2 woofers van speakers defect door defecte versterker

Tweeters overlijden meestal door een oscillerende versterker of clipping, want dat verplaatst een deel van de laagfrequente energie naar hogere tonen die de tweeter en dan bij te doen krijgt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 26 mei 2023 17:08:02 (54%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een doorgebrande spreekspoel door (veel) gelijkspanning op de uitgang door een kapotte eindtrap klinkt logisch, maar dan voor één kant.

Hier zijn, als ik het goed begrijp, links én rechts tegelijk kapot gegaan. Door twee kapotte eindtrappen op hetzelfde moment? Dát hoor je eigenlijk niet vaak.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pa3gws

Golden Member

Stond de defecte versterker op stereo of stond die soms in bridge of parallel mode met beide speakers parallel?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 26 mei 2023 19:34:11 schreef Frederick E. Terman:
Een doorgebrande spreekspoel door (veel) gelijkspanning op de uitgang door een kapotte eindtrap klinkt logisch, maar dan voor één kant.

Als bij een symmetrische voeding één helft het laat afweten, krijg je DC op beide uitgangen (L & R) tegelijk.
Mss is de beveiliging zelf in slaap gevallen?

Don't Panic!

Of gewoon doorduwen totdat er geen geluid meer uit komt. Vooral met live geluid buiten en zonder goede processing gaat dat snel mis.

Zonde, maar geen ramp en het lot van veel van dit soort spul. Ik heb geen idee hoe de situatie tegenwoordig is, maar in deze hoek van de markt ging het om zo veel mogelijk geluid voor zo min mogelijk geld.
Het was in mijn beleving al oneindig veel beter dan al dan niet zelfgebouwde mislukte "HiFi" setjes op te blazen, wat daar voor eigenlijk de enige optie was.

Op 26 mei 2023 19:40:03 schreef pa3gws:

foutje.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op 27 mei 2023 14:13:01 (55%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Stond de defecte versterker op stereo of stond die soms in bridge of parallel mode met beide speakers parallel?

foutje

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De versterker is per direct in de kliko gemikt (wel de chemisch afval-kliko).
Die is nagekeken en sws defect. (ventilator draaide los in de behuizing!)
Nieuwe versterker er nu tussen gedaan, maar idd, de speakers klinken nog steeds slecht, het ligt dus echt IN de speakers...

Ja dat klopt idd! Deze stonden parallel :) Aha!
Nu bij de nieuwe versterker, alles netjes opnieuw gemonteerd, dus ieder zijn eigen kabel vanaf de versterker.

[Bericht gewijzigd door dalinka op 2 juni 2023 08:54:33 (18%)

Een versterker weg doen omdat de ventilator kapot is, is mij te raar.
Ik wens u succes en verlaat dit topic.

RAAF12

Golden Member

De luidsprekers zijn op aanlopen te testen als de conus voorzichtig naar beneden wordt geduwd met de hand. Er mag dan geen schurend geluid te horen zijn. Wat ook kan is dat de centrering is uitgezakt door de zwaartekracht in de 15 jaar en dat is te verhelpen als de speaker 180 graden opnieuw wordt gemonteerd op de baffle. Met een onlinesinussweepsignaaltestgenerator >G< is meer te horen hoe de quality of life van bass speaker is.

*.*