Vaartuigschema goed gemaakt?

Goedenavond.

Ik ga op mijn boot alle bedrading grotendeels vervangen / aanpassen.

Met name het gedeelte bij de accu's Aangezien op dit moment daar de massa gescheiden is en niet samenkomt doormiddel van een kabel maar het instrumentpaneel. :/

Is onderstaand schema goed gemaakt?

Er komt een zekeringskast in die gescheiden is:

Huh. Beetje verwarrend, toch.

Wat betekent bv. "massa alle zekeringen"? Zekeringen legt men toch niet aan massa, gewoonlijk?

Het zou ook helpen als nul/massa onderaan getekend werd, dat is geen harde regel maar wel een stevig ingeburgerde gewoonte. Dit is lastig te lezen, hoewel niet echt "verkeerd".

En die zekeringenkast is gescheiden? Gescheiden van wat?

Wat is de bedoeling of functie of meerwaarde van de "massaschakelaar"?

Maar grove fouten zie ik niet, voorzover ik de boel ontcijferd krijg.

Wel een beetje vreemd dat ik noch walstroom zie noch PV-toestanden. Wat doe je als de hele boel plat plat ligt?

Waarom zit de standkachel apart, ipv een van de afnemers te zijn van de "gescheiden" zekeringenkast"?

Ik weet niet hoe het op een boot hoort. Maar zitten de massa's van de dynamo, de startmotor, en de standkachel, de radio (via de atenne) niet allemaal aan het chassis of stalen romp van de boot? Als dat zo is gaat jouw massa schakelaar niet werken. Sterker nog! Als de massaschakelaar uit staat en je zou gaan starten, dan gaan er dingen roken.

Verder is schema op zijn zachtst gezegt onduidelijk. Want hoe is die zekeringkast nu echt aangesloten?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 11 mei 2023 20:08:36 (14%)

@ Ex-fietser tis misschien wel een polyester boot.

Maar het schema is knudde getekend.

I thought, I thought of everything

Men ziet toch wel "Alt" en "startmotor" getekend. Maar nmbm is hun massa aan de verkeerde kant getekend van de "massaschakelaar".

Die massaschakelaar lijkt bedoeld als een soort algemene aan/uit, maar ook ik vind dat maar een vies concept, mogelijks gevaarlijk. En als bv. de lichtarmatuurtjes massa aan behuizing hebben wordt die schakelaar vrolijk omzeild - haha, om te zeilen zijn we dan ook op een boot.

En die Cyrix-scheider heeft geen enkele zekering, zijn er die misschien ingebouwd? Maar daarmee is de betreffende bedrading nog niet afgezekerd.

Verder mis ik een onderspanningsbeveiliging voor de woonbatterij.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op donderdag 11 mei 2023 20:39:38 (12%)

Zoek op internet een (gratis) tekenprogramma dat bij je past. Dat is veel makkelijker dan Paint hiervoor gebruiken. Dat moet je gewoon niet willen.

Als je in een tekenprogramma iets verschuift, schuift de bedrading mee. Nu lijkt er van alles tussen gepropt, wat het er niet overzichtelijker op maakt. Als je de startmotor en Alt met het contactslot verwisseld, wordt het al een stuk minder spaghetti en is dat bruggetje over de '-31 draad' alweer overbodig bijvoorbeeld. :)

Kwaliteit boven kwantiteit

Op 11 mei 2023 20:13:49 schreef paulp:
@ Ex-fietser tis misschien wel een polyester boot.

Maar het schema is knudde getekend.

Dat staat er nergens bij. Die hele massa is niet echt goed aangegeven.

De startmotor, dynamo, onsteking, startrelais (dat nergens getekend staat en waarschijnlijk op of in de startmotor zit) en dingen als brandstofpompen en waterpompen delen meestal de massa, aarde of hoe je dan ook noemt. Gewoon omdat het motorblok geheel van een geleidend metaal gemaakt en daar de rest met dikke M10, M12 of afhankelijk van de motor en nog veel meer aan vast zit.

