Miele KF 158 I deurrubber?

Onze Miele KF 156 I inbouw koel/vriescombinatie loopt tegen de 25 jaar aan. Ik heb de indruk dat de compressor de laatste tijd nogal veel draait. De koelkast wordt in koel en vriesgedeelte wel voldoende koud. Het is nogal een stille koelkast dus je moet wel goed luisteren of de compressor loopt en bij wat achtergrondgeluid valt het niet op. Daarom schreef ik ook: “ik heb de indruk”.

Na een aantal uren koelen slaat de compressor wel af en is het koud genoeg in de kast.

Ik zie dat de deurrubbers niet overal meer goed sluiten. Op een hoek van de deur van het vriesgedeelte een kier van meerdere millimeters breed. Rubber lijkt harder/stugger geworden.

Als ik het kan vermijden zou ik liefst nog geen nieuwe koelkast kopen, onder andere door de manier waarop de huidige koelkast is ingebouwd in een Siematic keuken. De koelkast heeft een deur op deur systeem, waarbij de scharnieren vastzitten aan de nis waarin de koelkast is ingebouwd, dus niet aan de koelkast zelf. Ik weet niet of een nieuwe koelkast zonder meer op de bestaande positie kan worden ingebouwd, zonder problemen met de Siematic afdekdeuren te krijgen. Nieuwe inbouw koelkasten passen probleemloos in de bestaande nis. Ik zit dus alleen dat ik niet weet hoe dat met de deuren gaat. En de vrijwel zekerheid dat een nieuwe geen 25 jaar oud zal worden.

Nieuwe deurrubbers zijn verkrijgbaar, maar kosten ongeveer €160 voor de beide deuren of bijna €80 voor alleen het vriesdeel. Dat vind ik veel geld, al helemaal als ik daarna ontdek dat het probleem blijft, omdat verlies van gas of een versleten compressor ook aan de orde zijn.

Ik zit dus nog te broeden wat wijsheid is. Misschien kan een van de witgoed specialisten hier op basis van ervaring iets zeggen over de duurzaamheid van het koelsysteem van de KF 158 I. Is er een redelijke kans dat er na 25 jaar door slijtage gas verloren is of de compressor versleten is?

Je kunt de rubbers 'renoveren' soms door ze goed warm te maken met een haardroger, zodat ze weer wat flexibel worden. Wees niet te bang dat ze te warm worden. Daarna de koelkast dicht en de rubbers laten afkoelen.
Als je geluk hebt sleutel ze nu weer wat beter.
Tot slot een beetje vaseline erop smeren, dat helpt ook voor een betere dichting.

vaak zijn de deurscharnieren ook slecht. die scharnieren houden de koelkastdeur met inhoud, en ook het houten paneel van het front vast. vaak slijten ze door van de zijwaartse kracht die erop drukt. dat gaat nog jaren goed, maar de deur gaat wel eerst verzakken, ofwel de koelkastdeur gaat open staan aan de bovenzijde.

ik zou dergelijke bedragen niet meer uitgeven aan een koelkast van 25 jaar. idd compressor heeft de nodige draaiuren, planken scheuren, rubbers slecht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kilian, hoe spijtig het ook is, niet te veel geld meer in pompen qua reparatie.. Is een C klasse kast (en moderne label zelfs een H) dus lust nog wel een stukje electriciteit.. Je kan de tip van Ronald 11 nemen voor tijdelijke oplossing, maar denk niet dat daar het euvel inzit en ook niet door jou genoemde slijtage compressor of gasverlies maar het meest belangrijke slijtage van isolatie materiaal.. Als je de kast uitbouwt en je zou een laser/ IR thermometer/ warmtebeeldcamera op de wanden laten bekijken, zal je zien dat de kast behoorlijk koude "lekt", dat is niet meer te herstellen... en 25 jaar.. is wel een R12 of het inefficiente koelgas R134A nog (wat staat er op typeplaatje??) En PS: ik zou er eens een verbruiksmeter tussen stekker en stopcontact zetten,ik ben bang dat verbruik schrikbarend is en dan moet het nog zelfs warm weer worden!! 'Een aantal uren draaien' is niet normaal gedraag voor een koelkast, bij gesloten deur ongeveer 10-15 min per uur aan maximaal..

