Schema Lange Golf zendertje?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Via E-mail werd er door ene Jan gevraagd om een simpel Lange Golf zendertje?
Tis voor in huis gebruik schreef hij, dus niet om te piraten.
iemand?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
harry64

Golden Member

Er staat een vrij uitgebreide draad op CO over m'n AM avonturen op 828 KHz. Dat MG gebeuren is vrij simpel terug te brengen naar LW. Moet ik wel effe zoeken Haha. :P

Maar ik zou sowieso dan gaan voor een ferrietstaaf antenne als straler.

Als je wil piraten op LW dan heb je een hélé grote achtertuin nodig voor je antenne. :P

mel

Golden Member

Het langegolf zendertje. moet dan best wel wat vermogen hebben, het rendement op die band is best laag.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha rob007,

Je heb de BD139 toch :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

https://electronics83.com/index.php/am-long-wave-transmitter-on-a-sing…

De lengte van de bedrading is niet kritisch.Daarom noemen ze de LG ook wel de kroonsteentjesband.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 29 mei 2023 13:35:48 (32%)

In de VS is er geen langegolf omroep, en is de langegolf vrijgegeven voor individueel gebruik volgens de (zoekwoord!) LOWFER regels. Zoek eens op LOWFER transmitter of iets dergelijks.

Middengolf en langegolfzenders zijn in principe bijna hetzelfde, maar dan met wat grotere afgestemde kringen.

Ik geloof dat er één piraat in de Benelux op de LG heeft gezeten en ik ben zó benieuwd hoe die dat heeft gedaan, want het is niet triviaal om enig vermogen uit te stralen op de langegolf, gezien de benodigde antennelengte.

Ik denk dat je in huis nog het best af bent met een kleine magloop antenne, mogelijk straalt een ferrietantenne onvoldoende uit voordat ie begint te verzadigen, maar dat is een kwestie van experimenteren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 29 mei 2023 10:36:26 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb voor de middengolf dit zendertje gemaakt. Maar met gebruik van een ferrietstaaf met langegolfspoel, ook bruikbaar voor die golflengte.

Piet

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allen,

dankjewel voor jullie schrijven en schema’s!
Ik zal proberen om Jan hiernaartoe te krijgen.
Ik zal hem even een linkje naar hiertoe sturen,
ik weet niet of Jan hier kan schrijven ook want das wel zo handig natuurlijk.
.
ik heb wel in de gaten simpel is nog wel een dingetje zie ik.
.
ik heb zelf nog nooit zo laag gegaan!
Voor MG kun je zelfs een Grenade zender ombouwen,
Daar ben ik trouwens van af omgeving Rotterdam zelfs mee in Doetinchem binnen gekomen.
Antenne was een draad 16 Meter en ik zit me voor die locatie een partij ongunstig.
.
MAAR das weer wat anders, het zou nu laag vermogen moeten zijn door het huis dus.
Ik zal even de link aan Jan gaan geven nu!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Als je onder de 100 KHz blijft zou je zelfs een goede "rechte" audio versterker als eindtrap kunnen gebruiken.

Henry S.

Moderator

https://www.nfor.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen&sub=ar…

Minder 'simpel' maar stabiel, en met goede modulatie.
Het uitgangsfilter is onbruikbaar, eventueel is daar iets voor te maken.

Edit!
Met de dipswitches stel je de deler in, het laagste deeltal is 17 16 voor 153kHz.

f(kHz)/9 - 1

elk bitje erbij is 9kHz hoger

(S8-S1)!
153kHz: 00010000 (16)
162kHz: 00010001 (17)
...
279kHz: 00011110 (30)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo iedereen, hier is Jan! Iedereen bedankt voor de reacties en speciaal voor Rob007. Het gaat mij om iets heel simpels om m'n lange golf radio te laten spelen. Daarna gaat de radio in de stelling bij de rest van de verzameling. Alleen als er iemand op visite komt met dezelfde interresse is het leuk om snel even een muziekje te laten horen.Tot dusver was het altijd met middengolf en daar heb ik een Velleman setje voor. Als het speelt is het oke. Ik ga het schema van
Hubie eens proberen. Iedereen bedankt en tot de volgende keer? Groeten,Jan.

bprosman

Golden Member

Op 29 mei 2023 11:06:46 schreef Hubie:
Als je onder de 100 KHz blijft zou je zelfs een goede "rechte" audio versterker als eindtrap kunnen gebruiken.

Als het voor DCF-77 is zijn daar diverse schema's voor met "audio versterkers".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Ja dat klopt wel.Ik heb weleens zoiets voorbij zien komen in Electron maar dat was voor 136 KHz dacht ik.Dat was ook een bouwsel met huis,tuin en keuken torren.

