Elektroden gel

Mijn vrouw gebruikt al tientallen jaren een z.g. TENS. Dit apparaatje stuurt stroompulsen door de huid middels opgeplakte elektrodenpleisters. Helaas menen de fabrikanten van die pleisters en geleidende gel dat daar een bepaald conserveermiddel in moet zitten , waar mijn vrouw dus allergisch voor is.....

Artsen weten tot nu toe geen oplossing. Ik misschien wel maar heb jullie kennis nodig voor 1 van de componenten die ik wil gaan gebruiken waarbij materiaalkennis een belangrijke rol in speelt. Ik heb een niet geleidende gel gevonden waar mijn vrouw NIET allergisch voor is. Nu zou ik daar wat zout aan toe kunnen voegen om die gel elektrisch geleidend te kunnen maken.
Zout vind ik zelf niet zo'n goed idee.
Nu komt dan eindelijk de vraag: Wat te denken van colloidaal zilver als de geleidende stof. Heeft iemand een idee hoe dat goedje met elektrische stroom omgaat ?? Mijn vrouw is niet allergisch voor zilver. Bovendien geleidt zilver super goed. Maar hoe zit dat met in zuiver water opgeloste zilverdeeltjes ?????

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zelf heb ik geen idee. Maar google vindt wel resultaten; misschien kun je een paar van de hits lezen om te zien of er zinnige dingen staan.
https://www.google.com/search?q=colloidal+silver+conductive+gel

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ben de link eens gaan bekijken. Ben voorzichtig optimistisch. Volgende week hebben we een afspraak met onze dermatoloog en leggen het idee voor. Zij zal het zelf niet weten neem ik aan maar er zal vast iemand in haar kring zijn die ervaring heeft met 1 van deze zaken. Tot zover bedankt.

Op 27 april 2023 17:38:38 schreef Dark-energy:
Zout vind ik zelf niet zo'n goed idee.

Waarom niet? Zout is volgens mij lichaamseigen, je zweet het uit.

Klopt, maar als je een wondje hebt is zout een wat minder prettige oplossing. Colloidale mineralen zijn ook een oplossing maar daar zit o.a. chromium in en dat levert een ook allergische reactie op. Voorheen maakten fabrikanten conductieve gel welke niet een bepaald conserveermiddel bevatten. Helaas worden die gels wereldwijd niet meer gemaakt. Nu blijkt dat het juist niet aanwezig is in gel voor ultrasoon toepassingen. Dat moet ik dus conductief zien te maken.
Een tens is een oplossing waarbij geen pijnstillers bij nodig zijn: dus wordt daar toch de voorkeur aan gegeven. Helaas wordt het gebruik wel erg moeilijk gemaakt.............

Volgens mij moet je meer dan 50 % zilver (als volume dus als gewicht nog veel meer) hebben om de geleidbaarhied van zilver te benutten. De deeltjes moeten elkaar wel raken.

McAwesome

Golden Member

Eventueel moet magnesiumsulfaat (Epsom zout) ook wel mogelijk zijn. Ik denk dat het minder pijn doet bij wondjes en zelfs goed is voor de huid.

Het is makkelijk verkrijgbaar en er zijn ook commerciële gels waar dit als geleidend materiaal gebruikt wordt.

mvdk

Golden Member

Zoek contact met alwies:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/158992#highlight=tens
Dit gaat ongeveer over hetzelfde onderwerp.
Ja sorry, denk ik. Een zoektocht.

Wij gebruiken deze gel op het werk, zit 0.5% zout in.
Kan me niet herrineren dat er ooit iemand heeft geklaagd dat het in een wondje bijt.
Blijft nog wel de vraag over of je vrouw er niet allergies voor is ondanks dat het hypoallergeen is.

Anoniem

Momenteel maak ik deze pads. Zilverstaafjes met aan de andere kant de weerstanden van ongeveer 10 kiloOhms. Het is ongeveer 3,5 x 3,5 cm groot. Door de ruimtes tussen de kleine staafjes kan de huid luchten met als gevolg een zich herstellen van de huid. Werkt precies als een plakelektrode.
Volgens mij is de allergie doordat de plakelektrode de huid verstikt, niet zozeer door de chemische stof. Dat zou u kunnen onderzoeken door gedurende wat langere tijd wat gel te dragen op de huid, zonder er een plakelektrode op te doen. Dus gewoon een beetje nat houden. De huid kan dan ademen door de gel heen. Als dan de allergische reaktie een stuk minder is weet u waar het door komt.
Succes.

Op 27 april 2023 17:38:38 schreef Dark-energy:
Nu komt dan eindelijk de vraag: Wat te denken van colloidaal zilver als de geleidende stof.

Ik zou dat als een heel slecht idee laten vallen vanwege de verkleuringen die dat kan geven. Zilver oxideert snel, al heb ik geen idee hoe dat met colloïdaal zilver zit.

