12 volt gevoede USB-C oplader.

Voor in de camper zoek ik een 12VDC gevoede universele, snelle en krachtige USB-C outlet die zowel voor smartphones, USB-C laadbare materie als eventueel ook een laptop met USB-C 90W laad-eis gebruikt zou kunnen worden.
Liefst een kleine module die in Hager Integro flow maatwerk schakelmateriaal ingebouwd zou kunnen worden. (bestaande USB-A/USB-C module er uit, betere 12 volt versie er terug in maken.)

In de winkel van Ali vond ik deze module maar zonder de specificaties te vinden zal deze niet veel meer dan 30W zijn. En de lage prijs geeft mij niet gelijk het idee dat dit bedrijfszekere en brandveilige kwaliteit is...

In mijn verdere zoektocht kom ik niet echt verder, hoofdzakelijk dit soort geschakelde voedingen met 12 volt input en USB-C 90W-100W output

Wordt een 12 volt gevoede USB-C module die ca. 90W kan leveren en in een kleine behuizing past wellicht een onmogelijke zoektocht?
Misschien toch beter een losse 12 volt adapter met USB-C kabel en dan via een chassisdeel in een Hager Integro blindplaat monteren?

Arco

Special Member

Zo'n lomp vermogen in een priegelig klein huisje zal wel niet lukken...
Daarbij moet er waarschijnlijk ook nog een interfacechip in die kan 'babbelen' met de afnemer over zijn capaciteiten en mogelijkheden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

100W in zo een priegeldoosje, dat wil ik zien. :P

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Er zijn merken zoals Oppo, die claimen 80W in een autolader gepropt te krijgen maar vaak is dit maximaal 40W USB-A en 40W USB-B.
Wel eens een test van gezien waarbij dit soort laders makkelijk rond de 70 graden heet worden, wat niet gek is in zo'n kleine behuizing.

Een geschikte USB-C lader zal waarschijnlijk het PD power delivery protocol moeten ondersteunen om met de aangesloten apparatuur te kunnen communiceren.
De kleine Ali USB-C modules vertrouw ik niet qua warmtehuishouding en levensduur. Wellicht toch een grote 12VDC adapter met USB-C kabel en PD protocol.

Arco

Special Member

100W is bij 5V zo'n 20A!
Dat zou ik niet graag door een USB-C connectortje laten lopen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

USB-C met PD of QC protocol kent vier mogelijke spanningen: 5, 9, 15 en 20 volt. De theoretisch maximale 100W zal in dit geval alleen bij 20V/5A zijn.

Oh... Je wil dat ie de 12V gaat boosten naar 20V om de laptop te voeden... Hmm. Ik betwijfel of je die gaat vinden....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Een step-up-step-down dus, wordt nog groter... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb zelf veel gewerkt met de zogenaamde 'keystones'. Je kunt zo je eigen indeling van een paneel samenstellen en eventueel later ook weer wijzigen (andere volgorde of zelfs andere aansluitingen). Geen idee of het compatibel gemaakt kan worden met je genoemde Hager Integro flow. Er zijn wel vele frames waaronder ook voor enkele modules (1, 2, 3, enz). Edit: Ja, dat bestaat! Bijvoorbeeld deze.

Je zou even moeten zoeken of er modules zijn die tot 100W kunnen leveren. Dat weet ik niet uit m'n hoofd. Er zijn wel vele USB varianten waaronder diverse binnen USB-C. Keystones betreffen alleen de afwerking. Achter het paneel - uit het zicht - kan je dan zelf je voorziening maken. Dat is in jou geval, met je specifieke wensen, een voordeel.
https://www.delock.com/produkte/G_715_USB.html
Bijvoorbeeld hier te koop.

Kwaliteit boven kwantiteit

Hoezo heb je een 90Watt laadeis

Mijn Acer laptopje werkt op.

Usb-c
Dell-lader 60watt
Dell-docking usb-c met oudewetse 60watt adapter aangesloten op de docking
Samsung telefoonlader= 18watt levert 12V
Alicrap usb-powerbank 12watt levert 9V

Mijn Dell laptopje werkt op.

Usb-c
Dell-lader 60watt 19V
Dell-docking usb-c met oudewetse 60watt adapter aangesloten op de docking
Samsung telefoonlader= 18watt levert 12V
Alicrap usb-powerbank 12watt levert 9V

Ze klagen wel dat er geen adapter met het juiste vermogen aanhangt maar het resultaat is dat de accu`s nog steeds gevuld raken. 3cell dus de laptops hebben een interne boost ;)

Ik geef toe als je op de laptop gaat gamen, of andere intensieve taken gaat verrichten is die 12 watt aan de lage kant, maar voor browsen, C.O doorspitten, pcbtje routen in Altium is dit voldoende.

