Draadloze Spanningsverklikker

Hubie

Special Member

Ben opzoek naar een schema van een supersimpele spanningsverklikker,net zoiets als in dit filmpje:https://www.youtube.com/shorts/CDjNJyK2Dnc

Maar dan zonder het 555je en buzzer maar met 1 of 2 torretjes en een led.Voeding moet 12 Volt zijn omdat die toch al voorhanden is.
Ik hoef alleen maar te zien of het Wi-Fi relais in of uit staat.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 24 april 2023 17:06:47 (10%)

fred101

Golden Member

Ik denk dat je beter stroom detectie kunt doen, dat is ook makkelijker meten met een stukje draad om de draad die de relais spoel voedt, of , als er meer stroom loopt de stroom door de schakelaar. . Dan kun je zien of er stroom door de spoel loopt. Er staat waarschijnlijk altijd spanning op een kant van de schakelaar van het relais. Je kunt ook een spanningdeler of gewoon wat weerstanden als het 230V is, met een ledje maken aan de lijn die je wil monitoren. Wel op een punt zetten waar geen spanning staat als het relais uit staat. ipv weerstanden kun je ook een condensator en weerstand en diode gebruiken als voeding voor de led (net als in China meuk vaak zit om laagspanning te maken.

Wil je dat inbouwen ? Waarom staat er een schematje van een boiler ?

Er is een super eenvoudig contactloos spanning metertje:

Heb ik jaren terug gebouwd : meer info: https://www.pa4tim.nl/?p=1669

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 24 april 2023 17:19:59 (24%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hubie

Special Member

De bruine fasedraad en zwarte schakeldraad gaan naar de boiler op zolder.Die 2 draden zaten aan het TF relais wat nu uiteraard niet meer werkt.
links bovenin op de foto zie je een klokje,dat word nu vv door het wifi relais.

Exact hetzelfde relais voor een din rail met statusledjes is een mooiere oplossing maar kost €60.Het relais wat ik gebruik kost €18.
Vandaar en zodoende.. ;-)

fred101

Golden Member

Als je een dubbel pool relais neemt dan kun je met de extra schakelaar een LEDje schakelen, de spanning kun je waarschijnlijk wel uit die wifi switch halen.

Je kunt ook een stroom trafotje maken en daar een ledje mee laten oplichten. Dan heb je geen voeding nodig, gewoon genoeg windingen om de 230 draad leggen. Er loopt stroom genoeg door een boiler

Anders een rijtje weerstanden met een led in serie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
revado

Honourable Member

Hubie

Special Member

Ja,idd dat zou ook kunnen.Fasedraad even losmaken en een ringkerntje met een paar windingen er overheen schuiven.Het principe van een stroomtang.

Of deze (niet draadloze) optie: een LED op de geschakelde spanning aansluiten wanneer dat een mogelijkheid is. Een RiFa RC-snubber (0,1 uF in serie met 220 Ohm) en die weer in serie met een LED en een diode zoals de 1N4148 (diodes antiparallel).
Drie componenten totaal, klein en betrouwbaarder dan een capacitieve sensor.

Sine

Moderator

Ik snap je toepassing even niet? Wil je detecteren dat er spanning aanwezig is? (dat kun je zien aan de shelly)
Of dat er stroom loopt?

Hubie

Special Member

Op die din-rail shelly van foto 2 wel ja maar op mijn exemplaar zitten geen ledjes.Ik hoef alleen maar te zien of er stroom loopt,dus dat de boiler daadwerkelijk aan staat.

Edit\Een ferrietclamp met een x aantal windingen + led om de fasedraad zou in theorie gewoon moeten werken.Ga binnenkort zoiets uitproberen.