2023 2M NBFM transceiver project PA1RAM

Ja het is dat ik weet waar ik naar moet kijken en snap waarom bepaalde onderdelen erin zitten maar voor een leek zal het even puzzelen zijn denk ik. Maar mooi werk weer.

Dat dipje is wel een vervelend dingetje denk ik.

Hoe heb jij de waarde van L2 en L3 bepaald?

De gateweerstand is nu R3 met L4, ik neem aan dat je R3=10k hebt vanwege de sperstroom door D3. Had dat geen 220k kunnen zijn of krijg je dan ongelijkloop van D3 met D4? Ik ben zelf een beetje huiverig geworden voor spoelen in het gatecircuit, ook niet meer in de source trouwens, beiden gaven veel harmonischen en soms parasitaire oscillaties, ik houd het dus maar op weerstanden.

73, PA1RAM

Op 29 mei 2023 15:39:16 schreef 575:
@Richard S
Ik zit al een tijdje mee te lezen.
Voor jou en andere geinteresseerden heb ik een colpits in LTspice gezet om mee te spelen. Puur als LTspice intro. Ik heb totaal geen pretenties over de kwaliteit van deze oscillator.
Je kan er zelfs een grafiek mee maken die de frequentie als functie van de afstemspanning laat zien. De varicap en de J310 zitten gewoon in LTspice.
[bijlage]

@575 ik moet je nog een compliment geven over wat er in de achtergrond allemaal gebeurd in jouw simulatie. Je hebt zeker meer ervaring ermee en ik leer daar weer van. Ik was b.v. al op zoek naar een frequentie meting, dat gaat een beetje lastiger in LTSpice maar de truuk in de logfile is bruikbaar.

Dus alsnog extra bedankt!

73, PA1RAM
harry64

Golden Member

Mja, 'leken'. :P De waarde van L2 en 3 is medebepaalt door metingen aan het DC circuit. Zo ook de waardes van de weerstanden en de C's die het RF moeten kortsluiten. Er is nu i.i.g. in de sim minimale uitslingering door de combi C1, 2 en 4 in combi met R2, 3, 5, 11. R3 is 'proefondervindelijk vast gesteld 'bij welke waarde het geval nog startte. Verhogen van C4 naar 10 nF b.v. leide tot helemaal niet straten van de VCO. Nog geen idee hoe dit ontwerp in het echie uitpakt. Ik verdenk mijn sim er van soms gewoon rekenkundig op z'n bek te gaan. :P

Zoals ik ook niet vat waarom het met een spoel op 100nH van geen kant werkt. Maar ik vat ook niet helemaal waarom mijn reallife bouwsel wel werkt met een zelfgewikkeld spoeltje van nog geen 100 nH maar niet met een print of smd spoeltje van de zelfde waarde of zelfs iets hoger.

Nou heb ik gister ook even dat LPF aan de analyzer gehangen en die reageert ook bijzonder 'vreemd'. Lijkt of dat het ergens 'lekt'. Komt waarschijnlijk doordat er geen via's de aardoppervlakten verbinden. TG middels de verwijderde 1 nF er in en via de uitgang er weer uit....

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Ik zie je print voor het eerst, ik denk dat een scheiding van de LPF en inderdaad voldoende via's erg belangrijk zijn. Jouw print is ook andersom met een aardvlak aan componenten-zijde, ik hou zelf het aardvlak aan de andere zijde en verwijder dat daar waar signaal loopt. Mijn signaalsporen zijn max 2mm. Ik weet niet of dat de beste methode is maar voor mij werkt dat wel en is het reproduceerbaar kwa gedrag.

Het gebruik van ge-etste spoelen heb ik geen ervaring mee zelf. Het zijn wel grote (stralende) oppervlaktes. In "commerciële" zenders zie ik vaak standaard inducties in de lpf's zitten, dus niet in de print maar ook niet handgewikkeld, gewoon een standaard spoel zo uit de handel. Ik heb zo'n exemplaar hier liggen en heb die eens aan de SA gehangen en het resultaat was verbluffen goed, wel veel insertion loss maar dat is een kwestie van weer versterken als dat nodig is...

73, PA1RAM

Ha harry64,

Nu is je schema wel heel druk :S
Daar moet ik even op studeren, welke maten gebruik je voor de printspoelen ?
De Q is wel een stuk lager dan een gewikkeld spoeltje maar de reproduceerbaarheid is veel groter !
En als ik 1 nF of 10 nF rond zo'n ontwerp zie dan zie ik geen condensator maar een spoeltje |:(

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op 1 juni 2023 00:14:48 (17%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
harry64

Golden Member

Hoi Richard en Henk
Dit is ook de eerste keer dat ik met geëtste spoelen werk. Meestal is mijn lijndikte 0.254 mm of 10 mil. Bij te verwachten 'hoge' vermogens pas ik de spoordikte wel aan. Ik weet wel dat bij HF een bepaalde spoordikte voor een 50 ohm transmissielijn nodig is. Ik ben er nog niet uit wat die spoordikte dan is.

