Waltham 50 inch geen beeld start wel op

Heb hier een nogal onbekend merk TV van Waltham WLFHD 5014bBMK2 die wel aangaat met de a.b. en ook op standby. Backlight gaat ook even aan maar wel weer uit. Voeding lijkt wel ok, alle spanningen zijn er ook op de tcon en geen defecte zekeringetjes op t moederbord verder. Loshalen van een van de twee tcon kabels naar scherm of backlight kabel geeft geen beeld ook (met zaklamp led in t scherm dus kijken), maar wel licht dan een helft van panel even wit op/. Vermoed dus tcon of moederbord maar spanning 12v staat wel op tcon. ZOu firmware hier op een corrupt eprom misschien deel aan zijn ?? Zit een mediatek ARM processor op t moederbord en een twee eprom o.a. winbond 1331 en 1336 een een samsung flashrom. Hoe uit te sluiten tcon /moederbord?

*hier heb ik geen app voor nodig

Dag Bart.
Als de backlight even aan gaat (en weer uit), en de TV reageert op de AB dan lijkt het mij het meest waarschijnlijk dat er iets aan de hands is met je LEDstrips. In dat geval schakelen de meeste LEDstrip-drivers namelijk snel af o.b.v. overspannings- of overstroom-beveiliging.
Wat ik niet goed lees in je posting: als je een bekend beeld aanbiedt via (bijvoorbeeld) HDMI1, zie je dat beeld dan als je het scherm met een zaklamp verlicht? Zelf gebruik ik voor die test altijd een Chromecast dongle die ik aansluit op HDMI1. Ik stream dan een mij bekend Youtube-filmpje waar het "Netflix" logo rechts bovenin het beeld staat. Dat logo is, ook bij defecte backlight, goed te herkennen met zo'n zaklamp-test omdat je weet hoe het eruit ziet en waar het zich op het scherm bevindt.

Gevonden~! Toch de backlight verlichting! Zag toch wat met een fellere uv lamp erop. Dacht t al...

[Bericht gewijzigd door Bart64 op 18 mei 2023 13:07:56 (87%)

maartenbakker

Special Member

Waltham, ik geloof Zwitsers. Vroeger bekend van import uit Oost-Europa.

Dit toestel is waarschijnlijk een Vestel. Als je in de toekomst een mainboard verdenkt is het chassis meestal makkelijk herkenbaar en soms zijn er zelfs schema's van.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vreemd genoeg was er maar één 6v high power led defect op een van de twee ledstrips, die trouwens in 4 zones zijn verdeeld, dus 8 zones multidimming of microdimming .. Verder is alleen bij deze tv alles erg snel breekbaar. De kap kan er alleen af als je de frontlijst met clips voorzichtig verwijderd en daardoor brak hij dus aan een kant.... Maar dat was niet zo'n ramp. Erger was dat bij het optillen van de perspex diffuser helaas een barst kwam van zon 7 cm vanaf de rand, en ik was al voorzichtig met panelen...dus ook diffusers mee opppassen. Er zit alleen maar aan de rechterkant dus twee ledstrips waarvan een die in de barst schijnt en die scheur daar dus erg oplicht soms.. Odat de diffuserplaat specifiek is voor deze tv weet ik niet of een andere uit een Samsung zou passen en de lichtverdeling hetzelfde is als de ledstrips rechts ipv onder zitten. Jammer want deze diffuser is denk ik nogal specifiek..

maartenbakker

Special Member

Vestel bouwt vaak zelf de panelen uit ingekochte LCD's. Ik neem even aan dat de diffusers e.d. bij de lichtbak horen en niet bij de ingekochte LCD-plaat.

In dat geval in zoverre uniek dat je die diffuser nooit gaat vinden in een Samsung toestel maar wel in diverse merken en types 50" toestellen die door Vestel gebouwd zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Samsung gebruikt ook edge verlichting hoor, in de nieuwere modellen en in de C en D series ook . Ik heb een NU50 met defect panel nl, Het panel is van innolux, ook gezien bij Samsung tv's

maartenbakker

Special Member

Samsung gebruikt ook edgeverlichting, maar gebruikt Samsung ook Vestellichtbakken, of gebruiken Samsung en Vestel allebei Innolux lichtbakken?

Vestel heeft er nogal een handje van om zelf lichtbakken te maken, ik durf alleen niet te zeggen of dat hier ook het geval is. Mogelijk kun je het aan de LED-strips zien. Staat daar een merk en codenummer of type op?

De strips die er in zitten zijn onduidelijk er staan meerdere nrs op :

psc13 94v-0 E117098 :3050606 A v500H1-LS5-TLEM6 N1

Zitten aleen dus aan de rechterkant twee onder elkaar, met vier zones per strip. Er zitten ook 4 testpads op n1-n4 voor het testen van elke zone.

Ik denk dat misschien een plexplaat van de gamma ook wel zou kunnen werken, weet niet meer of er ook een stippelpatroon achterop zat of niet.

maartenbakker

Special Member

Ik vermoed Chi Mei Optronics of misschien Hisense. Dat betekent waarschijnlijk dat de LCD zelf daar ook vandaan komt en misschien het gehele panel.

Normale Perspex plaat gaat niet werken, of ribbels of stippen er op voor lictverdeling.. Sja met typenummers wat googelen en kan je wel wat vinden hoor

maartenbakker

Special Member

Op de lichtbak zit als het goed is een sticker met het type van het paneel. Ook als het een paneel van CMO of Hisense is, kan het een Vesteltype zijn dat misschien wereldwijd iets onbekender is. Maar ook die kom je tegenwoordig wel tegen als je Googelt. En anders kan V500H1 misschien een bruikbare zoekterm zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 24 mei 2023 21:16:58 (20%)

Goh, zonder moeite stond het gewoon in Google,deze moeite kan je toch zelf ook wel doen Bart64??

https://www.aliexpress.com/item/32970119900.html

Maar ik heb die strips niet nodig, ik had die info al. Gaat om de backlight diffuser plaat. Die kan je niet zomaar ergens terugvinden of bestellen.

klopt.. Dus? wachten of slopen..