Middenfrequent filters, kristal en LC

Ik heb een middenfrequentie filter van 455kHz.
Moet de CIO/BFO frequentie per se 1,5kHz boven en onder 455kHz zijn?

Ik wilde de frequentie van de DSB draaggolf en de CIO/BFO voor SSB op 450 en 460kHz houden, maar dat gaat vast niet werken.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Vlgs. mij moet de cio freq binnen de doorlaat van je filter vallen.

I thought, I thought of everything

Ha Martin V,

Wat ik begrijp uit je vraag is het volgende.... je wil de BFO 5 kHz onder of 5 kHz boven je 0 doorgang plaatsen.
Afhankelijk van de bandbreedte van je MF filter of dit kan, zal je audio te laag / te hoog klinken !
Je zou willen voldoen aan Faudio = | fmf - Fbfo |

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 20 april 2023 12:03:25 schreef paulp:
Vlgs. mij moet de cio freq binnen de doorlaat van je filter vallen.

Ja of net daarbuiten op het randje van de doorlaatband, zodat een zijband onverzwakt wordt doorgelaten en de andere zijband verzwakt wordt doorgelaten.

Dat is nu precies mijn vraag. Bij kristalfilters is de bandbreedte smal 3kHz,
Ik gebruik een keramisch filter waar de doorlaatband niet zo smal is als bij een kristal filter. Op 5kHz afstand van de centrale doorlaat frequentie van 455kHz is er een redelijke demping.
Dus ik dacht zet de DSB frequentie op 450 of 460kHz.
Bij 450kHz wordt de boven zijband doorgelaten en op 460kHz de onder zijband doorgelaten.
Dit wilde ik gaan doen met een PLL om 450,455 en 460kHz te verkrijgen.
Maar als de DSB frequentie op 1,5KHz van de centrale doorlaat frequentie moet komen te liggen, dan moet ik de PLL aanpassen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

De CIO die injecteert een frequentie die gelijk moet zijn aan de oorspronkelijk carrier.Als hij hoger of lager is dan hoor je dat aan het audio.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 april 2023 13:02:34 schreef Martin V:
Ik gebruik een keramisch filter waar de doorlaatband niet zo smal is als bij een kristal filter. Op 5kHz afstand van de centrale doorlaat frequentie van 455kHz is er een redelijke demping.

Je filter is dus, gemeten bij 'redelijke demping', 10 kHz breed. Dat is drie à viermaal zo breed als een bruikbaar SSB-filter.
Natuurlijk kun je zó ver uit het midden gaan zitten dat de andere zijband 'eindelijk' een beetje onderdrukt begint te raken. Maar dan zit de gewenste zijband allang niet meer in het midden van het filter, maar op de flank waarop ook je draaggolffrequentie ligt. Je zult dan dus véél te veel hoog doorlaten. Bovendien is het verschil ongewenste/gewenste zijband zo veel te klein.
Voor een zender is dat (en de enorme 'helling') nog wel wat te corrigeren met een audiofilter. Voor ontvangst echter is de MF zo gewoon veel te breed.

Bij SSB-filters is het gebruikelijk dat de draaggolf op het -20dB-punt van de flank zit, maar die vuistregel gaat uit van een echt SSB-filter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het experiment met de doorlaat is gedaan met zes maal de LTM455FW filters, dat is eigenlijk voor AM, met een bandbreedte van 6kHz, ik had nog niet de juiste filter typen.
Inmiddels heb ik de LTM455HW of de IW die zijn wel 2kHz breed binnen de doorlaat.
In het filter zitten er dus zes stuks met daartussen voor ieder keramisch filter een aparte versterkertrap die de demping van iedere filtersectie van 7dB compenseert.

