Ha Richard S,
De verfblikken zijn binnen dus daar ga ik volgende week mee aan de slag.
Gisteren de hele dag vanaf 5.30 uur in de ochtend tot 23.45 uur aan het rekenen geweest,
om de Q van de ( oscillator ) spoel te verbeteren !
Maar ik heb uiteindelijk resultaat waar mee we kunnen werken misschien is,
de wiskundig nog niet helemaal fraai maar goed.....
Nu zal ik niet de hele strijd op je draadje dumpen maar.... zal ik de berekening doen en het,
resultaat.... de afmeting weergeven.
Ik heb een tekening gemaakt om het idee weer te geven spoeltje uit de library van Comsol,
maar het gaat om de kooi er overheen !

En in het bijzonder de maten..… een korte uitleg waar maken we gebruik van ?
Lumped filter met behulp van kortgesloten resonator.
Zoals we hebben gezien, hangt de resonator eigenschappen af van de Q van de gebruikte spoel.
Dit geldt niet alleen in een oscillator maar ook in een bandfilter !
Spoelen in dit frequentiebereik hebben maximale Q-waarden van ongeveer 80 .
Bij gebruik van deze waarde is de bandbreedte te groot.
Een bekende oplossing voor het Q-probleem is het gebruik van omvangrijke Helical resonator filter.
In jou geval zou de kwartgolflengte van één resonator 50 cm zijn.
Dit is veel te veel.
In de volgende context stel ik voor het gebruik van een kortgesloten resonator.
Ik gebruik de inductantie waarden van deze resonator als samengevoegde circuitwaarden alleenstaand of voor gebruik in samengevoegde filters.
De filters zijn mechanisch ontworpen als SMD-PCB-circuit.
Het is de bedoeling om de spoel vrij van het kopervlak op bijvoorbeeld twee soldeer ogen te bevestigen.
Over de spoel is een rechthoekige behuizing van latoenkoper gesoldeerd.
De overige filtercomponenten zijn als SMD-componenten aan de andere kant van de print gesoldeerd.
De soldeerpunten moeten zorgvuldig worden ontworpen om parasitaire C en L te minimaliseren.
De dimensies kunnen worden berekend met behulp van iteratie op een rekenmachine .
Ik gebruik hier Mathcad voor en heb een programma geschreven maar het is zoals genoemd op een zakrekenmachine te doen.....
Ik zal volgende week nog iets verder uitwerken zodat het leesbaar is maar ik had er gisteren hoofdpijn van 
Wat heb ik nodig jou maten van de spoel diameter, lengte, draaddikte de rest lever ik aan hoogte boven de print en de maten van de kooi.
Wat maken we : een een kortgesloten resonator als lumped spoel.
Dus het hele doosje wordt een spoel ????
We maken gebruik van TEM modes dit betekend de Foucault stromen in de wand en de displacement stroom van Maxwell.
Waar hou ik rekening mee eigenschappen van het materiaal, skin effect, diëlektrische verliezen en de juiste afmetingen…..
Wat is de winst : een enkele resonator op jou frequentie vertegenwoordigt een Q = 50 de betekend een equivalente bandbreedte van 2 MHz.
Door de nieuwe techniek toe te passen kan een Q = 350 verkregen worden met een equivalente bandbreedte van 800 kHz……
Niet alleen voor de resonator in een oscillator maar ook in je daarop volgende trappen is heel veel winst te bereiken !
Maar jij heb ook winst geboekt dat je nu veel meer er uit haal komt door het volgende in jou FM82 is de spoel veel te dicht tegen de wand gemonteerd.
Hierdoor zakt de Q significant @rob007 vraagt regelmatig of zijn spoel niet te dicht tegen de wand zit.
Maar ik heb ook @Martin V hier al eens op gewezen, nu maken we van dat effect hopelijk goed gebruik.
Een Drain weerstand ? Maar daar zit weer de verkeerde smoorspoel !
Is dit het actuele schema, en de instelling van de anayzer is niet goed terechte opmerking van @Frederick.
Maar ik zie de ruis klok er overheen it's a kind of magic.
De lineaire respons van je versterker of liever gezegd niet-lineaire respons heeft ook invloed op je ruis.
Later meer.
Groet,
Henk.