RDI NL: Omvormers zonnepanelen veroorzaken storing

Henk H.

Golden Member

Vandaag bij de NOS: Onderzoek van RDI (voorheen Agentschap Telecom) brengt naar boven dat omvormers voor zonnepalen storing kunnen veroorzaken. Hier staat het rapport. Daarnaast zijn er risico's mbt cybersecurity.

Hier de veelgestelde vragen bij het onderzoek.

Helaas heeft de RDI niet alle omvormers onderzocht, en de RDI legt bij de veelgestelde vragen uit dat de onderzochte merken/types omvormers niet genoemd worden omdat dat oneerlijk zou zijn. Men zou kunnen denken dat niet genoemde omvormers wel voldoen.

Advies is om bij problemen contact te zoeken met de fabrikant. In mijn ogen gaat dat niets brengen, die zal vast gaan zeggen dat er niet deugdelijk geinstalleerd is.

Sowieso wordt er niet-deugdelijk geïnstalleerd. Er is tot nu toe immers geen controle daarop. Als installateur pak je de gemakkelijkste en snelste werkmethode.

Wel 9 hele omvormers getest,
En dan nog niet eens types of fabrikanten benoemen, beetje jammer
Zeker als ze lang niet allemaal afgekeurd zijn

En de conclusie lijkt dat de eigenaar zelf veruit de meeste problemen zou moeten ondervinden

Advies is om bij problemen contact te zoeken met de fabrikant. In mijn ogen gaat dat niets brengen, die zal vast gaan zeggen dat er niet deugdelijk geinstalleerd is.

Inderdaad, de fabrikant heeft alle ruimte om de handen te wassen in onschuld. Bovendien zal die fabrikant vaak/meestal in het buitenland zitten, ga daar maar eens achteraan langs de gerechtelijke weg, dat duurt jaren en kost fortuinen aan advocaten en procedures.

Trouwens, men hoort zijn gram te luchten bij diegene van wie men kocht. Wie de verkoopfactuur opmaakte, die moet maken dat het in orde is, en niemand anders.

Dat advies slaat nergens op, het zal wel worden bijgestuurd, binnen de kortste keren.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het antwoord op de laatste drie 'veelgestelde vragen' is rechtstreeks aan de gebruikers gericht. In alle drie wordt het advies gegeven de leverancier c.q. installateur aan te spreken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

Dat advies slaat nergens op, het zal wel worden bijgestuurd, binnen de kortste keren.

Dat is geen advies maar gewoon hoe het wettelijk geregeld is.

Maar ik zie ook lichtpuntjes, nu uit een rapport blijkt dat zonnepanelen wel degelijk storen komt er ook misschien meer aandacht voor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 30 mei 2023 20:45:17 schreef benleentje:
[...]Dat is geen advies maar gewoon hoe het wettelijk geregeld is.

Hoezo wettelijk geregeld? De wet stelt toch precies dat als Pietje aan Mieke materiaal levert en verkoopt van fabrikant Julius, en als de boel niet deugt, dat Mieke dan bij Pietje moet gaan klagen en niet bij Julius?

Op 30 mei 2023 20:45:17 schreef benleentje:
Maar ik zie ook lichtpuntjes, nu uit een rapport blijkt dat zonnepanelen wel degelijk storen komt er ook misschien meer aandacht voor.

Nuance: er is gebleken dat de regelaars van zonnepanelen wel degelijk kunnen storen. Evenzeer is het een lichtpunt, ja, dat wel.

mvdk

Golden Member

Die ambtenaren weten wel hoe ze geld moeten verbranden. My goodness.
Noem gewoon man en paard. Fabrikanten die gaan klagen kunnen naar voren stappen. Laat maar een discussie loskomen. Laat ze maar komen met informatie in Jip en Janneke taal hoe panelen en omvormers geïnstalleerd moeten worden, als dat de bottleneck blijkt te zijn.