Volgens jullie reacties is het niet verstandig de frequentie van de BFO-CIO en DSB modulator op 450 of 460kHz te kiezen.
Dus dan wordt dat 1,5kHz boven en onder de centrale doorlaat van 455kHz.
Of zou 2kHz ook een mogelijkheid zijn, dit is de flank van de doorlaat frequentie.
Volgens F.E.T zou dat de bedoeling moeten zijn.
Tot zover bedankt voor jullie advies.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Mijn advies zou zijn om de carrier frequentie op de flank van het filter te zetten. Ongeveer op het het -6 dB punt. En genoegen te nemen met een USB en LSB inject frequentie die je dan krijgt t.g.v. de doorlaat van het filter. Daarmee krijg je in ieder geval een redelijke onderdrukking van de ongewenste zijband, of met andere woorden meer zit er niet in. En de frequentieafstand tussen de USB en LSB frequenties in de counter of elders te corrigeren.

Wanneer het filter erg breed is dan kun je (moet je) de werkelijke selectiviteit met een laagdoorlaatfilter verbeteren. En het grappige is dat je met een enkel IF filter van 8 of 10 kHz breed (doorlaatband) zowel AM en FM en SSB kunt ontvangen. Ik heb in 1975 (plus of min 1 jaar) in Electron zo een systeem beschreven. Zo min mogelijk hoogfrequent versterking om de RF selectiviteit en signaalverwerking zo goed mogelijk te houden. Niet versterken tot meer dan 100 mV bij de produktdetector! Een paar mV is daar genoeg om 30 dB audio S/R te krijgen; daarna laagfrequent versterken.

Leuke experimenten overigens, maar voor een paar dubbeltjes kun je volgens mij veel betere filters kopen dan de keramische filters die je nu gebruikt.

Ha Martin V,

Ik heb hem door eigenlijk heb ik je vraag begrepen door het antwoord van @Frederick E. Terman :D
Maar goed beter laat dan nooit toch nog een vraag wat is de reden dat je dit soort,
filters gebruikt prijs of verkrijgbaarheid ?

Ik geloof dat @Frederick in een ander draadje als eens de SSB demodulator in verschillende,
vormen vermeld heeft.
Daar van is de filter methode de oudste en simpelste maar die filters zijn moeilijk te verkrijgen,
en ze zijn complex maar dit type is het eerste waar je aan denkt....
Dan de fase verschuiving methode niet doen werkt prima maar is duur om de stabiliteit te garanderen !
De laatste de Weaver demodulator @Frederick noemde dit de derde methode deze,
is complex werkt maar werkt goed.
Ik gebruik dit principe voor het afstembaar en in bandbreedte variabel middenfrequent filter.....

Maar in de CO ontvanger daar ga ik volgende maand weer gas aan geven gebruik ik,
een geheel ander ontwerp hoe kom ik hier op ?
In de ontvanger zit een mixer van een speciaal kaliber deze mixer onderdrukt de,
tweede en derde intermodulatie .
Wat heeft dit met SSB te maken nou ik onderdruk de ongewenste zijband en dit,
is nu net wat je met SSB product detector ook wil doen.
Het kost mij nu even teveel tijd om het uit te leggen maar ik zal de,
inbreng van @Brightnoise nog eens zorgvuldig lezen :P

In het kort ik gebruik totaal geen filters kristal of helical filters veel te duur moeilijk verkrijgbaar !
En ik gebruik ook geen extra omzetting dus geen lokale oscillator.
Wat ik wel doe is twee detectoren gebruiken een omhullende en een fase detector.
Je moet je even voorstellen hoe AM modulatie werkt is veel over te vinden maar ik bedoel dan niet,
het type als elektronica bouwsteen.
Maar de onderliggende fysica want beide zijbanden bevat fase informatie die aan elkaar gerelateerd is,
dus als je een zijband weg filtert is de amplitude foetsie maar de fase niet !

Ik moet dit nog testen op SSB maar als model werkt het ik denk dat dit interessant is om te proberen.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 april 2023 13:50:10 schreef Martin V:
LTM455FW filters, dat is eigenlijk voor AM, met een bandbreedte van 6kHz

Ik geloof dat je het teken '±' over het hoofd ziet. Het betekent: 'plus én min'. De specificatie
'6 dB bandwidth (kHz) min: ±6'
betekent dus: van nominaal (455 kHz) minus minimaal zes kHz, tot nominaal plus minimaal zes kHz. Dat filter is dus minimaal 12 kHz breed op de −6dB-punten.