Een massa schakelaar in een auto zit direct aan de min van de accu. En daar zit ook verder niets anders op. De andere kant van de massa zit dan direct aan het chassis. Vanaf het chassis vindt dan de verdere verdeling plaats. Dit is veilig. Het heeft wel als nadeel dat met de massapik echt alles echt knalhard uit gaat. Dus radio's, alarmen enzo die standby moeten kunnen staan werken dan niet.

Dat kun je oplossen door deze systemen direct op de min van accu aan te sluiten. Maar dan overbrug je de massapik met de radio. Ga je dan starten als de massapik uit is, dan gaat de startstroom andere wegen zoeken door bijvoorbeeld je radio of je prise as en de mainbearings van je motor. De lagers in je motor lassen dan vast, of er komen pitten in. Met alle mogelijke nare gevolgen van dien.

Maar voor we kunnen vertellen hoe je dit moet samenstellen, moeten we eerst een aantal zaken weten. Wat is dat voor zekeringen kast, waarom gaat daar een min heen? Dan is het dus meer dan alleen een verzameling zekeringen. Die starmotor, zit daar inderdaad een start relais op? Wat is dat contactslot? Waarom zit daar een relais spoel ingetekend? Is het een kunstof of houten boot. En moet daar dan inderdaad een zwevend net in komen. Is er een mogelijkheid om wallstroom aan te sluiten? Hoe moet dan in een aarding voorzien worden? Als het inderdaad een stalen schip is? moet dan de plus of de min aan de scheepswand komen i.v.m. corrossie? Zijn er componenten die wel atijd aan moeten blijven zoals een (nood) gps of radio ding? Of een koelkast.

Kortom duizend vragen?

Klopt het is een zekeringkast met alle verzameling van massas. (Common ground) Handig toch.
2x6 zekeringen.

Het hoef niet mooi te zijn. Het schema is voor mijzelf.

Polyester boot. Geen walstroom. Contactslot zat er niet op. Dit was een sleutelschakelaar voor het dashboardje aan. En een knop om te dtarten. Het relais is om de +15 te helpen zodat niet het hele boelletje op het contactslot komt te hangen

Massa word los gekoppeld en niks werkt meer want de amssa zit nergens op.
De motor heeft geen stroom nodig om te lopen.

De standlachel zit apart om dat een echt hele dikke draad is. Model uit 1980 met zwevende zekering.

We gaan het niet gebruiken om allemaal op te maken. Als het contact uit is word de startaccu door de accu scheider niet gebruikt.

De accessoires accu is dermate groot die ga ik met deze verbruikers in een week niet leeg maken.

Om het echt netjes te doen zou men vier groepen van afnemers moeten hebben, heb ik me intussen bedacht, elks met een eigen zekeringenblok(je):
1/ motorbatterij, voor contact
2/ motorbatterij, na contact
3/ woonbatterij, voor beveiliging
4/ woonbatterij, na beveiliging

4/ zou dan bv. de koelkast omvatten, de meeste binnenverlichting, waterpompje, 12V=-stopcontacten
3/ zou een minimum aan binnenverlichting voeden, om nog iets te hebben tijdens het foutzoeken
2/ zou de ruitenwissers voeden, dieptemeter, en misschien ook de navigatielichten

De onderspanningsbeveiliging tussen groepen 3 en 4, de Cyrix tussen 2 en 3, het contact tussen 1 en 2, al dan niet via een relais.

Zo zit het nu :)

Mijn zekeringkast heeft ledjes voor fout controle. (Weerstand en led over de zekering geplaatst)

Officieel word het contactslotje door een draad vanaf de startmotor gevoed. Afgezekerd met 10ampere (op het kleppendeksel) maar dat systeem is al overbrugt. Dat vind ik ook niet betrouwbaar want de bedrading is al meer dan 40 jaar pud.

Deze motoren doen het gewoon als je er een accu op de startmotor en massa aansluit.