Laatste check kan je ook nog doen is een glas water met thermometer in koelgedeelte zetten en kijken wat temperatuur gemiddeld doet. is het rond de 5-6 Graden, dan is Thermostaat verder OK, is het veel hoger, dan is thermostaat defect..

[Bericht gewijzigd door smd op 1 juni 2023 19:16:39 (11%)

De scharnieren heb ik een aantal jaren geleden al eens vervangen, die zijn nog OK. De kast is verder mechanisch ook nog in orde, geen scheuren en dergelijke.

Het koelgedrag is dat de kast meerdere uren koelt en dan meerdere uren niet, enz. Maar ik heb het idee dat het koelen langer duurt dan het niet-koelen. De pest is dat als dit soort dingen normaal werken, ik niet echt let op het gedrag, dus ook niet weet wat normaal is.

De temperaturen in de kast zijn goed. Op de middelste plank tussen de 4 en 7 graden.

Op basis van wat ik waarneem vermoed ik dat de kast koude verliest. Ik zie dat de deurrubbers niet goed meer sluiten, maar ik heb geen idee hoe kritisch dat is. Verlies van isolatie zou ook kunnen.

Probleem is dat de koelkast door de keukenboer zo is ingebouwd dat je er heel lastig bijkomt, zonder het hele ding af te breken. Met de vaatwasser en de afzuigkap heeft hij hetzelfde gedaan. Kast trek je er niet even uit omdat de deur aan de nis vastzit. Een verbruiksmeter heb ik, maar ik zou nog niet weten hoe ik die er tussen kan zetten én aflezen. Heeft te maken met de plek waar het stopcontact zit. Wat ik wel makkelijk kan doen is het opgenomen vermogen op de slimme meter aflezen. Daar kan ik wellicht wat mee.

Op basis van wat ik hier zo lees kan ik een nieuwe BSH beter vermijden. Valt er iets te zeggen over de ervaringen met AEG en Etna? Reviews op internet zijn meestal van mensen die zo’n ding net hebben, en dan doet ie ut nog.

PS: volgens de slimme meter is het opgenomen vermogen bij draaiende compressor ongeveer 120W. En het koelmiddel is 68 gram R600A.

Op 1 juni 2023 20:08:28 schreef Kilian:
De scharnieren heb ik een aantal jaren geleden al eens vervangen, die zijn nog OK. De kast is verder mechanisch ook nog in orde, geen scheuren en dergelijke.

Het koelgedrag is dat de kast meerdere uren koelt en dan meerdere uren niet, enz. Maar ik heb het idee dat het koelen langer duurt dan het niet-koelen. De pest is dat als dit soort dingen normaal werken, ik niet echt let op het gedrag, dus ook niet weet wat normaal is.

De temperaturen in de kast zijn goed. Op de middelste plank tussen de 4 en 7 graden.

Op basis van wat ik waarneem vermoed ik dat de kast koude verliest. Ik zie dat de deurrubbers niet goed meer sluiten, maar ik heb geen idee hoe kritisch dat is. Verlies van isolatie zou ook kunnen.

Probleem is dat de koelkast door de keukenboer zo is ingebouwd dat je er heel lastig bijkomt, zonder het hele ding af te breken. Met de vaatwasser en de afzuigkap heeft hij hetzelfde gedaan. Kast trek je er niet even uit omdat de deur aan de nis vastzit. Een verbruiksmeter heb ik, maar ik zou nog niet weten hoe ik die er tussen kan zetten én aflezen. Heeft te maken met de plek waar het stopcontact zit. Wat ik wel makkelijk kan doen is het opgenomen vermogen op de slimme meter aflezen. Daar kan ik wellicht wat mee.