Bedenk verder dat, als je zes filters in cascade gebruikt, de −6dB-punten daardoor in totaal −36dB-punten worden. Als je dus een smaller filter kiest, moet je ook dát weer niet te gek maken. Probeer de uiteindelijke −6dB-bandbreedte geschikt voor SSB te krijgen.

(Dit alles even los van de mogelijkheid van op alleen de éne flank van een breed filter te werken, en de rest met LF-filtering te doen, zoals hierboven al aangeroerd.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik geloof dat je het teken '±' over het hoofd ziet

Die plus min zag ik wel, alleen begreep ik de betekenis niet van, mijn intrepatie daarvan was `ongeveer`.
Nu begrijp ik beter dat mijn filter eigenlijk 12kHz breed is.
Nu is het alweer een paar maanden terug dat ik hiermee bezig was, alle informatie die ik gaf in mijn start post is eigenlijk niet up/to/date.
Ik had de beschikking over de LTM455FW die voor SSB gebruik veel te breed zijn.
Maar inmiddels heb ik dus wel de juiste IW of HW typen die 2 of 3kHz plus en minus 455kHz zijn.
Wat ik ga doen is de proefopstelling met zes van die filters plus versterkers die typen te vervangen door de HW of IW typen.
Ik moet even kijken welke ik nu heb.
Vervolgens ga ik daar metingen op uit voeren en volgens F.E.T zet ik de draaggolf oscillator voor de BFO-CIO, en de DSB modulator voor zenden op de min 6dB punten van de doorlaat karakteristiek.

Electron sorry dat ik niet duidelijker was in mijn vraagstelling maar je begrijpt me nu in ieder geval wel.
Waarom is mijn keuze keramische filters i.p.v. kristal filters.
Dit om het prijskaartje wat hangt onder kristal filters en omdat ik ze nooit zie te koop aangeboden.
Als dit wel zo is dan is dat meestal voor een erg duur bedrag.
Wat ik wel vindt zijn kristal filters voor 10,7MHz, wat ook kan want dat is mijn eerste middenfrequent, maar vaak zijn dat breedbandige typen voor FM.
En daar heb ik eigenlijk niet veel aan, ik beschik al over Monolitiche Kristalfilters voor 10,7MHz en die zijn erg goedkoop.
Dat geldt ook voor die keramische filters, je krijgt er tien in een zakje voor 1 euro 50, op Alieexpres.

Conclusie is andere filters erin en de draaggolf frequentie van de CIO-BFO op de min 6dB punten gebruiken.
Tot zover wil ik jullie bedanken voor de behulpzaamheid.

(edit de toepassing is voor een zelfbouw all mode tweemeter tranciever.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Het is helder wat de beweegreden is en begrijpelijk want er is niet veel betaalbaar te verkrijgen !
Het blijft een beetje rommelen ik weet niet of je die weg op moet gaan als je op de,
flank gaat zitten ontstaat er AM--PM conversie iets wat onderzocht moet worden....

Ik zit stiekem te denken aan een actief filter op een lager middenfrequent 100 kHz of zo.
Volgens mij waren er communicatie ontvangers die zo'n middenfrequent gebruikte......
Dan zou het mogelijk moeten zijn om een scherp filter te maken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Sommige communicatie ontvangers hadden een middenfrequent van 30kHz, ik dacht de HRO ontvanger.
Maar je kunt het nog gekker maken door 10kHz te gebruiken, je kan dan een actief bandpass filter met opamps gebruiken.
Bij zo lage MF wordt het dan wel een dubbelsuper.

