Lussen in zonnepaneel bekabeling

Broer heeft vandaag zijn zonnepanelen neergelegd en aangesloten. Volgens zonnepaneelboer die hem hielp (ervaringsdeskundige, achtergond onbekend) moesten de aansluitkabels even lang zijn en mochten plus en min niet bij elkaar liggen.

Daarom heeft broerlief tien wikkelingen van 20cm diameter rode kabel over naast de omvormer.
En maakt hij zich nu zorgen om de inductie.

Plus en min niet bij elkaar lijkt me prima voor een dakdoorvoer om kans op kortsluiting te minimaliseren maar meer redenen kan ik niet verzinnen.
Voor inductie had ik aangeraden plus en min juist samen op te haspelen om inductie te minimaliseren maar er is maar 1 lus minkabel voorhanden (vanwege de eis tot even lange kabel).

Moet hij zich überhaupt zorgen maken om de inductie? 15A 10 wikkelingen (verdeeld over 2x5 wikkelingen). Als hij de twee aparte haspels tegengesteld wikkelt is het toch ook goed? Nu hangen ze een meter van elkaar.

Waar komt het advies van even lange kabels vandaan? Lijkt me even onzinnig als het advies dat ik kreeg om de string te beginnen met het zonnepaneel met een iets lagere Imp van een andere zonnepaneel boer...

PS getypt op telefoon zonder leesbril, dus evt. typfouten haal ik er later op laptop wel uit.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Er zijn blijkbaar wat regels veranderd maar dit is wat het RDI voorheen agentschap telecom voorschrijft:

https://www.rdi.nl/onderwerpen/tips/voorkom-storingen-door-zonnepanele…

normaal maakt het niet uit of de zonnepaneel kabels even lang zijn, ze staan in serie. plus en min apart door eigen buis klopt, mogen ook niet in een kabelgoot met andere kabels.

en tja inductie van DC kabels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Ik zou overtollige kabel gewoon inkorten tot de werkelijk benodigde lengte. Geeft minder lussen en minder weerstand. Lijkt ook conform wat de RDI wil.
Ik mag hopen dat de isolatie van de draad voldoende dik is om overslag te voorkomen. Spul zit er als het goed is niet voor de mooi, maar omdat het een functie heeft! De draden van het 230V-net in je huis lopen ook aan de lopende band tegen en over elkaar, geen enkel probleem.

Don't Panic!

Op 23 april 2023 17:22:40 schreef r-p:Volgens zonnepaneelboer die hem hielp (ervaringsdeskundige, achtergond onbekend) moesten de aansluitkabels even lang zijn en mochten plus en min niet bij elkaar liggen.

Op het RIVM plaatje staat het juist dat ze WEL langs elkaar moeten lopen!

En zo hoort het ook (bij elkaar leggen). Dit veroorzaakt de minste storing want het oppervlak is zo minimaal.

De DC aansluiting zit op de converter/switcher electronica en daar komt ook "rommel" van terug in de kabel door extra ferrite beads kun je die ook verder dempen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 23 april 2023 18:17:25 schreef henri62:
En zo hoort het ook (bij elkaar leggen). Dit veroorzaak het minste storing want het oppervlak is zo minimaal.

Als bijkomend voordeel heb je ook dat de installatie minder gevoelig is voor verstoringen door nabije blikseminslagen.

Aanvoer en retour moeten dicht bij elkaar lopen. De bekabeling op het dak mag nooit een grote lus vormen. Dat gaat n.l. enorm stralen. En andersom, het pikt ook heel fijn hoge spanningen op bij bliksem.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dus: Even lang: dat is onzin: Het is 1 "string" (kabel-zonnepaneel)*n-kabel. Als je de 2m rode kabel inkort is de totale string gewoon 2m korter geworden.

Dat iemand het "maak niet te grote lussen" van RDI als "kabels moeten even lang interpreteert lijkt me niet onmogelijk. (je ziet heen en terugkabels in het RDI plaatje dezelfde weg nemen. Ziet er een beetje uit als "even lang")

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou me over inductie geen zorgen maken. De zonnestroom is toch DC dus die heeft daar geen last van. Wel blokkeert de inductie eventueel schakelpulsen vanuit de omvormer. Dat is alleen maar goed.

Maar het teveel aan kabel zou ik wegknippen. Dat zit feitelijk alleen maar in de weg en is geen gezicht.

Op 23 april 2023 19:18:33 schreef deKees:
Ik zou me over inductie geen zorgen maken. De zonnestroom is toch DC dus die heeft daar geen last van. Wel blokkeert de inductie eventueel schakelpulsen vanuit de omvormer. Dat is alleen maar goed.

Maar het teveel aan kabel zou ik wegknippen. Dat zit feitelijk alleen maar in de weg en is geen gezicht.

Inductie speelt inderdaad enkel bij wisselstroom, en is hier dus geen punt. Eenieder die daar lastig over doet heeft zichzelf uitgerangeerd, met onderscheiding. Het is een gelijkstroom, maar wel pulserend door de schakelende regeling.

