Slimme adapter voor Bosch Powerpack accu

Hallo.

Ik wil graag mijn Bosch Powerpacks aan de capaciteitstester koppelen. De connector op de accu bevat 3 pins; + , - , en een derde pin.
De BMS heeft voor het laden van de accu een 5V signaal nodig op de 3-de pin.
So far - so good.
Echter voor het ontladen, wacht de BMS op een ander signaal op de 3-de pin om de spanning vrij te geven. Hiervoor bestaat er een zogenaamde slimme adapter (€ 190,).
https://fietsaccuservice.nl/shop/batterytester/5058-bosch-active-perfo…

Mijn vraag nu is, weet iemand welk signaal de BMS nodig heeft om de discharge vrij te geven?
Of
Bestaan er alternatieve adapters die dit probleem oplossen?

Groet!

Ding heeft in elk geval 4 aansluitingen, aldus de foto.
Staat ook iets met CAN-(BUS-HIGH) ? bij, dus verwacht ook ergens een CAN-(BUS) low aan te treffen ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
benleentje

Golden Member

Kan je niet even 2 tijdelijke draadjes aan de accu mskn. die accu dan in je gereedschapsteken en dan gaan meten met een scope?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 23 april 2023 10:21:39 schreef Gadget_inc:
Ding heeft in elk geval 4 aansluitingen, aldus de foto.
Staat ook iets met CAN-(BUS-HIGH) ? bij, dus verwacht ook ergens een CAN-(BUS) low aan te treffen ?

Hoe kun je daarachter komen welk signaal daar wordt gebruikt?
En zou dit door iemand met veel Arduino kennis na te bootsen zijn?

Op 23 april 2023 14:07:26 schreef benleentje:
Kan je niet even 2 tijdelijke draadjes aan de accu mskn. die accu dan in je gereedschapsteken en dan gaan meten met een scope?

Nee, geen kennis van en ervaring met Scope.
Jammer dat er nergens een dummy van te vinden is op internet.

Op 23 april 2023 15:24:32 schreef Succes60:
Hoe kun je daarachter komen welk signaal daar wordt gebruikt?
En zou dit door iemand met veel Arduino kennis na te bootsen zijn?

CAN-bus is een digitaal communicatie-protocol, dus daar zul je je dan in moeten verdiepen om te weten te komen wat je zou moeten/kunnen doen.

Het belangrijkste probleem is dat je niet weet wát er gecommuniceerd wordt. Als Bosch er eigen software tegenaan gooit die in de accu ontcijferd wordt, heb je pech.

Ik ken de mogelijkheden van CANbus niet en weet daarom ook niet of authenticatie een 'risico' is (lees: je moet dan eerst een soort rekensom op de accu afvuren (of andersom, de accu stuurt die som naar jou) en daar moet het juiste antwoord uitkomen (iets als 'Zeg, ben jij wel geautoriseerde meet-apparatuur van Bosch of een geautoriseerde tweede partij? Ja? > ok, je mag de accu gebruiken.
> Nee? De boel gaat uit.

Als er authenticatie plaatsvind, heb je pech, want dan moet je informatie hebben die alleen de fabrikant en 'geautoriseerde' tweede partijen in bezit hebben.

Ik vraag me vooral af wat je hiermee denkt te bereiken, want eenmaal dat je de capaciteit weet, wat dan?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

Volgens mij kan het heel simpel maak tijdelijk 2 draadjes plus en min op de accu. Steek die in het gereedschap en er zou dan pp de 2 draden gewoon spanning moeten staan. Nu kan je die 2 draden aansluiten op de capaciteitsmeter.
Kan ook zijn dat de accu pas actief word na het indrukken van de schakelaar op de machine.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

met die capaciteitstest ben je volgens mij niks.
tenzij je de veroudering van de accu door de jaren heen wil meten.

het grootste probleem met li-ion bij veroudering is de Ri die stijgt (inwendige weerstand). kort gezegt zorgt die Ri voor een spanningsval als die hoge stromen moet leveren. en dat maakt de accu onbruikbaar voor hoge stromen.

voorbeeld: 36V accu die 42V vol naar 30V leeg is en 50% op 36V.

Ri van 0,1ohm en de motor is 250W.
nu bij volle accu van 42V zal de motor dus 6A trekken.
door die Ri van 0,1ohm zal er dus (0,1ohm x 6A) 0.6V spanningsval op treden. de accu op het display zal dus zakken van 42.0V naar 41.4V.

dat is een nieuwe accu. nu nemen we een oude accu, de Ri is gestegen naar 1ohm,
zelfde situatie, 42V volle accu, motor trekt 6A, door Ri krijg je een spanningsval van 6V (1ohm x 6A) waardoor de accuspanning direct zakt naar 36V.
INSTANT ga je dus van 100% naar 50% als je nog maar 1sec rijdt. DAT is het typische rijgedrag van een oude accu.

nu wil jij de capaciteit meten, als je de accu belast met pakweg 1A, dan ga je bovenstaande probleem nooit zien
die volle accu van 42V 10Ah, zal perfect 10Ah leveren.
die oude accu van 42V 10Ah zal op de test hoogstwaarschijnlijk nog 9,9Ah leveren.
MAAR, als je de capaciteitstest herhaalt met 6A belasting,
dan zal die nieuwe accu van de 10Ah daadwerkelijk 8-9Ah leveren,
maar de oude accu zal eruit komen met 3-4Ah bruikbaar. de moment je de test afzet, zal die accu van 30V (leeg) instant weer naar 36V (50%) springen. ook op de fiets

beste manier voor mij om een fietsaccu te testen, is gewoon 30-40km gaan fietsen en kijken hoe de accu zich gedraagd.

wil je toch zelf capaciteit testen: accu open maken, aftakken op de cellen zelf en accu leegtrekken.
ideaal sluit je ook een balance stekker aan om ALLE cel spanningen in de gaten te houden. en dan trek je de accu leeg tot 3,5V ofzo (zodat je zeker de BMS niet triggert om de boel op slot te gooien)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 23 april 2023 14:07:26 schreef benleentje:
Kan je niet even 2 tijdelijke draadjes aan de accu mskn. die accu dan in je gereedschapsteken en dan gaan meten met een scope?

Welk gereedschap?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 23 april 2023 16:28:52 schreef fcapri:
met die capaciteitstest ben je volgens mij niks.
tenzij je de veroudering van de accu door de jaren heen wil meten.

het grootste probleem met li-ion bij veroudering is de Ri die stijgt (inwendige weerstand). kort gezegt zorgt die Ri voor een spanningsval als die hoge stromen moet leveren. en dat maakt de accu onbruikbaar voor hoge stromen.

voorbeeld: 36V accu die 42V vol naar 30V leeg is en 50% op 36V.

Ri van 0,1ohm en de motor is 250W.
nu bij volle accu van 42V zal de motor dus 6A trekken.
door die Ri van 0,1ohm zal er dus (0,1ohm x 6A) 0.6V spanningsval op treden. de accu op het display zal dus zakken van 42.0V naar 41.4V.

dat is een nieuwe accu. nu nemen we een oude accu, de Ri is gestegen naar 1ohm,
zelfde situatie, 42V volle accu, motor trekt 6A, door Ri krijg je een spanningsval van 6V (1ohm x 6A) waardoor de accuspanning direct zakt naar 36V.
INSTANT ga je dus van 100% naar 50% als je nog maar 1sec rijdt. DAT is het typische rijgedrag van een oude accu.

nu wil jij de capaciteit meten, als je de accu belast met pakweg 1A, dan ga je bovenstaande probleem nooit zien
die volle accu van 42V 10Ah, zal perfect 10Ah leveren.
die oude accu van 42V 10Ah zal op de test hoogstwaarschijnlijk nog 9,9Ah leveren.
MAAR, als je de capaciteitstest herhaalt met 6A belasting,
dan zal die nieuwe accu van de 10Ah daadwerkelijk 8-9Ah leveren,
maar de oude accu zal eruit komen met 3-4Ah bruikbaar. de moment je de test afzet, zal die accu van 30V (leeg) instant weer naar 36V (50%) springen. ook op de fiets

beste manier voor mij om een fietsaccu te testen, is gewoon 30-40km gaan fietsen en kijken hoe de accu zich gedraagd.