Ik was nog vergeten te zeggen dat een kristalfilter natuurlijk ook is te maken uit losse kristallen.
Voor 10,7MHz is dat een mogelijkheid, die kristallen zijn niet duur en makkelijk aan te komen.
Voor 455kHz heb ik nooit losse kristallen gezien en ik vraag mij af waarom niet.
Als ik nu 10,7MHz gebruik en dat heb ik al als eerste MF dan kan ik zelf een redelijk kristalfilter maken voor 10,7MHz.
En ik heb dan geen dual conversie meer nodig, want dat deed ik om selectiviteit te bereiken met die keramische filters.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Dan zou ik 10,7 MHz gebruiken op 455 kHz zijn best wel kristal filters te koop maar duur !
Ik heb nog een aantal mechanische filters voor SSB dat zijn die langwerpige grijze modellen van Toko....
Die zijn volgens mij 2 kHz MFLxxx serie maar de kristal filters op 455 kHz is niet dik gezaaid.

Om naar een actief filter te kijken is nog een toer dat is een speciale topologie dus niet uit een computer.
verleden jaar is @Hubie ook met een kristal filter aan de gang geweest kijk eens op zijn draadje.
Maar in het algemeen dat is goed te doen aantal kristallen en condensatoren eventueel voor de,
spreiding compensatie een spoeltje !

Alleen begrijp ik nog niet goed waarom het op 455 kHz niet zou gaan ik kijk nu net in mijn magazijn en,
ik heb van die oranje en die zijn 455 kHz 4,5 kHz - 6 dB als je er 3 gebruikt,
ik zal er volgende week 3 op een broodplank prikken en meten!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ha Henk,bedoel je in het bitx draadje?
Dat is een prima filter alleen moet het de helft smaller.
Het is nu± 5 KHz maar dat is te breed voor SSB (en te smal voor AM)
Kristallen geselecteerd,computerprogramma's er op losgelaten maar ik kreeg het niet smaller met een mooi egaal "dakje"
Ik heb toen een zak nieuwe kristallen besteld.Ik moet dat filter nog eens af maken maar ben momenteel met tig andere dingen bezig...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 april 2023 18:35:00 schreef Martin V:
[...] en volgens F.E.T zet ik de draaggolf oscillator voor de BFO-CIO, en de DSB modulator voor zenden op de min 6dB punten van de doorlaat karakteristiek.

Nee, op de −20dB-punten, voor een normaal SSB-filter.
Die −6 dB was een compromis dat @Brightnoise had bedacht voor je 'slappe' filterflank van het filter uit de openingspost.

Een actief filter voor een ontvanger kan niet met gewone elektronica. De spanningen onderweg in zo'n filter lopen veel hoger op dan de in- en uitgangsspanningen. En de ongewenste signalen kunnen zelf veel harder zijn dan het gewenste signaal. In zo'n geval kun je kiezen voor a) verdrinken in de ruis, of b) verdrinken in de IM-vervorming.
Je zult geen enkele ontvanger tegen komen met een actief MF-filter als echt filter; niet op 10 of 100 kHz, en al helemaal niet op hogere frequenties.
Wil je zonder kristalfilter, dan wordt dat gewoon de SDR-route.

Er waren ooit wel kristallen rond 455 kHz, maar in de tweede helft van de vorige eeuw zijn die allemaal uitverkocht geraakt in de dump.
HF-kristallen in FT243-behuizing zijn er nog voldoende. Die kunnen gewoon open, en het kristalplaatje eruit, zodat je gemakkelijk kunt slijpen - dat slijpen deed ik eenvoudig met Vim.
Mijn eerste SSB-zender maakte ik met een 5205 kHz-filter dat ik met van die dumpkristallen gemaakt had. Dit, omdat een losse ontvanger die ik al had ook die MF gebruikte. Zo kon ik de VFO van die ontvanger ook voor de zender gebruiken en zat ik toch vanzelf 'transceive' met het ontvangen station.