Er moet alleen nog een zwevende zekering voor de contactslot voeding.

Let op het laatste schema klopt niet want er gaat natuurlijk een draad van B (B+) van dynamo naar startmotor. :/

Ik denk eigenlijk dat je het beste de schakeling in bovenstaande tekening kunt behouden.

Laat de rode Off draad van de keyswitch naar je nieuwe zekeringkast lopen. Gebruik dan één zekering voor die uit de tekenening, en laat die alle oude voor het varen noodzakelijke verbruikers voeden.
Vervang alle oude bedrading door nieuw van dezelfde kleur. Sluit je nieuwe verbruikers aan op de nieuwe huishoudaccu via zekeringen uit je zekeringen kast. Koppel de twee accu's met dat cirix relais.

Je oude motorcircuit is dan zoals het altijd geweest is en zich ook bewezen heeft. Er is een nieuw circuit dat helemaal los staat van het motorcircuit en dat daardoor ook niet kan beinvloeden, mocht er in het nieuwe circuit een calamiteit plaatsvinden. En als oude contactsloten en druknoppen gaar zijn zou ik daar gewoon een paar nieuwe inzetten.

Dat blijft ook allemaal zo.
Alleen de voeding naar contactslot komt straks van de accu.
Ik heb geen vertrouwen in het glaszekeringetje met wiebelkabelschoentjes op de motor. :)

die losse wago's en zwevende zekeringen is idd zo'n pruts iets. de bedrading aan de accu's kan ook wel iets verbetering gebruiken. kabelschoenen en de min niet los over de pluspool leggen, cq de bedrading wat vastzetten..

de huishoudaccu lijkt overigens ook een startaccu. die zijn niet geschikt voor die functie. kunnen niet goed tegen ontladen meer als 20%. echter gezien in NL een boot maar enkele maanden per jaar gebruikt word doorgaans is een druppellader of zonnepaneeltje wel aan te raden om de accu's beter op peil te houden.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 11 mei 2023 23:38:53 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 11 mei 2023 23:34:59 schreef testman:
die losse wago's en zwevende zekeringen is idd zo'n pruts iets. de bedrading aan de accu's kan ook wel iets verbetering gebruiken. kabelschoenen en de min niet los over de pluspool leggen...

lijkt me inderdaad een goed ding om het op te knappen. Een polyesterboot verdwijnt binnen 2,5 minuut onder de golven bij een brandje. Als je dan midden op het IJsselmeer zit in het voorjaar en er is geen directe hulp ga je dood.

Op 11 mei 2023 22:21:04 schreef Ex-fietser:
[bijlage]

Ik denk eigenlijk dat je het beste de schakeling in bovenstaande tekening kunt behouden.

Laat de rode Off draad van de keyswitch naar je nieuwe zekeringkast lopen. Gebruik dan één zekering voor die uit de tekenening, en laat die alle oude voor het varen noodzakelijke verbruikers voeden.
Vervang alle oude bedrading door nieuw van dezelfde kleur. Sluit je nieuwe verbruikers aan op de nieuwe huishoudaccu via zekeringen uit je zekeringen kast. Koppel de twee accu's met dat cirix relais.

Je oude motorcircuit is dan zoals het altijd geweest is en zich ook bewezen heeft. Er is een nieuw circuit dat helemaal los staat van het motorcircuit en dat daardoor ook niet kan beinvloeden, mocht er in het nieuwe circuit een calamiteit plaatsvinden. En als oude contactsloten en druknoppen gaar zijn zou ik daar gewoon een paar nieuwe inzetten.

Ja er komt een nieuw contactslot in. Met start +50 functie.

De voeding voor het contactslot ga ik kijken of die van de motor nog in orde is. Zo uit mijn hoofd zit er een 10A glaszekering in. (Op een trillende motor) deze word ook gebruikt voor de startmotor inschakeling. Ik zelf vond de draad vrij dun.

