Waar kopen jullie je IC's

Hoi,

Misschien een stomme vraag maar waar kopen jullie je IC’s.
Is ali een goed alternatief of Amazon een goed alternatief of toch hier in NL.

Hemant

Zeker geen stomme vraag hoor.
Tuurlijk hoef je niet per ce op Ali of Amazon te bestellen.
Waar dan wel, hangt ervan af, ze hebben allemaal een ander assortiment, kostenplaatje, levertijd en support.

Kijk eens op https://www.circuitsonline.net/shops

Ik ben wel fan van Tinytronics, Reichelt, Brigatti.
In de professionelere categorie: Farnell, Digikey, Mouser, Distrelec, TME.

Als het niet lokaal verkrijbaar is dan kan je via octopart.com wereldwijd de grotere handelaren doorzoeken. En dan met anderen (bv via dit forum) meeliften op een order bij Mouser of Farnell, dat scheelt in de kosten.

Zoek je specifiek een bepaald type of soort chips?

Henry S.

Moderator

Momenteel kan je bijna elk Ali of Amazon IC meteen doorschuiven naar het ronde archief.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Bapaktus

Special Member

Ik koop mijn ic's , transistoren etc hier in Haarlem.
Vroeger Eurosound, tegenwoordig Display-electronica.
https://display-elektronica.nl/.
Zeer grote voorraad van héél véél onderdelen.
En nette prijzen. Misschien niet met Aliexpress te vergelijken, maar je heb wél echt merk onderdelen.
Zijn afkomstig van diverse gestopte bekende onderdelen winkels.
En geen weken wachten tot postNL langs komt.
Vanochtend nog wat NE555 en CD4xxx IC's gehaald.
Op z'n website staat slechts een fractie van zijn voorraad.
Dus opbellen/bestellen of bezoeken.
NB, ik heb géén aandelen in die zaak :)
ruud

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Ali is het meest slechtste alternatief bijna 100% kans op nep IC's of wat afgekeurd spul is. OP alik kan je dan wel weer complete modules kopen zoals een arduino en dat werkt voor 99,5% wel gewoon. Complete kits met bv leds waar ook wel IC's bij zitten zijn dan vaak wel weer goed. Je kan eigenlijk alles van ali wel bestellen maar behalve IC's. Maar alles is vaak wel wat van mindere kwaliteit.

Op amazon is heel veel gewoon direct van ali maar dan wat/ veel duurder, maar kan soms ook van amerika zijn.
Op ebay kan je ic's die direct vanuit Amerika verzonden worden vaak wel vertrouwen.

Zelf koop ik regelmatig bij conrad omdat ze goede leveringsvoorwaarden hebben, maar koop ook soms bij mouser of TME.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Ik kan bevestigen wat Bapaktus zegt, Display heeft héél veel. Ruwweg 65000 onderdelen waarvan ruim de helft op hun site. Als geboren Haarlemmer kom ik er ook al sinds mijn jonge knutseljaren over de vloer.

Ik heb zelf toevallig net een partijtje Japanse IC's (van het soort dat in wat oudere Japanse audio- en video-apparatuur zit) op de kop getikt dat ik langzamerhand ga invoeren in mijn eigen webshop. Dat is dus meer op reparatie gericht dan op zelfbouw.

Distributeurs die ik veel gebruik zijn RS en TME.

Wat overige bronnen betreft: Amazon is meestal zinloos. Alles wat ze daar van Chinese aanbieders hebben staat ook op Ali. Ik schreef onlangs nog dat je met Amazon twee kwaadwillende regimes sponsort en met Ali slechts één. In het verlengde daarvan: als je Amazon gebruikt voor een niet-Chinese aanbieder, kijk eerst of de aanbieder een eigen website heeft en bestel het dan daar ;-)

Bovendien moet je op Ali een beetje uitkijken voor IC's die herstempeld zijn en net niet helemaal uitwisselbaar - of helemaal niet uitwisselbaar. Zulke IC's koopt een bekende naam als Reichelt helaas ook in op Ali, dus ook Reichelt valt eigenlijk af.