Natuurlijk kun je ook een handvol van die goedkope kleine HC18-kristalletjes kopen en dan de juiste frequenties uitzoeken. Zelfs als je maar de helft kunt gebruiken blijft het goedkoop.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 21 april 2023 23:23:51 schreef Frederick E. Terman:
[...]Natuurlijk kun je ook een handvol van die goedkope kleine HC18-kristalletjes kopen en dan de juiste frequenties uitzoeken. Zelfs als je maar de helft kunt gebruiken blijft het goedkoop.

Ja goed idee, ik heb er nog eens over nagedacht maar ik denk dat ik van het hele project een enkel super ga maken met een MF van 10,7MHz.
Voor het SSB filter gebruik ik goedkope 10,7MHz kristallen om het ladderfilter mee samen te stellen.
Doordat ik geen 455kHz meer gebruik hoef ik voor "zenden" geen VCO meer te gebruiken en mengtrap welke mengt naar 10,7MHz, dat scheelt echt een hoop componenten, maar vooral het schema wordt veel eenvoudiger.

Voor zenden gebruik ik een VCO direct op 10,7MHz en daar moduleer ik in voor FM. Voor SSB ontvangst staat die VCO op 1,5kHz boven of onder de 10700kHz, dat is dan de CIO.

Nee, op de −20dB-punten, voor een normaal SSB-filter.

Of op de -20dB punten van het ladderfilter.

Voorlopig heb ik genoeg te doen, het schema wijzigen wat ik voor mezelf heb opgetekend.
Maar vooral ook een ladderfilter ontwerpen (ik denk dat het een Cohn filter wordt want dat is lekker makkelijk).
https://www.youtube.com/watch?v=vVioj-QkaVo
Voor de FM en de AM gebruik ik de 10M30A monolithische kristal filters waarvan ik er meerdere in cascade zet (altands dat is de bedoeling).
Dus eigenlijk gebruik ik twee verschillende kristal filters voor AM&FM en SSB.
Het hele ontwerp veranderd nu maar dat is leuk want het wordt er alleen maar beter op.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ik denk dat een kristalfilter het slimst is.
Dan heb je nog wel een aantal mogelijkheden 1 filter gebruiken en een shift in de lokale oscillator.
Of je gebruikt 2 filters met of zonder roofing filter van 6 kHz !
In de laatste situatie zou je de bovenzij band en onderzij band zonder,
te schakelen of met twee demodulatoren ( tegelijk ) kunnen ontvangen...
Als ik het goed begrijp kies jij voor de eerste optie, de lokale oscillator te verschuiven.

De frequentie band die je wil doorlaten loopt van 300 Hz tot 3 kHz.
Er is een opening van 600 Hz tussen de beide zijbanden.
De keuze van jou om een middenfrequentie van 455 kHz te gebruiken boven die,
van een hogere 10,7 MHz is op zich niet verkeert.
Op de lage middenfrequentie is het al moeilijk genoeg om een scherp filter te ontwerpen,
laat staan op een hogere middenfrequentie.
De verhouding tussen de draaggolf en gewenste zijband maakt het een stuk lastiger...
De verhouding tussen 455 kHz en 10,7 MHz betekend een veel complexer ( steiler ) filter !
Bij 455 kHz wordt de steilheid 600 / 455000 = 0,0013 en,
voor 10,7 MHz wordt dit 600 / 10700000 = 0,000056

De keuze voor een 455 kHz middenfrequent is uit oogpunt van complexiteit niet verkeerd.
Er zullen dus minder componenten nodig zijn voor het gewenste resultaat !
Aan de andere kant is een kristalfilter op 455 kHz geen standaard meer,
dit soort ontvangers zijn uitgefaseerd.....
Dus zal de keuze een keramisch filter worden met een lagere steilheid.
De keuze is aan jou.... beide kunnen.

Wat ik niet goed kan plaatsen is de -20 dB @Frederick weet hier uit het hoofd meer van,
volgens mij is dit geen strakke eis maar afhankelijk van je filter.
Je zult een keuze in de kristallen moeten maken ik denk dan aan 10 MHz,10,7 MHz of 27 MHz,
die laatste in de grondtoon ( 9 MHz ) deze zijn goed te verkrijgen wel je conversie er op aanpassen.
Je kunt met 1 deelbaar filter volstaan voor alle modes later meer !

