Storing van Chinese voeding.

Evarist

Golden Member

OPLOSSING ONDERAAN;

Ik heb een Chinese voeding voor mijn tuin. Spots, pompjes, een vuurtoren enz.

Nu ik ook met oude radio's bezig ben, merk ik een enorme storing en dat in mijn ganse huis en tuin.

Ik heb de aardaansluiting van de voeding verbonden met de aarding in mijn huis en dat gaf een lichte verbetering.
Maar ik heb ook de secundaire min op de aarding aangesloten en dat gaf een flinke verbetering.

Nu is er nog storing, maar minder. Kan ik filters plaatsen? Welke?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Zowel in de netspanningsleiding als in de laagspanningsleiding direct bij de voeding een CLC filter plaatsen. Zoek eens een paar oude wasmachine of computer-netfilters bijvoorbeeld.

Mogelijk is het makkelijker om een voeding van een gerenommeerd merk zoals Meanwell (chinees maar goed) of een Europees merk te zoeken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ha Evarist,

Je zult iets duidelijker moeten zijn hoe een en ander gemonteerd is.
Over welke afstand praat je de lengte van de 230 V en de laagspanning.
Als het vermogen gering is kan je een Op-amp en een stroom trafo gebruiken.
Indien de voeding standaard geen veiligheids aarde heeft dan deze niet creëren de,
filters aan de ingang zijn er waarschijnlijk niet voor aangebracht !
Je injecteerd dan alleen maar rommel over aarde |:( ook al lijkt het een verbetering dit,
hoeft niet onder alla condities te gelden....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Als je een 'clamp' ferrietkraal hebt, kun je makkelijk testen. (om in en/of uitgangkabels)

https://www.mpja.com/images/18466.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Iets meer uitleg.
De voeding kwam een aardaansluiting maar ik heb die in eerste instantie niet aangesloten. Er is 2m draad tot aan het stopcontact.
De secundaire is een heel netwerk door de tuin. Totaal allicht 40m 8x 1mm².

Nu de min en de kast geaard zijn heb ik verbetering maar ik wil het helemaal weg.

De voeding was 12V 12A.
Ze leverde slechts 10.5V. Ik heb dat verbeterd naar 12.5V.
De voeding ging door haar knieën bij 7A.
Daar heb ik niets durven aan doen, bang dat ze zou kapot gaan.
Spotgoedkoop, maar wat ben ik daar mee?

Nog even proberen wat hier gezegd wordt en afwachten op nog commentaren.

Anders wordt het een Meanwell.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 12 mei 2023 13:46:47 schreef Evarist:
... Totaal allicht 40m 8x 1mm²...

En als je die voeding uitzet, is het probleem dan afgelopen?
Het lijkt er nu op dat je een storende voeding hebt met een antenne van 40 x 8 meter. Dat wil wel, idd

Ha Evarist,

Goede toelichting nou als ik de struggles met de voeding leest dan zou ik radicaal te werk gaan.
Koop een voeding met voldoende capaciteit en doe er twee van die clamps bij.
De rest wordt een gebed zonder end |:(
De opmerking van @LuckyStrike is zeker relevant maar daar kan je later mee aan de slag indien nodig !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Eén antwoord: gewoon vervangen.
Neem er een zoals zendamateurs die gebruiken; die voedingen storen uiteraard niet.
Hier is een voorbeeld: https://www.radioamateurwinkel.nl/maas-spa8230/
Deze zelfde voeding is onder verschillende namen in de handel; mogelijk ook goedkoper.
Ik kocht hem als Intek voor 99 euro. Hij is echt heel stil; ik voed er mijn zendontvanger mee.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Evarist

Golden Member

Ik zal de voeding vervangen door één van de merken die hier genoemd werd.
Hier is wel meer dat stoort: de LED spots die ik in CN kocht. Maar de TL bakken zijn duur spul van Philips en storen niets.
Wat nog lichtjes stoort is de desktop.

Over en uit. Bedankt voor de info.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ha Evarist,

Wijze beslissing doe er twee van die clamps bij altijd handig :)
Ik heb bewust ook zo'n ( slechte ) voeding die gebruik ik als E.M.I. generator !
Dus juist als breedbandige stoorbron voor diverse metingen....
Ik test nog eens professionele kabels je kunt in een oogopslag zien hoe het met de afschermingsmaat gesteld is.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als alternatief zou je ook nog back to basic kunnen gaan. Een grote klassieke transformator met alleen een gelijkrichter.