Sorry,heb niet goed gekeken(bril niet op) Groeten,Jan

[Bericht gewijzigd door pe1gjh op dinsdag 30 mei 2023 18:49:02 (77%)

Op 29 mei 2023 10:41:23 schreef Piet1950:
Ik heb voor de middengolf dit zendertje gemaakt. Maar met gebruik van een ferrietstaaf met langegolfspoel, ook bruikbaar voor die golflengte.

Leuk schemaatje met daarbij een emitter gekoppelde oscillator welke gemoduleerd wordt d.m.v. een stroombron waarop het LF-signaal aangesloten is. Maar waar dient dat condensatortje van 100 pF tussen het emitterknooppunt van de oscillator en de massa voor?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar waar dient dat condensatortje [...] voor?

Collector(en) en basis zijn HF-'heet'. De emitters moeten HF-koud zijn. Dus óf rechtstreeks aan massa, óf, zoals hier, voor HF aan massa. De C is 1000 pF, niet 100 pF.
Ik kijk niet goed. Terugkoppeling is inderdaad van emitter rechts naar emitter links. De condensator is wel groot, maar niet 'oneindig' dus.
--

Hoe stel je de deler in op bv 153kHz (000100001)?

Je hebt te veel nullen in het getal; het moet gewoon 00010001 zijn. e: Oh, dat zag je net ook. :)

Of voor 153 kHz eigenlijk 00010010, want het juiste getal is f(kHz)/9 + 1.
e: Sorry, MINUS 1 natuurlijk, staat nota bene in het schema. :o

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Normaal is het geen probleem wanneer in een emitter gekoppelde oscillator met daarbij een constante stroombron in de emitterleiding de beide emitters van de oscillator en de collector van de stroombron HF-heet zijn.

Maar waarom is dat in deze toepassing als AM-modulator dan wel een probleem en heeft dat wellicht te maken met ongewenste FM t.g.v. verschuivende junctiecapaciteiten van de beide oscillatortransistoren en de collector-basiscapaciteit van de stroombrontransistor op het ritme van het LF-signaal? De basis van de stroombrontransistor kan ook HF-matig aan massa gelegd worden d.m.v. een condensator van 10 nF tussen de basis en de massa, waardoor HF-terugwerking vanuit het emitterknooppunt van de oscillator via de collector-basiscapaciteit van de stroombrontransistor naar de LF-geluidsbron vermeden wordt.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is geen emittergekoppelde oscillator. Beide emitters zijn koud; zie boven.
Ik moet mijn bril óók opzetten. Het is wel een emittergekoppelde oscillator. :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 30 mei 2023 20:24:53 (36%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

ik geloof dat er een foutje tussendoor glipt volgens mij heeft @Dawmast het over 100pF maar is 1000pF
( zijn we het eens? )
.
De langegolfband loopt van 153 tot 279 kHz.
.
Kom ik nog eventjes een keertje terug met wat vraagjes?
Dat schema van @Piet1950
Dat is toch niet een spoel met een midden aftakking? Of wel?
En hoeveel windingen zou in de goeie richting zijn mensen? ( voor Lange Golf bedoel ik dan! )
.
Dit heeft een beetje weg van die dip oscillator, klopt/kan dat?(het schema van Piet bedoel ik!)
https://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2017/07/VHF-Dip-Meter-c…
.
ik kom trouwens aan 470pF en 1mH(Bruin Zwart Rood)? = 232.15 KHz
Of 10mH – 50pF = 225,079KHz ( als dit allemaal klopt? )
.
Dan is natuurlijk de vraag kun je dit wel met smoorspoelen doen?

Of, ik gok maar wat dan 2 X 60windingen op een ferrietstaaf of zo?
( voor dat zendertje van Piet dan bedoel ik ook! )

En nee ik moet dit zendertje niet maken, ZOOWWWWwww LAAGggggg ik weet niet wat IK,
DAAR, zou moeten doen!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Frederick E. Terman, hoe geschiedt volgens jou dan de benodigde terugkoppeling om de oscillator aan het oscilleren te krijgen nu volgens jou beide emitters HF-koud zijn? Op 1 MHz heeft deze condensator van jawel 1000 pF een impedantie van 159 Ohm, waardoor de emitterknooppunt van de oscillator niet helemaal HF-koud is.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je hebt gelijk; de terugkoppeling van rechts naar links gaat over de emitters. De condensator moet dus wel groot, maar niet ál te groot. Posts aangepast.
Al oscilleert hij met 100n ook nog: de zaak is daar érg laagohmig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Simpel met een enkele transistor een BC550 of 547 of iets soortgelijks en een MF transformator of een langegolf ferriet antenne.
De spoel kun je ook wikkelen op een FT50-43 ringkerntje; met 16 windingen.