Welk programma of reken methode ga je gebruiken ?
Wat ik meestal maakte is een filter met 12 of 20 dipolen dan kan je willekeurig te werk gaan.
De praktijk leert dat boven de 8 dipolen ( kristallen ) een selectie geen zin meer heeft dus,
dat scheelt een hoop werk.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 22 april 2023 23:08:54 schreef electron920:

Ik denk dat een kristalfilter het slimst is.

In de laatste situatie zou je de bovenzij band en onderzij band zonder,
te schakelen of met twee demodulatoren ( tegelijk ) kunnen ontvangen...
Als ik het goed begrijp kies jij voor de eerste optie, de lokale oscillator te verschuiven.

Op de lage middenfrequentie is het al moeilijk genoeg om een scherp filter te ontwerpen,
laat staan op een hogere middenfrequentie.

Wat ik niet goed kan plaatsen is de -20 dB @Frederick weet hier uit het hoofd meer van,
volgens mij is dit geen strakke eis maar afhankelijk van je filter.
Je zult een keuze in de kristallen moeten maken ik denk dan aan 10 MHz,10,7 MHz of 27 MHz,
die laatste in de grondtoon ( 9 MHz ) deze zijn goed te verkrijgen wel je conversie er op aanpassen.

Welk programma of reken methode ga je gebruiken ?
Wat ik meestal maakte is een filter met 12 of 20 dipolen dan kan je willekeurig te werk gaan.
De praktijk leert dat boven de 8 dipolen ( kristallen ) een selectie geen zin meer heeft dus,
dat scheelt een hoop werk.

Hallo Henk,

wat ik probeerde met keramische filters op 455kHz was een kristalfilter doorlaat te verkrijgen door veel van die keramische filters achter elkaar te plaatsen.
Nou dan kan ik dus net zo goed zelf een kristal filter maken, dan heb ik een goede selectiviteit voor SSB uit losse kristallen.
Voor de modes AM en FM zit ik nog altijd vast aan wat er in de handel te koop is en ik zit vast aan die 10,7MHz die ik niet kan veranderen.
Voor FM en AM gebruik ik de 10M30A:

10M30A Monolitic Crystal Filter.pdf

Het is voor mij in ieder geval makkelijker om op een hoge MF van 10,7MHz een smaller filter te maken dan op een lagere MF van 455kHz, gewoon door het aanbod wat er te koop is.

Een software programma om het kristalfilter te ontwerpen gebruik ik niet.
Het type ladderfilter wat ik vermoedelijk ga gebruiken is een Cohn filter, dat is een ladderfilter waarvan iedere condensator tussen de kristallen van dezelfde waarde is.
https://www.youtube.com/watch?v=vVioj-QkaVo
Die waarde zal ik proefondervindelijk zelf moeten proberen en is ergens tussen de 56pF en 220pF.
Hoe groter de waarde is, hoe smaller de bandbreedte van het filter wordt.

Ik kan niet voor ieder filter een aparte detector gebruiken en zo mijn HF signaalpaden opsplitsen naar de verschillende detectoren omdat ik uit de AM detector ook de AVR spanning haal.
Bovendien zitten daar de MF versterkers nog tussen.
Voor SSB wordt ook die AVR gebruikt.
Tussen de twee kristalfilters gebruik ik halfgeleider schakelaars als emittervolgers met de BC550 die het betreffende filter d.m.v. DC spanning inschakelen, dus geen gedoe met relais.
Dat is het enigste wat er in de tranciever geschakeld wordt en het antenne relais. Iedere mengtrap in de tranciever heeft zijn eigen mengtrap, hier wordt niets geschakeld.