RAAF12

Golden Member

Dan gebruik je een 230V lader zoals deze USB-C modellen
https://www.ct.nl/reviews/usb-c-lader-laptop/

Maar de TS wil vanuit een 12v autoaccu voeden. Dat lijkt me een stuk lastiger. Maar een 12v naar 230V omzetter in de auto vind ik makkelijker werken.

KGE

Golden Member

90 Watt is bij een 100% efficiente omzetter aan de 12 Volt kant ook 7,5 Ampere en aangezien 100% efficiente omzetting niet bestaat moet je rekening houden dat er misschien wel 9 of 10 Ampere aan de 12 Volt kan gaat lopen. Daar moet je 12 Volt boordnet dan ook op berekend zijn.

Hoe is de 12 Volt voeding in de camper geregeld? Extra accu of moet de motor dan de hele tijd blijven lopen om aan de energie behoefte te kunnen voldoen?

Handiger is het dan om in de camper een 230 Volt boordnet te maken met een moderne efficiente omvormer waardoor je dan de standaard bij de laptop/tablet/telefoon geleverde adapters/laders kunt gebruiken.
Ook dan moet je rekening houden met een flinke belasting van het 12 Volt systeem, dus denk aan extra accu, zonnepaneel op het dak als hulplader wanneer je stil staat etc.

Ik twijfel of die 90 watt echt nodig is.

Dat is best veel, zijn meerdere kleine geen optie.

Een powerbank die kan laden met 90 watt en tegelijkertijd geladen kan worden met 20 is ook een mogelijkheid.

Op 11 mei 2023 16:56:47 schreef OPTOdesign:
Ik heb zelf veel gewerkt met de zogenaamde 'keystones'
...
Je zou even moeten zoeken of er modules zijn die tot 100W kunnen leveren...

Dat was ook een van mijn ideeën, om een keystone of gender changer in te passen in een Hager Integro Flow blindplaat en dan een losse en degelijke 12VDC USB-C voeding apart.
Op internet zijn een aantal 12VDC 90/100W USB-C voedingen te vinden, ook van o.a. Acer en Lenovo en met PD, dus dat zou een meer betrouwbare optie kunnen zijn.

Op 11 mei 2023 17:22:52 schreef tuxie:
Hoezo heb je een 90Watt laadeis...

Ze klagen wel dat er geen adapter met het juiste vermogen aanhangt maar het resultaat is dat de accu`s nog steeds gevuld raken...

Dat klopt, een laptop welke een USB-C voeding van 90W heeft kan ook met een iets lager vermogen geladen worden, dit gaat dan simpel iets trager.
Alleen als de gebruikte software veel energie van de CPU, etc. vraagt dan kan het aangeboden laadvermogen net te weinig zijn waardoor je in plaats
van opladen, het leegraken van de accu vertraagd.

Op 11 mei 2023 19:33:08 schreef RAAF12:
Dan gebruik je een 230V lader...

Maar een 12v naar 230V omzetter in de auto vind ik makkelijker werken.

Een normale 230V USB-C adapter is inderdaad simpeler en al bij de USB-C geladen apparatuur geleverd. Alleen moet je dan wel 230V aanwezig hebben.
Mijn onderzoek gaat over USB-C vermogen voor als je off-grid staat en op eigen 12VDC voedingsvoorziening bent aangewezen.

Op 12 mei 2023 05:54:58 schreef KGE:
90 Watt is bij een 100% efficiënte omzetter aan de 12 Volt kant ook 7,5 Ampere en aangezien 100% efficiënte omzetting niet bestaat moet je rekening houden dat er misschien wel 9 of 10 Ampere aan de 12 Volt kan gaat lopen. Daar moet je 12 Volt boordnet dan ook op berekend zijn...

De 12VDC voedingsvoorziening is geen probleem, dit is 300Ah LiFePO4.

In de toekomst zal er nog een 12VDC/230VAC omvormer bijkomen waardoor je dus gebruik zou kunnen maken van de eerder genoemde en meer gangbare USB-C laders maar dan ben je 3 keer aan het omvormen van 12VDC-230VAC-USB-C (step-up/down 5, 9, 15, 20V) wat rendement kost. Daarom ben ik mij aan het oriënteren of dit niet rendabeler kan middels een goede 12VDC gevoede USB-C lader.