En ik hoop dat Belgische Herman meeleest.. :+

Sine

Moderator

Op 30 mei 2023 20:45:17 schreef benleentje:
[...]Dat is geen advies maar gewoon hoe het wettelijk geregeld is.

Maar ik zie ook lichtpuntjes, nu uit een rapport blijkt dat zonnepanelen wel degelijk storen komt er ook misschien meer aandacht voor.

Aandacht bij nieuwe installaties ... misschien.

Bij alles wat er de laatste jaren op de daken gegooid is ... veel succes met het recht trekken daarvan. (ofwel, als er niets spannends gestoord wordt gaat daar niet veel aan veranderen)

Henry S.

Moderator

Het vorige drama, PLC's is niet eens goed opgelost.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2023 22:17:01 schreef Henry S.:
Het vorige drama, PLC's is niet eens goed opgelost.

Stoorde die ook dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Henry S.

Moderator

Power-line communication, internet over je 230V. Iets wat de Nuon jaren eerder al eens over lange afstanden probeerde.

Dit smeert in huis (en rondom) 2MHz tot 30MHz (en hoger tegenwoordig) vol met ratelstoringen. Uit eindelijk zijn de amateurbanden ontzien door software notches, maar de HF luisteraar is nog steeds de klos.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bprosman

Golden Member

Laat ze maar komen met informatie in Jip en Janneke taal hoe panelen en omvormers geïnstalleerd moeten worden, als dat de bottleneck blijkt te zijn.

Hoeft niet eens in Jip-en-Janneke taal. Mensen die alleen Jip-en-Janneke taal begrijpen zullen over het algemeen niet zelf het dak op klimmen en de meterkast aanpassen.
Diegenen die technisch genoeg zijn en denken het beter en goedkoper te installer dan installateurs kunnen ook wel een installatie handleiding lezen. Kun je dat niet , vraag ik me af of je er wel aan moet beginnen.

Bovendien kunnen fabrikanten voorschrijven wat ze willen, vraag is natuurlijk of de installateurs zich daar aan houden.
Voorbeeld : Het aarden van de frame's met een aparte aardleiding.

Enphase schrijft voor dat het "monitorkastje" op een eigen automaat moet zitten. Nu vraag ik me ook af waarom, maar de meeste installateurs ook blijkbaar want ik zie het (bij mij in de straat) zelden tot nooit gebeuren.

Zo zullen er door de fabrikant wel meer zaken voorgeschreven worden waar de "goedkoopste aanbieder" shortcuts gaat gebruiken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 30 mei 2023 22:31:18 schreef bprosman:
Enphase schrijft voor dat het "monitorkastje" op een eigen automaat moet zitten.

Dat ding doet IP(*) over-powerline met de microomvormers.

(*) mogelijk iets anders dan IP, maar communicatie in ieder geval.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 30 mei 2023 22:56:51 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 30 mei 2023 22:56:25 schreef rew:
[...]Dat ding doet IP(*) over-powerline met de microomvormers.

(*) mogelijk iets anders dan IP, maar communicatie in ieder geval.

Weet ik , maar weinig tot geen installateurs zetten dat ding op een eigen automaat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2023 22:30:32 schreef Henry S.:
Power-line communication, internet over je 230V. Iets wat de Nuon jaren eerder al eens over lange afstanden probeerde.

Ohw, ik dacht programmeble logic controllers. PLC's.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Op 30 mei 2023 19:47:58 schreef Henk H.:
Helaas heeft de RDI niet alle omvormers onderzocht, en de RDI legt bij de veelgestelde vragen uit dat de onderzochte merken/types omvormers niet genoemd worden omdat dat oneerlijk zou zijn. Men zou kunnen denken dat niet genoemde omvormers wel voldoen.

Dat is net zoiets als : We hebben een test gedaan naar auto's met ondeugdelijke remmen maar we maken niet bekend welke omdat het publiek dan denkt dat de rest wel goede remmen heeft.