Op basis van wat ik hier zo lees kan ik een nieuwe BSH beter vermijden. Valt er iets te zeggen over de ervaringen met AEG en Etna? Reviews op internet zijn meestal van mensen die zo’n ding net hebben, en dan doet ie ut nog.

PS: volgens de slimme meter is het opgenomen vermogen bij draaiende compressor ongeveer 120W. En het koelmiddel is 68 gram R600A.

verbruiksmeter met 2 verlengkabels aansluiten, dan hoeft die knots niet in het kastje in het gat in de achterwand gefrot te worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor de reacties en tips.

Na wat verdere research op het www denk ik dat ik ook Etna en AEG beter kan vermijden.

Liebherr/ Miele is een goede kast, zonder meer. Whirlpool/ Bauknecht Indesit is een goede 2de keus. IDD BSH, en etna etc is mindere kwaliteit. AEG is nog niet zo slecht hoor..

En die Smeg dingen? Die retro modellen? Waar komen die vandaan??

Smmmmeg?? Ook altijd even lek die dingen?? Smeg is Ariston groep.. Kijk maar eens op Marktplaats op Smeg retro en defect, koelt slecht.. Edy etc..

Weliswaar niet electronica gerelateerd, maar ik wilde toch mijn ervaring delen, omdat ik denk dat zelfs elektronici van tijd tot tijd een nieuwe koelkast nodig hebben. Een vrijstaande kast zal makkelijk te vervangen zijn, maar met een inbouw koel/vriescombinatie kun je tegen het probleem aanlopen waar ik nu mee zit:

Ik heb een circa 25 jaar oude Miele KF158I koel/vries inbouwcombinatie, met in het vriesdeel 3 laden. Ingebouwd in een even oude, maar nog in prima staat zijnde Siematic keuken.

Het blijkt dat de huidige combinaties met 3 laden in het vriesdeel een hoger vriesdeel hebben dan wat ik heb, waardoor het Siematic deurtje niet past. Omdat de totale hoogte gelijk gebleven is, is het koeldeel dus minder hoog tegenwoordig; ook het bovenste Siematic deurtje past dan niet.

Er zijn koel/vries combinaties met twee laden in het vriesdeel, maar helaas is dan het vriesdeel bijna altijd lager dan wat ik nu heb. In het Miele of Liebherr programma kan ik niks passends vinden.

Even twee nieuwe Siematic deurtjes halen zit er niet in. Die zijn kwa stijl en kleuren ook met de tijd meegegaan.

Ik heb op dit moment twee opties gevonden. Een Bosch KIS87AFE0 koel/vriescombinatie die vrijwel zeker nét zal passen, maar ik wil eigenlijk geen Bosch. Of een Liebherr IRF5101. Die laatste heeft één deur met bovenin het koelgedeelte een vriesvakje van 27 liter. Ik weet niet of dat praktisch is. En van het prijsverschil kan ik zowat nóg een koelkast kopen.

Mijn Miele doet het gelukkig nog, dus ik kan nog even verder zoeken, maar ik vrees dat het een keuze tussen een appel en een peer gaat worden.

Inbouwdiepvriezers zijn niet dat. Ik zou het nooit nemen. Combi's ook niet. Was dit van mij dan zette ik de lange deur van onder en de korte van boven. Legplank in kleine kastdeur en dan heb je bovenaan een extra opbergkast. Beneden een koelkast erin die bij de lengte vd deur past en in de berging een aparte diepvriezer. Je kan ook de 2 deuren koppelen en een groot model frigo nemen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 5 juni 2023 22:47:56 schreef EricN:
Inbouwdiepvriezers zijn niet dat. Ik zou het nooit nemen. Combi's ook niet. Was dit van mij dan zette ik de lange deur van onder en de korte van boven. Legplank in kleine kastdeur en dan heb je bovenaan een extra opbergkast. Beneden een koelkast erin die bij de lengte vd deur past en in de berging een aparte diepvriezer. Je kan ook de 2 deuren koppelen en een groot model frigo nemen.

