HackRF One en HDSDR

Hallo, als elektronica en radiogolven hobbyist heb ik geëxperimenteerd met Software Defined Radio’s (SDR) en allerlei testen uitgevoerd met de HackRF One, de ADALM-PLUTO en de RTL-SDR.COM hardware in combinatie met software HDSDR, SDR# en SDRAngel. Mijn interesse ligt in het (verlaten) middengolf gebied om daarin data over te zenden. Alleen de hardware HackRF One is hier van toepassing omdat deze minimaal 1MHz = 1.000KHz = middengolf kan ontvangen. Op mijn draagbare radio hoor ik sterk een piraat op 1.098KHz, met de HackRF One is het mij eenmaal gelukt om ook hiermee die piraat duidelijk en sterk te ontvangen. Echter, wat ik ook doe ik krijg het niet meer voor elkaar die piraat te ontvangen ook al zend hij uit. Er heerst nogal verwarring over de instelling van de LO (Local oscillator) en nergens vindt ik een duidelijk antwoord hoe of wat. Soms denk ik dat LO Left Offset betekend omdat de ingestelde LO frequentie helemaal links op de schaal verschijnt. Ik vermoed dat ik ergens een instelling over het hoofd zie of dat er een bug zit in de (china?) HackRF One. Wie helpt mij vooruit?

Ha cohvw,

Meestal zijn die lage frequenties direct samplen kan je dat in de software instellen ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik ben eveneens bezig met een reeks projecten om ontvangers voor verscheidene banden te maken. Vooral de amateurbanden, maar ook b.v. de middengolf.
Mijn laatste TA7642 ontvanger werkt heel leuk op de middengolf.
Maar ik wil ook een SDR ontvanger kopen, vooral om te testen hoe goed mijn ontvangers zijn in vergelijking met professionele apparaten.
Ik heb eens gekeken, en die HackRF One is niet goedkoop en er zijn meerdere variaties.
Mijn simpele vraag: kun je het liefst eens een foto publiceren van jouw ontvanger, of dat kan ook, een link naar het type dat je nu gebruikt.

Ron

Bedankt, dat ziet er prof uit. Heb eens een goedkope SDR radio op Ebay gekocht, maar kreeg die niet werkend.
Howel de prijs stevig is, zie ik in dat je wel behoorlijk wat functionaliteit krijgt.
Ik begrijp uit de beschrijving van Elektuur, dat ik deze SDR zonder extra aanpassingen als VFO kan gebruiken voor experimenten met ontvangers.
En kan ik ook eindelijk eens mijn logperiodische antennes echt gebruiken om iets concreets te ontvangen.
Dan ben ik wel bereid dat geld er voor uit te trekken. Even wachten op mijn vakantiegeld....

Hubie

Special Member

Ja,het kost een paar centen maar dan hebbie ok wat.. ;-)

Heb je dit al gezien? https://www.youtube.com/watch?v=zNUCiGVJQo0

Complete cursus\tutorial

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 21 mei 2023 22:02:30 (49%)

elmowww

Golden Member

Let wel op dat de HackRFOne niet de SDR bij uitstek is om gevoelig mee te ontvangen. De SNR en minimale signaalsterkte laat veel te wensen over.

Het is wel een perfect ding om aan protocollen te testen/meten etc, maar als je echt goed wilt ontvangen heb ik dezelfde opmerkingen! Niet echt gemakkelijk hiermee.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Dat is een belangrijke waarschuwing!
Is er een SDR vergelijkbaar met die van de TS die wel onder de 1MHz komt, en wel goede ontvangst garandeerd?

elmowww

Golden Member

Ik ben er nog niet uit (voldoende andere interessante dingen te doen), maar mijn laatste zoektochten gingen ofwel naar sdrplay of een airspy. De exacte types weet ik niet meer, kan zijn dat daar ook al updates in zijn.

Dit zijn dan ontvangers die niet kunnen zenden. Dat kan de hackrf wel.

Qua ontvangst win je tussen de 20 een de 40 dB geloof ik.

Ik zocht op sdr ontvangers tot een paar honderd euro maximaal.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Henry S.

Moderator

Op 22 mei 2023 14:01:57 schreef ronw:
Is er een SDR vergelijkbaar met die van de TS die wel onder de 1MHz komt, en wel goede ontvangst garandeerd?

De RSPdx: https://www.sdrplay.com/products/

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
harry64

Golden Member

Ik gebruik van SDRplay de RSP139A, RSPduo en RSPdx met de gratis SDRuno software. Heel belangrijk bij ontvangst is een goede antenne. Dat scheelt al driekwart. Behalve de verschillende opties is er niet zo'n enorm verschil in ontvangstgevoeligheid tussen de SDR's Dus in jou geval zou je met de veel goedkopere RSP139A al uit de voeten kunnen. Ze hebben alle een bereik van 10 KHz tot 2 GHz.

Overigens zal op 1098 KHz niet zozeer een piraat zijn maar een van de vele legale LPAM zenders. De MG-band is ook niet zo heel erg geschikt voor datatransmissie wegens de smalle breedte van de modulatie, normaliter 9 KHz (= 4.5 KHz audio) Dus je zit dan op max snelheden van een 33K6 modem.

Ook heb je voor een beetje effectief uitstralen erg lange antennes nodig, van 300 (550 KHz) tot 188 meter (1602 KHz)

Ik gebruik voor ontvangst van LW (1500 meter) tot op dit moment 12 Mhz de AL1 Loop-antenne van Vandijkenelektronica. Bouwpaket iets van 37 euro. Maar je kan ook op zoek naar een zelfbouw project op het internet. Google weet er genoeg te vinden. Op deze actieve Loop antennes kan je dus niet zenden.

Voordeel/nadeel van de loop is dat hij richtinggevoelig is. Als er veel storing uit bijvoorbeeld je/een huis komt kan je hem met zijn zijkant naar die storing draaien, die valt dan grotendeels weg.

Ik heb ook nog een 18 meter lange langdraad (endfed) antenne maar daar heb ik met de storing in de buurt niet veel aan op MG. Ik heb ook nog een Miniwhip, maar ook die pakt vooral (net zo) veel storing op.

Het verschil:
Draad

Loop