Henk:
De track zelf is 10 mil of wel 0.254 mm Verdere maten in mil en mm:

Is berekend met een speciaal daarvoor bedoeld programmaatje. En hoe wordt een condensator een 'spoeltje' dan?

Ha harry64,

Onder je spoel daar zit toch geen koper hoop ik !!
Kan je het filter laten zien ik kan dat niet terug vinden.
Je kunt de lus open maken dan kan je de resonator en versterker meten, dit zou je ook met de sim moeten doen.
Je heb nu wel een hele bijzondere clamp gemaakt gaat dit met het afstemmen nog wel goed ?

Groet,
Henk.

Aan het masker te zien niet, geen groundplane onder de spoel.
Maar wel rondom de spoel en ik denk dat dit wel invloed heeft?

Het idee van de clamp diodes komt bij mij vandaan. In de simulator had dat een erg positief effect en in de praktijk zijn de harmonischen nu een stuk minder. Het gaat dan niet om een enkele diode maar 2 in anti parallel en uiteindelijk 2 paren van 2 in serie die dan anti parallel staan. Lees anders even terug voor meer duidelijkheid?

73, PA1RAM

Op 1 juni 2023 12:26:48 schreef 575:
@Richard

Fijn dat ik je heb kunnen helpen.

TIP: Gunthard-Kraus heeft zeer goed LTspice leesvoer.

LTspice algemeen:
https://www.gunthard-kraus.de/LTSwitcherCAD/SwitcherCAD-Tutorial_Engli…

RF:
https://www.gunthard-kraus.de/LTSwitcherCAD/SwitcherCAD-Tutorial_Engli…

Wow, dit gaat wel heel erg ver voor mijn doen. Erg interessant om door te nemen maar of ik dit ooit ga beheersen is maar de vraag...

Genoeg leesvoer voor als ik weer de tijd daarvoor heb...

Maar wederom bedankt!

73, PA1RAM

Ik ga even iets anders delen waar je wellicht niets mee kan maar ter info om te begrijpen waarom ik niet altijd snel reageer of dingen mis in de diverse dialogen hier.

Sinds eind vorig jaar lig ik in een scheiding. Dat heeft natuurlijk impact op alles. Vooral omdat we dit doen op late leeftijd (ben 64) heeft dat verstrekkende complicaties waar ik mee te dealen heb. En dat vergt regelmatig 150% van mijn aandacht. Ik voel me geen slachtoffer en je hoeft geen medelijden te hebben, onze scheiding gaat in goed overleg, het is geen vechtscheiding. Maar vanwege onze leeftijd is het best lastig om de zaken goed te regelen. Dus als ik niet prompt of onduidelijk reageer dan weet je (een beetje) waarom.

Voor de rest gaat het prima met mij en deze hobby is absoluut een manier om even aan de dagelijkse sleur te ontsnappen.

Gaan we nu weer lekker verder met onze hobby...

73, PA1RAM
harry64

Golden Member

Nou, kijk, als troost de geoptimaliseerde 2 meter versie. Ik was op aanraden van Henk gaan uitzoeken hoe dat zit met versterking en waarom hij zo labiel was. Dus ben ik alles gaan doorpiepen en een vervormingsmeter er aan. Het resultaat is een lage vervorming, dus ook harmonischen. Er trad ook veel drift op door het terugkoppelnetwerk en C7 die met 100 pF toch te groot bleek. C5 is vervangen voor een varicap, dat verlaagde wel het vermogen maar ook de vervorming enorm. Die ging van 2% naar onder de 1. In de vorige opzet was de vervorming trouwens rond de 15%.
Tádááá:

Niet slecht Harry, duim omhoog!

Jouw simulator heeft wel mooie meters aan boord, die mis ik toch in de mijne, of ik heb ze nog niet gevonden...

Zit er ook een SA in jouw simulator?

73, PA1RAM
harry64

Golden Member

Nee, geen SA. Wel bij de signaalbronnen een geheel instelbare VCO en driehoek generator die je middels stijg, daal tijden en tijdsperiode kan instellen als zaagtand. Ik heb dan wel een soort van TG waar ik doorlaat mee kan meten.

harry64

Golden Member

Op 1 juni 2023 21:51:52 schreef electron920:
Ha harry64,

Onder je spoel daar zit toch geen koper hoop ik !!
Kan je het filter laten zien ik kan dat niet terug vinden.
Je kunt de lus open maken dan kan je de resonator en versterker meten, dit zou je ook met de sim moeten doen.
Je heb nu wel een hele bijzondere clamp gemaakt gaat dit met het afstemmen nog wel goed ?

Groet,
Henk.

Zo aan de layout te zien wel. En ik kan de LC combi wel testen met de sim i.d.d.

Ha harry64,

Als je dat wil controleren dat maakt in de berekening nogal uit :P
In NI multisim zit ook een spectrum analyzer voor wat het waart is,
maar dat geldt voor al die instrumenten !
Het komt van EWB en dat was / is voor de opleiding dus beginners,
niet dat daar iets mis mee is.
Maar ik de profesionele programma's zie je dat niet.

Ik heb nog geen tijd gehad om jou ontwerp te bestuderen maar ga je deze ook in de praktijk proberen ?
Dat zou wel interessant zijn wat er in de praktijk uitkomt....

Groet,
Henk.

Wat ik me nu afvraag...

We begrenzen de amplitude nu met de diodes in serie, je kan er ook 3 of wellicht meer in serie zetten voor een hogere Vtt zolang je Vp maar niet raakt denk ik. Ik heb dit getest op mijn test board en het werkt ook met 3 diodes of 2x3(in serie) antiparallel. Ik heb de diodes wel aan de gate hangen, niet over de inductie.

Maar je ziet dit nergens terug op internet of in boeken. Doen wij nu iets unieks wat geen mens weet of is dit gewoon slecht???

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat voor de beste signaal ruis verhouding je voor een maximale amplitude wilt gaan?

Wat denk jij @Henk?

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Ik denk dat @harry64 in de praktijk problemen ondervindt, met name de temperatuur !!
De diodes aan de gate naar massa is beter maar let op de ruis dat is dan ook wat ik continu vraag :S
Maar het blijft een begrenzer met een ruime marge dat wil je in een fidelity oscillator niet....

Beter een echte regeling dus de uitgang gelijkrichten doormiddel van een kleine condensator en aan de gate leggen als bias.
Maar een JFET leent zich hier niet zo gemakkelijk voor blift een beetje eigenwijs.
Vandaar dat ik vrijwel altijd een BJT in geaarde basis gebruikt, de bias is beter te beheersen en,
er is veel meer keuze !!

Ik ben met de temperatuur compensatie bezig als ik een en ander op de rit heb zal komende week zijn dan zal ik het op je draadje posten...
Mijn klimaatkast kan ik niet gebruiken staat in de opslag maar verwarmen kan ik wel.
Nog even terug naar @harry64 jij gebruikt de regelspanning voor beide diode paren.
Ik zou verwachten dat je.... omdat de capaciteit anders zal zijn een weegfilter R2R netwerkje wil gaan gebruiken.

Groet,
Henk.

harry64

Golden Member

Hoi Henk. Ik ben geen SA tegengekomen in mijn versie. Verder m'n printje weer 'origineel' gemaakt. Alleen kon ik nu dus meten voor en na dat filter. Voor het filter heb ik 1 1e harmonische, die was -35 dBm en de grondtoon -24 dBm. Na het filter is de harmonische weg en is de grondtoon -19 dBm. Maar ik vermoed dat het soldeerrandje rondom deze print ook als soort spoel werkt. Enige probleem wat ik met dit printje heb is dat het niet werkt met een smd spoeltje van 100 nH of met de onboardprintspoel van 65 nH maar wel met een zelf gewikkeld spoeltje van 4 mm 5 wdg 0.4 mm cu. Die zit rond de 73 nH.

Verschil tussen sim en praktijk met exact hetzelfde schema is dat de sim iets van 20 mW aan 50 ohm levert en het gebouwde printje rond de 12 µW. Er staat dus geen volts op dat spoeltje in de praktijk, hooguit mV.

En wat is een 'weegfilter R2R netwerkje', hoe ziet dat er uit?

harry64

Golden Member

Het filter in de sim. meetresolutie is 100-150 MHz timing geeft 5 MHz per divisie horizontaal.

harry64

Golden Member

Ik heb nog even gecheckt en normaliter zou versie 14.0 i.d.d. een SA moeten hebben. Die van mij heeft die niet.

Ha harry64,

Ik heb je filtertje nog iets geoptimaliseerd, ik zal het vanmiddag uploaden.
Vraag heb jij wel de netwerk analyzer er in zitten ?
O ja dat R2R is niets meer dan een weerstand deler om de juiste verhoudingen te kiezen indien nodig !

Groet,
Henk.

harry64

Golden Member

Er zijn een aantal meetapparaten gewoon weg. Komt waarschijnlijk door een stervende harddisk van een paar jaar terug, die verloor her en der stukjes data. Ik heb zo ook nog wat mp3's die ergens midden in het nummer ineens korter of langer stil zijn.

Ha harry64,

Dat is jammer misschien kan je vragen om een aanvulling ?
Ik heb die multisim eigenlijk alleen voor labview volgens mij heeft NI er een firma bij overgenomen.

Ik heb het filtertje berekend met standaard condensatoren van 22 pF en 39 pF de spoeltjes daar kan je toch aan freubelen ;)
Het laag doorlaatfilter Fc 150 MHz,

Welke meting doe jij in de laatste grafiek een puls antwoord ? er is ook een bode plotter aanwezig !!
Deze zijn met NI multisim,

Groet,
Henk.

harry64

Golden Member

Ik dacht hem even opnieuw te installeren. Blijkt de key niet meer geldig omdat ze tegenwoordig met key's werken die, afhankelijk van level en tijdsperiode! van 1, 2 of 3 jaar geleverd worden. :X Dus je moet tegenwoordig (heel veel) per jaar betalen. :( Ik heb op een andere pc even de trail geïnstalleerd, die heeft wel een SA. Dus ik dacht, kom dan gooi ik die deels over, maar dat werkt zo dus niet. :/