Vervanging voor slechte schaffner emi netfilters

Ik ervaar veel problemen met de schaffner emi netfilters (chassis montage).
In een week tijd liefst 3 gesneuveld met de bekende rookontwikkeling.
Nu had ik 2 dezelfde (Schaffner) ongebruikt op internet gekocht die ook in rook op gingen na enkele minuten.
Vermoedelijk bevatten ze allemaal de beruchte RIFA condensatoren.
Jullie snappen dus wel dat ik de neus vol heb van dat merk.
Weten jullie welk merk netfilters tegenwoordig gebruikt maakt van kunststof x en y condensatoren en dan uiteraard als chassis montage?
Alvast bedankt, Ben

Sine

Moderator

Het probleem met die Schaffners is niet of ze gebruikt zijn of niet, maar of het oudjes zijn.
Ook al hebben ze ergens op de plank gelegen dan is de kans op ellende nog steeds vrij groot.

Vandaar dat ik op zoek ben naar vervangende merken ;)

fred101

Golden Member

Waren dat nieuwe of "originele" van Ali ? Of gewoon nieuwe via Mouser, Farnell etc. Ik heb in 15 jaar 2x een kapot netfilter gezien en dan dat de lekstroom wat te hoog was, nog lang geen rook.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 29 april 2023 11:02:22 (72%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nieuw old stock is dus helemaal niet nieuw maar gewoon oud. Misschien nooit gebruikt. Maar goed hoeven ze dus helemaal niet zijn.

Deze dingen verouderen ook als ze jaren ongebruikt op de plank liggen. De kapotte rifa condensatoren en netfilters die ik gezien heb waren altijd oud tot zeer oud. Ik heb zelfs de indruk dat die rifa condensatoren langer goed blijven als ze gewoon gebruikt worden. De omgeving is dan ook vaak enigsinds warm en minder vochtig.

Dus koop gewoon een paar echte nieuwe filters. En geen nieuw oud stock. Dat is echt niet altijd een betere keuze. Vroeger was niet alles beter. Eerder juist niet.

Jinny

Golden Member

Op 29 april 2023 12:21:46 schreef Ex-fietser:

Dus koop gewoon een paar echte nieuwe filters. En geen nieuw oud stock. Dat is echt niet altijd een betere keuze. Vroeger was niet alles beter. Eerder juist niet.

Dat is dus ook de vraag van de TS, welke moet ie hebben.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

En dan geeft hij geen enkel type of specificatie behalve chassis montage...

Wat voor chassis??? Geen idee.
Wat voor stroom en spanning? Geen idee.
Wat voor toepassing? Geen idee.
Maximale afmetingen beschikbaar? Geen idee.
Evt aansluitingen? Geen idee.

Maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 29 april 2023 12:53:58 (61%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het gaat nu even niet om welke afmetingen en diepte van de chassis filters.
Ik heb problemen met diverse elektrische uitvoeringen (met en zonder spaningsselectie, met en zonder zekering e.d.) Gewoon welk merk netfilters gebruikt niet meer die RIFA zooi). Het valt mij trouwens ook op dat ik geen 275 volt versies in chassis montage kan vinden. Ook zo iets vreemds.
Ja, ik weet dat NOS oude types zij maar met name die filters met spanningselecties zijn niet zomaar te vinden.

Wij gebruiken in een product moderne Schaffner's, gewoon vers van de leverancier zonder enig probleem.

Afgeschreven netfilters (en X-condensatoren etc.) heb ik ook wel eens in rook op zien gaan, maar daar zie ik geen reden in moderne nieuwe uit te sluiten.

High met Henk

Special Member

Een RFI voor een 3 fase frequentieregelaar van 1 MW is iets anders dan een RFI voor een dvd speler van 50 w...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 29 april 2023 13:45:27 schreef klussenman:
Het gaat nu even niet om welke afmetingen en diepte van de chassis filters.
Ik heb problemen met diverse elektrische uitvoeringen (met en zonder spaningsselectie, met en zonder zekering e.d.) Gewoon welk merk netfilters gebruikt niet meer die RIFA zooi). Het valt mij trouwens ook op dat ik geen 275 volt versies in chassis montage kan vinden. Ook zo iets vreemds.
Ja, ik weet dat NOS oude types zij maar met name die filters met spanningselecties zijn niet zomaar te vinden.

Dat die rifa condensatoren gewoon overal gebruikt worden betekent eigenlijk dat het geen zooi is. Na een jaar of twintige worden ze meestal pas vervelend. Net als die oude teerknollen van vroeger. Die waren ook niet slecht en redelijk stabiel. Ook die werden pas na heel veel jaren vervelend. Of ze worden snel slecht als ze in een zeer vijandige omgeving werden ingezet. Dat ze bij de ts steeds oproken betekend eerder dat de TS elke keer oude slechte exemplaren gebruikt of de TS dimensioneerd ze gewoon niet goed.

