144MHz overtone oscillator met 16MHz kristal

Voor mijn ontvangst proeven in de 2mtr band wil ik een kristal overtone oscillator gebruiken, met een kristal op 16MHz, of een kristal van 48MHz.
In die oscillator zit een resonantiekring op 144MHz, zodat de transistor wordt gedwongen op 144MHz te oscilleren.
https://www.youtube.com/watch?v=YX9IvQaWCHQ

Mijn vraag is kan dat met ieder willekeurig kristal van 16MHz, of moet daarvoor een speciaal overtone kristal worden gebruikt.
Later deze week, op vrijdag zou ik een 48MHz kristal willen kopen en kijken of dat ook oscilleert op 144MHz.
Dat 48MHz kristal moet een overtone kristal zijn, omdat deze te hoog in frequentie zit, als een grondtoon kristal.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Een 16 MHz kristal is grondttoon ( 1e harmonische ) X 9 = 144 MHz,
dat is wel op het randje !
Gekke vraag kan je beter de VFO van @Richard S nemen :P
Als je een kristal laag in frequentie neem dan kan je relatief veel tunen,
omdat je vermenigvuldig getal groot is....
Als je het kristal op 16,11111 MHz kan zetten dan is de uitgangsfrequentie 145,00 MHz.
Maar een kristal op 144 MHz dat is een misvatting !

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op maandag 8 mei 2023 18:09:36 (11%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

ik heb al een geschikte VFO voor op de 2mtr band ontworpen en is uiterst stabiel, maar daar ging mijn vraag niet over.
Voor ontvangst proeven wil ik kristal gestabiliseerd zijn en toevallig kan dat op 144MHz.
Een 48MHz kristal koop ik hiervoor, eerst even proberen met een kristal uit de voorraad kristallen van 16MHz.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Henry S.

Moderator

je kan altijd nog een tripler gebruiken, 16MHz x-tal op 48MHz, en dan keer 3.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Henry S,

Ja dat kan maar volgens mij heeft @TS al een 16 MHz kristal liggen.
Een vermenigvuldig trap is een luxe voor wat hier nodig is,
Uit de oscillator kan Martin gelijjk de 9e harmonische gebruiken !
Ik denk dat daar de spraak verwarring in zit,
het is dus niet zo dat het kristal op 144 MHz draaid....
Maar de versterker is zo afgestemd dat de 9e bevooroordeeld wordt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Ik denk dat je dat misverstand zelf genereert ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Henry S. ,

Vertel ik heb dat filmpje niet gezien moet ik bekenen dus als jij meer info voor @TS heb graag.
Misschien wordt er wel een apparate vermenigvuldiger gebruikt maar nodig is dat niet !
Voor het testen van een ontvanger heb je geen 0 dBm nodig :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Ik quote jezelf even:

Op 8 mei 2023 17:31:45 schreef electron920:
Een 16 MHz kristal is grondttoon ( 1e harmonische ) X 9 = 144 MHz,
dat is wel op het randje !

Vandaar mijn opmerking om een 48MHz xtal te gebruiken.
Al zal je in veel oude mobilofoon apparatuur ook 16.xxxMHz kristallen tegenkomen, dus het kan goed.

Ik heb snel naar het filmpje gekeken, maar ik denk dat iedereen wel weet dat het kristal niet zelf op 144MHz oscilleert.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Henry S. ,

Oei dat is niet wat ik bedoelde met op het randje er komt in beide gevallen 144 MHz uit.
Dat zit maar net in de band welke Martin nodig heeft, of je 16 of 3 x 16 gebruikt het zit,
in dezelfde getallen reeks ;)
Ik heb een kristal voor Martin die had ik een jaar of 3 gelden voor @Hubie maar,
die had een andere oplossing !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Klopt Henk,ik had toen een 48 MHz kristal van Tidak Ada gekregen.(Elektuur meetzendertje)

Henry S.

Moderator

Op 8 mei 2023 19:49:34 schreef electron920:
Ha Henry S. ,

Oei dat is niet wat ik bedoelde met op het randje er komt in beide gevallen 144 MHz uit.

Oh dat is idd ook een randje.

Recap van de vraag in de startpost:

Op 8 mei 2023 17:26:50 schreef Martin V:
Mijn vraag is kan dat met ieder willekeurig kristal van 16MHz

Ja, met dus de kans dat je onder het 144MHz randje komt, toleranties x 9...

of moet daarvoor een speciaal overtone kristal worden gebruikt.