wil je toch zelf capaciteit testen: accu open maken, aftakken op de cellen zelf en accu leegtrekken.
ideaal sluit je ook een balance stekker aan om ALLE cel spanningen in de gaten te houden. en dan trek je de accu leeg tot 3,5V ofzo (zodat je zeker de BMS niet triggert om de boel op slot te gooien)

Dank voor de uitgebreide reactie en uitleg. Helemaal duidelijk.
Ik wil de accu's testen voordat ik de cellen ga reviseren (om te zien of revisie noodzakelijk is) en nadat ik de cellen heb gereviseerd. Om zo een duidelijk beeld te hebben van de capaciteit voor en na.

revisie is nodig als de afstand niet meer voldoende is.
wat ben je met een accu die nog 30km doet als je traject naar je werkt bv 32km is.
dan moet je toch reviseren of de laatste 2km trappen.
als een accu nieuw 80km ver gaat en nu maar de helft, is revisie al aan te raden. het pack zal wel niet versleten zijn, maar een aantal cellen is leeg voordat de hele accu pack leeg is. en dat verergert.

als je 9 cellen hebt die 10Ah doen, en 1 die maar 8Ah meer heeft, dan wordt die ene telkens tot 0% leeggetrokken terwijl de rest op 20% stopt (omdat de accu/fiets uitschakelt).
Die ene zwakke cell zal dan HEEL snel achteruit gaan. en binnen no time is dat pack toch weer kapot.
cellen kosten nu ook zoveel niet meer (ik betaal 110€ voor een compleet pack) dus ik vervang ze gewoon direct

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die capaciteitstest kan je wel doen, maar dan moet je hem kunnen doen op een 200 of 250W. (of 300W?).

Maar als dat ding toch open gaat... Net zo makkelijk om de twee tests te doen op het moment dat ie al of nog open ligt!

Ik fiets op een halve scooter accu. Voor de scooter was ie versleten. Maar met 1200Wh op m'n fiets.... Gaat prima. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 april 2023 17:07:18 schreef Succes60:
Ik wil de accu's testen voordat ik de cellen ga reviseren (om te zien of revisie noodzakelijk is) en nadat ik de cellen heb gereviseerd. Om zo een duidelijk beeld te hebben van de capaciteit voor en na.

Voor vergelijkingsdoel-einden is dat leuk, maar bij het reviseren van een accu zie ik het nut niet van een capaciteitstest: die cellen zijn nieuw en je mag er toch echt vanuit gaan dat de fabrieks-opgave gehaald wordt (vooropgesteld dat er gewoon goede merk-cellen, van nkon bijvoorbeeld, gebruikt zijn)

Daarnaast weet een beetje BMS/AFE+gas gauge EXACT wat de capaciteit is van een accupack na het inleren. Dat moet ook wel, anders kunnen ze geen accurate voorspelling doen van de rest-lading/gebruiksduur/fiets-afstand.

Belangrijk om te beseffen: (fiets-)accu's reviseren én de interface(s) aanschaffen is, afhankelijk van de gebruikte elektronica in de accu/fiets/laptop/whatever, vaak alleen rendabel/leuk als je er meer dan 1 doet, want zoals je merkt is die CANbus interface pittig geprijsd. Maar dat was mijn interface van Texas Instruments ook.

Dat zal, naast ontwikkelkosten, ook een deel ontmoedigings-beleid zijn van de fabrikant: als je de interface voor veel geld verkoopt, is de kans dat jan en alleman aan accu's gaat klooien (met alle risico's die daar bij horen) een stuk kleiner.

Besef dat je overigens ook nog een dummy-load nodig hebt om de energie uit je accu in te dumpen. Dat wordt zelfs bij 100 Watt al een heel ander projectje dan als je - bij een omgevingstemperatuur van pakweg 20 graden - een kastje tot 45 graden op laat warmen omdat je er 50 Watt in verstookt (actief gekoeld overigens)

Die adapter is alleen maar een communicatie-schakel, ergens zul je die accu aan moeten knopen om energie in op te stoken. De fiets kan, maar een accurate capaciteits-test is vaak afhankelijk van een constante stroom.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.