Wat je kan proberen is natrium-bicarbonaat (baking soda). Daarvan weet ik dat het in een andere wereld gebruikt wordt om gels geleidend te maken.

@ Alwies: LEZEN. Het gaat hier NIET over zelfklevende elektrodes, maar over de elektrodes waar een gel bij gebruikt moet worden!

[Bericht gewijzigd door weardguy op vrijdag 28 april 2023 10:28:09 (27%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Anoniem

Voordat u me kan betrappen op slecht lezen moeten mijn ogen eerst nog verkleuren, de pads zoals besproken zijn dichte pads, daar gaat het om, dat is de oorzaak van verstikking, broeien.
Zilverstaafjes zijn goed genoeg voor mij, al was goud beter...
Overigens werken mijn pads maar pas goed als er ook wat gel op zit.
Kolloidalt silver geleidt vrij slecht, ongeveer 100 kiloOhms op een cm, gemeten met een multimeter, oplossing van 10 mg per liter, een gewone gel is daarmee vergelijkbaar ook redelijk slecht geleidend.

Allereerst excuses voor de late reactie. We zullen a.s. dinsdag de aangedragen tips voorleggen aan de dermatoloog. Mijn vrouw draagt de elektroden in principe 24/7 Ze kreeg een tens voorgeschreven door het UMG na een verpeste tennisarm operatie. Het heeft altijd gewerkt tot mid 2022 toe de samenstelling van zowel gel als pads is veranderd. Ik zal dinsdag of woensdag nog even melden wat de dermatoloog te melden had. Eerst hartelijk dank voor het meedenken en een goed weekend voor allen.

Anoniem

Dan zou je toch zeggen dat het de chemische stof is.
Ik weet nog vaag iets van dat agar agar heet, een geleidende geleiachtig iets gemaakt van algen bij het koken gebruikt. Werd bij elektrische metingen in een u-buisje gbruikt om twee stoffen te scheiden maar wel elektrisch verbonden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 28 april 2023 14:01:17 (25%)

Dank Alwies voor de laatste tip. We hebben net een nieuwe, jonge huisarts gekregen die echt serieuze interesse in het probleem heeft. Het is gelukkig ook een meedenker maar zoals hij zelf ook aangeeft, geen deskundige op het gebied van. Hij weet het ook te waarderen dat ik zelf dingen probeer uit te zoeken. Niet gebaseerd op vage verhalen maar wel op mogelijke oplossingen die zouden kunnen werken. We wachten dinsdag even af.

Tidak Ada

Golden Member

Kan de kleefstof van de pads niet de boosdoener zijn?
Ik herinner me van vroeger dat voor een ECG metalen cups gebruikte, die doormiddel an een ballonnetje vacuüm gezogen werden. Voor de verhoging van de geleidbaarheid van de huid was er een ‘papje’ van fysiologisch zout en een gel; mogelijk gelatine of agar
Veel kleefstoffen van pleisters en plakkers irriteren de huid en niet alleen chemisch, maar ook mechanisch door stress van de huid. Vooral op plaatsen waar die gerekt wordt. Bijvoorbeeld op de borst door de ademhaling.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

We zijn gister bij de dermatoloog geweest. Dat liep uit op een teleurstelling. Zij gaf aan niet de kennis te bezitten aangaande deze problematiek. Wel heeft ze aangeboden een uitgebreide allergietest te gaan doen inclusief materiaal door ons zelf aangeleverd. We vermoeden dat er nog iets mee speelt: de geleidende "rubber" elektroden. Ik heb vandaag een stukje van zo'n elektrode afgeknipt en dit middels een pleister op een arm van mijn vrouw geplakt.
De dermatoloog kon wel waarderen welk onderzoek we tot nu toe zelf hebben gedaan. Zullen ook nog een proefje doen met aloe vera gel. (uiteraard 100% natuurlijk uit eigen tuin) om te controleren hoe haar huid op die gel reageert. Gaat dat goed dan voeg ik wat zout toe aan de gel en doe de test opnieuw.
De tens wordt sinds 1980 gebruikt voor pijnbestrijding van een mislukte tennisarm operatie. De elektroden zitten dus op zowel boven- als onderarm en hebben jaren geen problemen gegeven. Volgens de dermatoloog is het ook nog mogelijk dat de allergie tolerantie voor bepaalde stoffen verslechterd is zoals die voor bepaalde conserveringsmiddelen waar mijn vrouw vele jaren terug al op is getest. Als alternatief zou ze pijnstillers kunnen slikken maar daar is ze principieel op tegen ook al het goede effect dat de tens altijd heeft gehad.

Wordt vervolgd......

McAwesome

Golden Member

Op 3 mei 2023 17:39:58 schreef Dark-energy:
Volgens de dermatoloog is het ook nog mogelijk dat de allergie tolerantie voor bepaalde stoffen verslechterd is zoals die voor bepaalde conserveringsmiddelen waar mijn vrouw vele jaren terug al op is getest.

