met die capaciteitstest ben je volgens mij niks.
tenzij je de veroudering van de accu door de jaren heen wil meten.
het grootste probleem met li-ion bij veroudering is de Ri die stijgt (inwendige weerstand). kort gezegt zorgt die Ri voor een spanningsval als die hoge stromen moet leveren. en dat maakt de accu onbruikbaar voor hoge stromen.
voorbeeld: 36V accu die 42V vol naar 30V leeg is en 50% op 36V.
Ri van 0,1ohm en de motor is 250W.
nu bij volle accu van 42V zal de motor dus 6A trekken.
door die Ri van 0,1ohm zal er dus (0,1ohm x 6A) 0.6V spanningsval op treden. de accu op het display zal dus zakken van 42.0V naar 41.4V.
dat is een nieuwe accu. nu nemen we een oude accu, de Ri is gestegen naar 1ohm,
zelfde situatie, 42V volle accu, motor trekt 6A, door Ri krijg je een spanningsval van 6V (1ohm x 6A) waardoor de accuspanning direct zakt naar 36V.
INSTANT ga je dus van 100% naar 50% als je nog maar 1sec rijdt. DAT is het typische rijgedrag van een oude accu.
nu wil jij de capaciteit meten, als je de accu belast met pakweg 1A, dan ga je bovenstaande probleem nooit zien
die volle accu van 42V 10Ah, zal perfect 10Ah leveren.
die oude accu van 42V 10Ah zal op de test hoogstwaarschijnlijk nog 9,9Ah leveren.
MAAR, als je de capaciteitstest herhaalt met 6A belasting,
dan zal die nieuwe accu van de 10Ah daadwerkelijk 8-9Ah leveren,
maar de oude accu zal eruit komen met 3-4Ah bruikbaar. de moment je de test afzet, zal die accu van 30V (leeg) instant weer naar 36V (50%) springen. ook op de fiets
beste manier voor mij om een fietsaccu te testen, is gewoon 30-40km gaan fietsen en kijken hoe de accu zich gedraagd.
wil je toch zelf capaciteit testen: accu open maken, aftakken op de cellen zelf en accu leegtrekken.
ideaal sluit je ook een balance stekker aan om ALLE cel spanningen in de gaten te houden. en dan trek je de accu leeg tot 3,5V ofzo (zodat je zeker de BMS niet triggert om de boel op slot te gooien)