CCFL tube LED vervanger.

Toch maar in het TV/Video topic gezet. Maar het gaat over een PC monitor.

Ik heb hier een monitor liggen 21" waarvan 1 ccfl buisje defect is. Het beeld flitst even op en wordt weer donker.

Ik heb uit een oude defecte monitor de ccfl's gehaald en een voor een bij de defecte monitor een buisje aan een andere aansluiting geknoopt.

Dus 1 stuk. Helaas pindakaas, eigelijk economisch total loss.

Maar: Ik kon het toch niet laten, er schijnen ledvervangers te zijn (leuke woordspeling trouwens, schijnen) waarbij je de ccfls kunt vervangen door een strip met witte leds en een led driver.

Echter belachelijk duur voor een "originele" vervanger van het paneel wat ik heb liggen (LTM213U6). Ze vragen er 167 euro voor of zo.

Nu heb ik nog wat andere strips gevonden die inkortbaar zijn per 3 leds voor ca 40 euro. Vind ik nog te duur want er komen nog verzendkosten bij uit verweggistan of de US.

Voor een bedrag van ca 20 -25 euro is het nog wel te doen.

Heeft iemand nog een ander idee / adresje voor zoiets?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Na veel zoekwerk kwam ik hier op uit:

540 x 4 mm led strip Ik moet deze nog wat inkorten naar 450 mm. Dan zou ik er 2 naast elkaar in kunnen zetten per kant.

Je kunt per 3 leds de strip inkorten. De vraag is of de stroombron nu ook wat aangepast kan gaan worden. Ik zal eens kijken of ik die binnenkort ga bestellen.

Het zijn 6 setjes voor ca 20 euries. Dan kan ik meteen 3 van die monitoren ombouwen.

edit-

Het kan blijkbaar nog goedkoper bij maar 1 setje: 450 x 3 mm led strip
Iets meer als 8 euro. Die is meteen op maat. Maar ik betwijfel de lichtsterkte. Er moeten denk ik minimaal 2 strips in per boven/onderkant?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik koop deze bij bosjes voor ombouw en werken perfect! Enigste issue is dat lichtkleur enigzins blauwig is maar met kleurtemperatuur monitor instellingen prima naar goed en mooi wit beeld af te regelen. Vind universiteit van driver erg mooi.

Hoe heb je de voeding van die dingen aangesloten op de bestaande powersupply unit?
De drivers van de bestaande CCFL eruit slopen/disablen oid?

Er is geen schema van het powerboard dus dat wordt even zoeken wat wat is.

Ook de helderheid regelen zal wel op een van de pins van de JST connector zitten geen idee of dat nog aan elkaar te knopen is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op de oude inverter staat vaak wel 12V, de DIM ( niet altijd aanwezig, dan gele draad te verbinden met de +12V) en PWR On te vinden. IDD Oude inverter weghalen en draden met krimpkous op huidige bedrading zetten..

Er zit geen losse inverter in. Als het ding binnen is dan ga ik wel de voeding een stukje reverse engineeren. Ik post hier nog wel het relaas.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ok, het is een on board inverter op de voeding dus?? Dan trafo's verwijderen en MBV datasheet Driver IC kom je wel achter voedingslijnen en DIM lijn. Let op, vele monitoren gebruikte geen DIM lijn!!

Afgelopen 23 mei het pakketje binnen gekomen, dat is snel. Nu nog de monitor ombouwen. Mooi weekeind klusje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Zowizo gaat het lukken, succes!!