Inrush current zelfbouw lamp

bprosman

Golden Member

Weerstand met thermal fuse erop en een relais. Ik vind de weerstand een mooiere oplossing dan de NTC. Dit omdat als nu het relais faalt er iets gaat gebeuren om mij te waarschuwen dat het circuit niet langer meer werkt zoals bedoelt. De hele lamp valt namelijk uit. Diagnosticeren wat er aan de hand is, stelt dan niets meer voor. Ik vind dit sowieso wel een heerlijk simplistische oplossing voor het probleem.

Als je relais een keer faalt met het overbruggen van de weerstanden stook je ze wel op.

Ik heb zo een "Inrush current limiter" uit het zicht zitten (op zolder) en om die reden voorzien van een clickson die alles uitschakelt als de weerstanden te warm worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 28 april 2023 16:26:00 schreef vergeten:
[...]
Mijn advies; gebruik dan wel een zelfherstellende thermal fuse!
Anders als het een keer faalt is hij meteen blijvend stuk en moet je de defecte gaan vervangen!

Als die weerstand te heet wordt moet je het relais toch al vervangen.

Dit soort beveiligingen nooit zelfherstellend maken.

benleentje

Golden Member

Op 28 april 2023 10:48:51 schreef Frankyie:
1 netvoeding ipv van 3 netvoedingen maken mijn problemen minder erg, maar nog steeds erg.

.

Ik zie het hele probleem niet. 100A inschakelstroom is voor een groep met war verlichting gewoon heel gebruikelijk soms is dat ook wel 200Ahet schakelmateriaal in de muur woning kan dat prima hebben. Boven de 200A word het pas vervelend maar meer voor de zekering in de groepenkast. DE 10 OF 16a van een schakelaar is de continu stroom en de piekstroom mag veel hoger zijn. In mijn beleving maak je je zorgen om niets.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je hebt 240W op 24V, 9W op 12V, 20W op 5V.

De 9W op 12V: Dat kan heel makkelijk met een mini DCDC convertertje.

Als je alleen het 24V deel gebruikt, dan staan de 12V en 5V voeding zomaar te niksen De verliezen in een 230-> 12V voeding zullen groter zijn dan in een DCDC converter. Je kan best een DCDC converter vinden die zuiniger is dan mijn "natte vinger": 10mA. Neem je zo'n step down converter dan heb ik die volgens mij gemeten op "minder dan 1mA". Dus 24mW aan verliezen voor het hebben draaien van die DCDC converter.

Zeker voor de minder dan 10W van de 12V is dat geen probleem.

Maar eignelijk voor de 5V precies hetzelfde. Alleen is 1 zo'n miniding net niet genoeg. Als ik en Sine gelijk hebben in het gokken dat je adresserbare 5V leds hebt, dan is het ook redelijk te doen om dat op te splitsen in een paar groepen die ieder max 1.5A trekken. Ben je met 4 van die minidingen klaar. En als je echt om die 24mW omhoog zit, dan kan je de power naar de DCDCs die je niet gebruikt nog afschakelen.

En ik ben het met de opmerkingen eens: 240W aan ledlicht is te veel voor een keukentafel. En niet een beetje, maar VEEL te veel. Ken je die sta-lampen van 300W? Led moet iets van 10x efficienter zijn. Die 300W sta-lampen die geven al te veel licht. Dus meer dan ongeveer 30W ga je niet nodig hebben....

Overweeg om "tijdelijk" een voeding te regelen dat je kan testen op 0-240W en beslis dan dat 20, 30, 40, of 50W je max gaat zijn. Wat je gaat besparen door een 75W ipv een 300W voeding te nemen, is VEEL meer dan wat de DCDC converters je gaan kosten.

[semi-offtopic]
Ik heb zitten nadenken wat SpaceX nu wint met hun strategie om: "kans dat het dit keer lukt is nihil" starship lancering (van donderdag anderhalve week geleden).

Bij SLS hebben 1000en engineers zitten nadeken wat er allemaal mogelijk mis kan gaan. En dan gaan ze zitten rekenen dat danwel niet wel los loopt: gaat niet mis, of "zou mis kunnen gaan", en dan gaan ze maatregelen nemen om het te voorkomen, of de gevolgen te beperken.