Nee, het kristal oscilleert op de grondtoon. Overtone kristallen worden speciaal geslepen, willen daardoor wel op de grondtoon oscilleren (bijv in een 9MHz filter met 27MHz kristallen), maar prefereren de overtone.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 8 mei 2023 20:15:26 (55%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Maar ik denk dat het met een kristal van 48MHz beter lukt als met 16MHz.
Het 48MHz kristal is al een overtone kristal, terwijl 16MHz voor de grondtoon zal zijn.
Afijn zelf proberen geeft het antwoord.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een kristal in 9e overtone op 144 MHz laten werken zal je niet lukken.
Maak gewoon een 48MHz-oscillator en vermenigvuldig daarna met drie.

Een 'echt' 48MHz-kristal zal in werkelijkheid een 3e overtone zijn; er moet dus wel een 48MHz-kring in de oscillator zitten.
Je kunt in die oscillator ook gewoon een kristal met 16MHz-opdruk zetten en dat op de 3e overtone laten werken. In dat laatste geval komt de frequentie iets hoger uit dan 3x de opdruk; 0,1 % hoger ongeveer.

--
En natuurlijk kun je ook een 16MHz-oscillator maken en dan tweemaal met drie vermenigvuldigen. De eerste keer maal drie kan zelfs al door een 48MHz-kring in de collector/drain op te nemen.
Let wel, dat is dan niét hetzelfde als een 48MHz-overtone-oscillator: hier swingt het kristal zélf rustig op 16 MHz.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Martin V,

Dit is toch wel heel simpel al zeg ik het in alle bescheidenheid :o
Ik heb net een 16 MHz oscillator blokje gepakt voeding er op aangesloten,
5 V P/P .
Een kring op 144 MHz en gaan draaggolf van S8 op de Braun :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk en Frederick E. Terman,

bedankt voor de reactie F.E.T. maar het wordt mij iets te gecompliceerd, ik dacht het simpel te houden met een kristal direct op de frequentie, maar dat valt tegen.
Deze schakeling vond ik in een boek van elektuur, maar die gebruikt een kristal van 116MHz voor een 2 naar 10mtr converter.

Dan wordt het toch een gewone VFO direct op de frequentie, want zoveel maal de frequentie vermenigvuldigen wordt te ingewikkeld en ik wilde dit juist simpel en zo klein als mogelijk is houden.

@Electron, daar zat ik ook aan te denken, een DIL14 oscillator blokje van 16MHz, daarvan de output direct een vermenigvuldiger in te sturen.
Vermogen hoeft het niet te geven 1mW is prima voor de experimenten.
Harmonischen zijn ook niet belangrijk.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 8 mei 2023 22:51:57 schreef Martin V:
.. Harmonischen zijn ook niet belangrijk.

De 9e moet er wel zijn natuurlijk.

Ha Martin V,

Het gaat om je ontvanger te testen ik heb met een kring S8 op de braun,
16 MHz x 9 = 144 MHz.
Daar hoef je niets aan te vermenigvuldigen de x 7 en de x 11 vallen ver buiten je gebied....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

kijk dat is helemaal geweldig dat ik er niets hoeft bij te bouwen.
Bedankt voor de tip, ik ga even zón blokje opzoeken.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Een"kale" blokgolf kristaloscillator produceert meerdere harmonischen. Een ontvanger op 145 MHz zal best er een van ontvangen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Evarist

Golden Member

Op 8 mei 2023 22:51:57 schreef Martin V:
Hoi Henk en Frederick E. Terman,

bedankt voor de reactie F.E.T. maar het wordt mij iets te gecompliceerd, ik dacht het simpel te houden met een kristal direct op de frequentie, maar dat valt tegen.
Deze schakeling vond ik in een boek van elektuur, maar die gebruikt een kristal van 116MHz voor een 2 naar 10mtr converter.
[bijlage]
Dan wordt het toch een gewone VFO direct op de frequentie, want zoveel maal de frequentie vermenigvuldigen wordt te ingewikkeld en ik wilde dit juist simpel en zo klein als mogelijk is houden.

@Electron, daar zat ik ook aan te denken, een DIL14 oscillator blokje van 16MHz, daarvan de output direct een vermenigvuldiger in te sturen.
Vermogen hoeft het niet te geven 1mW is prima voor de experimenten.
Harmonischen zijn ook niet belangrijk.

Ik heb in een vorig leven eens zo'n oscillator gemaakt om de 2m band op mijn CB bakkie te kunnen beluisteren. De X-tals kwamen van Klove en dat waren speciale overtone X-tallen. Kost een drol.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 mei 2023 22:51:57 schreef Martin V:
het wordt mij iets te gecompliceerd,

Als het er alleen om gaat iets op een ontvanger te horen, dan hoef je natuurlijk verder niets te doen. Elke oscillator die een harmonische heeft op 144 MHz zul je horen. Zo'n blokje, bijvoorbeeld.

--
Een kristal voor 116 MHz grondtoon zou iets minder dan 15 micrometer dik zijn. Zulke maken ze niet.
Maar ook als overtone zul je niet gauw een 116MHz-kristal tegenkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org