Piekbelasting van Koelkast verlagen

Beste electronikanjers,
Via mijn P1 verbinding met mijn slimme meter kan ik het energieverbruik van apparaten realtime bekijken. Na analyse beek dat mijn Zanussi koelkast bij het aanslaan een piekbelasting heeft. Op zich geen probleem, zowel koelkast als netwerk kan het aan, maar ik ben toch benieuwd of hier iets aan te doen is.
Bijgaand de meting.
Op Amazon zag ik deze inschakelstroombegrenzer. Weet iemand hoe dit werkt en of ik deze zou kunnen gebruiken?

niks aan doen, een koelkastcompressor heeft dat gewoon nodig met starten, anders slaat deze niet aan. als de compressor net uit is gegaan en weer inschakelt dan slaat deze ook niet aan door de aanwezige hoge druk in het systeem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 mei 2023 22:15:43 schreef testman:
niks aan doen, een koelkastcompressor heeft dat gewoon nodig met starten, anders slaat deze niet aan. als de compressor net uit is gegaan en weer inschakelt dan slaat deze ook niet aan door de aanwezige hoge druk in het systeem.

"If it ain't broken, don't fix it!" Klopt, maar ik heb ook nog een een Bosch Koelkast en Bosch vriezer die beide een veel lagere piekbelasting hebben. Althans voor zover zichtbaar op mijn meter. Waar zou dit aan kunnen liggen? Gebruikt Bosch gewoon betere (duurdere) compressoren? of is dit toeval?

Sine

Moderator

Dat kan/zal een compressor zijn met een ander werkingsprincipe. Die inschakelpiek van een klassieke compressor kan en wil je niets aan doen.

In een normale installatie is dat ook geen enkel probleem. Kosten hoef je je ook al niet druk over te maken. Dat is een piekje van een hooguit een paar seconden.

Op zich geen probleem, zowel koelkast als netwerk kan het aan, maar ik ben toch benieuwd of hier iets aan te doen is.

Waarom zou je daar iets aan willen doen?

revado

Honourable Member

De compresseor moet starten met gas in het systeem.
Daar is een flinke duw voor nodig.
Als het systeem net gedraaid heeft kan de compressor zoals @testman ook al aangaf helemaal niet starten door de hoge druk in het systeem.
De inschakelstroom beperken zal de compressor niet laten starten, de klixon zal hopelijk ingrijpen en het blijven proberen.
De wikkelingen van motor kunnen zelfs verbranden.
Een keer meegemaakt met een oudere koelkast op een niet afgerolde flinke haspel, die startte ook niet.
Middel is dus erger dan de kwaal!

Een keer meegemaakt met een oudere koelkast op een niet afgerolde flinke haspel, die startte ook niet.

De factor "niet afgerold" heeft geen invloed op de demping door de haspel.
Niet afgerold zorgt er enkel voor dat de haspel zijn warmte niet kwijtraakt en oververhit kan raken bij flinke belasting.
Een haspel is een bifilaire spoel met zelinductie 0

Op 12 mei 2023 00:12:18 schreef OXO:
[...]
De factor "niet afgerold" heeft geen invloed op de demping door de haspel.

Klopt!
Maar de weerstand van zo'n haspel is hoger dan van een klein stukje verlengsnoer.

Iedere motor op netspanning heeft een grote piek bij opstarten, dat is toch normaal?

Als je dat niet wil van je koelkast, moet je er eentje met een compressor met inverter regeling kopen.

Die starten heel langzaam vanaf nul en versnellen heel geleidelijk naar hogere snelheden. Niet abrupt aan of uit dus.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 12 mei 2023 03:43:58 schreef CrossFireX:
Iedere motor op netspanning heeft een grote piek bij opstarten, dat is toch normaal?

Als je dat niet wil van je koelkast, moet je er eentje met een compressor met inverter regeling kopen.

Die starten heel langzaam vanaf nul en versnellen heel geleidelijk naar hogere snelheden. Niet abrupt aan of uit dus.

Yep, of je koopt een absorptie koelkast. Ik begrijp verder het probleem niet. De TS zoekt eigenlijk naar problemen die er niet zijn. Koelkasten kunnen heel oud worden. Meestal zolang de rubbers het uit houden. Mijn oma had er nog een uit de jaren vijftig met inschakelpiek die je heel goed kon horen en zien aan de dip op het net.

maartenbakker

Golden Member

Een driefasencompressor met inverter, zoals de lineaire compressoren van LG, zijn wel wat beter in aanlopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier staan 315 kW koelcompressoren met een klassieke ster-driehoek doen met start zomaar even dik 1700A aanloopstroom.

Op 12 mei 2023 07:04:26 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik begrijp verder het probleem niet.

Er is geen probleem. Fijn dat er zoveel kennis en informatie wordt gedeeld. Begrijp ik een beetje hoe het werkt.