Potentiometer aansturen met microcontroller

Lambiek

Special Member

Op 2 juni 2023 20:50:30 schreef tmdr:
Ik gok dat laatste dus?

Als dat zo is, dan moet er nog een transistor achter de opamp. Die trekt dan het signaal naar beneden.

Maar ik ken de situatie niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Als het ding al een ingangsfilter heeft en je kunt snel genoeg PWM-en dan heb je misschien niet meer nodig dan een enkele transistor en een weerstand.

Of beter nog ... een optocoupler.

[Bericht gewijzigd door Sine op 2 juni 2023 21:35:53 (11%)

tmdr

Golden Member

Ik wil juist de "potmeter" bedienen vanuit een Rpi.
Daar draai ik software waar ik een command aan kan laten roepen wanneer het volume wijzigt en naar welke waarde.
Dat kan een simpel python - of wat dan ook- script zijn, waarin ik de GPIO aanstuur dmv PWM en zo het volume regel.
Het grote voordeel hiervan is dat ik het volume kan regelen op de eindversterker, iets wat ik erg fijn vind.
Hierdoor wordt dit echt dé oplossing voor mij die ik op verschillende plekken in huis ga implementeren.
Ik heb nog drie van deze versterkers liggen. Nu alleen nog voldoende Raspberry Pi 3's zien te vinden. Anders moet ik overal nog extra kabels gaan trekken voor bedraad internet.

tmdr

Golden Member

Op 2 juni 2023 21:24:48 schreef Lambiek:
[...]
Als dat zo is, dan moet er nog een transistor achter de opamp. Die trekt dan het signaal naar beneden.

Maar ik ken de situatie niet.

Hoe kom ik daar achter? Ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen meten namelijk.

Op 2 juni 2023 21:26:55 schreef Sine:
Als het ding al een ingangsfilter heeft en je kunt snel genoeg PWM-en dan heb je misschien niet meer nodig dan een enkele transistor en een weerstand.

Ook als ik maar een 3.3v PWM signaal heb en 5v van de Pi zelf?
Hoe zou ik die "misschien" uit die zin kunnen halen? :-P

Lambiek

Special Member

Op 2 juni 2023 21:37:36 schreef tmdr:
Hoe kom ik daar achter?

Geen flauw idee, ik weet niet waar de potmeter op aangesloten is.

Laat eens zien op het schema van de versterker waar je de potmeter op aansluit.

KGE

Golden Member

Op 2 juni 2023 23:04:28 schreef Lambiek:
[...]
Geen flauw idee, ik weet niet waar de potmeter op aangesloten is.

Laat eens zien op het schema van de versterker waar je de potmeter op aansluit.

J6 in het eerder genoemde schema...

Lambiek

Special Member

Op 4 juni 2023 19:33:58 schreef KGE:
J6 in het eerder genoemde schema...

J6, daar heb je dus 5VDC en 0VDC op. Dan heb je een transistor nodig achter de opamp. Dan moet je de 5VDC naar de Gnd trekken zo te zien.

tmdr

Golden Member

Ah dus die zou de 5v van de versterker moeten schakelen?
Ik heb geen pin waar 5v van de versterker uit komt. Dus dan zou ik die van binnen moeten halen?

mel

Golden Member

Er bestaan ook digitale potmeters die worden gewoon in de signaalweg gezet, en de verzwakking is dan via aparte pennen te sturen met een digitaal signaal.
Of je neemt een potmeter met een motortje..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 5 juni 2023 07:31:53 schreef tmdr:
Ah dus die zou de 5v van de versterker moeten schakelen?

Ik ben niet zo van de versterkers, doe er weinig mee. Maar volgens het schema is er 5VDC aanwezig.

Pin-1 van J6 hangt via R17 aan de 5VDC volgens het schema.

Dan zou je zoiets krijgen.

Ik heb geen pin waar 5v van de versterker uit komt. Dus dan zou ik die van binnen moeten halen?

Nee!, dat moet je niet doen.

Op 5 juni 2023 07:37:18 schreef mel:
Er bestaan ook digitale potmeters die worden gewoon in de signaalweg gezet, en de verzwakking is dan via aparte pennen te sturen met een digitaal signaal.

