2023 2M NBFM transceiver project PA1RAM

Nee die van mij zijn 50ct
Heb je een merk en type?

Dit is wat ik nu gebruik

73, PA1RAM

12 uur later en de inkt is nog steeds sticky...

73, PA1RAM
harry64

Golden Member

Dat is veel tijd. Bij mijn beste weten gaf een laserprinter en de sheets die jij gebruikt de beste resultaten. Wel even nabehandelen door 'inkleuren' met oostindische inkt i.d.d.

Ik heb een inktjet printer. Deze sheets zijn ook speciaal voor zo'n printer.

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Ik ben een stukje aan het bouwen ( met hout ) maar even gekeken twee dingen,
ik gebruik een laser printer ( kleur ) !
Dat is een Konica Minolta A3 deze heeft een veel hoger nauwkeurigheid dan consumenten machines maar,
belangrijker het inkt profiel is speciaal voor transparanten ook transfer !!
Ik kan ( heb ik nog niet gebruikt ) de print ( afdruk ) direct op het koper overbrengen....
Jij gebruikt een inktjet systeem maar dat moet kunnen werken, ook ik moet soms een klein beetje retoucheren ik heb daar een stift voor van 3M ( edding ).
Zo'n lange droog tijd is niet goed ik heb dat al eens naar je geschreven, ik zal in de handleiding kijken.....
je gebruikt nu plus fotopapier dat is volgens mij niet goed dat is het gladde papier.
Het ets proces is anders voor foto papier en transparanten !!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Nee Henk ik gebruik de printerinstelling voor fotopapier maar print uiteindelijk op folie. Dit folie heeft een matte zijde voor de inkt en de andere zijde is glanzend. Voorschrift is minimaal 12 uur drogen maar ze plakken nu nog een beetje. Denk dat het wel dagen gaat worden. En ik leg er dan wel een extra folie tussen om plakken te voorkomen in de lichtbak.

Misschien moet ik eens wat ventilatoren op de lichtbak bouwen zodat die niet warm wordt...

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Tja meer advies kan ik niet geven mijn afdruk is na 2 minuten droog dat is nogal een verschil :?
Jij kent de apparatuur waarmee je werkt het beste.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja dat heb je met een laserprinter waar een fuser de toner "vastbakt"op de folie. Moet je inderdaad wel hittebestendige folie hebben...

Enfin het komt wel goed hoor.

73, PA1RAM

Kleeft nog steeds, geeft niet af maar toch is het sticky...
Links en recht met google rondgekeken, zou de refill kunnen zijn die ik gebruik. Ik ga maar eens informeren bij hen...

73, PA1RAM

Beste Richard S. ik zag in jouw schema een link uitkoppeling met de oscillator.
Maar is het wellicht niet beter om de uitkoppeling met een simpel laagdoorlaatfilter te maken, zoals in onderstaande schema:

Hier zijn de condensatoren 22pF en 39pF voor de middelste.
Wat je voor de spoelen nodig hebt zal je zelf moeten berekenen.
Die 22pF condensator is degene die over de source van je oscillator fet staat.
Op deze manier creëer je wat extra filtering van je signaal en heb je een hogere output, in vergelijking met de link koppeling.
Je kunt de uitgang van het filter eventueel afsluiten met een weerstandje van 51 ohm. En aan de ingang een serie weerstandje plaatsen van 51 ohm.
Hou er rekening mee dat alles waarmee de oscillator wordt afgesloten, dit effect heeft op resonantie frequentie van de oscillator.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hoi Martin, dank voor je feedback!

Het is een goed idee dat ik zelf ook al op de simulator heb getest. Maar het probleem is dat de output van de oscillator veel te groot is voor de mosfet buffer erachter. In de simulator moest ik al een flinke attenuator plaatsen om de buffer niet te oversturen, die fets vinden dat echt niet lekker en dat was te zien aan de vervorming.

Dat is dus de reden dat ik heel losjes ga proberen in te inkoppelen, de praktijk zal moeten leren hoeveel koppeling ik daar nodig heb maar ik denk zelf dat het heeeeel weinig moet zijn gezien dat de oscillator output gewoon de voedingsspannning overschrijdt, in de simulator meet ik daar vlotjes 15Vtt.

Ik heb de printen nog niet gemaakt omdat ik het onverwachts druk kreeg met andere zaken. De folies plakken nog steeds dus ik denk dat ik daar een laag huishoudfolie overheen ga leggen...

Wordt vervolgd...

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Heb je de mogelijkheid om de layout 1:1 te posten dan maak ik een afdruk voor je.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Richard S,

een dual-gate Mosfet heeft een heel hoge spanningsversterking, ik gebruikte ze onder andere als MF versterker, dat gaf wel bijna 60dB versterking. Het probleem krijg je dan dat de sinus gaat vastlopen op de voedingsspanning.
Daarom kun je beter een J-Fet of een gewone BJT toepassen.
Nu weet ik niet precies hoeveel amplitude er uit de oscillator komt, maar dat zou ongeveer 1 a 2 Volt moeten zijn. Eerst bufferen en daarna pas versterken. Je kan natuurlijk achter de buffer een laagdoorlaat filter zetten, dat lijkt me nog beter ook.
Een gewone BFR90/91 versterkt maximaal 16dB, dat kun je nog verlagen naar 12dB door de emitter weerstand niet te ontkoppelen, zodat de ingangsimpedantie ook weer hoger wordt en er een tegenkoppeling ontstaat, waardoor minder lineaire vervorming wordt verkregen.

Ik print altijd uit op kalkpapier, is ook direct droog, ik heb ook transparanten van 3M, maar de zwarte delen zijn niet helemaal licht ondoorlatend.
Kalkpapier vindt ik prettiger werken en ik gebruik twee A4 vellen op elkaar, zo laat het helemaal geen licht meer door.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Maar jij werkt op een veel lagere frequentie ( MF ) @Rischard S, werkt op 146 MHz !!
Ik denk uit het hoofd dat op 146 MHz 26 dB het maximum is, ik haalde in de UHF 860 MHz ≈ 16 dB....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Vraagjes?

Bij die oscillator:
L9 waarvoor geen weerstand 47...100K?
Of L9 weg en L6 aan de min trimmer er over en C11 ook aan de Gate?
( of ook een C tussen LC en Gate )
.
Het lijkt me zo veel spoeltjes?
L9 en L5 en voor de varicap ook en stel?
.
Het zal onkunde van mij zijn maar vind het erg veel L .

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 27 augustus 2023 15:00:31 schreef electron920:
Ha Richard S,

Heb je de mogelijkheid om de layout 1:1 te posten dan maak ik een afdruk voor je.

Groet,
Henk.

Dank je wel voor het aanbod Henk maar ik ga eerst met de eigen printouts aan de slag. Idee is om er een dunne laag huishoudfolie over te leggen om dat plakken te voorkomen. Maar door drukte elders komt het er nog niet van...

73, PA1RAM

Op 27 augustus 2023 16:48:43 schreef Martin V:
Ha Richard S,

een dual-gate Mosfet heeft een heel hoge spanningsversterking, ik gebruikte ze onder andere als MF versterker, dat gaf wel bijna 60dB versterking. Het probleem krijg je dan dat de sinus gaat vastlopen op de voedingsspanning.
Daarom kun je beter een J-Fet of een gewone BJT toepassen.
Nu weet ik niet precies hoeveel amplitude er uit de oscillator komt, maar dat zou ongeveer 1 a 2 Volt moeten zijn. Eerst bufferen en daarna pas versterken. Je kan natuurlijk achter de buffer een laagdoorlaat filter zetten, dat lijkt me nog beter ook.
Een gewone BFR90/91 versterkt maximaal 16dB, dat kun je nog verlagen naar 12dB door de emitter weerstand niet te ontkoppelen, zodat de ingangsimpedantie ook weer hoger wordt en er een tegenkoppeling ontstaat, waardoor minder lineaire vervorming wordt verkregen.

Ik print altijd uit op kalkpapier, is ook direct droog, ik heb ook transparanten van 3M, maar de zwarte delen zijn niet helemaal licht ondoorlatend.
Kalkpapier vindt ik prettiger werken en ik gebruik twee A4 vellen op elkaar, zo laat het helemaal geen licht meer door.

Hoi Martin.

De output van de oscillator op de source is 8Vtt, op de inductie zelfs 14Vtt. Dat zijn signalen die veel te groot zijn voor de mosfet-buffer. In de simulator heb ik dat verzwakt naar 2Vtt op g1. De mosfet versterkt niet in dit schema als source-follower welke een inductie in de source heeft als tegenkoppeling. De waarde daarvan én de ontkoppeling van de source weerstand zorgen samen voor een lage vervorming. Dat was goed zichtbaar in de simulator.