Op 29 april 2023 14:22:22 schreef High met Henk:
Een RFI voor een 3 fase frequentieregelaar van 1 MW is iets anders dan een RFI voor een dvd speler van 50 w...

De TS geeft ook nog steeds niet op waarvoor ze gebruikt worden. Wat high Henk zegt is zeker relevant. Misschien fikken ze er gewoon uit doordat ze veel te zwaar belast worden

Enkele filters waren maar met minder dan 100 watt en de NOS filters volledig onbelast.

Maar weet nu echt niemand welk merk nu polyester of keramische gebruikt. Want dat is mijn vraag?

Op 29 april 2023 17:04:51 schreef klussenman:
Enkele filters waren maar met minder dan 100 watt en de NOS filters volledig onbelast.

Maar weet nu echt niemand welk merk nu polyester of keramische gebruikt. Want dat is mijn vraag?

Als je gewoon een nieuw filter van een bekend merk koopt heb je minimaal 20 jaar geen last. In de industrie bij mij is een Schaffner filter heel gebruikelijk al of niet als chassis deel. In de industire gaat het meeste na 15 jaar wel als overbodig eruit en heb je geen ploffende condensator perikelen.

Laat je niet verleiden tot NOS onderdelen, is meestal makelaarstaal voor oude rotzooi wat op een zolder gevonden is.

maartenbakker

Golden Member

Polypropyleen is een betere keus dan polyester. Volledig ceramisch zijn ze er denk ik niet (X2 is doorgaans folie).

Ik mag hopen dat Herr Schaffner (meneer de conducteur) op een gegeven moment de oudpapiertroep wel aan de kant heeft geschoven; dan zijn hun filters vanaf een bepaald bouwjaar misschien weer bruikbaar - zelfs al twijfel ik in het algemeen aan hun constructie als hun beoordelingsvermogen slecht genoeg was om nog magische krachten aan papier toe te dichten toen er al betere vervangers waren. En bovendien zetten ze er NIETS over in hun datasheets voor zover ik kon vinden. Dan is Schaffner dus sowieso een no-go.

Vanwege de aard van papiercondensatoren moet je die altijd als New Old Stock beschouwen zodra ze door de fabrikant aan de distributeur zijn verzonden. 20 jaar geen last is een curve die je met kansrekening bepaalt en die afhangt van wat er in die 20 jaar mee gebeurd is. Bij kunststoffoliecondensatoren is het eerder gewoon een gegeven.

Oftewel daar maakt het in de regel niet uit of ze op een zolder gelegen hebben.

P.S. in de industrie is het wel vrij gebruikelijk dat een apparaat zijn hele leven zo ongeveer onder spanning staat. Dat is een plusje voor de levensduur van papiercondensatoren. Geen grote thermische cycli die helpen vocht naar binnen te zuigen en in het algemeen koelen ze niet te zeer af.

P.P.S. vaak hangen netfilters ongeschakeld aan het net, dus voor (consumenten/thuisgebruik)apparaten die op het apparaat zelf uit of standby gezet worden zijn papiercondensatoren op die plek eigenlijk sowieso uit den boze. Ze kunnen gaan roken als het apparaat "gewoon uitstaat". Dat wil je uit principe al niet, zelfs al zou je ze preventief elke 10 jaar verhangen.

(conclusie: dat hele papiergebeuren is een zinloze bezigheidstherapie, ongeacht waar ze inzitten - was het echter een verdienmodel of planned obsolescence, dan was het nog te verdedigen geweest)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ook netfilters die altijd onder spanning staan kun je zo om zeep helpen, dingen staan altijd aangesloten, dus de condensator tussen nul en aarde doet niks, staat amper 1V over. draai de stekker na 15 jaar eens om en de aarde nul condensator krijgt ineens 240V op zn donder en overlijd dan vrij snel. dat is de hele reden dat oude apparaten op een andere plek ineens die rokende netfilter krijgen. 50% kans dat je de voeding hetzelfde aansluit en het wel goed werkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Of het papier of niet is:
Zoek een serie netfilters dat aan je eisen voldoet.
Kijk in de datasheet. Daar zal het waarschijnlijk in staan.
Zo niet: vraag de klantenservice van de fabrikant welk type condensator er in gebruikt is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Bij Schaffner staat het kennelijk niet in de datasheet, tenzij mijn steekproef niet representatief was.

Een van mijn vuistregels (los van papier of niet) is dat ik onderdelen met onvolledige of niet beschikbare datasheet, vermijd als er alternatieven zijn.

Als ik zoiets belangrijks speciaal aan een fabrikant moet gaan vragen, koop ik nog liever een anonieme Chinees. Een slechte polyestercondensator houd het misschien ook maar een paar jaar uit, maar zal doorgaans niet als een gek gaan staan roken of zelfs branden aan het einde van zijn leven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 30 april 2023 20:02:47 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."