Ha Richard S,
Ik ben er nog
maar veel rekenen ik ben bezig een programma te schrijven,
waarmee je de oscillator kan berekenen.
In Mathcad maar omdat Mathcad niet gratis is probeer ik het ook,
in Maxima de laatste is wel gratis is een Python achtige struktuur......
Verder twee verfblikken besteld bij legeblikken.nl ik denk dat met,
het verhuizen 4 jaar terug ze in de vernieling zijn geraakt !
Deze blikken gebruik ik om mijn te meten samples in te doen is zeer goed dicht qua RFI.....
Ik kan de resonantiekring er in hangen en de probes via de wand naar binnen steken werkt,
uit de grote kunst zonder de resonantiekring zwaar te belasten.
Ik zal er foto's van maken tevens van de oscillator samenstelling voor het onderzoek opstarten 
Deze week mijn FET tester erbij pakken dan kan ik net als jij gedaan heb,
de bekende getallen die bij de FET horen labelen.
Vraag als ik het goed begrijp ga je het tweede model op een koper bordje monteren ?
Nog even je vraag over het instellen van de JFET dat heeft geen zin zoals je geconstateerd heb.
De pole postitie verschuift toch richting de reële as naarmate de amplitude toeneemt,
totdat het punt bereikt wordt waar de verterker vastloopt !
Op dat punt komt er net zoveel uit als er ingaat is dit class C ? NEE 
Maar de vervorming is er niet minder om.
De beweging richting de reële as kost tijd hierdoor zal je er altijd iets voorbij gaan....
Ik zie het zo jij staat op een punt dak met een balanceer lat in handen je zet je eerste voet naar voren.
Hierdoor veroorzaak je een verstoring in je evenwicht ( amplitude ) je corrigeer dit met de lat door hem naar links te verplaatsen.
Nu je volgende stap andere voet, zelfde verhaal je corrigeert de anderekant op.
Op deze wijze wordt er over en weer ballans gevonden de ene keer naar links de andere keer naar rechts in het s-plane.
Je zult dus zien dat je boven of onder de Fo uitkomt met als punt van het dak de Fo.
Om nu het punt te van 1 keer versterken te bereiken zonder dat de versterker vast loop zullen we van buiten af moeten sturen !
Dus de JFET in het lineare gebied houden.
Dit is mijn tweede onderzoek en zal als er gebruik gemaakt wordt van een PLL systeem synchroon moeten werken.
Maar eerst kijk ik naar de resonator daar is winst te behalen hoe beter de QL hoe,
minder ruis tijdens de negatieve periode !!!
Je zult merken dat de flicker ruis alleen in het uitgangs signaal aanwezig is als er drain stroom loopt,
en dat de shape ( de hoveelheid ruis ) afhankelijk is van de breedte van de puls.
Dus hoe steiler de flanken van de resonator hoe steiler de ruispiek hoe kleiner de modulatie index AM--PM conversie !
We moeten niet vergeten dat een oscillator een omzetter is van DC naar AC 
Later meer @harry64 ziet er netjes uit goed bezig 
De laatste opmerking van @Richard S dat is dus de reden van de verfblikken ha...ha...
Groet,
Henk.