https://www.nutsvolts.com/magazine/article/bipolar_transistor_cookbook…

Telefunken Sender Systeme Berlin
harry64

Golden Member

Hoi rob. Dit met IRF510:

Levert 5 watt op LW aan 50 ohm. T1 is een FT-50-75 ringkern in dit LW geval. Ik had er voor MG 828 KHz een FT50-43 in zitten, werkte ook op LW heb ik gemerkt. Dus kan ook. Wikkelgegevens: 15 wdg 0,2 mm trifilair gewikkeld. Wel ff letten op de fase van de uitgangswikkelingen.

T2 is een BN_43-7051 'varkensneus' met 2x 4 wdg 0,5 en 1x 8 wdg 0,5. Ook hier ff opletten op de fase van de ingang in dit geval. De LPF die erbij zit is 'omgekat' van 828 KHz naar 250 KHz lowpass. Deze doet tevens een stukje aanpassing. De rf oscillator is een AD9833 die aangestuurd word door een Arduino Nano of aanverwante micro.

I.i.g. heb ik uit dit schema in een 'iets' andere configuratie er 50 watt op 828 KHz MG uit weten te halen Het luister wel allemaal vrij nauwkeurig. Ow enne je gewone (27mc) golf/powermetertje doet helemaal niets op deze frequenties. 234KHz is trouwens vrij nu de Fransen er de brui aan hebben gegeven. Alleen de BBC zit nog op de LW.

Voor je vriend kan er een (zwarte installatie) draad rond de kamer gespannen worden waar je een end-fed balun aanhangt. Zou voor de woning moeten voldoen.

Henry S.

Moderator

Op 30 mei 2023 18:53:36 schreef Frederick E. Terman:
[...]Collector(en) en basis zijn HF-'heet'. De emitters moeten HF-koud zijn. Dus óf rechtstreeks aan massa, óf, zoals hier, voor HF aan massa. De C is 1000 pF, niet 100 pF.
Ik kijk niet goed. Terugkoppeling is inderdaad van emitter rechts naar emitter links. De condensator is wel groot, maar niet 'oneindig' dus.
--
[...]Je hebt te veel nullen in het getal; het moet gewoon 00010001 zijn. e: Oh, dat zag je net ook. :)

Of voor 153 kHz eigenlijk 00010010, want het juiste getal is f(kHz)/9 + 1.

Nee, het is eigenlijk f(kHz)/9 - 1.
dus 153kHz = 16 (00001000)

(de eerdere post aangepast)

Er wordt voor 531kHz nr 58 opgegeven: 531/9 = 59.
Daar komt bij dat de tabel verwarrend is, de LSB zit links...

Ik heb mijn lijstje aangepast, dit had ik kunnen weten, omdat ik jaren geleden er een Arduino aan heb gehangen.

De software daarvan net ook maar naar LW+MW (153 t/m 1710kHz) aangepast (een ander slordigheidje ook meteen weggewerkt).

Edit: Ik zie net dat op de print een CD4046 zit, ik vond het al gek het wat haperde bij hogere frequenties (de adapter moest een paar standjes hoger). Het gaat vast beter met een HEF4046...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat is toch niet een spoel met een midden aftakking? Of wel?

Ik heb een middengolf antenne spoel gebruikt uit een Philips EE-doos uit de jaren 60. Het aantal windingen tussen rood en oranje is ongeveer 10% van het totaal. Maar dat komt niet zo krap. De zelfinductie heb ik niet gemeten, maar die zal enkele honderden uH zijn. Voor langegolf zou je 1000 tot 1500uH kunnen nemen. Door de collector op een lage aftakking te plaatsen, krijgt de kring een goede kwaliteit, en is de vervorming van de sinus minimaal.

Al oscilleert hij met 100n ook nog

De 1000pF tussen emitters en 0V dient in feite om de stroombrontransistor voor HF te ontkoppelen. De oscillator zelf werkt ook via de emitters, maar de impedantie is daar inderdaad laag, zodat een grotere condensator ook toegestaan is. De zaak blijft gewoon oscilleren. Maar de grote van de condensator bepaald ook mede de bandbreedte van het LF modulatie signaal. Dus de waarde is een beetje experimenteel bepaald.

Het idee van deze schakeling kwam overigens uit een hele oude Funkschau, waar een kathode gekoppelde buizen-oscillator in stond. Ik heb dit omgezet naar transistoren. Die schakeling werd daar aangeprezen voor het stabiele oscilleren, ook bij 100% modulatie. En dat doet deze ook met transistors.