Het is heel goed dat je vermeld dat ik het filter ga samenstellen uit 8 of 10 kristallen (dipolen) de kristalfrequenties niet te hoeven geselecteerd.
Dat scheelt een hoop werk en wordt het dus en filter met 10 kristallen van 10700kHz.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ik heb ook nog een vraag, maar eerst duidelijk welke kant je op gaat.
Je kunt beter 10 MHz kristallen kopen zijn de zelfde prijs maar ik kan nu al zeggen dat je,
omhoog gaat en uitkom op 10,7.....10,8 MHz !
Kijk uiteraard zou je willen selecteren maar na veel rekenen met twee of,
drie decimalen achter de komma komen er condensatoren uit die er niet zijn |:(
Dan kan je alsnog experimenteren en is het rekenen voor niets geweest,
ik weet bijna de waarden uit het hoofd.
Ga er mee aan de slag nu mijn vraag hoe doe je het met schakelen USB / LSB ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

Ga er mee aan de slag nu mijn vraag hoe doe je het met schakelen USB / LSB ?

Dat moet ik nog even proberen wat de beste manier zal zijn.
Ik overweeg twee mogelijkheden; uit een vrijlopende Clapp of Vackar oscillator met een minimum aan frequentie drift, ik heb hier veel ervaring in.
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hamblad…
Of een kristal oscillator op 10,7MHz waarvan ik de serie resonantie frequentie met een condensator of een spoel verschuif naar een hogere of lagere frequentie.
Dat schakelen doe ik dan met de BC550 in serie met het kristal als schakeltransistor.
Maar ik weet niet of dat gaat lukken voor een shift van 1,5kHz.
Anders wordt het toch de Vackar weer.
Zo zie je maar dat de Vackar weer om de hoek komt kijken.

Er is nog een derde manier; namelijk PLL gestuurd. Hiervoor zou ik moeten delen door 10700 met een 74HC4059 en dat vergrendelen aan 1kHz.
Het voordeel daarvan is dat ik een repeater shift van instellen.

[Bericht gewijzigd door Martin V op zondag 23 april 2023 23:03:36 (14%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Dat is helder, de reden dat ik aanbeveel om 10 MHz voor het filter te gebruiken is,
je komt uit op 10,7 .... 10,8 MHz.
Dan kun je mooi de CIO met een 10,7 MHz kristal uitvoeren maximaal 100 kHz omtrekken dat valt niet mee !
Dus is jou Vackár oscillator een mooie inzet of de serie Collpits.
Tenslotte hoef je maar 2,7 kHz te tunen !

Ik heb hier 10 MHz kristallen genoeg maar waarschijnlijk heb je die ook wel.
Voor de condensatoren het liefst geen keramische gebruiken i.v.m. de microfoon gevoeligheid,
het beste MKP deze zijn van Polypropylene en Polystyrene....
Een hele bekende is Styroflex 0,2 % nauwkeurig en HQ.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik wil nog even reageren op dit onderwerp, welk soort filter enzo.
Ik heb gekeken op deze site: https://rf-tools.com/lc-filter/ waarop je banddoorlaat Chebyshev filters kunt ontwerpen.
En wat blijkt met een 6e orde filter heb ik een bandbreedte van ca. 20kHz.
Terwijl ik dat ook heb voor het 10M30A monolithisch kristalfilter.
Ik zat vast aan de frequentie van dat filter; 10,7MHz, maar dat kan ik vervangen door drie ijzerpoeder T50-2 ringkernen en op iedere ringkern twee spoelen te wikkelen die inductief met elkaar zijn gekoppeld.
En dit als MF filter voor AM en FM te gebruiken op 10,0MHz.
Voor het kristal SSB filter worden 10MHz kristallen dan weer gebruikt.

Een zesde orde Chebyshev BPF met spoelen en condensatoren blijkt smal genoeg te zijn voor NBFM en AM (Bw=12kHz). Ik zit nu niet meer aan die 10,7MHz vast maar ontwerp mijn eigen LC banddoorlaat filter. Goed idee?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Waarschijnlijk niet. De (onbelaste) Q-factor die nodig is voor een bandbreedte van 6 kHz op 10 Mhz is in de orde van duizend of meer. En dat gaat niet lukken.

