Spanningswaarde 2 zenerdiodes, beschermen analoge VU Meter.

Beste CO adviseurs,

Tijdens het afstellen van mijn Equalizer project, komt het misschien voor dat deze VU meter ik gekocht heb op AliExpress. Te ver in het rode gebied schiet.

Nu wil ik deze beschermen door er 2 ZENER diodes aan de achterkant op te krimpen.

Kan iemand mij vertellen hoeveel volt deze moet zijn ? Voor 90% uitslag?

Deze moet je dus plaatsen tussen de DC - van de VU backlight en de + van de VU Meter, als ik het goed heb?

Groet, Wouter van Wegen

https://nl.aliexpress.com/item/4000961624201.html?spm=a2g0o.productlis…

PS: Het schema is jaren geleden bijgesteld in een co.net topic om een 500uA klok te gebruiken, in plaats van.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
jerome

Golden Member

2 gewone signaaldiodes volstaan. Spanning blijft zeker onder 0,6V voor volledige uitslag van een draaispoelmeter.

En zo dan? nog even wat meer hulp nodig, zo goed geplaatst ? Bestaan er eigenlijk wel zeners van 0.3V ?

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op dinsdag 9 mei 2023 16:02:21 (14%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

zeners van 0,3V bestaan volgens mij niet.
Maar wat Jerome zegt, 2 gewone diodes, b.v. 1N4148. En niet in serie, maar antiparallel over R8.

Hubie

Special Member

.oeps,ik zie nu pas dat er hier nog 50 100 µA inzit.

.

[Bericht gewijzigd door deKees op dinsdag 9 mei 2023 17:06:57 (99%)

Die meter is 500uA bij 630Ω Dus 315 mV volle schaal.
2 x 1N4148 volstaat, anti-parallel over de meter.

En om helemaal op zeker te spelen kun je dan nog een 470Ω in serie met de meter zetten.

Oja, je hoeft er geen twee antiparallel te hebben.
En als die 0,6V van een siliciumdiode te veel is, dan kun je overwegen om een germaniumdiode te gebruiken.

Zo dan? Adviezen zo goed ontcijferd ? als ik even duidelijk vragen mag ? :)

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op dinsdag 9 mei 2023 17:19:55 (27%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
rob040

Golden Member

Eén van de diodes omdraaien, zodat ze antiparallel staan.

Ik heb even gemist waarom je er zo graag twee wilt gebruiken, één volstaat prima volgens mij tenzij je ze anti-parallel wilt schakelen (maar zo staan ze niet in je tekening).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt de rechter diode ook weglaten. De stroom kan tóch niet de andere kant op lopen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dus zo gaat hij goed? Of heb ik hem nu weer verkeerd om? :)

PS: Is deze oplossing werkend voor dit schema? of allround ? Ongeacht welk driver schema je kiest?

PS2: Hij moet dus wel te monteren zijn in mijn bestaande behuizing met reeds geëtste printplaat erin. Dus vandaar.

Voor ik weer een paar weken moet wachten op aliexpress....

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Zit zo goed.
Of het met 1 gewone diode werkt, hangt van de weerstand/stroom door de meter af. Als die in de buurt is van deze meter dan geen probleem.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hartelijk bedankt voor jullie hulp, daar ga ik aankomende 2 weken mee verder.

Photo van behuizing:

Photo van driver board, enkele jaren oud. Dus toen nog niet zo dicht op elkaar.

PS: Binnenin een Fast Audio Peak Limiter naar control voltage, van control voltage naar de ADC in AVR. Van AVR UART met level shifter weer naar de RPI.

HDMI kabel weer naar mijn televisie, en dan gave effecten programmeren in freepascal !

Snappie?

Verder dus dubbel uitgerust met 2 LED en 2 analog VU meters. Een extra oled display aan mijn RPI.

Ook nog links en rechts, dus 2 stuks, show wall projecten, deze knipperen op de muziek met elk 36 ultra bright ledjes.

Ga ik weer verder met experimenteren met de automatic gain control etc. Zonder dat het me een klokje kost.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Moet u wel ff vertellen wat u vind van mijn System?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /