Enkelpolige connectors?

Ik wil mijn zelf gefabriceerde LED verlichtingmodules op een makkelijke manier in serie kunnen koppelen met connectors:

code:


Voeding + ---- LED1 ------ LED2 ----- LED3
                                        |
Voeding - ------------------------------+

Het moeten stekkers zijn omdat het snel en makkelijk op te zetten en weer af te breken moet zijn.

Mijn gedachte was om twee losse, eenpolige connectors met iedere module te verbinden die ik dan van LED naar LED kan doorlussen:

code:


Voeding + (M)---(F) (M)---LED1---(F) (M)---LED2---(F) (M)---LED3----+
                                                                    |
                                                                   (F)

                                                                   (M)
                                                                    |
Voeding - (F)-------------------------------------------------------+

waarbj (M) een male connector is en (F) een female connector.

Ik kan echter niet erg veel eenpolige stekkers vinden, de meeste connectors zijn twee- of driepolig.

Banaanstekkers zijn natuurlijk wel eenpolig en de contrastekker is prima maar de male variant is nogal onbeschermd, wat bij de normale toepassing (male connectors aan beide zijden van de kabel natuurlijk geen probleem is.

Voor mijn toepassing (doorlussen) zou ik liever een eenpolige variant van een MT30 oid gebruiken waarbij ook de male zijde niet helemaal open en bloot is. Slechts een pool aansluiten van zo'n tweepolige stekker kan natuurlijk, maar is wel heel erg niet-standaard.

Weet iemand een geschikte soort stekkerpaar voor deze toepassing?

Of is er nog een andere standaard of slimme manier om dit te bewerkstelligen?

Voor zwakstroom dat behoorlijk vast geïnstalleerd wordt zou ik denken aan Faston connectoren.
Goedkoop, compact, zitten lekker stevig en zijn vermoedelijk gepast wat betreft de spanning en stroom.

Ik zou het niet te luxe maken, tenzij het iedere week uit elkaar moet?

MC4 connectors (die van de zonnepanelen)?

Je noemt geen verwachte stroom/spanning.

Op 1 juni 2023 11:07:45 schreef Delphium:
...
Of is er nog een andere standaard of slimme manier om dit te bewerkstelligen?

Tweepolige stekkers gebruiken waarvan je één pool niet aansluit?

Stijnos

Golden Member

zijn je led modules zelf gemaakte printjes? persoonlijk zou ik dan voor 2 polige connectoren gaan en het retourpad over de printjes laten lopen.
Ik vind dat persoonlijk mooier en praktischer dan een lange draad die langs alle modules loopt. Je kan dan zowel de + en de - van de voeding bij elkaar houden en gewoon aansluiten aan de eerste module.
Maak daar wel een dik spoor van dan zodat de som van de stromen er zonder issue doorheen kan.

En anders is er ook niks mis mee om een 2 polige connector te pakken en daar maar 1 draad in te steken toch?
Gezien de beschikbaarheid van 2 polige connectoren vs 1 polige, nog goedkoper ook waarschijnlijk

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Het overgrote deel van de toepassingen, waar een stekker wordt gebruikt, heeft nu eenmaal minstens 2 draden nodig. Bij het andere deel kom je dan toch weer bij de banaanstekker types uit.

Sluit bij de GX12 of GX16 gewoon de 2 pinnen parallel. Het wordt alleen betrouwbaarder.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@blurp: Helemaal waar. De voeding zal 12V of evt 24V worden, iedere module bestaat uit een enkele 3W LED op een star PCB op een koelblok die ik in eerste instantie wil voeden met 350mA ipv de maximale 700mA. Dit alles zit in een nog te 3d printen behuizing die ik speciaal hiervoor ontworpen heb:

De blauwe cap is om een UV pass filter vast te houden, de UV-LED-op-ster-PCB-op-koelblok combo zit in het grijze deel en wordt vastgeklemd door het groene deel. In het paarse deel komt een potmagneet.

@Aart: Het hoeft niet vaak in- en uit elkaar, alleen op Halloween. Echter, ik heb nog heel veel andere installaties die ik dan moet klaarzetten en afgelopen keer was het nog best wel een gestress om alles op tijd neer te zetten. Ik wil dus toch iets maken dat ik snel, simpel en gegarandeerd foutloos kan installeren en ook weer afbreken.

@LuckyStrike/@Stijnos: Die optie had ik zelf al genoemd, maar ik vind een dergelijk heel erg niet-standaard gebruik ergens niet zo'n goed idee. Maar mischien gaat dat hem toch worden.

@buckfast_beekeeper: meerdere pinnen parallel zetten (kortsluiten) lijkt me niet zo'n goed plan voor het geval zo'n kortgesloten stekker een keer per ongeluk op een voeding wordt aangesloten die diezelfde stekker gewoon tweepolig gebruikt.

@Stijnos: Zoals jij het beschrijft zouden de LEDS parallel staan ("som van de stromen"). Dat zou qua aansluiten een stuk makkelijker zijn, maar high power LEDs parallel zetten wordt voorzover ik weet altijd afgeraden aangezien de LEDs niet allemaal identiek zullen zijn. Voordeel van in serie zetten is ook dat ik het aantal seriegeschakelde modules kan varieren zonder de LED driver te hoeven aanpassen (binnen de grenzen van de voedingspanning natuurlijk).

Dat maakt het duidelijker, dat is geen toepassing voor Fastons, dus mijn suggestie vervalt. Ik zal hem doorhalen.

Het is ook mogelijk de spots in de centrale module in serie te schakelen. Doorlussen van de bedrading lijkt in zo een toepassing nogal onpraktisch, ik vind het bij kerstlampjes al onhandig?

Desnoods met een voorziening er minder te gebruiken, ik zou dan simpelweg wat kortsluitstekkers (aan touwtjes ?) maken.
Bang voor sluiting door verkeerd gebruik zou ik overigens niet zijn, alles hoort beveiligd te zijn en als daar een fout in is gemaakt dan veel liever dat die direct bij het opbouwen blijkt dan dat er op een onbewaakt moment brand uitbreekt.

Mocht het buiten zijn dan is dan zal dat de keuze voornamelijk bepalen.

@Aart

Duurde even voordat ik begreep wat je bedoelde, vooral omdat er niet echt een centrale module is, maar het is inderdaad misschien praktischer om het serieschakelen centraal te regelen ipv een doorlussysteem. Enige voordeel van doorlussen is dat het inherent modulair is, maar uiteindelijk ook slechts tot de maximale voedingspanning.

Misschien kan ik iets leuks doen met van die barrel connectors en het 3e contact van de female connector gebruiken om automatisch kortsluiting te maken als er geen male connector is ingestoken (behalve bij de 1e om te voorkomen dat de voeding wordt kortgesloten als er helemaal niks is aangesloten).

Volgens mij kan ik met die geschakelde barrel connectors (moet er ergens een hele zak van hebben liggen) zowel decentraal als centraal doorlussen implementeren:

tenzij ik hier een rare denkfout maak.

Bij de bovenste daisy chain methode moeten er wel twee connectors in de lamp worden aangebracht, dan kon wel eens krap worden omdat er ook genoeg ruimte moet zijn voor een beetje airflow.

Bij de onderste methode kan ik evt. een vast bevestigde kabel uit de LED behuizing laten komen.

Als LED driver gebruik ik een Picobuck of Femtobuck van Sparkfun. Weet eigenlijk niet of die beveiligd is tegen kortsluiting, kan me zo voorstellen van wel maar ik zie het nergens staan.

Als die tegen kortsluiting kan dan zou ik de eerste socket bij de Centrale methode ook 1 en 3 kunnen kortsluiten, dan maakt het niet uit welke van de sockets je gebruikt.

Stijnos

Golden Member

Op 1 juni 2023 12:07:25 schreef Delphium:
@Stijnos: Zoals jij het beschrijft zouden de LEDS parallel staan ("som van de stromen"). Dat zou qua aansluiten een stuk makkelijker zijn, maar high power LEDs parallel zetten wordt voorzover ik weet altijd afgeraden aangezien de LEDs niet allemaal identiek zullen zijn. Voordeel van in serie zetten is ook dat ik het aantal seriegeschakelde modules kan varieren zonder de LED driver te hoeven aanpassen (binnen de grenzen van de voedingspanning natuurlijk).

nee, ik bedoel nog steeds in serie.
pin 1 van je ingaande connector gaat dus naar de anode van je led star
pin 1 van de uitgaande connector zit aan de cathode van de led start
pin 2 van beide connectors zit aan elkaar en fungeert dus als de draad die je nu van je laatste module terug laat komen parallel aan al je modules.

Je moet op je laatste module dan even een brugje maken tussen pin 1 en 2 van de uitgaande connector.

@Stijnos Dat lijkt dan op de Daisy chain methode uit mijn tekening, alleen wordt daar het derde contact van de uitgaande socket gebruikt om automatisch 1 en 2 te verbinden zolang er geen doorlus stekker in die socket wordt gestoken.

Maar van een 'som van stromen' is dan dus nergens sprake, dat zette mij op het verkeerde been (had overigens ook niet begrepen dat je het over twee 2-polige connectoren per module had). Alle LEDs krijgen dezelfde 350mA en dat is ook de totale stroom door het hele circuit, ongeacht het aantal LEDs. Er is sprake van een som van voltages. Zolang de voedingsspanning groter is dan de som van forward voltages kun je blijven doorkoppelen.

KGE

Golden Member

Meetapparatuurstekkers 'banaan stekkers' zijn tegenwoordig ook geisoleerd ('shrouded') Misschien is dat iets?

@KGE: Dat ziet er ook heel bruikbaar uit, wist niet dat die bestonden. En ook niet duur.

https://www.amazon.nl/Greluma-Insulated-Shrouded-Banana-Multimeter/dp/…
[attachment=0] (Forum doet weer moeilijk over geuploade afbeeldingen)

https://www.amazon.nl/Greluma-Insulated-Shrouded-Banana-Multimeter/dp/…
[attachment=1] (Forum doet weer moeilijk over geuploade afbeeldingen)

Ben al even bezig geweest om te kijken of ik zo'n DC barrel chassis in het armatuur kan verwerken maar de ruimte is wel erg beperkt dus misschien maak ik ze gewoon vast bedraad. De uitstekende stekker(s) is/zijn ook een beetje problematisch want ze komen in een hoek te zitten, de uitstekende stekkers kunnen dan het kantelen hinderen.

Als het vast bedraad wordt moet ik gaan nadenken of ik liever deze banaanstekkers gebruik en ze doorlus of de schakelende barrel stekkers in een centraal doosje oplossing gebruik. Keuzes keuzes...

Middenpen van tulp-connectors gebruiken of goedkope coax connectors?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

@Tidak Ada: Bedankt voor de suggestie

Ik heb gekozen voor de geisoleerde banaanstekkers. De LED modules komen rondom een deurpost met een relatief korte afstand tussen de modules in deze 'lus' en juist een wat grotere afstand naar de LED driver/Arduino. Doorlussen lijkt me daarom toch het handigst, de totale lengte aan bedrading is daarmee het kleinst.

Iedereen bedankt voor alle suggesties en het meedenken.