Frequentieregelaar aardlek tript

Bij mijn vrienden staat een grote gril met een 0,37 kW motor en een frequentieregelaar SSD Model 650/007/230/F/00/DISP/GR/0/0

De regelaar heeft nat gestaan en is onder roestig. Ik heb de regelaar open gemaakt en omdat de aardlekschakelaar bleef trippen probeerde ik hem te drogen met een scheerspiegel:

Het baatte niet. Uiteindelijk kwamen we er achter dat frequentieregelaars problemen kunnen hebben met aardlekschakelaars.
Hoe lossen we dit op? Ik rij er nu heen om te kijken wat voor aardlekschakelaar het precies is - deze hangt in een loods.

Bij waterschade is het meestal zo dat er her en der ionen oplossen en dat die dan weer neerslaan daar waar ze gezeik veroorzaken. Alleen maar drogen heeft niet zo veel zin.

Ik zou een bad demi-water gevolgd door een bad IPA proberen.

Bedoeling is dat de boel weer oplost in het water en dan goed uitschudden en vervolgens het water verdunnen met IPA zodat waar het 't laatste opdroogt maar heel verdund water bij zat, dus heel weinig opgeloste stoffen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Zo'n klein ding kost 80 euro excl.BTW. En van een Europees A merk, dus geen dubieus Chinees merk.

hobby-ist

Honourable Member

Printplaat boven en onder schoonborstellen met printplaatreiniger.
Firma Kontact Chemie, LR verkrijgbaar in bussen van 200 en 400 ml.
Conrad heeft ze ook.

Ik heb ook vaker printen met vochtcorrosie erop. Met kontakt LR goed tussen de processorpootjes borstellen en alle neerslag en corrosie verdwijnt (vaak).

Er ist wieder da...

Op 28 mei 2023 19:32:24 schreef GJ_:
Zo'n klein ding kost 80 euro

Maar gaat het dan wél goed met deze 30 mA aardlekschakelaar?

Het barst hier op het forum van de draadjes over frequentieregelaar-aardlek-problemen.
Hier, hier en hier

mvdk

Golden Member

Op 30 mei 2023 12:04:40 schreef NordRack2:
[...]Maar gaat het dan wél goed met deze 30 mA aardlekschakelaar?
[bijlage]
Het barst hier op het forum van de draadjes over frequentieregelaar-aardlek-problemen.
Hier, Hier

Uitzoeken hoe goed de aarding is. Aan de hand van de uitkomsten van dat onderzoek kun je besluiten geheel geen aardlekschakelaar of een aardlekschakelaar voor grotere lekstroom toe te passen. De getoonde aardlekschakelaar, als dat de een is die nuisance trippings doet: OK
Als vervanger schiet je er niets mee op.
Een nieuwe freq.regelaar is ook al genoemd.

[...]Maar gaat het dan wél goed met deze 30 mA aardlekschakelaar?

Dit is een "super kleine" frequentieregelaar. Die hoeft helemaal geen grote lekstroom te hebben.

Maar als je zegt dat het voor de vochtschade heeft gewerkt, is het waarschijnlijk dat het met een nieuwe FO ook werkt.

De links die je geeft zijn de eerste twee ongeveer 2kW, alleen de laatste is minder dan 1kw (0.75). De jouwe is nog eens 2x kleiner.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Maar gaat het dan wél goed met deze 30 mA aardlekschakelaar?

Hier, hier en hier

Ik heb al zoveel besturingen gemaakt met frequentieregelaars, allemaal achter een aardlek of een alamat geen enkel probleem.

Dus wat wil je precies met die link zeggen?, we kennen de situatie niet uit die link.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Een aardlek kán een probleem zijn door het lekken van een ingebouwd filter. Bij een fatsoenlijke regelaar is deze te verwijderen of uit te schakelen. Een goed extern filter is tegenwoordig bijna standaard een low-leakage filter, dus nooit een probleem.
Sommige deugnieten draaien echter ook wel gewoon helemaal zonder netfilter. Daar is volgens mij nog niemand van dood gegaan, maar officieel hoort er natuurlijk wel een filter in/voor te zitten.

Ik probeer te begrijpen wat er allemaal aan de hand is (elektrisch).
Allereerst is de gril waar een compleet varken in kan - of een mens - ik gruw er van want ik eet geen vlees - afkomstig van een opheffing van een standplaats op een camping, of zo iets.
Die gril staat nu in de loods bij de caravanhandel en moet worden verkocht. De bedoeling is dat die het "gewoon" doet als je hem in een stopcontact steekt ergens. Daarom zijn oplossingen als "zorg voor een goede aarde en verwijder de aardlekschakelaar" niet van toepassing. (ik hoop dat ik het stroomtechnisch goed zeg)

Dan denk ik dat er wat dingen overblijven:
1. de hele gril ombouwen met andere motor (ga ik niet doen)
2. een beter filter vóór de FO zetten - Kan dit? (want ik ga niet het filter uit de FO prutsen)
3. een nieuwe FO kopen die al een goed low-leakage filter heeft. Heeft iemand een tip voor een nieuwe FO?

GJ_

Moderator

Een Control Techniques S100 kost excl BTW nog geen 100 euro en is beter dan iedere goedkope Chinees.
Het interne filter schakel je uit door één schroef te verwijderen, dat is alles.
Eventueel een los low leakage filter er naast zetten en klaar. Zonder werkt het ook prima en voldoet ie met een korte kabel ook nog als ik me niet vergis.

https://www.plcdirect.eu/nl/producten/motoren-drives/product/s100-01s3…

Toch is er wel een kanttekening aan die Control Techniques S100. De manual zegt dit over aardlekschakelaars:

Voor zover ik het heb begrepen, wordt de werking van een type A aardlekschakelaar teniet gedaan door de DC lekstroom. Daarom mag hij alleen achter een type B. Dit geldt voor de meeste (zo niet alle) frequentieregelaars.

Een frequentieregelaar in een apparaat met een stekker is daardoor eigenlijk altijd problematisch.

Het risico is kleiner als het apparaat niet continue aanstaat. De aardlekschakelaar krijgt dan steeds even de kans om zijn werk te doen, als er elders in de installatie intussen een foutstroom is ontstaan.

Maar hier wordt het toch tricky. Dit apparaat staat waarschijnlijk gedurende een flinke poos dat vlees te braden. Zeker met een camping als omgeving in gedachten (onbekende installatie, een hoop onbekende apparatuur in de buitenlucht en kinderen in de buurt) zou ik er mij niet aan wagen.

mvdk

Golden Member

Het ding gewoon "voetstoots", zoals het is verkopen. Niet te moeilijk maken.
Desnoods aan de oudijzer boer.
Het is maar de vraag wat het ding opbrengt. Om dan eerst geld uit te geven om het probleemloos werkend te maken..., tsjoe.

GJ_

Moderator

Op 3 juni 2023 11:22:25 schreef (nog) amateur:
Toch is er wel een kanttekening aan die Control Techniques S100. De manual zegt dit over aardlekschakelaars...

Dat geldt voor alle frequentieregelaars. Die opmerking staat dus ook in alle manuals.

Een aardlek kán een lekstroom missen als de meetspoel verzadigt is door een DC lek.