Als ze wel bekend worden gemaakt gaan de merken die nu nog steeds bagger blijven leveren zich afvragen of ze toch maar beter die wegbezuinigde filter onderdelen en anti RFI/EMI maatregelen kunnen plaatsen voor zij ook aan de schandpaal gaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 30 mei 2023 23:14:37 schreef Lambiek:
[...]
Ohw, ik dacht programmeble logic controllers. PLC's.

Nee die storen niet, daar wordt je alleen gestoord van ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 30 mei 2023 20:45:17 schreef benleentje:
[...]Dat is geen advies maar gewoon hoe het wettelijk geregeld is.

Maar ik zie ook lichtpuntjes, nu uit een rapport blijkt dat zonnepanelen wel degelijk storen komt er ook misschien meer aandacht voor.

zonnepanelen op zich storen niet wel de omvormer als die slecht is van makelij of niet goed geïnstalleerd is. Tav @Henry , juist ja om gestoord van te worden.

Bron : https://nos.nl/artikel/2477039-zonnepanelen-gevoelig-voor-hacks-en-sto…

Een Citaat : " Om te weten of een omvormer veilig is, moet een consument contact opnemen met de leverancier." dan moet hij of zij wel eerst in staat zijn om dit op te merken. Anders heeft dit totaal geen zijn , velen worden ook de waarheid niet verteld. Dit is fout dat kan toch niet anders ?

Denk en vermoed dat vele bezitters zelfs niet eens weten hoe het in elkaar zit. Laat staat dat ze het begrijpen. Ze laten zich vaak overhalen omdat ze denken " ha geld besparen ".

Dan gaan ze de boot in met alle gevolgen van dien , ze krijgen dan bv te maken met een cyberaanval. En dan is het hek van de dam.

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op woensdag 31 mei 2023 03:38:30 (15%)

GJ_

Moderator

Op 30 mei 2023 20:01:44 schreef Paulinha_B:
Inderdaad, de fabrikant heeft alle ruimte om de handen te wassen in onschuld. Bovendien zal die fabrikant vaak/meestal in het buitenland zitten, ga daar maar eens achteraan langs de gerechtelijke weg,...

Bij de fabrikant klagen is tijd verknoeien. Je hebt als consument niks te maken met de fabrikant, en de fabrikant heeft niks met jou te maken. Daar is geen enkele discussie mogelijk.

De apparatuur moet natuurlijk wel een CE markering hebben, en diegene die zijn handtekening daar onder zet moet officieel toch echt in Europa wonen, en is dus aan te pakken. Is dit niet het geval dan is de importeur in overtreding en is die sowieso fout én aan te pakken.

Tot zo ver simpel.

De EMC is niet van toepassing op de omvormers, maar op de gehele installatie. De installatie zelf MOET dus aangelegd zijn volgens de instructies van de fabrikant.
En daarmee is het ineens wat minder simpel.

Op 31 mei 2023 03:51:58 schreef Herman - Belgie:
PLC storing ? dan kan je dit horen
https://home.hccnet.nl/w.j.van.gaalen/Docs/Main-%208bits%20mono.wav

Die van Gaalen is m.i. zelf nogal een wazig type

Aan welke norm moet een PV omvormer dan voldoen ?
Doel hier op het storen dan, zal geheid een norm voor bestaan.

GJ_

Moderator

Een norm is nooit "moeten".
Voor de EMC is het óf voldoen aan alle genoemde normen, óf een gang langs een NB.

bprosman

Golden Member

Dan gaan ze de boot in met alle gevolgen van dien , ze krijgen dan bv te maken met een cyberaanval. En dan is het hek van de dam.

Dat "Cyberaanval" verhaal heeft mi meer te maken dat klanten (net als bij Wifi camera's etc) het wachtwoord op "default" laten staan of het niet ingewikkelder maken dan "mama".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.