Wat SpaceX nu doet is "kijken wat er gebeurt". Dus: "het beton onder de lanceertoren vierdient aandacht" is 1 van de dingen die ze geleerd hebben. Bovendien hebben ze aangetoond dat ze met 3-5 motoren uit (waarvan minstens 1 sturende!) nog steeds goede controle hebben over de raket. Het "Wat nu als er 3 motoren uitvallen?" scenario hoeven ze niet meer na te rekenen! Wat als er een HPU ontploft?... niet goed. moeten we wat aan doen. Hadden we al besloten voortaan elektrisch te doen. Maar alles wat goed gegaan is: Nu niet te veel aandacht aan besteden en moeite steken in de dingen die mis zijn gegaan.

In jou geval: Ervaring hier op CO zegt: Vrijwel iedereen gebruikt zeg een 16A schakelaar om 10-15A aan apparatuur in te schakelen wat vrijwel altijd een inschakelpiek heeft die vele malen hoger ligt. Gaat goed. Formeel buiten spec, inde praktijk gaat het goed. Dus voor jou: Geen zorgen over maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 april 2023 08:06:29 schreef GJ_:
Ook kleine voedingen hebben een zelfde hoge inrush current.

Mag ik hier enige duiding bij vragen? De inrushstroom wordt toch vooral bepaald en gemaakt door de elco achter de brug die de inkomende netspanning gelijkricht? Kleinere voeding => kleinere elco => minder inrush, denkt deze simpele ziel dan??

Op 29 april 2023 17:54:26 schreef Paulinha_B:
[...]

Mag ik hier enige duiding bij vragen? De inrushstroom wordt toch vooral bepaald en gemaakt door de elco achter de brug die de inkomende netspanning gelijkricht? Kleinere voeding => kleinere elco => minder inrush, denkt deze simpele ziel dan??

Kan er niets aan doen. Dat zegt de specsheet. Kennelijk dezelfde elco's.

@rew
Je rendement verhaal is wel interessant.

Bij de 5V. Kijkend vol vermogen komt een DCDC converter er niet goed uit. Even wat getallen gokken, maar je zet 2x 80% rendement achter elkaar ipv 1x 80%. Het verschil is vrij groot. Op de 20W die je gebruikt, verlies je 4W extra. Niet best. Echter, vol vermogen wordt weinig gebruikt. In dat geval kan die lage standby stroom aantrekkelijk zijn. Ik ga er eens aan rekenen. Bij de 12V is deze som waarschijnlijk nog wat interessanter omdat daar nauwelijks vermogen op zit.

Het 24V verhaal heb ik al eens toegelicht. Ik heb nog geen keuze gemaakt omtrent de voeding. Dat de lamp het vermogen kan trekken wil nog niet zeggen dan ik het wil kunnen gebruiken.

Omtrent de inrushcurrent.
Het is een moeilijk te voorspellen verhaal. Er is niks op tegen om het overdreven te doen. Ik ken de problemen wel. Mijn 3D printer vernield zijn aan uit schakelaar. Dat is 1 voeding. Geen idee wat de inrushcurrent daar is. Maar de schakelaar gaat kapot. Achja, daar kan je ook gewoon de kabel uit het stopcontact trekken. Lig ik niet wakker van. Maar goed ontworpen is het niet. Vervelend probleem.

SpaceX methodes ga ik zeker niet gebruiken. Had SpaceX ook beter niet kunnen doen. Ze zijn door het oogje van de naald gekropen. Ze hebben heel veel mazzel gehad dat ze nog enige data eruit gekregen hebben.Die enorme stukken beton hadden veel meer schade kunnen doen.

Bij mij ga je alle issues ontdekken als dat ding al lang en breed aan het plafond hangt. Dat is geen plek om te gaan sleutelen. Van het plafond afhalen is een behoorlijk gedoe met dit ding met kans op schade aan de pods (glas). Als je iets goed ontwerpt, heb je er jarenlang plezier van. Is iets goed ontwerpen ook niet juist de hobby?

Die 4W klinkt "serieus"... Maar je moet je bedenken dat je ook b.v. 1W aan verliezen hebt in de 5V ACDC converter gedurende de tijd dat je alleen de 12V en 24V leds aan hebt. Terwijl de DCDC maar 24mW aan verliezen heeft (geschat).

Als het rendement je echt hoog zit, dan moet je echt eea gaan meten en optimaliseren. Als je 10 jaar lang professioneel deze optimalisaties doet, dan wil ik op je "ervaring en intuitie" vertrouwen. Maar jij en ik hebben er onvoldoende ervaring om

Veel DCDC converters zie ik optimaal rendement hebben rond 50% van hun max stroom. Dus dan zou je een converter voor ongeveer 10A willen regelen. Als ik het "webench" van TI vraag krijg ik een oplossing op basis van de LM61495RPHR die 95% efficientie zou halen. (dan zit er wel een spoel in die volgens TI 1 dollar moet kosten maar volgens mouser 4.21... )

Als ik niet voor "optimize efficiency" kies maar "balanced", gaat de bomcost met 25% omlaag en ook de efficientie met 1.2%... (=94%).

Maar dan ben je je eigen DCDC aan het bouwen. Ik vermoed dat je dat niet wil.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat ik niet terug vind in de vorige posts is de reden om geheel voor DC te kiezen. Ik zie in je tekening 3 lampen die naar mijn idee ook op 230V kunnen (peertjes die normaal meestal op 230V werken). Dat scheelt misschien weer een voeding(?).
En wat er precies op welke spanning zit. De adresseerbare LED-ringen die ik in je andere topic zie komen natuurlijk op de 5V. Maar waar is de 12V en 24V precies voor? Misschien is daar winst te behalen door in plaats van een 12V product een 24V product te nemen wat weer een voeding scheelt(?).

Kwaliteit boven kwantiteit

Op 29 april 2023 20:39:33 schreef rew:
Die 4W klinkt "serieus"... Maar je moet je bedenken dat je ook b.v. 1W aan verliezen hebt in de 5V ACDC converter gedurende de tijd dat je alleen de 12V en 24V leds aan hebt. Terwijl de DCDC maar 24mW aan verliezen heeft (geschat).

Als het rendement je echt hoog zit, dan moet je echt eea gaan meten en optimaliseren. Als je 10 jaar lang professioneel deze optimalisaties doet, dan wil ik op je "ervaring en intuitie" vertrouwen. Maar jij en ik hebben er onvoldoende ervaring om

Veel DCDC converters zie ik optimaal rendement hebben rond 50% van hun max stroom. Dus dan zou je een converter voor ongeveer 10A willen regelen. Als ik het "webench" van TI vraag krijg ik een oplossing op basis van de LM61495RPHR die 95% efficientie zou halen. (dan zit er wel een spoel in die volgens TI 1 dollar moet kosten maar volgens mouser 4.21... )

Als ik niet voor "optimize efficiency" kies maar "balanced", gaat de bomcost met 25% omlaag en ook de efficientie met 1.2%... (=94%).

Maar dan ben je je eigen DCDC aan het bouwen. Ik vermoed dat je dat niet wil.

De spec sheet zegt bij no load power consumption <0.2W.
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/001439442DS01/data…
Valt dus nog wel mee. Maar dat van jou is bij no load efficiënter. Dat is zeker waar.
Mijn eigen DCDC converter bouwen gaat mij inderdaad wat te ver.

Op 29 april 2023 20:48:11 schreef OPTOdesign:
Wat ik niet terug vind in de vorige posts is de reden om geheel voor DC te kiezen. Ik zie in je tekening 3 lampen die naar mijn idee ook op 230V kunnen (peertjes die normaal meestal op 230V werken). Dat scheelt misschien weer een voeding(?).
En wat er precies op welke spanning zit. De adresseerbare LED-ringen die ik in je andere topic zie komen natuurlijk op de 5V. Maar waar is de 12V en 24V precies voor? Misschien is daar winst te behalen door in plaats van een 12V product een 24V product te nemen wat weer een voeding scheelt(?).

230V kan niet (meer). Dat lijkt misschien zo op de render, maar bleek niet te kunnen. Die peertjes hebben een veel te grote aansluiting.