Ik heb het schema nog iets aangepast zodat het kleine relais en de standkachel ook met de massa schakelaar afschakelt. En alleen een zwevende zekering tussen het contactslot. De standkachel weet ik nog niet of deze op de zekeringkast komt.

Lambiek

Special Member

Op 11 mei 2023 19:37:58 schreef Alienbliep:
Ik ga op mijn boot alle bedrading grotendeels vervangen / aanpassen.

Dat is een goed plan.

Is onderstaand schema goed gemaakt?

Persoonlijk vind ik het een beetje een vreemd schema als ik zeggen mag. :)

Hier heb je een voorbeeld hoe het duidelijker kan, dit is van een jacht. Dit is maar een gedeelte van het schema.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Haha.

Ja nou ja.

Zo zit een auto ook bedraad. Het gaat om of het goed zit. Niet dat ik gekke dingen maak die niet werken kf de boel afbrand.

Lambiek

Special Member

Op 12 mei 2023 15:23:38 schreef Alienbliep:
Zo zit een auto ook bedraad. Het gaat om of het goed zit. Niet dat ik gekke dingen maak die niet werken kf de boel afbrand.

Als jij kan zien of het goed zit, (op je eerst geplaatste schema) ik vind het knap. :) Dat is geen schema natuurlijk en als ze dat in de auto industrie ook zo zouden doen hoef ik geen auto meer.

Dat schema van die Yanmar klopt dan wel weer met wat ze in de auto industrie doen.

En je bent nog wel Servicemanager Autotechniek, ik hoop toch echt dat ze het bij het bedrijf waar je werkt beter doen. :/

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 mei 2023 15:23:38 schreef Alienbliep:
Haha.

Ja nou ja.

Zo zit een auto ook bedraad. Het gaat om of het goed zit. Niet dat ik gekke dingen maak die niet werken kf de boel afbrand.

Volgens mij is dat al een paar keer gezegd. Nog een keer dan:

Nee, je schema is niet goed door flinke onduidelijkheden in je schema. En dan heb ik het niet over tekenregels of volgordes. Ik bedoel dat dus nergens op het schema nummers bij staan. Een dynamo heeft vaak een D en een B en een massa aansluiting. De aansluitpennen van een relais zekering kasten hebben ook nummers. Elke zekering heeft een functionaliteit. Elke draad heeft ook een kleur en/of nummer.

Door het ontbreken van deze informatie is het erg lastig om een schema te gaan begrijpen. Laat staan fouten er in te vinden. Als je dit zo geeft aan een instalateur dan heb je kans dat de koelkast aangaat als je de toeter bedient.

Dus echt kijken of het goed is is lastig. Daarom is het dus eigenlijk gewoon fout. Waar echt iets raars zit, is dat symbool van dat contactslot met dat relais erbij getekend.

Daarom zei ik dat je het beste het originele schema kunt aanhouden en die extra accu met extra nieuwe verbruikers het beste helemaal als een apparate schakeling kunt beschouwen. En van je oude schakeling gewoon de bedrading vervangen voor nieuw van de dezelfde kleuren en het defect schakelmateriaal zoals het contactslot ook vervangen door een nieuwe.

Zelf houd ik het liever bij de omschrijving "knudde" - het is misschien niet fout, maar bruikbaar is het zeker niet.

Ik kan overigens niet laten mijn twijfels te hebben bij de uitvoering oftewel implementatie: iemand die zijn gedachten en plannen niet beter getekend krijgt, hoe gaat die ze uitvoeren? Bij mij is de uitvoering ook niet altijd indrukwekkend, maar ik vertrek tenminste van een (in mijn eigen waarneming) deftig schema, waarop ik altijd kan terugvallen.

@HvZ: wie of wat is "Janmar"? De schuit waarvan een deel van het schema getoond werd, wellicht? Dat moet dan een stevige boot zijn, er werd galant enkele honderden kilo's koper aan toegevoegd :) Als ik al die kabels zie van 50 en 70 carre, brrr...