Kabel wegknippen is misschien niet zo dringend, men weet toch maar nooit wat er morgen verandert. Het "geen gezicht" is toch al maar een nevenpunt, mijn ex is ook geen gezicht, maar de zon blijft er wel voor opgaan... :(

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Inductie speelt bij enkel bij wisselstroom

En wat gebeurd er met de gelijkspanning van de panelen als een MPP tracker daarmee aan het werk gaat? Dat wordt gewoon wisselspanning hoor. Ik heb hier tussen pak hem beet de 2 MHz en de 18 MHz een tafelberg aan storing als gevolg van een zonnepanelen installatie die niet aan de eisen voldoet en in mijn geval kan het AT niet handhaven.

Op 23 april 2023 19:33:36 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
[...]

En wat gebeurd er met de gelijkspanning van de panelen als een MPP tracker daarmee aan het werk gaat? Dat wordt gewoon wisselspanning hoor. Ik heb hier tussen pak hem beet de 2 MHz en de 18 MHz een tafelberg aan storing als gevolg van een zonnepanelen installatie die niet aan de eisen voldoet en in mijn geval kan het AT niet handhaven.

dus de radio hobby in het donker doen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Voor spraak op de HF banden helaas wel. Digitale modi gaan ondanks de storing redelijk. Ben niet actief genoeg om een remote rig te verantwoorden.

Op 23 april 2023 19:18:33 schreef deKees:
Ik zou me over inductie geen zorgen maken. De zonnestroom is toch DC dus die heeft daar geen last van.

Het is DC, maar geen zuivere DC. Door de werking van de omvormer is het pulserende DC, Dus er is wel degelijk sprake van inductie.

Het moet wel zuiver DC zijn (of DC met een laagsignaal AC-modulatie). Was het signaal van de panelen ge-PWM-d, dan zou de opbrengst en rendement van een paneel zwaar beperkt worden.
Ik weet van Solar Edge dat de communicatie (AC) tussen de omvormer en optimizers over de voedingskabel gaat.

heb eens gemeten aan een 24V pv lader van de grote C, die sluit het paneel gewoon kort als er geen stroomvraag is. 0,0V over de paneel klemmen. zet je dan een last aan, accu zakt in, gaat de paneel spanning omhoog, maar wordt nog steeds geknepen. dat is dan ook een pwm ding, geen mppt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Als er vrolijk geschakeld wordt gaat inductie wel mee spelen. Maar als de lijnen parallel lopen gedraagt het zich als transmissielijn. Dan is die "spoel" onzichtbaar voor de signalen door de kabel (de EM velden van de ene worden opgeheven door die in de andere)

Als je ze niet parallel laat lopen gaan beide draden mooi stralen. Helemaal als ze van elkaar weglopen, dan krijg je een mooie dipool antenne.

Voor zelfinductie hoeft het signaal niet perse AC te zijn. Voor DC krijg je dat de spanning voor loopt op de stroom (of andersom, ik vergeet dat altijd). Nu is dat maar 1x bij inschakelen. Maar dat is nu precies wat er gebeurd als je DC gaat schakelen (bv PWM) Dat schakel je heel vaak in. En als je het weer uitschakelt krijg je van die mooie tegen-EMK. En die is negatief, dan wordt het toch weer een soort AC ?? Hmm, daar moet ik eens over nadenken. Ben gewend om in puur AC te denken (netwerk analyse) niet in zo'n kruisbestuiving. Gaat ook wat te ver voor hier. We weten al dat het gigantisch kan storen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 23 april 2023 19:27:06 schreef Paulinha_B:
..Inductie speelt inderdaad enkel bij wisselstroom, en is hier dus geen punt. Eenieder die daar lastig over doet heeft zichzelf uitgerangeerd, met onderscheiding.

Je weet toch wel dat de omvormers geschakelde regelaars zijn? De stroom door de PV keten is wel DC, maar heel "smooth" is die stroom echt niet. Waarom zijn er anders zoveel zendamateurs die op HF een continue ruisnivo van S9 of meer hebben staan nadat de buurman PV heeft laten leggen? Van de DC stromen? Met je uitgerangeerd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fred101

Golden Member

Is makkelijk te meten. Meet overdag met een spectrum analyser, herhaal dat als het donker is. Waren ooit peperdure apparaten, nu koop je ze al onder de 100 euro.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Daarom moet je ook ferrite beads om de DC lijnen zetten, zo dicht mogelijk bij de omvormer. (Zei ik in mijn andere post ok al).
Dan demp je de rotzooi die uit de omvormer terug de draden (van je panelen) in gaat.