5V is adresseerbare leds in pods
12V is arduino gerelateerd spul en centrum lamp in de pod (kwam zo uit). Daarom trekt dit kanaal bijna niets. Zit niet veel aan.
24V alle ledstrips. Dit is het serieuze vermogen.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/012.jpg

https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/021.jpg

Die lichtbak bovenin bestaat nog niet. Geen onderdeel is daarvan aanwezig.

Ik las ook (nu pas) je andere topic waar ik tegenkom dat het project al wat langer loopt en ook al het een en ander hebt gebouwd. Dat blijkt nu ook uit je update met mooie foto's! Mooi project. En met de nodige uitdagingen :) Ik was er vanuit gegaan dat je in de ontwerpfase zat. Excuus.

Ik zou er nog wat aan willen toevoegen. Voor diegene die jou project een inspiratiebron vinden, want dat zou zo maar kunnen toch? ;)

Die peertjes hebben een veel te grote aansluiting.

Zelf ontwerp ik ook nog wel eens (LED) lampen als hobby en heb daar ook professioneel ervaring mee.
Zo heb ik ook de ervaring dat een fitting niet uit kwam. Solderen was de (zeer) eenvoudige oplossing! Zolang je aan de laagspanningswet, de gestelde product eisen voldoet en met EMC rekening houd, is er niks op tegen om 230V en andere lagere spanningen naast elkaar te voeren. Daar hoeft maar een paar mm lucht of wat isolatiemateriaal tussen!
En dan nog iets over LEDstrips buigen: Er bestaan (nu) buigbare LEDstrips en LEDstrips met LED's aan de zijkant. Zelf koop ik vooral bij TME, dus daar even de linkjes naar - maar ze zullen waarschijnlijk ook elders te koop zijn en wellicht allerlei varianten.

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op zaterdag 29 april 2023 21:31:31 (66%)

Kwaliteit boven kwantiteit

Ja, dit is een enorm project. Zal nog wel een jaartje duren voordat de lamp echt hangt. Maar ik kom steeds verder. Als het om die bak gaat zit ik nu in het ontwerp proces en verwacht ik binnenkort de nodige koopdelen te gaan kopen zodat ik daarna spullen daar omheen kan ontwerpen.

Hier nog een filmpje van zo'n pod in actie.
https://www.youtube.com/watch?v=km4LrSV1V3s&lc=UgzWcdng_jiUlIOxE1t…

Wouw! Dat ziet er artistiek uit. En netjes strak afgewerkt! Complimenten :)
Succes en we zien graag je eindproduct :)

Kwaliteit boven kwantiteit
vergeten

Golden Member

Op 28 april 2023 20:00:26 schreef SparkyGSX:
Ik zou gewoon een PTC gebruiken in plaats van een gewone weerstand. Zo'n exemplaar als vroeger in beeldbuis televisies e.d. gebruikt werd voor de demagnetisatie.

Dan werkt je apparaat maar heel even, een PTC wordt hoogohmig na korte tijd. Even andersom denken :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Op 29 april 2023 20:18:42 schreef Frankyie:
[...]

Omtrent de inrushcurrent.
Het is een moeilijk te voorspellen verhaal. Er is niks op tegen om het overdreven te doen. Ik ken de problemen wel. Mijn 3D printer vernield zijn aan uit schakelaar. Dat is 1 voeding. Geen idee wat de inrushcurrent daar is. Maar de schakelaar gaat kapot. Achja, daar kan je ook gewoon de kabel uit het stopcontact trekken. Lig ik niet wakker van. Maar goed ontworpen is het niet. Vervelend probleem.

Ik had het eigenlijk over een wandschakelaar die in je muur zit, dit kunnen wel grote piekstromen aan. Een schakelaar in de lamp zelf kan natuurlijk veel minder aan. Maar ook daar heb je ook wel goede in maar die worden al snel vrij groot. Dan is een extra relais plaatsen wel nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 30 april 2023 00:13:20 schreef vergeten:
[...]
Dan werkt je apparaat maar heel even, een PTC wordt hoogohmig na korte tijd. Even andersom denken :)

Dat klopt, maar binnen die tijd wordt als alles goed gaat het relais van het overbruggingscontact aangetrokken.
PTC wordt dan niet of nauwelijks warm. Gaat het fout, dan hoef je niet elke keer naar de electronicaboer te lopen voor een verse weerstand.