Philips 58PUS7555/12 hulp gezocht

Hallo beste forumleden.
Op de werkbank ligt een 58PUS7555/12 met als symptoom:
1. aan/uitzetten met de ab werkt (de processor doet het dus?)
2. het toestel lijkt een eigen leven te leiden met een beeld dat bestaat uit allemaal verticale lijnen, grijs/witbanen (zie foto). Het beeld is dynamisch; de verticale banen/lijnen verspringen van positie. Het beeld flikkert daarbij óók in lichtsterkte.
3. aanbieden van een specifiek signaal op welke HDMI-poort dan ook levert géén geluid en geen specifiek bron-gerelateerd bééld.
Daarbij merk ik op dat, omdat ik geen beeld heb, het selecteren van de HDMI-source een gevalletje "blind vliegen" is. (Al is het volgens mij wél zo dat wanneer er slechts één (HDMI-)bron actief is deze automatisch als input wordt gekozen toch?)
4. als ik de koppeling tussen mainboard en TCON loshaal blijft het beeld keurig zwart (nb: backlight is okay).
5. als het toestel aanstaat resulteert iedere actie op de ab in een response van de standby-LED, verder kan ik niet vaststellen of er daadwerkelijk iets gebeurt.
6. als ik een USB-stick (FAT- geformatteerd) met daarop de meest recente .pkg-file in de root-folder in de USB2.0 socket prik en de TV aanzet, dan verandert dit niets aan het gedrag van de TV. Meer in het bijzonder: ik neem geen activiteit richting de USB-stick waar.
7. als ik met mijn smartphone naar wifi-signalen zoek dan neem ik geen TV-gerelateerd hotspot/netwerk waar
8. als ik de TV met een UTP-kabel met mijn LAN verbind dan resulteert dit niet in de uitgifte van een IP-adres aan de TV

Mijn voorlopige conclusie: het probleem zit n.a.w. in het mainboard.

Gaarne jullie advies/input: is deze aanname terecht of is mijn conclusie misschien te kort door de bocht?

[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op donderdag 11 mei 2023 16:01:20 (21%)

"Vraag niet hoe het kan ..."

Bij uitblijven van opmerkingen/feedback heb ik besloten om het mainboard te vervangen. Via eBay kwam er een 2dehands exemplaar uit Manchester, UK. En jawel - na uitwisseling van het bestaande mainboard met dit exemplaar komt de TV tot leven. Geluid!
Maar het beeld is nog net zo niet-okay als daarvoor. Nu dan maar alle DC-spanningen van de TCon nagemeten, met als leidraad
https://www.electronicsrepairmadeasy.com/2020/01/understanding-tcon-vo…
Helaas? Alle spanningen lijken okay. Volgende stap: het 1-voor-1 loskoppelen van de flatcables tussen TCon en paneel. En jawel; zodra ik de flatcable tussen de linkerzijde van het lcd-paneel en de TCon loskoppel wordt de rechterzijde van het beeld correct weergegeven (1e foto). Andersom, met de rechter flatcable los, vult de linkerzijde van het lcd-paneel zich met horizontale lijnen (foto 3). De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat het probleem in de linkerzijde van het lcd-paneel zit. Doormeten van alle C-tjes op de PCB aan die zijde levert geen resultaat; nergens tref ik een kortsluiting over zo'n Ctje aan.
Opnieuw een vraag aan de deskundigen op dit forum: hoe verder?

Op je foto is de rechterzijde in orde en de linker toont strepen. Is dat wat je bedoelde?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, het scherm lag ondersteboven toen ik de foto's maakte en ik had links- en rechts door elkaar gehaald. Ik heb mijn posting inmiddels gecorrigeerd; zou je hem nogmaals willen doorlezen? Dank alvast voor je reactie/advies.

Update:
het sterke vermoeden was dat het probleem in de linkerzijde van het lcd-paneel te maken had met kortsluiting in één of meerdere signaallijnen aan die kant van het paneel.
Dit type paneelfout wordt op een duidelijke manier behandeld in het volgende Youtube-filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=pfrRhw7-ZII

En laat er nou net iemand zijn die dit probleem aan de hand heeft gehad met een Toshiba 58" TV met dezelfde TCON als mijn Philips 58PUS7555/12?:
https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=106376

Dus: plakbandje op de acht meest rechtse lijnen van de flatcable aan de "defecte" kant van het paneel en gaan :) .

