Meerdere DAB antennes combineren voor 1 receiver

Ik zou 2 DAB antennes willen combineren voor 1 dab receiver, ik kom dit concept bij steeds meer auto's tegen. Maar het mixen van de 2 antennes is wel een ding zeg maar, tis niet zomaar een T splitter die je er tussen kunt zetten.

Voor FM ontvangst!
In m'n auto, mercedes W245, heb ik een dakantenne, en in het achteruit worden de verwarmingsdraden ook gebruikt voor FM ontvangst.

De coax kabels van het achteruit, en dakantenne komen uit bij een antenne versterker, hier wordt het dan gemixed, en gaat 1 kabel naar de autoradio.

Als ik nu de achteruitverwarming draded coax kabels los maak, en dus alleen gebruik maak van de dakantenne, nou dan blijft er niet veel over van de ontvangst, ontvang dan miss 40% ofzo, dus die verwarmingsdraden als antenne erbij is wel een goede aanwinst. Dit is orgineel mercedes concept.

DAB antenne combineren?
De dakantenne heb ik vervangen voor combinatie van FM/DAB en GPS. Opzich werkt dat perfect voor de gps, en FM, de DAB laat af en toe te wensen over. Dus als ik nou de achteruitverwarming draded, zo'n splitter plaats om fm en dab te scheiden, of ik plaats een losse DAB antenne in de voorruit, en deze dan combineren met de dak dab antenne maar hoe mix ik dit signaal? Ik wil niet dat de twee antennes elkaar uitdoven zeg maar.

Wat heb ik nodig om 2 dab antenne te combineren?
Ik wil geen reclame maken, maar zag dit op aliexpres, is dit misschien bruikbaar? https://nl.aliexpress.com/item/32975426181.html?pdp_npi=3%40dis%21USD%…

Een lineaire (en tijd-invariante) combinatie van passieve antennes geeft gewoon een nieuwe, andere, antenne met dezelfde (nee: vergelijkbare) Rayleigh eigenschappen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/161712

De link waar je naar verwijst beschrijft een passieve diodemixer en dat heeft niets met het combineren van antennesignalen te maken.

Ok, wat heb ik wel nodig om deze twee dab antennes te combineren? Linkje wat wel werkt zou fijn zijn

Wanneer de ontvanger geen antenne diversity systeem heeft dan is de beste oplossing gewoon de best aanwezige antenne te kiezen.

Nee, de ontvanger heeft idd geen diversity.

Maar nu valt het me op dat er blijkbaar voor deze wagen ook dab mogelijkheid bestaat vanaf fabrieksaf aan. En dan zijn de zijruitjes en de dakantenne gecombineerd. En ook weer naar een antenne mixer /versterkee en dan pas naar de dab radio

Vraag me af waarom ze daar toch voor kiezen, mss moet ik die antenne versterker te pakken zien te krijgen ofzo, of mss iemand die voor me op aliezpres wil kijken of er iets vergelijkbaars is?

Het zou kunnen dat Mercedes voor de FM frequenties een diversity ontvanger heeft gemaakt. En dan zit er meestal een diversity unit nabij de antennes (meestal in een van de achter raamstijlen). De eerste toepassing van zo een systeem was industrieel gemaakt door FUBA en de eerste klant was BMW in 1992.

Voor DAB is het theoretisch mogelijk om dat ook te maken, maar ik ken geen praktische toepassing.

Het patent van het systeem is van Lindenmeier, de chip TEA6101 is gemaakt door Philips (https://patentimages.storage.googleapis.com/28/0e/7e/5026cbcce21461/US…).

Ha Gamma_ed,

Ik ben het helemaal met @Brightnoise eens, daarbij komt dat een DAB+ signaal niet is te vergelijken met een FM signaal.
Je maakt een antenne array met ik denk onvoorspelbare dode hoeken !!
Daarbij komt dat je niet zomaar ( als je het goed wil doen ) twee impedanties koud aanelkaar kan knopen.
Deze konstruktie zal de vervangende impedantie halveren, met als gevolg verlies....

Groet,
henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is zelfs nog gekker.
Als je beide antennes als onafhankelijk bronnen wilt beschouwen (dus dat ze niét altijd tegelijk maximum of minimum spanning leveren), en elke antenne zou op zichzelf bijv. gemiddeld 100 nW signaalvermogen leveren, dan zouden ze samen - als je ze zomaar parallel schakelt - gemiddeld niet 200 nW, maar slechts 88,9 nW aan de ontvanger leveren - dus nog minder dan met één antenne.

