Is dit normaal LG Airco?

Anoniem

Hallo forumleden,

Paar dagen geleden LG SPLIT AIRCO – S12ET NSJ / S12ET UA3 Dual inverter
laten installeren.

Ik vind dat die buiten unit een stevige vrij luide trillende bromtoon geeft.

Het is een 3.5kwh unit. Is dit normaal?

Meer leden ervaring met een 3.5 kwh dual inverter?

Alvast bedankt voor reacties.

bprosman

Golden Member

Staat hij wel stabiel / waterpas en op rubbers ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Op 17 mei 2023 09:48:24 schreef bprosman:
Staat hij wel stabiel / waterpas en op rubbers ?

Ja, Hij staat op sumoblokken met daarin een waterpas.

Arco

Special Member

Kun je vaststellen wat de brom veroorzaakt?
(als het de behuizing is die resoneert, dan moet het minder worden als je de behuizing op dat punt beetpakt of erop drukt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 17 mei 2023 09:58:31 schreef Arco:
Kun je vaststellen wat de brom veroorzaakt?
(als het de behuizing is die resoneert, dan moet het minder worden als je de behuizing op dat punt beetpakt...)

Dat heb ik inderdaad al geprobeerd, heeft nauwelijks effect.

hobby-ist

Honourable Member

Is deze airco aangesloten op 230V, of op 3 fase?

Er ist wieder da...
Arco

Special Member

Geluidsnivo verschilt per inverter/fan instelling.
Bij hard werken kan dat oplopen tot zo'n 50dB. (hoe erg het stoort hangt ook van het toerental af)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 17 mei 2023 13:56:00 schreef Arco:
Bij hard werken kan dat oplopen tot zo'n 50dB. (hoe erg het stoort hangt ook van het toerental af)

Ja dat klopt.

Airco installateur, de baas van het bedrijf is bij mij geweest.
Is normaal geluid.

Geluid in de video is harder om de een of andere reden dan in werkelijkheid.

De LG heeft verschillende standen voor de ventilator, laag/medium/high/auto.

De installateur raadde auto aan. Is inderdaad een stuk beter qua geluid.

Wat ik hem ben vergeten te vragen is of de binnen-unit ventilator met de buiten-unit ventilator en compressor dan samenwerkt als die op auto staat.

Trouwens iedereen tot nu toe bedankt voor meedenken!

Anoniem

Op 17 mei 2023 13:48:51 schreef hobby-ist:
Is deze airco aangesloten op 230V, of op 3 fase?

230

Op 17 mei 2023 15:00:52 schreef Frizzwind:
[...]

Wat ik hem ben vergeten te vragen is of de binnen-unit ventilator met de buiten-unit ventilator en compressor dan samenwerkt als die op auto staat.

die werken samen ja, beiden zijn toeren geregeld.

overigens geven airco fabrikanten doorgaans 50cm minimaal aan tot aan de muur voor de buitenunit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 17 mei 2023 19:00:59 schreef testman:
[...]

die werken samen ja, beiden zijn toeren geregeld.

overigens geven airco fabrikanten doorgaans 50cm minimaal aan tot aan de muur voor de buitenunit.

Staat dichter op de muur.

Denk dat wanneer ik hem op hoogste ventilatiestand zet het toch al gauw richting de 55-60 decibel gaat.

Ik snap nou dat binnen ventilator met buitenunit samenwerkt.

Kan een airco dus het beste op auto zetten tenzij je een ruimte snel gekoeld wilt hebben. Auto functie is ook energie zuiniger/efficienter.

Op het moment dat de airco de gewenste temperatuur begint te naderen gaan ventilator en compresser minder hard werken.

Ergens gelezen dat er inmiddels ook airco's zijn met een soort AI.

Er wordt bijgehouden over een bepaalde tijd hoe snel de ruimte koelt/opwarmt. Aan de hand van dat profiel wordt er dan programma gemaakt.(of zoiets)

https://www.acrlatinoamerica.com/en/2022050616983/news/enterprises/sam…

https://ambrava.nl/samsung-wind-free-airconditioning/

Hippe video:
https://www.youtube.com/watch?v=994aGr0DzCM

Die buiten-unit is wel heel erg stil: Buitenunit 38/46 dB(A)

GJ_

Moderator

Op 17 mei 2023 13:56:00 schreef Arco:

Op 17 mei 2023 22:50:22 schreef Frizzwind:
Denk dat wanneer ik hem op hoogste ventilatiestand zet het toch al gauw richting de 55-60 decibel gaat.

Ik vind 50dB nogal als het bij de buren niet meer dan 40dB mag zijn. En met 60dB zit je bij de buren al helemaal snel boven de 40dB. Dan heb je of veel afstand nodig of andere maatregelen.

Op 22 mei 2023 18:23:25 schreef GJ_:
[...][...]
Ik vind 50dB nogal als het bij de buren niet meer dan 40dB mag zijn. En met 60dB zit je bij de buren al helemaal snel boven de 40dB. Dan heb je of veel afstand nodig of andere maatregelen.

50-60 dB voor een split-unit is wel echt te veel.

Arco

Special Member

Het valt me wel op dat bij inverterapparaten eigenlijk geen rekening wordt gehouden met de resonantie van onderdelen.
Zo maakt mijn koelkast bij een bepaalde instelling beduidend meer geluid als op andere toerentallen (je hoort duidelijk dat er iets traag resoneert dan)

Zou simpel te verhelpen zijn door de frequentie iets anders te kiezen (of 'deadener foil' te plakken op het resonerende plaatdeel)

foutje

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op 2 juni 2023 19:09:49 (92%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/