Philips 40PFL9705H/12 gefixed - maar toch niet?

pa3fun

Golden Member

Hallo forumleden.
Enige tijd geleden belandde hier een Philips 40PFL9705H/12 met als symptoom: het beeld valt na aanzetten van de TV na enkele seconden uit, en de TV start daarna weer op. De standby-LED knipperde periodiek 9x achter elkaar.
Via dit forum kwam ik uit bij de mogelijke oorzaak: een defect op de (Sharp) TCON. Om de diagnose scherper te stellen dan alleen de 9x knipperen van de standby-LED heb ik de TV in SDM-mode gebracht door het daarvoor aanwezige soldeerpad op het mainboard te aarden. Nu knipperde de led code 21, wat het vermoeden dat er met de TCON iets mis zou zijn versterkte.

Via onderstaande posting

https://alpengeist-tvrepair.blogspot.com/2015/06/philips-40pfl9715k-9-…

aan de slag gegaan en de twee FETs die de voedingsspanning van de BGA's op de TCON verzorgen vervangen. Omdat Farnell het originele type FET (FDS8813) niet op voorraad heeft heb ik gekozen voor FETs van het type IRF8734TRPBF, met gelijke pin-out en betere specs (lagere RDS-on).

Alles weer in elkaar geschroefd en jawel, de TV doet het (voorlopig..) weer. Wél staat de TV nog steeds in SDM-mode, en knippert de LED nog steeds code 21? Heeft iemand enig idee hoe dit komt en wat daar aan te doen is?

"Vraag niet hoe het kan ..."
Arco

Special Member

How to Exit
Switch the set to STANDBY by pressing the mains button on the remote control transmitter or on the television set.
If you switch the television set "off" by removing the mains (i.e. unplugging the television), the television set will remain in SDM
when mains is re-applied, and the error buffer is not cleared.
The error buffer will only be cleared when the "clear" command is used in the SAM menu.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3fun

Golden Member

Beste Arco,

Dank voor je reactie en begrepen.
Ik heb diverse Philip RC's (zie foto), maar niet het model dat bij deze TV hoort :( . Is er ook een manier om die reset te doen zónder? Of kan het met één van de RC's van de foto?

P.S. "Pressing the mains button"? Op dit toestel zit alleen een hard-wired rocker-switch in de netleiding. Of kijk ik ergens overheen?

Dat werkt met alle infrarood afstandsbedieningen die RC5 of RC6 als protocol gebruiken. De modellen op de foto zijn allemaal types die een andere manier van zenden (Bluetooth of RF4CE) gebruiken.

Groeten, Ron.

pa3fun

Golden Member

Ron, dankjewel, wéér wat geleerd.
Gelukkig heb ik hier nog zo'n (goedkoop) AliExpress dingetje liggen en jawel - het werkt.
Toestel 1x op standby gezet via die RC en na aanzetten blijkt de TV niet meer in "SDM" te staan en knippert de standby_LED ook niet meer.
Tnx!