Je hebt het hele verhaal blijkbaar niet gelezen. :)

Of je neemt een potmeter met een motortje..

Dat kan wel een optie zijn.

tmdr

Golden Member

Inmiddels zijn we al dik een week verder en heb ik hier helemaal geen tijd meer voor gehad (riool tot aan de straat moeten vernieuwen, en andere leuke klusjes in huis).

Nu wil ik hier weer mee door en heb toch echt jullie hulp nog even nodig.
Begrijp ik dan goed dat het RPi GPIO -> Opamp -> transistor -> versterker wordt?
Ik volg dan niet goed wat de Opamp in zo'n geval zou doen.
En hoe zou het schema er uit zien met de transistor er tussen?
Ik heb alleen maar twee pinnen bij J6 namelijk.

Edit: ik zie nu pas het schema in je post! Die wilde eerst niet laden.
Dat maakt het een stuk duidelijker.
Althans, ik begrijp nog niet waarom dit dan nodig is.

[Bericht gewijzigd door tmdr op 14 juni 2023 18:13:51 (14%)

tmdr

Golden Member

Is er een reden dat er is gekozen voor een BC517?
Die heb ik namelijk niet op voorraad, maar de BC547 wel.

Lambiek

Special Member

Je gaat het via pwm aansturen, dat pwm signaal uit je R-PI is 3.3V. Dat signaal wordt versterkt door de opamp naar 5V, de transistor wordt open gestuurd door de opamp. De transistor sluit je aan op J6 pin 1 en 2, staat toch duidelijk in het schema.

Op 14 juni 2023 18:57:03 schreef tmdr:
Die heb ik namelijk niet op voorraad, maar de BC547 wel.

De BC547 kan ook, is ook een NPN transistor.

tmdr

Golden Member

Ah ok ik begrijp het een klein beetje.
Hoe ik namelijk transistors ken is voornamelijk van het aansturen van een 12v led strip met bijv. een Arduino op 5v.
Maar in dit geval moet het dus beide 5v zijn, wat de transistor in gaat én wat die aanstuurt in de versterker?

Excuus, had het schema niet gezien. Werd kennelijk niet geladen.
Maar dat is eigenlijk al kant en klaar voor mij! Wat super.
Ik ga dit morgen of vrijdag eens op een breadboard in elkaar prikken en hopen dat er nergens magic smoke uit komt. :-D
Dank voor de hulp!!

Lambiek

Special Member

We horen wel of het werkt. :)

tmdr

Golden Member

Is er nog een manier hoe ik dit kan testen zonder op de versterker aan te sluiten?
Met een multimeter eventueel het voltage meten van de aansluiting die de versterker in zou gaan?
Ben niet zo bang om de Pi te laten roken, maar de versterker zou zonde zijn natuurlijk.
En ik kan misschien ook het voltage meten op de pinnen van de versterker zelf?

Lambiek

Special Member

Op 14 juni 2023 20:00:38 schreef tmdr:
Is er nog een manier hoe ik dit kan testen zonder op de versterker aan te sluiten?

Je kunt een 10k weerstand tussen de collector en de 5VDC zetten en dan op het knooppunt van de weerstand en collector meten met een multimeter.

Dan kun je zien wat het doet als je een pwm signaal op de schakeling zet.

EDIT:

Op deze manier kun je het meten alvorens je het aansluit op je versterker.

Als je pwm signaal groter wordt, dan zal de spanning op je meetpunten naar beneden gaan. Je kunt voor de test dezelfde 5VDC gebruiken als voor de schakeling.

tmdr

Golden Member

Ik heb het schema op een breadboard nagebouwd en de meter zoals aangegeven aangesloten.
Maar ik denk dat er ergens iets fout zit.
Met een pwm duty cycle van 0% meet ik 0,36v. 1%: 0,21v. 2%: 0,01v en vanaf daar meet ik eigenlijk nagenoeg 0v.
Heb alles al drie keer nagelopen en alle weerstanden nagemeten, maar ik kan niets vinden wat niet overeen komt met het schema.
Zal zo een foto posten van het breadboard via m'n telefoon.

