Vroeger zat in een trafohuisje een verbinding van de Nul vlag van de trafo naar de bak van de trafo. Dan zat de bak van de trafo aan de aardrail waaraan alle andere attributen in het huisje geaard/vereffend waren. Ik heb daar in het verleden weleens meer over geschreven. Die verbinding word tegenwoordig weggelaten. Had iets van doen met harmonischen bij assimilatieverlichting. De eenaderige kabels gaan van de trafo naar het laagspanningsverdeelrek. Nul en aardrail op het rek zijn één, die nul/aardrail zit verbonden met de vereffenings/aardrail waar ik het eerder over had. Op twee hoeken van het huisje word een aardelektrode geslagen, bij een schakelhuis op alle hoeken. De twee 50qmm van de aardelektroden worden ingevoerd en aan de aard/vereffeningsrail vastegemaakt, in de onmiddellijke nabijheid van het invoergat.
Ik denk dat gewoon een fase en de nul kabel is verwisseld. Dan krijg je op het LS rek geen vuurwerk, zelfs niet als de huisaansluitingen TN, op de Zeeuwse manier uitgevoerd zijn. In de huizen gaat het wél mis.
Ze hadden moeten meten, voordat de patronen van de afgaande kabels weer geplaatst werden. Er is waarschijnlijk óók geen draaiveld gemeten, wat toch eigenlijk ook best een beetje belangrijk is.
Ik heb ook fouten gemaakt. Iedereen gebeurt weleens wat. Deze mannen overkomt het niet weer.
Edit:
De trafo wordt ingeschakelt door een bevoegd person van de middenspanning.
Die persoon kijkt doorgaans niet naar de laagspannings gedeelte.
Eigenlijk is dat wel de taak van die persoon. In een trafohuisje zit doorgaans geen MS spanningsmeting. Na het inschakelen van de trafo word gemeten of de laagspanning een aanvaardbare waarde heeft, en je meet draaiveld. Is de LS te hoog of te laag, uitschakelen, tapstand aanpassen, en weer inschakelen.
Als er volgens de 50110 en z'n afgeleiden word gewerkt, word MS en LS door dezelfde personen gedaan.
[Bericht gewijzigd door
mvdk
op 16 mei 2023 13:32:01
(18%)