Voor IC's die niet meer in productie zijn, geldt dat herstempelprobleem eigenlijk voor alle Chinese bronnen. Alleen als ze er eerlijk over zijn dat het uitgesoldeerde gebruikte halfgeleiders betreft, kun je het meestal vertrouwen.

Ik heb van horen zeggen dat Utsource daar ook nog vrij eerlijk in is, dus dat is op dit moment de enige Chinese broker die ik voor obsolete spul een kansje zou geven.

Voor (Chinese) IC's die volop in productie zijn, is Ali eigenlijk een prima bron. Het heeft voor de lokale handelaren die daar gebruik van maken, geen zin om valse aan te bieden als de echte goedkoop en ruim beschikbaar zijn.

Amerikaanse of andere brokers op ebay, klinkt als een realistische optie als het qua kosten uitkan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 11 mei 2023 21:49:48 schreef fred101:
Mouser en Farnell

Maar dat lukt weer niet als particulier.

Edit/
Vergiste me met RS, Mouser dus wel.

maartenbakker

Golden Member

Bij Farnell zit je dan vast aan een dure dropschipper als Sinuss, maar het kan dus wel als de nood aan de man is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Als alle ICs op ALi bijna 100% nep ICs zijn, dan heb ik meer geluk gehad als met een lot in de loterij. Toegeven, koop niet vaak ICs bij Ali maar de ICs die ik wel bestelde waren allemaal goed en in spec. Dat waren dan ook geen exotische ICs.

maartenbakker

Golden Member

Maar was dat obsolete spul of lopende Chinese productie?

Ik heb met lopende productie tot nu toe ook altijd goede ervaringen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

En was hetzelfde verkrijgbaar bij Mouser of Digikey? Dan kan het positief ook wat uitmaken.

Wat Farnell heeft kan je particulier bij Sinuss krijgen. Mouser (en Digikey) levert aan iedereen, maar je zit aan een hoog bedrag vast.

Als je over de grens koopt probeer het dan binnen Europa, Conrad, TME, Bürklin. Reichelt is momenteel wat minder, maar daar kan ik ook amper wat op website vinden.

En er zijn genoeg Nederlandse aanbieders online, Display, Okaphone, Haje etc, en de shops met handige kleine modules als je niet rechtstreeks bij Ali wilt bestellen (dan heb je ook geen last van PostNL perikelen).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 11 mei 2023 22:13:02 schreef Thevel:
[...]Maar dat lukt weer niet als particulier.

Mouser levert wel aan partikulieren. Net als TME en Digikey.

Farnel en RS inderdaad niet.

Sine

Moderator

Op 11 mei 2023 21:39:12 schreef Henry S.:
Momenteel kan je bijna elk Ali of Amazon IC meteen doorschuiven naar het ronde archief.

Dat is niet helemaal waar, maar je moet er verdomd goed mee uitkijken.

Ik heb er verschillende Intersil kloontjes gekocht die prima werken. Ook wat (niet van) echt (te onderscheiden) Avago spul. Geen problemen mee.

Op 11 mei 2023 22:04:16 schreef maartenbakker:
Bovendien moet je op Ali een beetje uitkijken voor IC's die herstempeld zijn en net niet helemaal uitwisselbaar - of helemaal niet uitwisselbaar. Zulke IC's koopt een bekende naam als Reichelt helaas ook in op Ali, dus ook Reichelt valt eigenlijk af.

Koopt Reichelt herbestempelde IC's in via Ali voor de verkoop?
Echt waar?

Thevel

Golden Member

Op 11 mei 2023 22:58:39 schreef Sine:
[...]

Dat is niet helemaal waar, maar je moet er verdomd goed mee uitkijken.

Inderdaad.
Een een LM338 moet je er zeker niet kopen... :)

maartenbakker

Golden Member

Op 11 mei 2023 23:52:59 schreef Bobosje:
[...]

Koopt Reichelt herbestempelde IC's in via Ali voor de verkoop?
Echt waar?

Dat stukje Ali is dichterlijke vrijheid (Alibaba is een groothandelsite dus zou alsnog best kunnen), maar ik ken minstens 1 geval waar ze vervalste TTL IC's (!) verkochten. Ik zou de details even moeten navragen, ik meen dat het meerdere types of meerdere gevallen waren.

Helemaal vreemd is zoiets ook weer niet. Nedis, maar ook Aswo, heeft er wel een paar vervalste STK hybrides tussen gehad, ook alweer 20 jaar terug. Die werden dan omgestempeld naar een zwaardere variant met dezelfde pinout.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 12 mei 2023 01:56:10 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Op 11 mei 2023 22:58:39 schreef Sine:
[...]

Dat is niet helemaal waar, maar je moet er verdomd goed mee uitkijken.

Ik heb er verschillende Intersil kloontjes gekocht die prima werken. Ook wat (niet van) echt (te onderscheiden) Avago spul. Geen problemen mee.

Buisje CH340's gekocht die het prima doen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bij -nu weer- Display hier in Haarlem haal ik ook veel.
Baco in IJmuiden is hier in de buurt nog niet genoemd. Maar dat is een dump, er is geen vast assortiment. Ik kwam een paar jaar terug nog wel bij Radio Twenthe, maar dat is nu wat ver. Op beurzen zijn vaak stands met behoorlijk wat componenten.

Ali heb ik jarenlang gebruikt, maar sinds mijn verhuizing komt het vaak niet meer aan. Eigenlijk moet ik eens zien of ik een nieuw account kan maken of zo, maar ik mis het niet. De niet-speciale, wel goedkope halfgeleiders die ik voor 2020 kocht werkten probleemloos.

Voor modern materiaal heb ik goede ervaringen met Mouser, die ik ook op werk graag gebruik. Farnell grijp ik steeds vaker mis, ze leken te verdampen? Voor een project is het minimum orderbedrag eigenijk geen bezwaar, maar die ervaring is al van wat jaren terug. Beiden maken sinds de corona wel opvallend veel fouten bij leveringen, wat gedoe is.
Conrad en Reighelt leveren keurig en hebben veel, vooral ook naast elektronica. Maar ik kan helaas niet met de sites overweg. Het is een cultuur- of taal ding denk ik, het is al heel lang zo.

Zoals ook in de andere discussie opgemerkt; bij het soort dingen dat ik ontwikkel ben ik van de eenvoudige eerste-orde benadering met standaard spul. Het feit dat je een opamp of µC kunt inzetten is geweldig en maakt in weinig tijd heel veel mogelijk, maar die opamp hoeft voorbij een paar basis eigenschappen als FET/bipolair/audio in het algemeen niet die ene speciale te zijn. Mijn projecten hebben vaak een aanzienlijk niet-elektronisch component. Optimalisatie van het geheel zit hem meer in het samenspel tussen de elektronica en de context, de mechanica en de procedures van de mensen die er mee werken.

Ik heb een behoorlijke voorraad opgebouwd, vaak volstaat die en vul ik bij gelegenheid weer aan.
Voor wie reparaties doet of een bepaalde elektronische functie beter uit wil voeren dan iedereen dat eerder deed zal dat anders liggen, dan ontkom je niet aan speciale componenten.

Op 11 mei 2023 22:04:16 schreef maartenbakker:
Zulke IC's koopt een bekende naam als Reichelt helaas ook in op Ali, dus ook Reichelt valt eigenlijk af.

Voordeel is dan dat je bij Reichelt makkelijker verhaal kunt halen.
Ik koop de laatste tijd bijna alles bij Reichelt, nooit foute spullen gehad. Soms ook bij TME, als Reichelt het niet heeft.
Vroeger bij Conrad, maar die is te duur.

Lucky Luke

Golden Member

Op 11 mei 2023 22:14:49 schreef maartenbakker:
Bij Farnell zit je dan vast aan een dure dropschipper als Sinuss, maar het kan dus wel als de nood aan de man is.

Shipten ze maar drop… nee, ze herverpakken! Dat kost een dag extra en die service betaal je voor. Betselbijfarnell.nl had het mooier voor elkaar, geautomatiseerd en alles, en gewoon rechtstreeks van farnell naar je deur in razende vaart.