Ik weet niet wat Philips (TPV) de laatste tijd voor LCD panelen aan het uitleveren is, maar ik vind dat de uitval bovengemiddeld hoog is.
Had de voorbije week een 58" "The One". Ook een gelijkaardig paneelprobleem dat ik ook oploste door een stukje van de voeding naar de CCofs af te plakken.
Van modeljaar 2019 en 2020 heb ik er op het werk ook al vaak gezien die allerlei gekkigheid doen, maar wat steeds stopt met een kapot paneel.

Dan ook al twee van MJ 2020 met kapotte leds. "slechts" 14000 branduren. Ok, dat is erg veel voor die leeftijd, maar toch al vaker panelen gezien die richting de 30000 uren gaan en nog prima leds hebben.

raar...

Als ik ga zoeken wat voor panelen er gebruikt zijn in deze TV, kom ik uit op Xianyang CaiHong Optoelectronics Technology Co., Ltd. dus tel uit je winst...

LCD panelen is een ramp tegenwoordig, er zijn fabrieken mee gestopt en productlijnen eruit gegooid. Tegenwoordig kom je dus namen tegen zoals BOE en CHOT in plaats van Sharp, Panasonic, LG, Sharp, Samsung, e.d. Dat is helaas een wisselend genoegen (ik zie vooral 18" en 24" vers van de pers, met de televisiematen loop ik een paar jaar achter maar ik weet wel waar ik moet kijken om de fabrikant te vinden).

P.S. TPV is kennelijk een grote klant van CHOT en CHOT heeft technologie gejat van Sharp: https://global.sharp/corporate/news/200311-a.html

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 28 mei 2023 17:51:00 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had gehoopt dat jij hierop zou antwoorden, Maarten. _/-\o_

Zoals nu het toestel waar TS het over heeft, dit heb ik even terug hier staan gehad, maar dan in 42" dacht ik. In mijn geval heb ik de backlight leds moeten vernieuwen. Er zat even goed de P5 processor in van Philips, dewelke in OLED's van die generatie een prima beeld vertoont.

In mijn werkplek hangt een Loewe Connect 42 met SL320 chassis omhoog. Die tv is van 2014 en speelt vrij goed.
Nu zijn ze daar in Kronach niet de koplopers met beeldverbeteringstechnieken en upscaling enz.
Er werden preselecties uitgezonden van Eurosong en de twee toestellen stonden naast elkaar te spelen. De Loewe gaf duidelijk meer beelddetail als die PUS7555 met z'n P5 grafische processor. Ik stond daar perplex van. |:( Ik denk dat dit in dit geval meer zegt over het paneel dan over de processor.

Wat ik me nu afvraag: hoe zit het met de gebruikte panelen in de miniled serie.
Ik zeg nu maar wat een PML9506.
Nog nooit zien spelen, maar uiteindelijk is dat Philips' high end alternatief voor OLED. Maar natuurlijk LCD, welke panelen zijn dat?

Ik kom een 55PML9507 tegen, volgens Aswo kan daar een TPT550WR-QVN10.US2B1B in zitten die nog verbazend betaalbaar is met 336 euro ex btw. Ik vermoed een LCD-plaat van AUO met een TPV lichtbak, maar kan dat niet bevestigen. Meestal zoek ik dan een foto van de TCON, maar die kon ik niet vinden.

blijkbaar zijn de minileds van vorig jaar en daarvoor enkel in 65 en 75" verkrijgbaar geweest. Daar gaat m'n vergissing. Als ik de 65"versie eens door Aswo haal, zijn er heel andere prijzen te betalen :r

Nu goed, AUO schermen ken ik als vrij goede panelen waar zelden wat aan het LCD mankeert. Dat waren toch de die waar destijds die gamma chipjes op de TCON van kapot gingen. Snel hersteld voor een tientje.

Mag ik dan hopen dat er toch wel panelen gebruikt zijn met betere reputatie in die reeks?

Ik had niet gezocht op 65" en 75" dus dat zal ik nog eens doen. Ik heb AUO altijd als middenklasse beschouwd, maar als de dienst wordt uitgemaakt door BOE en CHOT dan zou het zomaar high end kunnen zijn.