Verder heb ik zelfs last van "de andere kant" de 230V volgens mij. Ik heb een simpele wekker die op de 50Hz van het lichtnet loopt. Vroeger liep het ding erfect op tijd: De laatste jaren een paar minuten per week sneller.
Waarschijnlijk is het schakel rotzooi op de 230V lijn. Er zijn best veel panelen in de buurt erbij gekomen hier in de wijk.
Ik wil nog wel eens een netfilter de tussen zetten om te bewijzen dat het echt netstoring is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Lussen in de pv-bekabeling vormen niet alleen een zender, maar werkt ook als een prima loop ontvangstantenne bij elektromagnetische ontladingen (bliksem). Hoewel er overspanningsbeveiligingen aan de ingang van een omvormer zitten is dat geen garantie dat een omvormer zo'n inductiespanningspiek dat overleeft. M.a.w. geen lus, geen piekspanning.

De reden voor gescheiden invoer van de plus- en minkabel is om te voorkomen dat bij een parallelle vlamboog deze voorzet in de woning. Als je d.m.v. een spreider vlak voor de dakdoorvoer van 10cm de plus en minkabel uit elkaar houdt, stopt de vlamboog voordat deze de woning in gaat.

Eén dakdoorvoer is dan voldoende.

Voor onderdrukking van stoorsignalen uit zonnepanelen zou je (naast het draagframe) ook de panelen zelf kunnen aarden en deze aarddraad aan het draagframe monteren. Controleer of deze draad van het frame ook met de HAR verbonden is (en niet via de omvormer en dan aangesloten op de omvormer netkabel, maar op de PE in de werkschakelaar).

Als je het zelf doet, neem dan een 6mm2 PE draad rechtstreeks van het draagframe naar de HAR in de meterkast.

Ferriet: Als je een (goede) omvormer open schroeft, dan zie je gelijk achter de MC4 connectors een ferrietkraal zitten...

Op 23 april 2023 21:45:14 schreef henri62:
Verder heb ik zelfs last van "de andere kant" de 230V volgens mij. Ik heb een simpele wekker die op de 50Hz van het lichtnet loopt. Vroeger liep het ding erfect op tijd: De laatste jaren een paar minuten per week sneller.
Waarschijnlijk is het schakel rotzooi op de 230V lijn. Er zijn best veel panelen in de buurt erbij gekomen hier in de wijk.
Ik wil nog wel eens een netfilter de tussen zetten om te bewijzen dat het echt netstoring is.

De netfrequentie is dit: link

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 23 april 2023 21:27:33 schreef flipflop:
[...]
Je weet toch wel dat de omvormers geschakelde regelaars zijn? De stroom door de PV keten is wel DC, maar heel "smooth" is die stroom echt niet. Waarom zijn er anders zoveel zendamateurs die op HF een continue ruisnivo van S9 of meer hebben staan nadat de buurman PV heeft laten leggen? Van de DC stromen? Met je uitgerangeerd.

Ik heb het bijgesteld, was inderdaad onterecht.

Op 23 april 2023 21:45:14 schreef henri62:
Verder heb ik zelfs last van "de andere kant" de 230V volgens mij. Ik heb een simpele wekker die op de 50Hz van het lichtnet loopt. Vroeger liep het ding erfect op tijd: De laatste jaren een paar minuten per week sneller.
Waarschijnlijk is het schakel rotzooi op de 230V lijn. Er zijn best veel panelen in de buurt erbij gekomen hier in de wijk.
Ik wil nog wel eens een netfilter de tussen zetten om te bewijzen dat het echt netstoring is.

Het zal vast wel geen tandwielklok zijn. Die zijn ongevoelig voor rotzooi op het lichtnet.
Ik zou het klokje opengooien en kijken waar de 50Hz als klokpulssignaal de electronica in gaat. Daar zou ik een 50Hz laagdoorlaatfilter (simpel 20 ms RC-filter) inbouwen. Dan ben je van de meeste rotzooi wel af.

Op 23 april 2023 21:26:25 schreef fred101:
Voor DC krijg je dat de spanning voor loopt op de stroom (of andersom, ik vergeet dat altijd).

Ik kan het ook niet onthouden of ik vergeet het. Als ezelsbruggetje gebruik ik LEICIE. Dus bij een zelfinductie loopt de spanning voor op de stroom en bij een condensator loopt de stroom voor op de spanning.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 23 april 2023 23:02:54 (19%)

Op 23 april 2023 22:47:38 schreef ohm pi:
[...]Het zal vast wel geen tandwielklok zijn. Die zijn ongevoelig voor rotzooi op het lichtnet.

Nee een digitale, mijn oude mechanisch klokje is 15 jaar geleden al in de kliko verdwenen. Filterje, zat ik ook aan te denken maar ik wil eerst checken of het dat echt is.

@keebrev Wat bedoel je precies met zo'n spreider? Alle draden parallel, dan uit elkaar trekken en weer tegen elkaar door het dak?

Bedoel je dit:

code:


van        /---------\         dakdoorvoer:
panelen   /           \        _______
---------/             \------------------
---------\             /------------------
          \           /        _______
           \---------/
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mel

Golden Member

De bedrading van de panelen moet zo lang mogelijk samen blijven.Dat is beter dan een lus leggen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..