5000VA Isolatie ringkern trafo NTC softstarter.

Ik vond een 5000VA isolatie transformator voor een leuk bedrag.
Echter zit er geen softstarter op, omdat ik de transformator op een boot gebruik loop ik automatisch tegen het probleem aan dat de walzekering eruit vliegt wanneer de transformator op het "verkeerde" moment opstart wanneer er dus een inschakelstroom plaatsvind. Ter voorkoming van de inschakelstroom heb ik een MS35 20010 20ohm NTC in de schakeling opgenomen, met een bypass relais die na 3 seconden de NTC bypassed.

volgens : https://www.ametherm.com/blog/inrush-current/calculate-inrush-current-…

Heb ik een mogelijke aanloopstroom van 650A! Ik krijg het idee dat de oplossing met de NTC niet goed werkt en ik tot nu toe geluk heb gehad bij het inschakelen. Echter kom ik echt niet uit de berekening! Wie kan mij hierbij helpen?

(p.s. was ooit actief lid maar helaas is het versloft, ik zal wat vaker langskomen.)

Frederick E. Terman

Honourable Member

ik zal wat vaker langskomen

Moet je doen!
Omdat je het over één NTC hebt, denk ik dat de installatie enkelfaze is.
Dan zou 5000 VA overeenkomen met 22 A. De walzekering zal wel een waarde hebben die hier voldoende boven ligt.

Een weerstand van 20 ohm zou, zelfs als de trafo een kortsluiting zou zijn, de stroom tot nooit meer dan 11,5 A beperken. Ik denk dus niet dat bij inschakelen ooit de walzekering een probleem zou zien. Sterker nog, misschien is 20 ohm zelfs wel aan de hoge kant, zodat de stroompiek niet bij het inschakelen, maar bij het overbruggen van de NTC het hoogst zou zijn.
De datasheet van de NTC noemt ringkerntrafo's inderdaad tot maar 4000 VA.

Op de webpagina die je aangeeft zie ik niet meteen waar je wát moet invullen om op een stroom van 650 A te komen. Het gaat daar trouwens niet over trafo's, maar juist over (voedingen met daarin) condensatoren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat is dan dus niet gelukt dat vaker langskomen.
Ik heb in ieder geval de oplossing wel toegepast en het werkt nu al (the better part of) een jaar goed. Ook op een 10A groep gaat het prima met de inrush current (terwijl theroetisch deze beperkt wordt tot ongeveer 17A)

De NTC wordt niet heel warm. Het bypass relais staat op 2 seconden ingesteld. Ben er heel blij mee. Heb dus nu een scheidingstrafo aan boord van onze boot van Benson++ met softstarter voor een laag bedrag. En dus veiligheid met aardlekschakelingen aan boord!

Toch nog even een update, mocht iemand er wat aan hebben alsnog!

het simpelste werkt een meanwell icl 16L of icl 16R , een inschakelstroom begrenzer die zowel in losse module als in meterkast railcomponent bestaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer