Robotmaaier geleidingsdraad onderbroken

Peter_dtn

Golden Member

Na het afsteken van de graskanten wilde de maai-robot niet meer "lopen". Het lampje op het laadstation gaf aan dat de geleidingsdraad onderbroken was.

Maar waar, ik had zo'n 30m graskanten gestoken en nergens stak een draad boven de grasmat uit.

Nu zijn er originele probes te koop om de storing op te zoeken, maar dat kan niet veel meer zijn dan een generator aan het begin van de draad en een ontvanger waarmee je de draad naloopt. Nadeel is dat je de draad telkens "op moet graven" want het werkt blijkbaar alleen als je de draad aanraakt met de ontvang probe.

Het experiment was om een signaal generator (van de zaak) tussen de defecte geleidings draad en een schroevendraaier in de grond gestoken te zetten. Het signaal was 10Vtt, 100kHz, gemoduleerd met 100% AM en een toon van 1200Hz.

Als ontvanger had ik mijn SDR-play naast een laptop op een plankje met wielen geplaatst, belangrijk is om de laptop op batterijen te laten werken, met de netvoeding aangesloten was er geen geleidings-draad te vinden.

De E-field probe is eenvoudig, een vlakje koper met een BNC-connector voor de kabel, hier staat de probe NA de kabel breuk, dus met weinig signaal. (deze opstelling hoort niet bij het -102dB plaatje, het is om te laten zien hoe de probe eruit ziet)

Op de PC ziet het er zo uit, dit plaatje is met de probe ophef gras boven de kabel VOOR de breuk. Het verschil als ik de probe 20cm verplaats tot NA de breuk is ruim 20dB.
OK = -79dB
na breuk = -102dB

Misschien zijn er betere methoden, ik hoor 't graag..

Vraag, nadat de draad gerepareerd was heb ik een experiment gedaan met een H-field probe, dat is een gewone spoel met BNC aansluiting aangesloten op de SDR ontvanger. Het laadstation die de geleidingsdraad aanstuurt maakt een ENORM kabaal. Ik vroeg me af hoe de robot-maaier weet dat hij op het grasveld "loopt", als hij er 10cm buiten gaat staat hij stil met de melding "buiten werking gebied". Hoe zou het werken? In de robot-maaier zit zowel voor als achter een opneem-spoeltje.

de maaier werkt altijd binnen een lus van die draad, als de maaier de draad ziet is de grens van het werkgebied dus bereikt, en buigt deze af. doorgaans is die draad juist meer een storingsbron voor de tuin elektra, menig tuinman graaft stroomkabels te ondiep in, met infrezen van die draad worden die kabels dus geraakt. al weten ze dat het gebeurt zegt men er amper iets van. kun je met de eerste regenbui storing gaan zoeken.

op t werk is een kabelzoeker die tot 40-50cm diep gaat. ding van ali van 95€ maar daar vind je menig kabels mee in de grond en ook in wanden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Peter_dtn

Golden Member

dank voor de reactie !

menig tuinman graaft stroomkabels te ondiep in

De draad is door een bedrijf indertijd ingegraven met een speciale machine, die maakte een gleuf in het gras, plaatste de kabel en rolde vervolgens de gleuf weer dicht. De kabel ligt zo'n 5cm diep en verticuteren van het gras levert geen problemen op, kanten steken dus wel ;(

op t werk is een kabelzoeker die tot 40-50cm diep gaat

als er een stroom door de kabel loopt is 't niet zo'n probleem om hem te vinden, echter bij de onderbroken geleidingsdraad loopt geen stroom meer.

de maaier werkt altijd binnen een lus van die draad

klopt, maar het wonderlijke is dat de maaier "ziet" of hij binnen of buiten de lus staat. Plaats ik de maaier 50cm buiten de lus, dan is er een foutmelding, vervolgens 50cm binnen de lus en hij begint te maaien.

Ik vraag me af van welk mechanisme ze gebruik maken om dit te realiseren..

kan je niet met zo een draad doorbieper gaan zoeken?
https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/D100/PEAKTECH_3434_01.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een tracer, gaat niet zo diep door de grond.
(wel grappig, ik heb zelf exact dezelfde, dingen zijn de afgelopen 15 jaar dus nog niet veranderd (afgezien van een ander merk dan)

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op vrijdag 26 mei 2023 09:27:15 (60%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

een draad volgen gaat nog wel hoor, en zeker als er geen andere draden rond zitten. het verschil tussen:
de draad is er met signaal op en
de draad is onderbroken hoor je er wel mee

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 26 mei 2023 10:56:17 (38%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
miedema

Golden Member

Ha Peter_dtn,

Compliment voor je slim toegepaste meet techniek!

groet, Gertjan.

mvdk

Golden Member

Op 26 mei 2023 09:08:33 schreef Peter_dtn:
(...)
De draad is door een bedrijf indertijd ingegraven met een speciale machine,
(...)

Je zou eens kunnen proberen bij dat bedrijf die die kabel met die speciale machine heeft ingegraven of ze destijds een ligging schets hebben gemaakt.
Ik weet van bedrijven die gestuurde boringen doen, dat die door opdrachtgevers soms jaren later om info gevraagd worden, en die hebben dat dan ook.

als er een stroom door de kabel loopt is 't niet zo'n probleem om hem te vinden, echter bij de onderbroken geleidingsdraad loopt geen stroom meer.

je hebt de uiteinden toch bij de oplader van de maaier? dan kun je de 2 delen scheiden en met een tracer de breuk dus vinden. idd met een utp tracer niet, want te ver onder de grond.

dit ding overigens, al vaker gebruikt en werkt echt niet slecht. heeft wel goede aarde nodig, dus echt de grondpin gebruiken en niet op een wcd steken.

https://nl.aliexpress.com/item/1005003753635328.html?spm=a2g0o.product…

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Peter_dtn

Golden Member

Compliment voor je slim toegepaste meet techniek!

Hi Gertjan, het moest rap gerepareerd worden, anders moest ik met de handmaaier aan de gang :)

of ze destijds een ligging schets hebben gemaakt.

ik weet niet of ze dat hebben, ik heb niet gemerkt dat ze fotografeerden of tekeningen maakten. Maar ook als dat niet is kan ik nu met een draad die intact is makkelijker de locatie vinden en het in kaart brengen. Ik ga het eens proberen met zo'n detector voor draden in de muur.

met zo een draad doorbieper gaan zoeken?

ziet er goed uit maar ze zijn niet goedkoop, ik zou het heel interessant vinden om te weten wat voor een signaal de zender maakt. Daarna is het een kwestie van een sensor maken voor de SDR ontvanger. Ik verwacht dat er zowel een spoeltje als een open vlak in zit. Als je hem eens op de scope aan kan sluiten...

Ik heb mijn perimeterdraad gewoon op de oppervlakte liggen
Zie je na 2 weken ook niks meer van
Voordeel is dat je niet hoeft te zoeken als hij door is, in een half uur rol je een nieuwe uit

Ik gebruik een am radio van een paar euro. Werkt perfect en zelfs een stuk beter dan die speciale testers.

https://m.youtube.com/watch?v=5cOyR1xtB3c

[Bericht gewijzigd door theove op zondag 28 mei 2023 23:41:09 (18%)

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get