar je meetinstrumenten test, zorg dan dat je weet hoe je bepaalde functies moet testen...
Hij mag wat mij betreft daar wel wat netter mee omgaan.

En nee, ik ben hem niet aan het zwart maken, aan de hand van zijn testen heb ik twee stuks meetapparatuur gekocht en ik gebruik ook wat software van hem.
Het gaat mij er om, dit om aan te geven, dat als je niet naar de hele keten kijkt, je vaak grote meetfouten krijgt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ondertussen vandaag de video amplifier/distributor toegekomen se !
Het is een 1-in/8-out, maar hij komt in een behuizing van een 2-in/16-out :-)
Meteen is mijn probleem al opgelost om mijn PLL met verstelbare output frequenties in een behuizing in te bouwen !
(deze heeft een 10 Mhz input/10 Mhz output, en 6 afzonderlijk instelbare outputs tussen 10Khz en 200Mhz)

Op de print zit een 3peak tpf113, die volgens de datasheet geschikt is tot 27 Mhz. (10 Mhz doet hij dus moeiteloos)

Even zonder modificaties (want mijn 50 ohm BNC connectoren komen morgen toe), de PLL-GPSDO rechtstreeks aan de distribution/amplifier gehangen, om zodoende even een scope-beeld te kunnen nemen.

Eerste beeld is van de pll-gpsdo rechstreeks aan de scope:

Laatste beeld is het signaal dat uit de distribution/amplifier komt ...

Kon toch erger geweest zijn hé ?

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
blackdog

Golden Member

Hi ActiveHouse

Welk IC bevind er zich echt op de print, is dit de TPF113 of de TPF133 daar zit een groot bandbreedte verschil in?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Volgens mijn “ogen” een tpf118, maar die bestaat niet (tpf1180 bestaat wel, maar die is het zeker niet)
tpf113 it is …

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Ha ActiveHouse,

Ik zou even proberen of er iets uit kom, je heb een SD versterkertje mrt 6 ingangen klopt dat :S
Dat is geen verdeler weet je hoe je het moet bedienen / wat je er mee kan doen ?
Dat chipje is een gok 8 MHz max 9 MHz dat valt wel mee maar er zit,
een Sync-tip Clamp in ( DC restore ) of dat goed gaat het kan....
Verder zal het IC laag zijn uiteraard 1...1,5Ω dus er zit een weerstandje van 75Ω .
De bedoeling om de chip met 150Ω te belasten maar dat mag gerust 125Ω zijn.
Kabel lengte standaard meter of 15.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Het is een distributie versterker/verdeler.
1 ingang en 8 uitgangen.
Werkt prima voor het doel dat ik voor ogen heb (zie ook de scope afbeeldingen)
Ik wil hem gaan gebruiken om een 10 mhz gpsdo signaal te gaan verdelen, om als
Externe reference te gaan gebruiken voor mijn scopes / frequentie tellers / functie generators.
Die extra print die ik er wil bij inbouwen, heeft als input 10 Mhz nodig, om zodoende 6
Programmeerbare uitgangen te hebben (sommige apparaten hebben hier namelijk 20 of 25 Mhz
Als externe clock reference nodig)

Groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Ha ActiveHouse,

Dat is mooi er zitten ook 3 chipjes in je verdeler dus dan verdeeld men er voor.
Maar de chip is tot max 9 MHz de -54,2 dB @ 27 MHz is de stopband !
Wat betekend dit niet zo veel voor 1 signaal, ok je zult iets demping ondervinden.
Dit kan jij simpel meten met de scope kijk wat er in gaat en uit kom is het verschil negatief iets demping.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

idd, je hebt volledig gelijk, 27 Mhz is idd de stopband.
Ik heb ondertussen enkele proeven gedaan, er zit iets of wat demping op, maar niks schrikwekkend. Ik heb al één scope (een Owon) en één functiegenerator (FCL-2700) omgebouwd, en die zijn "tevreden" met het signaal. Ook de programmeerbare PLL met 6 verschillende uitgangen, is tevreden met dat signaal. (en die "maakt" op zijn beurt "nieuwe" signalen daar van, dus "achter" die programmeerbare PLL heb ik helemaal geen last van het ingangs-signaal)

Maar ik heb eens zitten kijken naar de SI5351, misschien sloop ik wel dat printje uit het apparaat, en stop ik er gewoon enkele SI5351B's in, dan heb ik allemaal "programmeerbare" outputs ...
De behuzing nodigt zich in elk geval uit tot dergelijke modificatie.
Een ESP32, een 2.8" ILI9341 schermpje, en 3 van die SI5351B's er in ...
het schermpje gebruik ik dan om visueel de instellingen van elke output weer te geven. de ESP32 gebruik ik dan om het schermpje aan te sturen, de I2C data naar de verschillende SI5351B's te sturen, en meteen een web-interface om alle instellingen te kunnen wijzigen. Zodoende moet er geen PC ofzo aangesloten worden op het apparaat, en kan je netjes alles wijzigen via een tablet/pc/smartphone ...

Van't weekend eens kijken wat we nog allemaal op't schap liggen hebben van onderdelen. (alleen die SI5351B's zal ik moeten bestellen waarschijnlijk, gelukkig zijn er kant-en-klare break-out boards verkrijgbaar - google maar eens op cjmcu-5351b, want met mijn "tremor" die ik aan mijn epilepsie heb overgehouden, lukt zoiets zelf solderen niet meer ...)

Ik ben door gezondheidsredenen ("serieuze" epilepsie aanval, zelfs enkele maanden in coma gelegen en vervolgens alles terug moeten "leren" (motoriek en praten enzo)) , enkele jaren (zo goed als) buiten strijd geweest.
Nuja, ondertussen proberen we "geadvanceerdere" projecten te bouwen dan vroeger !

Wordt dus zeker vervolgd, hopelijk binnen x-aantal maanden wat foto's in "show your projects" :-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Ha ActiveHouse,

Wauw diep respect voor je enthousiasme ga zo door :P
Ja dat kleine beetje verlies zal over het algemeen geen probleem zijn,
tenslotte heeft een kabel ook verlies.
Er zit in dat chipje een roll-off filtertje dat is standaard bij die SD verdelers.
Weet je wat er voor zit want in deze situatie heeft de fabrikant van het apparaat de chip misbruikt >:)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Beste ActiveHouse e.a.,

bedankt voor de terugkoppeling. Ik vind het altijd leuk/interessant om te lezen hoe het is afgelopen. Zo te zien en te lezen weet je er wel raad mee. Succes met de prachtige hobby!!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen