Gezocht: info over handheld 2182khz nood-radiotelefoon CMF MK III

Ik heb zojuist een wel heel bijzondere vondst gedaan in de kringloopwinkel

Een "Safetylink" cmf mark 3 van Channel Marine Factors Ltd. Ik zag 'm liggen en voor de prijs (zie het stickertje) direct meegenomen natuurlijk. Niet bruikbaar voor z'n originele doel, maar misschien met een paar slagen wikkeldraad en een nieuw setje kristallen op 3,7 of 1,8MHz inzetbaar te maken.

Even geprobeerd te zoeken op internet naar dit apparaat, maar er verschijnt werkelijk niets. Noch op de bedrijfsnaam, noch op het typenummer.
Weet iemand waar deze precies voor gebruikt werden? Lagen deze in reddingsboten, of was het een reserve voor op een schip zelf? Wat was het te verwachten bereik? Was dit iets voor op het Kanaal en de Noordzee, of gingen deze ook de oceanen op?

Hij heeft een gigantische sprietantenne van 2m, en een haspeltje draad met een plaatje dat in het water gelaten moet worden.

Vanzelfsprekend heb ik 'm niet getest met uitgeschoven antenne en aangesloten aarde, maar met een dummyload aangesloten op de spriet (i know, geen correcte impedantieaanpassing... Moet ie kunnen hebben) hoor ik een kale draaggolf op 2182khz.
Ook de lokale oscillator voor de ontvangst werkt.
Er is echter geen spoor van ontvangst, en ook geen modulatie, dus er is vermoedelijk wat mis in de audioversterkerketen. Ik heb al twee 'korstige' elcootjes gezien.

Documentatie, verhalen, informatie is allemaal welkom :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jinny

Golden Member

Oei, dat is wel heel oud.
Begin jaren '70 gok ik, eind jaren '60 misschien.
En 2182 kHz was de noodfrequentie in AM, daar hoor je niet zoveel meer.
Ik stel voor dat je je foto eens op Kombuispraat plaats, topic radiohutten, daar zit veel kennis van deze oude zooi.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

Noodzender van een reddingssloep voor een zeegaand schip?
Heb vroeger ook zoiets gehad,een kanariegele Skanti maar die deed alleen CW,geen phone.Er hoort ook een antenne bij,een soort uitschuifbare hengel met litze antennedraad en een waterdichte koffer waar de set in zit.

edit\Vreemd,nergens een snipper info te vinden.

Heb het op kombuispraat geplaatst. Ben benieuwd of iemand 'm kent.

Van Skanti is er vrij veel te vinden. Dit ding? Onvindbaar.
Zo'n gele kist heb ik overigens ook ooit in het wild gespot, op een rommelmarkt in de IJhallen in Amsterdam, ca 15 jaar geleden. Destijds laten liggen, de 475kHz amateurband bestond nog niet en ik had toch niet de kennis om er wat mee te doen.

Het plan is om 'm werkend te krijgen. Vervolgens een mengtrap in zetten om van bijvoorbeeld 3705kHz (surplus radio AM frequentie) 2182kHz te maken. Scheelt werk om alle filters om te moeten gooien.

Ik weet nog niet hoe het zenderdeel precies in elkaar zit, maar het ziet er vrij behapbaar uit. Het grootste probleem zal zijn om een kristal te vinden (voor een normale prijs) voor een populaire amateur-AM frequentie.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Er zijn (of waren)wel FT-243 kristallen die daar in de buurt zaten/zitten maar die moet je tegenwoordig ook al met een lampje zoeken.
Vroegah kocht je die kristallen per kilo of emmer.
.Ltd dus het ding is uit de UK of Canada.Misschien een mailtje + foto naar de RSGB of de Engelse KNRM https://rnli.org/ voor info?

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 2 mei 2023 23:37:14 (28%)

Onder Callbuoy (leuke woordspeling >:) ) series 14 is er inderdaad een stuk meer over te vinden. We komen al wat verder.

Inmiddels heb ik ook uitgevonden dat de ontvangerprint gewoon werkt. Ik kan het ontvangen signaal horen als ik het aftap van een afgeschermd kabeltje dat tussen de twee printplaten loopt.
Het is echt de audioversterker die kapot is.

Kristallen zijn lastig ja. Ik denk dat ik moet gaan bedelen bij de Surplus Radio Society voor een 3705 kristalletje.

Alternatief is een digitale oscillatorprint er in proberen te verwerken. Misschien nog wel een beter idee.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 3 mei 2023 10:40:04 (24%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Bert jan

Special Member

Hier nog een versie met Duitse opschrift. 2w 5w AM en 80 zeemijl bereik wordt opgegeven.
https://www.ebay.com/itm/185829743825

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat een grappige dingen. Hoewel ex-zeevaart (lang geleden), kende ik ze nog niet. Wij hadden die combi-gevallen met ook 500 kHz morse erin.

80 mijl lijkt veel, maar zóu kunnen, omdat je weliswaar een snert-antenne had, maar wél een heel erg goede aarde. En iedereen houdt z'n kwek, in de stilteperioden - je hoeft niet over stations heen te roepen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Van de Callbuoy Series 14 (AM, geen tweetoon maar 'gewoon' spraak) vond ik ook nog een advertentie waarin stond 40 tot 60 mijl.
Het lijkt me aannemelijk dat de alarmtoon verder reikt (of beter gezegd: beter verstaanbaar is) dan een AM spraaksignaal.

Ik ben heel benieuwd naar de prestaties. Ik heb alleen geen schip waarmee ik effe de zee op kan. Ik kan hooguit de veerpont op het IJ pakken :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jinny

Golden Member

Dat schip heb ik dan weer wel...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 4 mei 2023 08:29:52 schreef Jinny:
Dat schip heb ik dan weer wel...

Als je wil mag je 'm meenemen, richting Ierland varen, en daar eens proberen te roepen voor een radiocheck. Malin Head zendt op 2182khz nog steeds iedere 3 minuten na het hele uur z'n Securité Securité berichten uit met daarna wat frequentie-informatie met waar je de weerbulletins enzo kan horen.

Als ze de stilteperiode houden, wie weet luistert er dan nog wel iemand...
Sowieso hoor je heel af en toe draaggolffluitjes op die frequentie zo af en toe. Waarschijnlijk een visser ofzo die z'n radio test. Of wat mensen op de middellandse zee die niet beter weten en maar wat aanmodderen met de radio.

Hier een opname gemaakt op de websdr Twente op 2182, vorig jaar ergens: https://drive.google.com/file/d/1bxc0jKdjp-fJNXZxMvhqgJHWX49iCE2O/view…
Dat waren meerdere stations door elkaar.
Malin Head staat in de lijst die ik kan vinden alleen met DSC op 2187,5.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 4 mei 2023 15:53:34 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jinny

Golden Member

Als jij de diesel even sponsor..... :)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dat is wel een aardig tankje vol voor dat stukje... Beetje kostbaar voor een testje voor de leuk :)

Ik heb inmiddels achterhaald dat ik een 1842khz kristal ergens moet hebben liggen wat voldoet voor een eerste paar on air tests. Strikt genomen in het digimode deel van de band maar een 'beter' kristal heb ik niet.

Hij ligt nu open op de werkbank. Moet 'm nog verder uit elkaar halen om het signaal echt te kunnen volgen. Maar het lijkt alsof het audiosignaal niet eens aankomt op de volumeregelaar, en sowieso op de ontvangeruitgang zeer zwak is. Wordt vervolgd.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

En gerepareerd :)

Er waren twee soortgelijke problemen. Het eerste probleem is dat de drivertrafo voor de audio eindtrap een onderbroken winding leek te hebben. Er was al eens aan gesoldeerd. Vermoedelijk eilandje losgescheurd, poging tot reparatie gedaan, kapotgerepareerd. Ik kwam er achter doordat die trafo wiebelde, en doordat er soldeerbout-smeltplekken in het plastic onder die trafo zaten. Duidelijk had de vorige sleutelaar geen moeite willen doen om de printplaat los te halen.

De trafo had gelukkig geen onderbroken winding, maar een onderbreking in de uitloper van de spoel naar de aansluiting. Dat was met wat gepruts weer te fixen.

Tijdens het terugsolderen liet er weer een eilandje los... Stukje verderop maar vastgezet.

Vervolgens werkte de audio, maar trad er een ijzingwekkende schrille oscillatie op. Ik zat onironisch met gehoorsbescherming op te testen.
Ik vermoedde eerst een lekke elco, maar toen ik één van de afgeschermde draden aanraakte met een pootje van de elco waarmee ik de verdachte elco's aan het overbruggen was, stopte het. Bleek dat het eilandje van de afgeschermde draad ook losgebroken was van de print. Gefixt, werkt weer perfect op TX met goeie audio. RX werkt ook, ik hoor m'n meetzender prima, maar ook ongelooflijk veel ruis. Ik weet niet of dat normaal is, ik zit wel in een ruis-rijke omgeving maar het is wel pittig... Voor op een compleet RF-stille oceaan kan het helemaal normaal zijn.

Ik heb wel door dat dit ding echt niet bedoeld is om uit elkaar te halen. De zenderprint is dubbel zo dik als normaal, maar de printbaantjes zijn retekwetsbaar. Het wordt nog een klus om 'm om te bouwen naar 1843khz...

Een van de vervelendste dingen is dat een boel dingen met moer en bout gemonteerd zijn, maar je niet overal goed genoeg bij kan om een sleutel op het moertje te zetten zodat je de bout los kan draaien.

Hoe frustrerend de opbouw ook is - ik vind het wel charmant om te zien welke keuzes deze fabrikant heeft gemaakt. Ik ben ofwel de transistor-walkie talkies gewend die op één print zijn opgebouwd met kleine onderdelen, ofwel buizenbakjes zoals de BC-611 handytalkie met batterijbuisjes die KLEINER is dan dit ding (maar ook maar 300mW vermogen heeft in plaats van enkele watts).
Fascinerend hoeveel wegen er naar Rome leiden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 30 mei 2023 15:22:46 (10%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!