Waarschijnlijk efficiënter en het blijft waarschijnlijk de rest van jouw leven zonder problemen functioneren. Schakelende voedingen zijn complex en hebben door die complexiteit toch een beperkte levensduur. Ze zijn efficiënter dan een lineaire voeding maar toch minder efficiënt dan alleen een trafo met een gelijkrichter. Ook storen ze niet op de manier zoals een PWM gestuurde schakelvoeding dat doet. Veel meer als een 50 of 100Hz brom geven ze niet. Ik gebruik zoiets om mijn oude buizen autoradio's te voeden. En vanuit de voeding is geen enkel piepje fluitje te horen in de ontvanger.

Helaas zijn dikke trafo's wel enigszins gewichtig en flink aan de prijs.
Maar je zou bijvoorbeeld een oude acculader kunnen gebruiken. Ik heb er nog een paar gezien op de koningsmarkt.

mel

Golden Member

Een switchmode psu komt er bij mij in huis niet in, zeker niet als voeding voor een trx..En al zeker geen chinese zooi...Ik heb een voeding met een gewone trafo, weegt een ton , maar is muisstil..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 mei 2023 09:58:45 schreef mel:
Een switchmode psu komt er bij mij in huis niet in, zeker niet als voeding voor een trx..En al zeker geen chinese zooi...Ik heb een voeding met een gewone trafo, weegt een ton , maar is muisstil..

Dat is weer helemaal het andere uiterste. Schakelende voedingen zijn helemaal niet verkeerd of fout ofzo. In veel gevallen zijn ze echt een betere keuze omdat ze gewoon veel efficiënter kunnen zijn dan de lineaire voedingen. En schakelende voedingen kunnen ook gewoon heel goed en stil zijn. Het ding dat FET voorstelt heb ik ook en dat werkt echt goed. Ik heb bij die voeding alleen wel al eens een setje nieuwe condensatoren moeten plaatsen omdat die versleten waren.

En een trafo met een enkele gelijkrichter (moet dan wel een goede trafo zijn) is gewoon zuiniger dan ene hele schakelvoeding. In een schakelvoeding moet dat gelijkrichten immers twee keer gebeuren. En in de schakelvoeding zit natuurlijk een spanningsstabilisatie schakeling die energie kost.

Gevolg is dat je dan wel een hele mooie gestabiliseerde uitgangs- spanning hebt. Maar als die gestabiliseerde uitgangsspanning zoals bij de tuinverlichting van de TS niet nodig is, is een kale trafo met gelijkrichter misschien een betere optie.

Ik heb liever de juiste spullen op de juiste plek, in plaats van ongefundeerde internet beweringen volgen van: Dat komt er bij mij in want dat allemaal waardeloos.

mel

Golden Member

Een schakelende voeding is op de juiste plaats best goed, maar voor een apparaat wat gevoelig is voor storingen,zoals een ontvanger, kan hij er best op storen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Evarist

Golden Member

Op 13 mei 2023 09:57:24 schreef Ex-fietser:
Als alternatief zou je ook nog back to basic kunnen gaan. Een grote klassieke transformator met alleen een gelijkrichter.

Een goed idee, ik heb nog een halogeenspottransfo liggen van 250W.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Een schakelende voeding zo absoluut afwijzen is wel erg kort door de bocht.
Voor mijn modelspoorbaan gebruikte ik vroeger ook trafo's met lineaire stabilisatie. Maar sinds een aantal jaren ben ik helemaal over op schakelende voedingen. Scheelt een boel in gewicht en plaatsruimte en prijs.
Met dezelfde voeding voed ik de treinen maar ook de elektronica (CMOS).
In dezelfde ruimte ook een radio. Nooit enige storing ervaren.
Voedingen koop ik uitsluitend van Meanwell.

Wat de aardaansluiting betreft, ik vind dat je die altijd moet aarden, die aardklem zit er niet voor niks. Als het apparaat dubbelgeïsoleerd is, dan is er geen aardklem en dan moet je juist niet proberen om te aarden.

Op 13 mei 2023 11:38:12 schreef Evarist:
[...]

Een goed idee, ik heb nog een halogeenspottransfo liggen van 250W.

Denk er wel om dat een trafo van 12Veff na gelijkrichting iets van 16 of 17 volt kan geven. En dat kan dan net teveel zijn voor je tuinverlichting. Je zult dan de trafo moeten afwikkelen naar 9 volteff ofzo om op 12volt te komen na gelijkrichting.

Maar dat moet je ook even uit experimenteren. Halogeentrafo's waren niet heel erg best (goedkope shit eigenlijk) Bij belasting kan de spanning bij deze trafo's best een beetje inzakken. En als je er lange lengtes kabel in die tuin aan hebt hangen kunnen die de spanning ook wat laten zakken.

fred101

Golden Member

Ik heb deze voor mijn TRX, werkt al een jaar of 10 prima. Ding is de zelfde van FET alleen staat er bij mij K-PO op. Het ding wordt onder veel merknamen
als SPA-8230 verkocht. Kan 23A leveren.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 13 mei 2023 12:02:19 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Op 13 mei 2023 11:52:09 schreef Ex-fietser:
[...]

Denk er wel om dat een trafo van 12Veff na gelijkrichting iets van 16 of 17 volt kan geven. En dat kan dan net teveel zijn voor je tuinverlichting.

Als je de afvlakelco klein houdt blijft de spanning nagenoeg 12v na gelijkrichting. (en voor lampjes/pompje boeit de afvlakking toch niet zo)
(je kunt ook nog 2 brugcellen achter elkaar gebruiken, dat scheelt 1.5 volt extra. Afwikkelen gaat meestal niet om dat de zwaardere halogeentrafo's ingegoten zijn.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een SMPS is door filteren willekeurig stil te maken, een praktische beperking zit hem er in hoeveel lekstroom naar aarde er door het filter mag lopen, en hoe goed de uitgang common mode gescheiden is van het lichtnet.

Als het laatste punt kritisch is (meet-opstellingen, ver-net asymmetrisch verbonden audio) dan kan een 50 Hz transformator handiger zijn.

Een grote en goede common-mode transformator zou in theorie ook kunnen, maar doet de voordelen van de SMPS teniet.

Op 13 mei 2023 11:38:12 schreef Evarist:
Een goed idee, ik heb nog een halogeenspottransfo liggen van 250W.

Is dat een lichtgewichtdingetje (=electronisch schakelen met een hoop RF-rommel) of een zwaargewicht (met veel ijzer en koper)?

Evarist

Golden Member

Op 12 mei 2023 14:45:18 schreef LuckyStrike:
[...]
En als je die voeding uitzet, is het probleem dan afgelopen?
Het lijkt er nu op dat je een storende voeding hebt met een antenne van 40 x 8 meter. Dat wil wel, idd

Uiteraard. Dat had ik eerst getest toen een AM radio enorm ratelde, zelfs tot vanachter in de tuin.

Maar die voeding zit ingebouwd in een kast, er is moeilijk aan te werken. Daarom beter nieuw. 45€ voor Meanwell zag ik.

Ik ontdekte nog stoorders: Ledspots die ik in CN kocht. Die van Action hebben dat niet en mijn computer, maar die storing is mild.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Ik heb filters geplaatst aan het net en secundair.
De storing is volledig verdwenen. :-)
Zelfs zonder de huisaarding te verbinden.

Wat leren we hieruit? Een Meanwell voeding is goedkoper dan een CN voeding met filters.

Zie foto van de proefopstelling

.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Wel spannend, die filters en voeding zo los in een Tupperware doosje.

Kruimel

Golden Member

Wat mij betreft net zo spannend als het gebruik van Chinese voedingen om mee te beginnen. Je weet nooit of je er een opdonder van krijgt of niet... >:)

Het valt me op overigens dat daar erg weinig over gezegd is, dat is meestal de eerste reactie die je krijgt. En een dubieuze geaarde voeding niet aarden vind ik wel een beetje no-go om eerlijk te zijn...

Maar als je die Meanwell binnen hebt, trek die Chinese dan eens open, ik ben wel nieuwsgierig.