Feit blijft wel dat een kleine 12VDC USB-C lader met hoog vermogen een utopie blijft, zoals ik als vermoedde. Bij hogere USB-C vermogens van 90-100W zal een losse 12VDC adapter met USB-C PD uitgang nog de meest voor de hand liggende optie zijn. En buiten een USB-C gevoede laptop kan USB-C geladen apparatuur zoals smartphones, tablets, etc. ook gewoon op een standaard 5V/2A USB-A lader met USB-C verloopkabel, alleen duurt het laden dan langer.

Op 12 mei 2023 09:08:22 schreef T-sec:
Een normale 230V USB-C adapter is inderdaad simpeler en al bij de USB-C geladen apparatuur geleverd. Alleen moet je dan wel 230V aanwezig hebben.
Mijn onderzoek gaat over USB-C vermogen voor als je off-grid staat en op eigen 12VDC voedingsvoorziening bent aangewezen.

het idee van die suggestie was: Neem een 12V->230V converter. Dat is een standaard onderdeel, en is dan meteen ook voor wat andere dringen bruikbaar. (niet haarfohn).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is in die zin zeker ook een goede oplossing voor als je simpel en snel een laptop wilt laden en niet te moeilijk wilt doen. Maar goed, er komt t.z.t. een grotere omvormer die heel de camper 230VAC zal geven dus dan is dit eventueel ook op deze manier afgedekt.
Voor het off-grid USB-C 90W gebruik zonder te veel rendementsverliezen ga ik mij dus verder verdiepen in wellicht een losse 12VDC 90W Adapter/lader met USB-C kabel die ik aan een inbouw USB-C gender changer aanbied.

Heel veel van die USB-C PD dingen leveren alleen de 20V als de ingangsspanning 24V is, op een 12V leveren ze die dus niet.... (Dus geen interne boostconverter)

T wordt alleen nooit duidelijk gespecificeerd helaas.

Ik heb zelf deze: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07MKQD8MT in mijn camper zitten. Of ie echt dat vermogen heeft, geen idee, maar mijn laptop (Lenovo T14) en een Macbook werken er iig prima op, itt veel andere van die dingen die dus niet de benodigde 20V leveren bij een 12V voeding.

Overigens kan ik t natuurlijk ook via de omvormer doen, maar ja, die gebruikt ook 7-10W ofzo (idle) en levert nog een veel lager rendement (12V -> 230V is iets van 85% ofzo bij kleine loads, en nog eens 90% rendement om weer met de laptopadapter terug te gaan naar 20V..
Ook al heb ik voldoende accucapaciteit (460Ah), toch vind ik dat zonde.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zaterdag 13 mei 2023 19:35:51 (26%)

Ik zat me wat te vervelen en dacht ik kijk wat greatscott videos....

https://www.youtube.com/watch?v=_WI9Nwqvplo

Ik heb het nog niet af (minder dan 1min gekeken), maar het past in deze thread...

Hij heeft een powerbank gemaakt die 100W PD kan doen. Ik verwacht dat ie een aliexpress module heeft gevonden die de benodigde DCDC conversies kan doen. Wat voor accu je er dan aanhangt maakt niet zo veel uit. (mits de module niet "max 5.5V Vin" als spec heeft).

(Update: Wat hij heeft gemaakt is 95Wh. Dat is een "handige" maat als je het ding mee wil op vakantie in een vliegtuig: Meer dan 100Wh mag niet mee!)

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 13 mei 2023 20:08:02 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit zijn inderdaad het type modules wat ik in overweging had. En in dit geval een type wat niet heet wordt bij langdurige hogere belastingen.
De settings middels de weerstanden zal je op de maximale capaciteit zetten als je met een grote accu werkt.
Maar zeker een interessante optie die ik even parkeer voor nader onderzoek.

Heb alleen nog niet duidelijk of deze module ook een step-up functie heeft om van een 12V accuvoeding USB-C PD 20V/5A te maken. Misschien heb ik iets gemist in de uitleg van Great Scott.

Op 22 mei 2023 13:49:41 schreef T-sec:
Dit zijn inderdaad het type modules wat ik in overweging had. En in dit geval een type wat niet heet wordt bij langdurige hogere belastingen.

"heet worden" komt door "warmte productie". Warmte productie vind plaats als de omzetting niet 100% efficient is. En dat ie niet 100% efficient is dat valt niet te voorkomen. meer dan 90% efficientie is "tricky" om te bereiken. Vaak zie je "met wel 95% efficientie!" in de reclamefolders van chipjes staan. Enerzijds hebben ze dan heel dure randcomponenten gebruikt en anderzijds is dat een maximum wat ie kan halen. Voor realistische situaties als "van 14.4V naar 5V" is ie dan gewoon weer 90%. Die 95% kan ie dan bij conversie van 14.4 naar 12V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/