Panasonic Svhs MS4

Hallo,

Ik heb hier bij mij een Panasonic Svhs MS4 videocamera.
Nog van m'n nonkel (oom) geweest die spijtig genoeg verleden jaar plotseling overleed. M'n moeder had die mee naar huis. Er zat nog een vhs-cassette erbij. We wisten niet of er iets opstond. Ik heb hem meegenomen naar m'n huis. De baterijen geprobeerd te herladen, maar na jaren stilstand, laden deze natuurlijk niet meer op. Dan maar op zoek naar de kabel die je kan aansluiten op de adapter en de camera. Zat er niet meer bij. Ik heb dan zelf een kabel gemaakt. We hadden stroom naar de camera en ik kon zo zien dat er inderdaad iets op de tape stond. De volgende dag wilde ik nog eens verder kijken wat erop stond. Heb ik, zo stom als ik kon, in m'n haast de negatieve met de positieve gewisseld. Niets meer, natuurlijk. Er komt stroom in. Maar hij start niet meer. Maar welk onderdeel zou hier vervangen moeten worden, mocht er hier iemand verstand van hebben?

Mvg Brecht

fred101

Golden Member

Op 21 mei 2023 12:12:08 schreef circu:
Maar welk onderdeel zou hier vervangen moeten worden, mocht er hier iemand verstand van hebben?

Het kapotte onderdeel ;-) Maar welke dat is weet mijn kristallen bol niet. Ben je handig genoeg om zo'n camera open te maken zonder verder kapotmaken, testen van onderdelen en meten met minstens een multimeter en natuurlijk (de)solderen ? Zoniet dan heeft het weinig zin om het te proberen.

Hier een link naar het Service manual

[Bericht gewijzigd door fred101 op 21 mei 2023 13:14:29 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hoeben

Golden Member

Met een beetje geluk zit er gewoon een diode met zekering aan de ingang. Dus zoek eerst de zekering, waarschijnlijk op de print. Die zijn voor de beginner niet altijd makkelijk herkenbaar, zoek goed.

Begin helemaal vooraan bij de ingang.

Eerst en vooral mijn deelneming met jullie verlies.

Misschien een andere insteek: voor jullie is het wellicht veel belangrijker om de opname te bekijken (en bewaren), dan de camera te redden.

Als je iemand in de buurt (of via een videoforum) kan vinden die de VHS cassette kan kopiëren naar USB of harde schijf, dan hebben jullie de opname toch alvast kunnen redden zonder dat je moeite en tijd moet steken in de camera.

Het is maar een idee, maar misschien wel het overwegen waard als je niet zo bekend bent met elektronica en je niet dadelijk aan een herstelling wil wagen.

Succes in elk geval!

Camera's zijn niet de fijnste om te repareren maar bij ompolen van de plus en min kan het iets kleins zijn. Zoals Hoeben als opperde is de zekering als die er in zit geklapt ten gevolge van een diode die bij ompolen in geleiding komt te staan die diode overleeft het niet en zal dus ook vervangen moeten worden.

Dank u wel, Iedereen.
Ik zal eens kijken wat ik zou kunnen doen.