Dat is ook iets wat bekend is van zachte contactlenzen. De bewaarmiddelen in de vloeistoffen voor het onderhoud en bewaren van de lenzen geven na jaren ook aanleiding tot allergische reacties. Dan blijven alleen nog harde lenzen en daglenzen over... De harde lenzen nemen de bewaarmiddelen van de onderhoudsvloeistof niet op en de zachte daglenzen zitten in een steriele zoutoplossing zonder bewaarmiddelen.

Mijn oogarts én optometrist in het ziekenhuis waar m'n rechterhoornvlies getransplanteerd werd waren dan ook niet gecharmeerd van inzetvloeistof en raden gebruik daarvan af. In plaats daarvan de lenzen reinigen met reinigingsvloeistof en schoonspoelen met fysiologische zout-oplossing van de apotheek en ook daarmee inzetten.

Dat scheelt enorm in de irritatie: ik was in ieder geval niet de eerste die gewoon altijd last hield van de inzetvloeistof.

@ Dark-energy: het mag een teleurstelling zijn, maar ik heb liever een arts die eerlijk is over zijn/haar kennisgebied.

Afname in tolerantie van stoffen is een bekend probleem en treft mensen ook op andere gebieden.

Geleidend-rubber electrodes kunnen vast irriteren, maar ik kan me niet herinneren daar ooit iets over gehoord/gelezen te hebben.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 mei 2023 17:39:58 schreef Dark-energy:
....] Volgens de dermatoloog is het ook nog mogelijk dat de allergie [tolerantie voor bepaalde stoffen verslechterd is zoals die voor bepaalde conserveringsmiddelen waar mijn vrouw vele jaren terug al op is getest.[....]

Wordt vervolgd......

Covid hehad? Er schijnt een mogelijk verband te zijn tussen Covid-19 en het iemmuun systeem, waarbij de afweer vermindert.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Covid ?????? Hoewahaha (sorrie hoor), wij zijn al prik wappies sinds 2009 en nooit griep of corona gehad. (ondanks onderliggend lijden) De afweer gaat naar de ratsmedee door de mRNA prikken.

Zout in de concentratie 9 gram per liter wordt als "lichaamseigen" gezien. Dat is de concentratie die niet zou moeten prikken bij wondjes (want het is het verschil in osmotische waarde waar je lichaam op reageert met dat pijnlijke prik gevoel)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Er bestaan ook elektroden die met een heleboel fijne naaldjes werken, die worden dan een heel klein stukje in de huid geprikt, zonder gel. Er is echter erg moeilijk aan informatie aan te komen. U zou bij fabrikanten van diagnostische apparatuur gebruikt voor anasthesie kunnen proberen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 4 mei 2023 08:25:25 (19%)

Geen zilver gebruiken, daar wordt je blauw van. (Zijn situatie is iets anders maar toch) https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Karason

Ik zou eerder zoeken naar een suspensie van grafiet.

Waarom heb je die gel nodig? Kan je niet direct de elektrode tegen de huid houden?

Nog een brainfart, misschien is dat rubber achtige spul waarmee lcd schermpjes met de PCB worden verbonden iets?
Dit dus: https://en.wikipedia.org/wiki/Elastomeric_connector

Agar wordt ook wel gebruikt voor het maken van poor man scheiding in electrolyse cellen. Valt te proberen.

Carbonaat of bicarbonaat zou ik niet doen, tijdens electrolyse wordt dit omgezet in hydroxide wat agressief is voor de huid. Nu zal deze omzetting wel meevallen bij deze toepassing, maar je geeft wel aan dat de plakkers praktisch 24u opgeplakt zitten.

Misschien zelf ook al aan gedacht, maar is er niet ergens nog een emmer met de oude gel te vinden? Ik kan me voorstellen dat je alles rondom medische toepassingen niet zomaar mag meenemen.

[Bericht gewijzigd door hardbass op donderdag 4 mei 2023 09:13:36 (11%)

PE2BAS
Anoniem

Houdt u er wel rekening mee dat het mogelijk een opeenstapeling van situaties is die de allergie veroorzaakt, omdat er wat broeien is bij een grote plak, de temperatuur en de stoffen in de gel en de plak, en de tijd die de elektroden zitten en de tijd die het tussendoor krijgt om te luchten. Samen kan dat net de oorzaak zijn dat er reaktie komt. Zou het dragen op een bepaalde plek gedurende een paar uur en dan een stukje verplaatsen niet helpen? Je kan dan om een geschikte plek te zoeken ook twee elektroden een endje uit elkaar aan elkaar koppelen om hetzelfde effect te bekomen als één elektrode in het midden, op die manier kan je afwisselen. Dan is het veel werk maar in ieder geval gaat het dan beter.
Vroeg of laat geeft bijna elke stof een allergische reaktie denkelijk.