Lambiek

Special Member

Op 12 mei 2023 18:21:59 schreef Paulinha_B:
@HvZ: wie of wat is "Janmar"? De schuit waarvan een deel van het schema getoond werd, wellicht?

Het moet Yanmar zijn. :) Dat is het schema van de Yanmar motor, dat is een merk.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/95766

Als ik al die kabels zie van 50 en 70 carre, brrr...

Dat is vrij normaal hoor bij een installatie van 12 of 24VDC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ah, ok, de Yanmar is me nu duidelijk.

Maar zijn die polsdikke kabels echt "normaal"? Ik neem grif van u aan dat ze "courant" zijn in motorboten, althans "de betere". Maar ik heb in mijn jonge dagen nog met touringcars gebold - hele mooie herinneringen aan de Setra S110 en S120) maar de enige dikke kabel daarin was van de batterijen naar de startmotor. Al de rest was (zoals ik me nu herinner) 4 carre, of hooguit 6.

Ok, in een touringcar heb je geen boegmotor... Toch lijkt me een flink deel van die kabels stevig overgedimensioneerd. Nuja, wie zich zo'n boot kan permitteren, die hoeft niet op een kilo koper te kijken, natuurlijk :)

Lambiek

Special Member

Op 12 mei 2023 19:03:51 schreef Paulinha_B:
Maar zijn die polsdikke kabels echt "normaal"?

Een boegschroef van 2.5kW op 12VDC trekt al ruim 200A zonder de aanloop stroom mee gerekend. Dus ja die kabels zijn echt nodig. En nu was dit maar een stukje van 1 meter omdat de boegschroef vlak bij de accu's zit, anders hadden ze nog veel dikker moeten zijn.

Als de afstand tussen de boegschroef en de accu's meer is, dan moet je al snel aan 120mm2 en meer denken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja dikke kabels zijn nodig. 2 meter lang. Het is een 1.7 liter 3 cilinder diesel. Uit 1980

Maar ik weet niet of ik nu iets verkeerd doe of wat.
Ik kan elke schema lezen wat ik wil al tekent mijn kind het. Kwestie van inzet en van lijnen volgen. Waar komt het vandaan en waar gaat het heen.

Het is voor mijzelf om het aan te sluiten. Ik ga niet 2x 6 streepjes maken om een accu te tekenen. Er staat heel groot accu op. Zo staan ze in de boot als ik er op kijk dus dit is voor mij handig. Een dynamo heeft massa en B+ de d+ gaat via het originele schema waar ik niet aan kom.

Zoals het nu zit kan het niet blijven want 1 massa van de startaccu gaat naar het motorblok en die van de andere accu naar de instrumenten en koelkast etc. Hoe word die accu dus geladen? Via de instrumenten en koelkast etc. :/
De plussen zitten allebei apart op 2 hoodschakelaars en op de accu zijn ze weer doorverbonden met de dynamo draad. 8)7

Het originele motor gedeelte blijft zoals het is. Dat zie je ook niet in mijn schema terug en ik heb ook niet gezegd dat ik dat verander. Het enige wat ik misschien verander, maar volgens mij is dat al gedaan is voedingsdraad naar de contactslot. Want ik wil dat hij altijd en perfect de startmotor aanstuurd.

Het symbool in de de contactslot (rondje is gewoon een 2 standen schakelaar.) Deze stuurt een relais aan.

Het nieuwe contactslot mag 90watt hebben dus daar ga ik niet 6 zekering met misschien wel 20 ampere aan hangen.

Over de kwaliteit maak ik mij niet druk.

Mijn zonnepanelen liggen op mijn huis zonder inductielus met te veel dakhaken en te goed geaard. In de ogen van de zonnepaneelinstallateurs die ik er overal bezig inductielussen van 10x10meter te maken doe ik het waarschijnlijk ook fout.

Ik heb hele huizen bedraad en die staan er ook nog steeds.

Ik doe alles een beetje overgedimensioneerd daarom blijft het bij ook altijd goed. :)

Maar wat een is een goed tekenprogramma?