Op 30 mei 2023 22:10:38 schreef Henry S.:
Nee, het is eigenlijk f(kHz)/9 - 1. dus 153kHz = 16 (00001000)
Tuurlijk; hoe kom ik nou aan plus 1? Het staat nog wel in het schema bij de voorbeelden.
Honourable Member
Op 30 mei 2023 22:10:38 schreef Henry S.:
Nee, het is eigenlijk f(kHz)/9 - 1. dus 153kHz = 16 (00001000)
Tuurlijk; hoe kom ik nou aan plus 1? Het staat nog wel in het schema bij de voorbeelden.
Op 30 mei 2023 22:16:20 schreef Piet1950
e 1000pF tussen emitters en 0V dient in feite om de stroombrontransistor voor HF te ontkoppelen. De oscillator zelf werkt ook via de emitters, maar de impedantie is daar inderdaad laag, zodat een grotere condensator ook toegestaan is. De zaak blijft gewoon oscilleren. Maar de grote van de condensator bepaald ook mede de bandbreedte van het LF modulatie signaal. Dus de waarde is een beetje experimenteel bepaald.
Het idee van deze schakeling kwam overigens uit een hele oude Funkschau, waar een kathode gekoppelde buizen-oscillator in stond. Ik heb dit omgezet naar transistoren. Die schakeling werd daar aangeprezen voor het stabiele oscilleren, ook bij 100% modulatie. En dat doet deze ook met transistors.
Waarom moet de stroombrontransistor dan voor HF ontkoppeld worden en is dat om te voorkomen dat HF op de LF-geluidsbron terugwerkt?
Zou je eventueel de link naar die oude Funkschauw kunnen vermelden, of alleen maar het schema van deze kathode gekoppelde buizen-oscillator kunnen plaatsen?
Hallo Harry, Piet en Martin voor het schrijven!
Ikzelf ga er voor de rest niets mee doen hoor,
maar gestel dat pe1gjh Jan nog het een en ander wil weten kan hij het hier terug vinden.
( ik dacht stel nog wat vraagjes die voor Jan misschien relevant zouden kunnen zijn…. )
VrGr Rob
Op deze frequentie zou het ook te doen zijn met een SDT (variant op SDR ) ?
Hallo Henry, dat is spekkie voor mijn bekkie met de Arduino!! Ik ben ook een beetje aan het knutselen met een cw bakenzendertje en ik moet zeggen: het gaat goed. Ik kan tekst omzetten in cw en zo een boodschap uitzenden. Nu de sketch werkt kan er een versterkertje van 3W achter.
IK zag op je foto dat er een print met een lcd aan hangt. Heb je hier gegevens van welke onderdelen je hebt gebruikt en misschien een schemaatje?Groeten,Jan.
Zou je eventueel de link naar die oude Funkschau kunnen vermelden
Helaas niet. Ik heb zo'n 35 jaargangen staan, maar waar het schema in staat, dat weet ik niet meer...
Piet
Moderator
Op 31 mei 2023 18:41:18 schreef pe1gjh:
Hallo Henry, dat is spekkie voor mijn bekkie met de Arduino!! Ik ben ook een beetje aan het knutselen met een cw bakenzendertje en ik moet zeggen: het gaat goed. Ik kan tekst omzetten in cw en zo een boodschap uitzenden. Nu de sketch werkt kan er een versterkertje van 3W achter.
IK zag op je foto dat er een print met een lcd aan hangt. Heb je hier gegevens van welke onderdelen je hebt gebruikt en misschien een schemaatje?Groeten,Jan.
Ik heb geen schema, dit moest even snel gemaakt worden en diende als demo bij een Arduino cursus bij onze zendamateurclub
Het is een standaard 20x2 karakters HD44780 display, de aansluitingen met de Arduino staan in de code, de rest is standaard.
c code:
// Displays
const int RS=11;
const int EN=12;
const int D4=A5;
const int D5=A4;
const int D6=A3;
const int D7=A2;
De drukschakelaartjes zit op 8, 9, en 10:
c code:
// Pushbuttons
const int KeyDown=9;
const int KeyUp=10;
const int KeyStore=8;
De anodes van de leds van de PC817 opto's zitten via 10k aangesloten, de kathodes aan de 0V.
De opto's worden met poort D aangestuurd:
c code:
// Init outputs
DDRD=B11111111; //D0-7 is output
De uitgangen van de opto's zitten op de plaats van de dipswitches met de collectors op 12V. Aan elke uitgang zit een condensator van 10nF naar de massa ivm met storingen. R11-18 zijn 10k geworden.
Verder zit er nog een 5V spanningsregelaar op, zodat alles op een voeding van 12-15V werkt.
Hallo, als bijlage een filmpje van m'n baken tx met Arduino