Totaal zou je inderdaad gemiddeld 200 nW hebben. Een klein deel van het vermogen, gemiddeld 22,2 nW totaal, gaat verloren door de misaanpassing, maar wat erger is: elke antenne raakt steeds de ene helft van zijn overblijvende vermogen kwijt aan de ándere antenne. Alleen de andere helft gaat naar de ontvanger. Dát is je grootste verlies.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

waarom wordt hier dan voor gekozen? Ik zie dat dit concept bij meerdere auto's gebruikt worden, dat er bv meerdere antennes in en rondom de auto worden gecombineerd. Ik zie alleen dat ik op de aftermarket, geen antenneversterkers kan vinden met diversiteit mogelijkheid.

Ik merk nu als ik aan het rijden ben, dat het ontvangst weg valt, en dan draait de auto, en heb ik weer ontvangst.

Frederick E. Terman

Honourable Member

We leggen uit waarom zomaar parallelschakelen niet goed is.

  • je zou dan heel vreemde richtings-effecten krijgen (zie @Brightnoise)
  • je zou dan signaal kwijtraken in de andere antenne

Daar wordt dus ook niet voor gekozen. Never.
Wel kan soms de ontvanger kiezen welke antenne hij wil gebruiken.

Als er gebruikt wordt gemaakt van de achterruitverwarming, dan wordt die ook weer niét zomaar parallel geschakeld met de spriet- of vin-antenne. Dat zou onzin zijn.

Wat gebeurt wel? Bij deze VW polo van het plaatje hieronder bijv., is de achterruitverwarming in gebruik voor FM (2x, met diversity) en AM. De haaienvin is in gebruik voor telefoon, navigatie en DAB/sat. Dat doen ze niét met zomaar alles aan elkaar.
NB. de auto heeft 6 óf 7; niet allebei.
Schema (klik = groter):

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 mei 2023 20:32:44 schreef Frederick E. Terman:
We leggen uit waarom zomaar parallelschakelen niet goed is.

  • je zou dan heel vreemde richtings-effecten krijgen (zie @Brightnoise)
  • je zou dan signaal kwijtraken in de andere antenne

Daar wordt dus ook niet voor gekozen. Never.
Wel kan soms de ontvanger kiezen welke antenne hij wil gebruiken.

Als er gebruikt wordt gemaakt van de achterruitverwarming, dan wordt die ook weer niét zomaar parallel geschakeld met de spriet- of vin-antenne. Dat zou onzin zijn.

Wat gebeurt wel? Bij deze VW polo van het plaatje hieronder bijv., is de achterruitverwarming in gebruik voor FM (2x, met diversity) en AM. De haaienvin is in gebruik voor telefoon, navigatie en DAB/sat. Dat doen ze niét met zomaar alles aan elkaar.
NB. de auto heeft 6 óf 7; niet allebei.
Schema (klik = groter):
[bijlage]

Ja, dat uitdoven snapte ik al, daar ben ik ook mee begonnen in het topic dat ik dat niet wil veroorzaken, en is ook een logisch verhaal. Maar een antenne versterker met diversiteit mogelijkheid lijkt me erg intresant. Kan het alleen niet vinden voor dab als aftermarket oplossing

Ha Gamma_ed,

Je heb nog geen resultaat zie ik, wat wil je eigenlijk bereiken :?
Het zal je bekend zijn dat het type radio een speciale is dat wil zeggen met een middenfrequent processor die,
een klein beetje intelligent is !!
Ik heb net diverse chips van Philips nu NXP gespeeld die kijken naar de kwaliteit interferentie, echo en,
kiezen vloeiend een andere zender met het zelfde programma.
Maar dit is geen diversity ontvangst zoals jij in gedachten heb ....
Het idee van diversity ontvangst op 70 cm afstand is een commercieel verhaal 8)7

Je geeft zelf al aan dat voor een goede ontvangst van een station de looptijd naar,
beide antenne's ( de afstand tot ) gelijk moet zijn.
Dit betekend dat er maar twee geldige richtingen zijn recht vooruit en recht achteruit :D
Voor alle andere richtingen zit je hoek α in de weg ( de afstand tussen de antenne's ) en,
daarbij komt nog dat als jij met de auto draaid beide antenne's mee draaien.
Om zelf een schakelaar te ontwikkelen die een soortgelijke functie vervuld dat zal niet meevallen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.