Maargoed, alsnog wel een paar keer besteld. (En goede ervaringen met EP:, wat een zijtak van hetzelfde bedrijf is)

Verder bestel ik veel bij Reichelt (maar niet specifiek IC’s, ook gewoon lampen en kantoorartikelen, waar dan mooi die ene condensator of FET bij kan ofzo). De navigatie van die site kan inderdaad beter, nog niet gesproken over de diverse ‘loodcomponenten’ waar ze ‘met draadjes (leaded)’ bedoelen in plaats van ‘loodhoudend (leaded)’. Maar ze hebben vrij veel en zijn voordelig. (Ook met dingen als SSD’s, aktenvernichters, en rollen plakband). (En hun klantenservice is prima - al heb ik er niet veel gebruik van hoeven maken. 1x een retour, 1x een defect binnen de garantieperiode, beiden vlot en correct behandeld)

Soms ook TME. Binnenkort een keertje particulier mouser proberen omdat ‘zelfs’ farnell/sinuss het niet heeft.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 11 mei 2023 22:01:22 schreef benleentje:
Ali is het meest slechtste alternatief bijna 100% kans op nep IC's of wat afgekeurd spul is. OP alik kan je dan wel weer complete modules kopen zoals een arduino en dat werkt voor 99,5% wel gewoon. Complete kits met bv leds waar ook wel IC's bij zitten zijn dan vaak wel weer goed. Je kan eigenlijk alles van ali wel bestellen maar behalve IC's. Maar alles is vaak wel wat van mindere kwaliteit.
[...]

Met ESP8266 en ESP32 modules nog nooit problemen gehad. DS18B20 al dan niet echte Maxim producten werken ze toch goed en is er amper spreiding op de gemeten temperaturen.

Vaak van mindere kwaliteit? Onlangs WS2813A gekocht bij ali. De B versie vind je genoeg. Verpakt in een originele WorldSemi verpakking met fabricatiedatum en badge nummer er op.

IC's bestel ik 70% bij Mouser en 30% bij Reichelt. Conrad nooit meer na slechte ervaringen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ok Bedankt,

Aangezien ik niet een hele voorraad wil aanleggen voor die paar keer en alleen indien nodig wel eens wat koop is de verhouding tussen het product en de verzend kosten beetje scheef.

Liefst haal ik direct wat in de buurt van den haag. OOk als ik op de NL sites afstruin kan ik dus niet alles vinden en krijg ik hits van Ali :(

bvb sck054 kan ik nergens vinden, maar twijfel om die bij ali te halen.
Kan ik bijvoorbeeld wel die wickman's bij ali kopen of kloppen die ook niet in waarde? Reichelt geeft geen hits maar heeft Eska.

Daarnaast ben ik nog opzoek naar een betrwoubare IRFP240 en een IRFP9240 ali heeft ze bvb per zet en de datasheet klopt ook maar heb twijfels aangezien prijs verschil tussen een NL site en ali best veel is. Op Reichelt is de IRFP240 niet leverbaar de IRFP9240 wel maar aangezien ik 7 euro aan verzend kosten betaal is het wel zo ahandig om in een keer zoveel mogelijk te bestellen.

ALs ik de KBU606 bij reichelt zoek krijg ik een KBU6J maar niet leverbaar

Hemant

In de regio Den Haag zijn er eigenlijk nog maar 2 zaken waar je componenten kunt kopen.
De eerste is Radio Twenthe, maar heeft zoals bekend mag zijn heeft deze niet zoveel moderne spul. een transistor of IC kan zomaar 30 jaar oud NOS zijn.
De andere is de Webe op de koperwerf, oorspronkelijk een groothandel voor radio/tv/video service, maar ze hebben ook een behoorlijke collectie componenten.
tegenwoordig staan er ook prijzen op de website : https://www.webe.nl/gereedschap-componenten
Contante verkoop aan de balie is geen probleem.

Zelf bestel ik al sinds jaar en dag alles bij EOO. (voorheen Dick Best)
https://www.eoo-bv.nl/

Zowel EOO als Webe hebben de IRFP240/9240. dus op je fietsje naar de Koperwerf.