Klasse 2 kabel, mét adereindhulzen ?

Hoi,

Weet iemand of je op een 16mm2 klasse 2 kabel (deze heeft 8 individuele aders, dus niet zelfde als VobSt !) een adereindhuls moet steken ?

Ik heb een test gedaan met een automaat en stukje kabel, en moet zeggen dat de klasse 2 kabel makkelijk los komt als je wat wrikt? Reden is dat de aders in de breedte willen gaan in die kooiklem, dus komt er wat speling op te zitten. Met een adereindhuls heb je dat minder, maar kan niet direct vinden of dit wel OK is op semi-flexible kabels ?

dit is stugge kabel, dus geen aderhulzen toepassen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 mei 2023 20:46:35 schreef testman:
dit is stugge kabel, dus geen aderhulzen toepassen..

+1

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Ik denk dat je bedoel dat de enkele ader bestaat uit meerdere (8) draden.
Dat noemt men samengeslagen aders.

Daar mogen GEEN adereindhulzen op.
De aders mag je wel afwerken met pers-kabelschoenen.

Heb je de schroef met het juiste moment aangedraaid?
Is de klem geschikt voor samengeslagen aders?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Terzijde: Denk dat het 7 aders zijn, dat geeft een van de de beste "ronde" opvulling.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Inderdaad 7 aders sorry.

Deze moeten in een ABB Doja440/300.

Ik heb een momentschroevendraaier, maar er staat dus nergens in de datasheet op hoeveel Nm je dit moet aandraaien :?

Ook heb ik nog een Hager diff. liggen, en deze is 'slechts' 2,4Nm ... dat is niet zo hard. Die kabel kan je er zo uitwrikken.

Zeker zoiets? Ik heb berekend dat dit waarschijnlijk ook 16mm^2 is maar uit de kabelopdruk kan ik het niet met zekerheid zeggen...

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 10 mei 2023 09:38:21 (65%)

Hier een overzichtje :-)

https://i.ibb.co/vwjgknx/IMG-6774.jpg

Deze blote aders zijn aangespannen geweest in de diff., en zijn plat gaan liggen.

https://i.ibb.co/V3Cm5qr/IMG-6775.jpg

Zelfde oefening maar mét adereindhuls. Deze krijg je er echt niet meer uit in tegenstelling met blote aders :

https://i.ibb.co/jZ7gkfp/IMG-6777.jpg

(Oja en wat ook lastig is bij blote aders ... als je met de kabel een bochtje maakt om ze in de klemmen te krijgen, gaan de aders ongelijk schuiven, maw er steken er dan 2 à 3 verder uit )

[Bericht gewijzigd door spacekiek op woensdag 10 mei 2023 09:51:07 (17%)

GJ_

Moderator

GEEN hulsjes op die kabel!

Op 10 mei 2023 08:40:23 schreef spacekiek: Ik heb een momentschroevendraaier, maar er staat dus nergens in de datasheet op hoeveel Nm je dit moet aandraaien

Dat staat er altijd in. Maar in deze kan ik het ook even niet vinden. Alle General Electric info is een beetje verstopt bij ABB.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 10 mei 2023 11:03:21 (17%)

GJ_

Moderator

Het is vrijwel onvindbaar bij ABB. Die uit jouw link is geen echte datasheet. In het GE boek staat het wel:

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 10 mei 2023 11:31:43 (32%)

Maakt toch niet uit dat de draden plat gaan liggen in een kooiklem.

Klasse 1: massief
Klasse 2: samengeslagen
Klasse 5: soepel
Klasse 6: zeer soepel

zover mij bekend zijn adereindhulzen voor klasse 5 en 6 bedoeld
klasse 1 en 2 kabelschoenen of direct in de klem.

Op 10 mei 2023 11:10:06 schreef GJ_:
Het is vrijwel onvindbaar bij ABB. Die uit jouw link is geen echte datasheet. In het GE boek staat het wel:

Thanks!

En 5Nm , da's best veel, me like :)

Op 10 mei 2023 15:12:26 schreef spacekiek:
[...]

Thanks!

En 5Nm , da's best veel, me like :)

dat valt nog reuze mee, dat is ongeveer 0.5kg aan een sleutel van 1 meter

Op 10 mei 2023 15:33:17 schreef Robbe de Smet:
[...]

dat valt nog reuze mee, dat is ongeveer 0.5kg aan een sleutel van 1 meter

Wel ja, juist daarmee ... bij sommige is het slechts 2,4Nm (Schrack) of 2,8Nm (Hager) :X

of 0,6Nm bij abb bus actoren. die schroeven zijn van zo'n zacht messing dat ze ook in no time verrot gedraaid zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor het gebruik van samengeslagen draad dien je eerst de slag uit de 7 draden te halen, en daarna in de klem te zetten en aan te draaien. Dus eerst de draden plat naast/op elkaar leggen. Hier staat een mooi voorbeeld van hoe het moet.

[Bericht gewijzigd door keebrev op woensdag 10 mei 2023 17:58:40 (36%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
GJ_

Moderator

Op 10 mei 2023 15:33:17 schreef Robbe de Smet:
[...]

dat valt nog reuze mee, dat is ongeveer 0.5kg aan een sleutel van 1 meter

5Nm is behoorlijk veel. De automaten met het hoogste aanhaalmoment dat ik zo uit het hoofd wist waren die van Siemens met 3Nm. M8 tapeinden zijn meestal maar 6Nm tot (soms) 15Nm. en M12 normaal ook maar 15Nm.

Op 10 mei 2023 17:47:05 schreef keebrev:
Voor het gebruik van samengeslagen draad dien je eerst de slag uit de 7 draden te halen, en daarna in de klem te zetten en aan te draaien. Dus eerst de draden plat naast/op elkaar leggen. Hier staat een mooi voorbeeld van hoe het moet.

Top!!!! Dank je