Op 22 mei 2023 17:59:58 schreef electron920:
...
Het is dus wenslijk om de afstemspanning zo stabiel als mogelijk te houden...
Ja in mijn FM82 had ik altijd een 7809 en een 78L05 als voeding voor de oscillator en met name het varicap circuit. Inmiddels ben ik er wel achter dat die dingen behoorlijk wat ruis kunnen veroorzaken en in mijn LF regelversterker van vorig jaar ben ik er zelfs compleet van afgestapt vanwege de ruis. Normaal tref je slechts kleine elco's aan op de uitgang van een 78xx omdat grotere elco's de regeling negatief beïnvloeden maar dan heb je wel een perfecte ruisbron in de voedingslijn. Grote elco's op de uitgang zijn dus een must voor die dingen en omdat de belasting niet echt varieert kan dat wel voor een oscillator/buffer denk ik.
Uiteindelijk heb ik deze voeding toegepast en die voldoet prima voor mijn audio regelversterker:

Nog even terug over de test met de voedingsspanning wat ik daarmee bedoelde is bij een, correct gedimensioneerde oscillator moet de voeding 1,5 a 2 V te variëren zijn.
Klopt, kleine spraakverwarring, ik kan de voedingspanning terugdraaien van 9V naar 5V zonder echte issues met de oscillatie dus die 2 volt is geen probleem voor de stabiliteit.
Vraag ik dacht dat je de JFET op steiheid gemeten had ? en let even op de minimum Id
Nee ik heb alleen naar Vp gekeken en wat Uds en Id daarbij was. Maar ik heb geen complete grafiek gemaakt van Id/Uds bij verschillende Ugs.
Ik hou voor de ontkoppeling van de source weerstand als vuistregel aan : Xc ≤ Rs || Ri ....
Nu is jou source weerstand een combinatie van een smoorspoel, weerstand en ontkoppel condensator.
Heb je daar naar gekeken i.v.m. de parasitaire eigenschappen van de spoel ?
Jazeker heb ik daar naar gekeken toen ik bezig was die harmonischen weg te werken. Heb daar diverse waardes geprobeerd en ook alleen weerstanden geprobeerd. De laatste had uiteraard veel invloed op de DC instelling waardoor ik geen hogere waarde dan ca 0,5k kon gebruiken, de oscillator starte dan niet of moeilijk. Ik heb geen parasitaire oscillaties gezien bij de diverse waardes van de source inductie, getest met 1 tot 10uH. Op de harmonischen had het totaal geen invloed. Wel op het uitgangsgniveau, vandaar dat ik op 4,7uH ben gaan zitten.
PS: Wat ik nog wilde vragen we gebruiken meestal de versterker als uitgang.
Dat levert veel signaal maar is niet gefilterd dus de harmonische zijn navanand hoog,
kan je misschien eens meten op de 10 kΩ gate weerstand dan maak je gebruik van de resonator als filter
Ik heb zelfs rechtstreek op de kring gemeten, zowel aan de hete zijde als 1 winding vanaf de koude zijde, het maakte helemaal niets uit, de harmonschen waren relatief net zo aanwezig, dat verbaasde me wel omdat ik verwachtte dat een resonatiekring de harmonischen zou onderdrukken. Kennelijk kan zo'n kring nog perfect op een harmonische resoneren...