Omgekeerd kun je met gangbare kristallen geen 455 kHz maken omdat de onbelaste Q te hoog is.

Toevoeging om 18hr14:
Dat filter hoeft niet per se op 10 MHz gemaakt te worden. De selectiviteit van een ontvanger kan met een middenfrequentfilter gerealiseerd worden en/of met een post-detectie filter. En ieder van die systemen apart kan een goede ontvanger opleveren. Kijk maar eens bij direct-conversion ontvangers. Daar zijn veel slechte voorbeelden van, maar ook enkele goede systemen. Om daar een onderdrukking van de niet-gewenste zijband te realiseren zul je een complex mengsysteem moeten maken waarbij de ongewenste zijband onderdrukt of verzwakt wordt.

In de meeste ontvangers met het systeem waar jij mee bezig bent (enkel of dubbelsupers met een middenfrequent van pakweg 10,7 MHz) is de selectiviteit de som van een filter selectiviteit (vanaf 40 dB voor de ongewenste zijband is al goed genoeg want de lineariteit van de eindtrap van het signaal dat je ontvangen wilt "splettert" het spectrum toch wel vol op die kleine frequentieafstand), en van post-detectie filtering. Dat werkt alleen wanneer de signaalverwerking lineair is (geen begrenzing van het signaal) na de product detector. Een product detector is (moet!) een lineaire signaalbewerking zijn, vergelijkbaar met een frequentieconversie, en mag geen vervorming toevoegen.

Dit onderwerp blijft boeien en ik blijf je ervaringen en voorstellen volgen.

Ha Martin V,

Ik denk even een crash van het spoor af O-) een terechte opmerking van @Brightnoise dus niet meer aan denken.....
Ik heb actieve filters ontworpen die komen in de buurt maar dat is een printje zo groot,
als je gehele middenfrequent print !

Heb je al even gekeken naar mijn laatste inbreng 10 MHz kristallen voor het SSB filter je,
komt dan rond de 10,8 MHz uit en 10,7 MHz voor de rest....
Maar het is mogelijk om het kristal filter te splitsen ( denk ik ) zodat je maar een filter nodig heb !

Welk probleem ontstaat er bij je zelf gemaakte kristal filter.... zoals,
ik al aangaf je komt nooit exact op 10,7 MHz + of - 2,7 kHz uit !
De condensatoren zijn er niet vandaar mijn opmerking dat bij 8 kristallen selecteren geen zin heeft.
Na je berekeningen en metingen ben je onder aan de streep overgelaten aan je junk box _/-\o_

Met de standaard kristallen weet ik de waarden van de condensator uit het hoofd,
kijk maar eens naar diverse schema's allemaal het zelfde.
Misschien interessant voor YouTube maar niet voor jou en mij :S

De frequentie afwijking van het middenfrequent filter kan je in de oscillator van de,
hydrodyne converter corrigeren hier schakel je ook van USB naar LSB....
Door het filter zo te ontwerpen dat je een brede uitgang zeg maar een afslag creëert zou je,
het filter voor AM en FM ook kunnen gebruiken.
Maar je kunt volgens mij ook gebruik maken van een clarifier om de verstaanbaarheid te verbeteren !

Heb je al eens een berekening van een kristal filter gemaakt ?
Ik zag dat @Hubie ook nog een reactie heeft gegeven m.b.t. zijn ervaring.
Het enige wat ik kan zeggen let op bij standaard filter programma's die berekenen allemaal,
de Fo in het midden dit is de onderliggende wiskunde !
Dat is voor SSB niet correct mijn programma ( zo oud als de weg naar Kralingen ) dat,
is Rotterdams.... op de Apple II werkt net even anders.

Ik ga kijken voor mijn boordje daar was ik samen met @Hubie mee bezig om,
het kristal filter op te bouwen.
Misschien interessant voor @Hubie om mee te kijken / experimenteren ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.