deur vriezer, het houten paneel zelf koppelen aan dat van de koelkastdeur, maar de deur van de vriezer zelf niet aan de houten plaat koppelen. zo gaat de vriezer niet steeds open als je in de koelkast moet zijn, wat echt vele malen meer op een dag zo is. als je iets diepte hebt kan een set scharnieren nog voor de vriezerdeur komen die het houten paneel dan opent los van de vriezerdeur.

of een losse koelkast die wat kleiner is, en de vriezer in de schuur zetten of de bijkeuken.

idd hoef je ook bij siematic niet aan te komen na 25 jaar, eind jaren 90 was het bonte kleurenpalet in de mode, is al 10 kleursamenstellingen geleden. dat die keuken de 25 jaar haalt geloof ik wel, dat zijn goede keukens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tegenwoordig is alles deur op deur systeem. Die gekoppelde kastdeur gaat dus los hangen flapperen. Je moet dus kastscharnieren voorzien en de deuren met een soort meeneemsysteem (koppelsysteem) voorzien. Lijkt me niet haalbaar. Er is geen plaats voor kastscharnieren. Het oude siemenssysteem met kastscharnierachtige scharnieren bestaat volgens mij niet meer. Alle fabrikanten zuigen tegenwoordig aan de tiet vd zelfde scharnier leverancier.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat is steeds vaker zien bij mensen met dit euvel is om gehele kast weg te halen en een grotere losstaande koelkast te nemen wat zeker meer voorkomt ten dage.

Ik ben zowizo geen voorstander van inbouw (meer), ons land begint vele hete dagen te krijgen en de inbouwkasten werken zichzelf vaak om zeep en alles raakt oververhit. Vrijstaande daarintegen kunnen wel hun warmte wel goed kwijt.

Op 6 juni 2023 21:19:41 schreef smd:
Wat is steeds vaker zien bij mensen met dit euvel is om gehele kast weg te halen en een grotere losstaande koelkast te nemen wat zeker meer voorkomt ten dage.

Ik ben zowizo geen voorstander van inbouw (meer), ons land begint vele hete dagen te krijgen en de inbouwkasten werken zichzelf vaak om zeep en alles raakt oververhit. Vrijstaande daarintegen kunnen wel hun warmte wel goed kwijt.

klopt, bij een vorig werkgever menig inbouwkoelkast vervangen, standaard gingen die in de zomer stuk, en meestal de bovenste van de 2, omdat de warmte van de onderste daar ook al achter door trok. doorgaans waren die koelkasten niet bepaald jong meer, atag van 20+ jaren vaak.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mee eens dat een vrijstaande heden ten dage een technisch betere keuze is. Maar soms maak je 25 jaar geleden keuzes waar je zonder een hoop gedoe en kosten niet vanaf komt. Een vrijstaande krijg ik in mijn keuken niet geplaatst en ik heb geen zin een nog prima werkende complete keuken te vervangen vanwege de koelkast.

Ik wil nog wat verder zoeken, maar ik neig toch sterk naar de Bosch, tegen mijn zin in. Minder verandering voor ons routinematig gebruik en €600 prijsverschil vind ik te veel, zonder een héél goed verhaal.

Ik zou niet weten waarom je de inbouw kast inclusief meubel kan verwijderen, meestal IDD muurtje opknappen maar veel meer niet. (ervaring, misschien dat Testman het nog kan aanvullen) Het is jou keuze tenslotte dan je een Bosch wil zeg nooit dat we je niet gewaarschuwd hebben!! ( tenslotte nu ook weer een topic gestart met Bosch problemen) En ten tweede je keuze is veeeel ruimer als je een losstaande kast neemt, kan je een goede en echt zuinige LG kast nemen waarvan hier goede resultaten gemeld zijn op dit forum. Inbouw kasten verbruiken met name in zomer maanden veeel meer energie.