Ok ineens een hoop berichten met veel nuttige info.
Op 12 mei 2023 14:53:58 schreef rew:
Als de driver niet "speciaal voor deze led" is, dan regelt kennelijk de stroom de effectieve kleur.
Ik vermoed dat het gewoon een "gelukkige toevalligheid" is dat de warme leds iets eerder licht geven dan de koelere. Door ze dan parallel te zetten en doordat ze allemaal niet ideaal zijn, krijg je dit effect.
Als de driver WEL speciaal voor de leds is (zoals bij de Hue zou kunnen) dan kunnen ze de spanning vele malen per seconde omkeren en twee verschillende ledkleuren monteren.
Het is deze driver:
http://actec.com.cn/productinfo.aspx?ParentId=96&Id=319
Niets speciaals dus als ik het zo zie.
Op 12 mei 2023 15:20:08 schreef T-sec:
Dit soort COB leds met een oranje streepje hebben een Dim-To-Warm effect, bij Philips DimTone genoemd. Deze techniek is ontwikkeld op verzoek van met name de hotelwereld. Men wilde wel overstappen naar LED maar vonden het dimmen niet 'gezellig' zoals dit bij de halogeenspotjes was. Het licht wordt alleen minder sterk en men miste het gezellige warm oranje licht van gloeidraden.
Als de COB led 100% brandt dan brandt alleen het buitenste lichtgele 2700K deel. Als de led wordt gedimd dan wordt het 2700K deel steeds minder fel en gaat tegelijk het binnenste 2200K deel 100% aan en dimt met een soort vertraging op het 2700K deel. Op deze manier krijg je een lichtbeleving wat min of meer op dat van een klassieke gloeidraad moet lijken. In dimstand meer sfeervol warm licht.
Dit in tegenstelling tot HUE lampen, hierin zitten RGB + CCT (correlated color temperature) LED's. De RGB LED's spreken voor zich en de CCT LEDS kunnen van ca. 2200-6500K wit-kleur licht veranderen.
Ik gok dat de HUE White Ambiance lampen daarom alleen CCT leds aan bord hebben.
Ik heb de Hue Ambiance, waar dus alleen wit en warm wit in zit. RGB heb ik niet. Die zijn nóg duurder en zo'n show hoeft niet in huis.
Op 12 mei 2023 15:37:33 schreef ThaTweety:
Dit topic gaat over een soortgelijke led: https://www.circuitsonline.net/forum/view/160934
De datasheet van die betreffende led beschrijft hoe het werkt: https://www.tme.eu/Document/71209c57a9edbe15af3e7cdc3ac97e21/PASQ-17FV…
De lichtkleur/temperatuur is inderdaad afhankelijk van de stroom die door de led gestuurd wordt. Echter geen idee of dat ook met PWM gerealiseerd kan worden.
Wellicht speelt het zwarte vierkantje op de PCB van jouw led ook een belangrijke rol. Zou dat een weerstand zijn?
Bij jouw leds zijn de 2 kleuren ook individueel aan te sturen, te zien aan de C- en W- aansluiting. Bijvoorbeeld met een 2-kanaals (of 3 = RGB) common anode led driver.
Kijk! Dit is handige info.
Zeker als ik ze individueel aan kan sturen.
Hoe zou ik dat makkelijk kunnen testen?
De spotjes waren best prijzig (30 euro per stuk), dus een beetje er mee rommelen kan, maar liefst wil ik er geen opofferen.
Ik zou een labvoeding op 350mA CC in kunnen stellen en langzaam de spanning op kunnen voeren (tot wat in de datasheet staat als max)?
Zou ik ze ook los kunnen aansturen (dus dat C- alleen koel wit bedient en W+ alleen warm wit) zodat ik zelf kan mixen met de kleuren, door bijv. de trace naar het weerstandje door te snijden.
Ik zou het namelijk niet heel gek vinden als het idd werkt met een weerstandje.
Op 12 mei 2023 15:38:00 schreef Arco:
[...]
Dan heb je zeker maar 1 lamp... 
Da's 2.24W, bijna iedere individuele ledlamp gebruikt al meer...
Als ze de ledvermogens/stroom voor warm en zeer warm wit goed afstemmen is het resultaat dat de lamp 'warmer' wordt als 'ie dimt.
(aan de kleur van de 'blob' te zien is warmwit iets van 2700-3200k, en zeer warmwit iets van 1800-2300k)
Achter op staat idd 1800-2700K.