UPS voor Raspberry pi

Hallo,
ik zoek een UPS voor Raspberry pi, dus een UPS
die een spanning van 5.1 Volt heeft.
Kan ik die maken met een 6 Volt lood-accu ?
Heeft er iemand een idee/schakeling.

Of kan in een powerbank gebruiken, maar ik ben dan een beetje bang voor brandgevaar met de lithium cellen.

Dank u

beetje gek

Die zijn er kant en klaar te koop bij ome Chinees, weliswaar met Lithiumbatterijen; en ik heb wel begrip voor uw reserves. En als ik zo eens kijk dan zijn ze helemaal niet goedkoop, flink wat duurder dan ik bij ome Ali zou verwachten. Zie bv.

https://www.aliexpress.com/item/1005002491029186.html

en let wel, daar zijn de vier stuks 18650 geeneens inbegrepen.

Hoe lang moet het boeltje kunnen draaien op de ups? Zijn er nog meer afnemers buiten de raspberry? Indien niet lang - misschien alleen maar een minuutje voor het geval het niet meer was dan een glitch, plus enkele minuten voor een correcte shutdown - dan kan een lowdrop serieregelaar overwogen worden, na de loodbatterij.

Een powerbank is vaak niet handig: Die krengen gaan er van uit dat je OF dat ding aan het laden bent OF je telefoon uit de bank aan het laden bent. Dus ze besparen (vaak) op de elektronica door het circuit: OF zelf laden OF een belasting aangesloten. Dus zolang je pi stroom trekt kan ie niet zichzelf opladen.

Tja, Loodaccutje met LDO: zou kunnen. Zonde van "continue" de verliezen in de LDO.

(Ik zou altijd kiezen voor: accu altijd proberen af te toppen en de pi altijd uit de accu laten draaien.).

Wat moet er nog meer draaien? De CPU van de pi heeft een ingebouwde DCDC converter die bedoeld is om de CPU op een 1S Lithium cel te laten draaien. De CPU doet het dus prima direct op een 1S Lithium cel. Dingen als USB doen het onder de 4.5V o.i.d. niet meer. De LAN chip heb ik een keer gemeten dat die het tot 3.0V wel redelijk doet. En dan moet de boel toch af.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De CPU van de pi heeft een ingebouwde DCDC converter die bedoeld is om de CPU op een 1S Lithium cel te laten draaien.

Kijk eens aan, dat is nieuw voor me, en behoorlijk interessant. Vanaf welke generatie is dat (we zijn intussen aan de vierde bezig, dacht ik) ?

Paulinha_B,

Bedankt voor de info.
Mijn idee is een beetje:
Lood accu continue laden. Dan heb ik ook nog 6 volt voor een eventuele relais.
Van accu een stepdown converter naar 5.1 volt.
Of een weerstand in serie met zener diode parallel naar massa.
Of is dit laatste niet zo goed ?

Dank u

beetje gek
Arco

Special Member

Veel step-downs hebben niet genoeg aan 0.9v verschil...
Weerstand en zener is energie verspillen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 mei 2023 18:39:20 schreef elektron_:
Paulinha_B,

Bedankt voor de info.
Mijn idee is een beetje:
Lood accu continue laden. Dan heb ik ook nog 6 volt voor een eventuele relais.
Van accu een stepdown converter naar 5.1 volt.
Of een weerstand in serie met zener diode parallel naar massa.
Of is dit laatste niet zo goed ?

Dank u

* 6V voor relais slaat nergens op: er zijn veel meer relais en relaismodules te vinden voor 5V dan voor 6V;
* weerstand + zener gaat wel erg veel energie verkwisten, en ook is de spanning over de serieweerstand te klein om fatsoenlijk te kunnen regelen;
* loodaccu continu laden staat een beetje haaks op de suggestie van @rew "accu altijd proberen af te toppen en de pi altijd uit de accu laten draaien" maar misschien wordt er met andere woorden wel precies hetzelfde bedoeld;
* in plaats van nog meer vragen te stellen, beantwoord liever eerst eens de mijne: "Hoe lang moet het boeltje kunnen draaien op de ups? Zijn er nog meer afnemers buiten de raspberry?", aub?

Op 1 mei 2023 18:43:20 schreef Arco:
Veel step-downs hebben niet genoeg aan 0.9v verschil...
Weerstand en zener is energie verspillen...

Oh, in mijn ervaring valt dat erg mee. Eerder een halve volt of zo dat ze nodig hebben. Wacht. ik trek even wat uit de kast.