Lambiek

Special Member

Ik zal er morgen eens naar kijken.

Ik zie zoal 7 weerstanden, terwijl er 5 in het schema staan.
En verder is het slecht te volgen waar alles heen gaat.

tmdr

Golden Member

Ja klopt, ik had de juiste waarden niet dus heb sommige in serie gezet om tot de waarden uit jouw schema te komen.
En inderdaad, altijd lastig op een breadboard te volgen.
Daarom hebben ze schema's uitgevonden natuurlijk :-D

Heb het zelf al tig keer nagelopen, maar zie niets dat afwijkt.

Twee weerstandsdraadjes in 1 gaatje: niet doen, daar is het niet voor gemaakt.

Om te debuggen moet je het signaal van links naar rechts volgen.

Dus meet links van R. Begin met een test-pwm van 50%. Je zult daar als het goed is dna 50% van de voedingsspanning meten. Dan rechts van de R. Ook. Dan op de plus ingang van de opamp: ook. dan op de uitgang van de opamp. 1.5* die waarde. Of zoiets.

[Bericht gewijzigd door rew op 16 juni 2023 07:34:11 (67%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 16 juni 2023 07:16:47 schreef tmdr:
Heb het zelf al tig keer nagelopen, maar zie niets dat afwijkt.

Ik heb het ook even op een bread board gezet en het werkt niet naar behoren op deze manier. Het is niet lineair genoeg, ik vermoed dat het komt door de versterking van de transistor, (de BC547) de versterkingsfactor is waarschijnlijk te groot en reageert daardoor te snel. Ik heb van alles geprobeerd maar krijg het ook niet 100 % goed.

Maar ik heb een andere opzet gemaakt en dat werkt wel goed. Het kan op twee manieren, zie schema.

Op het bovenste schema heb ik een optocoupler toegevoegd en dat werkt goed. Het voordeel is dat het gelijk galvanisch gescheiden is. De spanning verloopt ook mooi lineair, van 5VDC naar bijna 0VDC. Let even op het sterretje dat bij de weerstand staat, daar moet je misschien een beetje mee experimenteren. Als je maar niet lager gaat dan 470Ω.

Dan het schema er onder, daar komt het pwm signaal direct op de basis van de BC547 via een 1K8Ω weerstand, dat werkt op zich ook. Alleen weet ik niet of dat de muziek kwaliteit te goede komt, het zou kunnen storen en het is niet galvanisch gescheiden.

Ik heb nu 2K aangehouden als weerstand waarde, (aangesloten op de collector) omdat die weerstand ook in de versterker zit (R17).

Heb je weer wat om te experimenteren. :)

EDIT:

EN LET OP, DE PIN BEZETTING VAN DE TLV272 IS ANDERS DAN VAN DE TLV271!!!

Arco

Special Member

Het is sowieso aan te raden een RC filter erachter te zetten.
Niet alle multimeters gaan goed om met PWM, en geven wisselende waardes en resultaten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 16 juni 2023 14:56:57 schreef Arco:
Het is sowieso aan te raden een RC filter erachter te zetten.
Niet alle multimeters gaan goed om met PWM, en geven wisselende waardes en resultaten...

Dat is ook zo, ik weet niet wat voor meter de TS heeft. Ik heb er geen last van met mijn meter.

Ik zou dan ook de bovenste schakeling prefereren, mede door de galvanische scheiding.

tmdr

Golden Member

Brymen BM235 gebruik ik.

Ik zal wat optocouplers bestellen (en eens googelen hoe dat werkt) voor de bovenste schakeling.
Kleine moeite als jullie nu al zeggen dat het invloed kan hebben op de geluidskwaliteit.
Helpt de RC filter bij het meten of zou dit ook nodig zijn in de uiteindelijke schakeling?

In de schema’s hangt de uitgang van de transistor nog met 2k R aan een externe 5v. Is dat alleen voor de meting? Neem aan van wel?

Edit: heb de PC817’s besteld.
Komt pas dinsdag aan dus het zal weer even stil liggen.