Ik heb tot dit project ook altijd met kalkpapier gewerkt en inderdaad 2 lagen over elkaar heen omdat het met één exemplaar niet helemaal lichtdicht was. Maar ik vond de afdruk dan toch minder scherp, vandaar dat ik het nu met folie wil proberen.

73, PA1RAM

Op 27 augustus 2023 22:20:44 schreef rob007:
Vraagjes?

Bij die oscillator:
L9 waarvoor geen weerstand 47...100K?
Of L9 weg en L6 aan de min trimmer er over en C11 ook aan de Gate?
( of ook een C tussen LC en Gate )
.
Het lijkt me zo veel spoeltjes?
L9 en L5 en voor de varicap ook en stel?
.
Het zal onkunde van mij zijn maar vind het erg veel L .

VrGr Rob

Hoi Rob,

Het zijn inderdaad veel inducties maar ze spelen allemaal een belangrijke rol in het verminderen van de vervorming wat ik met de simulator heb aangetoond. Het gedrag van de oscillator verandert behoorlijk wanneer je een gate weerstand gebruikt, grappig was dat naarmate je die weerstand steeds lager van 100k naar 10k brengt en dan meet dat je dan ook de vervorming ziet afnemen, dat zou je niet verwachten omdat de resonantiekring dan meer wordt belast zou je denken.

Maar die JFET gedraagt zich totaal anders als oscillator dan als normale versterker trap. Wat Henk al eerder vertelde gaat het hier om groot-signaal gedrag. Clipping is aan de orde van de dag met 14Vtt op de gate. Dan praat je niet meer over een klein sinusje en dat verklaart ook dat er altijd harmonischen worden gevormd...

Dus veel van de inducties zijn uiteindelijk proefondervindelijk bepaald in de simulator. Ik ben heel benieuwd hoe zich dit straks in de praktijk gaat bewijzen maar de eerste experimenten op print waren al wel veelbelovend. De tijd zal het leren...

73, PA1RAM

Om de spanningen te bepalen voor de vorige antwoorden heb ik de simulatie nog "even" laten draaien en dit was het resultaat voor de vervorming t.o.v een echte sinus:

0.000060% THD

Dat is best wel indrukwekkend te noemen...

73, PA1RAM

Ha Richard S,

De zomer is bijna voorbij hoe gaat et aan jou kant met het project up en running :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja de zomer was voor mij met de scheiding toch wat anders dan normaal. Omdat ik mijn aandacht daar aan moest besteden lag al het andere stil. Inmiddels ben ik eigenaar van mijn eigen huis geworden en ben ik druk met de nieuwe inrichting van de schuur, ik heb mijn huur garage opgezegd en de werkbank etc komt nu in de schuur. Dus elk weekend nog lekker druk bezig. Denk dat mijn TRX project later dit jaar wel weer wordt opgepakt...

73, PA1RAM
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Richard,

Ik lees dat je druk bezig bent om thuis de boel op orde te krijgen,
en ja is belangrijk natuurlijk succes daarmee!
.
jou schrijven op mijn vraag waarvoor ZO veel spoeltjes ook weer gelezen natuurlijk.
Interessant, dus van 100 naar 10K is ook nog iets om mee te experimenteren.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Het idee om het oscillator signaal eerst goed te filteren en te ontdoen van harmonische is eigenlijk zo gek nog niet. Daarvoor kun je onderstaande schakeling gebruiken met een J-Fet en wat BFR90 transistoren.

De koppeling met de kring is zo laag mogelijk op 1 winding ofzo.
Door de 220 ohm emitterweerstand van Q2 voor HF te ontkoppelen verkrijg je 34dB versterking.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ziet er uit als een klassieke buffer/versterker trap met een lage uitgangsimpedantie. Dit zal best werken denk ik.

73, PA1RAM

Het is aardig stil geworden hier. Is iedereen er nog en oke?

Hoe gaat het met de projecten Henk, Martin en Rob?

Goed voornemen voor het komende jaar, dit verhaal weer oppakken en afmaken.

Heb alle 27 pagina's van dit draadje maar eens doorgenomen om te beginnen. Was het spoor een beetje bijster na zo'n lange tijd, dan helpt zo'n draadje prima.

Dus verder waar ik gebleven was. De printmaskers hangen nog steeds aan mijn whiteboard te drogen...

Maar eerst de werktafel nu eens echt leeg ruimen zodat ik de ruimte krijg :S

[Bericht gewijzigd door Richard S op woensdag 27 december 2023 11:24:21 (14%)

73, PA1RAM