Mijn $0.43 DCDC converter uit china lijkt van 5.1V naar 4.95 te zakken als je de spanning terugschoeft naar 6V. Dit is bij een load van 1A. (officieel iets van halverwege z'n "kunnen").

Dus mijn oordeel is: Kan net. 6V is prima om een raspberry op te laten draaien, minder niet. Maar: deze is te klein voor moderne raspberries.

Als je toch met loodaccus gaat klooien, waarom niet 12V?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

* 6V voor relais slaat nergens op: er zijn veel meer relais en relaismodules te vinden voor 5V dan voor 6V
>> dan zet ik een diode in serie = -0.7 .volt ?

* in plaats van nog meer vragen te stellen, beantwoord liever eerst eens de mijne: "Hoe lang moet het boeltje kunnen draaien op de ups?

>> minimum een uur,

Zijn er nog meer afnemers buiten de raspberry?"

>>Neen, alleen een relais en een 3G dongle in de raspberry

>> Als een regelaar van 6 Volt naar 5.1 een slecht idee is kan ik ook een
12 volt accu nemen, maar die zijn duurder en hebben meer cellen, 50 % meer
kans op defecte cel dacht ik ?

beetje gek

De raspberry is een 3B+

beetje gek

ik heb vroeger op 12V lood accu gedraaid. een laptop lader van 18V teruggeschroeft naar 13,5V rechtstreeks op de lood accu.
van de lood accu direct naar de 12V van mijn internet modem.
van de lood accu met DC/DC converter naar 5,2V voor raspberry.
let ook op, als het net uitgaat en de lood accu leeg raakt, dat de lader dan wel krachtig genoeg is om
1) de accu van genoeg stroom kan voorzien om weer bij te laden
2) ook de nodige stroom voor rpi en andere apparaten te blijven voorzien.
als je 1,8A gebruikt met je verbruikers, en de lader is 2A, gaat het lang duren aan 200mA voor je accu weer een beetje opgeladen raakt. zorgt dus voor voldoende 'reserve'

en het probleem: ELKE regelaar die ik gebruikte ging na een paar jaar gewoon verlopen.
bij de LM2596 was de boel naar 4,2V ofzo gegaan en begon de rpi uit te vallen (webserver met ssd hdd).
daarna een andere DC/DC converter met display genomen en daar begon na 15-20maand het display te knipperen en de DC/DC converter begon te hikken.

uiteindelijk er gewoon vanaf gestapt, heb nu zo een kleine 230V UPS met een HELEBOEL accu's parallel eraan, en met een gewone 5V adapter naar mijn raspberry.
met het grote voordeel dat mijn switches en routers ook op dat 230V circuit zitten en alles blijft draaien.

ik zou nog eens een groot DC netwerk in mijn huis willen integreren dat bij netuitval op spanning wordt gehouden door de zonnepanelen.
momenteel draait alles zoals het hoort en blijf ik er liever vanaf.

bedoeling is dan dat ik 3x DC circuits van 5V zou maken met diodes aan de uitgang aan elkaar.
1) een DC/DC converter naar 5,2V waar de boel normaal op draaid (met groene powerled aan het einde).
2) een DC/DC converter naar 5,1V als backup, die neemt over als nr 1 faalt
3) een oude 7805 regelaar (robuust maar niet zuinig) als 2de backup die overneemt als beide primaire voedingen falen.
en dan ook 2 laders om de accu vol te houden, een net lader ofzo die met 13,5V werkt, en een 2de dc regelaar op zon energie die naar 13,6V ofzo gaat, dan zou de netadapter tijdens zonnige periodes niks moeten leveren.

op die manier is alles redundant voorzien. zo een single UPS uit china vertrouw ik niet, dan is er weer 1 device die onderuit kan gaan.

Het idee is er, nu nog eens tijd hebben om uit te werken.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik zou zo'n wit metalen kastje ala alarmboer nemen met een druppellader en agm accu erin. vandaar af een spanningsregelaar en je hebt voeding en ups in 1. van 230V naar 5V via ups is niet bijster efficient, zeker niet als de ups een factor of 40 te groot is.

had van de week ineens dat de pc uitviel en alles eromheen, denk dat is ook nieuw... bleek de ups al menig uren te draaien op accu, de stekker was met poetsen net uit het wcd geduwd. niks van gemerkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Op 1 mei 2023 20:20:20 schreef testman:
ik zou zo'n wit metalen kastje ala alarmboer nemen met een druppellader en agm accu erin. vandaar af een spanningsregelaar en je hebt voeding en ups in 1. van 230V naar 5V via ups is niet bijster efficient, zeker niet als de ups een factor of 40 te groot is.

had van de week ineens dat de pc uitviel en alles eromheen, denk dat is ook nieuw... bleek de ups al menig uren te draaien op accu, de stekker was met poetsen net uit het wcd geduwd. niks van gemerkt..

Heeft die ups dan geen irritant piepertje wat afgaat zonder netspanning?

marcob

Golden Member

je kunt ook gaan voor bijvoorbeeld een Meanwell ADD-55. Een stevige voeding met 13,8v en 5V, inclusief battery backup.

http://www.meanwell.nl/Images/pdf/datasheets/ADD-55-spec.pdf

http://www.meanwell.nl/products/Meanwell-ADD-55A---PSU-138V-35A--5V-4A…

De door Paulina_B genoemde Ali modules hebben nogal wat rommel op de uitgang. https://youtu.be/NjNOGm3sCOQ?t=531

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 1 mei 2023 21:15:15 schreef revado:
[...]

Heeft die ups dan geen irritant piepertje wat afgaat zonder netspanning?

dat had ie ja, maar daar had ik al een schakelaartje tussengezet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 mei 2023 18:33:43 schreef Paulinha_B:
[...] Kijk eens aan, dat is nieuw voor me, en behoorlijk interessant. Vanaf welke generatie is dat (we zijn intussen aan de vierde bezig, dacht ik) ?

100% zeker weet ik dat de allereerste het heeft.

Ik heb even wat zitten googlen, en het begint er op te lijken dat de moderne RPIs een dedicated DCDC chip hebben die ook VCORE doet.
Maar feit blijft dat er inherent HEEL weinig in de RPI zit wat op 5V moet draaien. De stroom wordt wat groter, maar hij zal het best doen op 3.5V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 mei 2023 21:25:17 schreef marcob:
je kunt ook gaan voor bijvoorbeeld een Meanwell ADD-55. Een stevige voeding met 13,8v en 5V, inclusief battery backup.

http://www.meanwell.nl/Images/pdf/datasheets/ADD-55-spec.pdf

http://www.meanwell.nl/products/Meanwell-ADD-55A---PSU-138V-35A--5V-4A…

Die ga ik onthouden! Ik gebruik al jaren de AD-55A voor diverse toepassingen zoals noodstroom voor modems, temperatuur alarmen etc en tot nog toe steeds een 12>5V converter (meestal 12V>5V 2,4A USB) gebruikt

In mijn vorige woning had ik een vrij forse 24V ups kast van een brandmeldinstallatie met daarin diverse converters naar 5, 12 en 48V voor modem, NAS, RPI, camera's en AP's. De voeding was een Meanwell 24V 200+ Watt.

Er zat ook nog een module in met meerdere gezekerde uitgangen en een alarm contact voor als de netspanning wegvalt of een interne foutconditie (zoals gesprongen zekering) optreedt.

In de werkplaats hing dan nog een alarm ups met een AD-55A waar enkele naar ledstrip omgebouwde noodlampen hun stroom van kregen.

Eigenlijk wil je dat de UPS ook tegen de PI verteld dat de batterij bijna leeg is. Dan kan de PI namelijk netjes afsluiten.

PE2BAS

Nog een tip:

https://www.sossolutions.nl/ups-pico-hv4-0b-c-stack

Configureerbaar voor Li-Ion/ LiFePo4 (=zeer veilig en lange levensduur)/ NiMH.

Tevens voorzien van safe shutdown en diverse andere mogelijkheden, volledig backwards compatibel met alle voorgaande generaties.

de AD-55A een tijdje gebruikt hier, maar was er niet zo'n fan van. met omschakelen gingen sommige apparaten op tilt, spanning viel te lang weg met dat omschakelrelais. ook was de laadspanning niet apart instelbaar tov de voeding uitgang. voorheen jaren een smps van meanwell gehad die origineel 24V was, deze op 14V ingesteld en de druppelader van de loodaccu op 13,35V. daar zat een dikke 80A schottkey diode tussen, de voeding spanning was hoger die leverde normaal de stroom, tot die wegviel en de accu overnam. intussen een duitse smps die voorheen de toegangscontrole bij philips voorzag, die had er een 12V 65Ah agm aanhangen welke tevens de voeding was voor de verbruikers. met een extra printje welke schakelt op onderspanning heb ik een indicatie aangebracht. dat printje kan ook de last onderbreken bij accu echt leeg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Alex P

Golden Member

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.