AM PLL oscillator

Evarist

Golden Member

Ik heb een bouwdoosje gekocht van een AM PLL oscillator.
Het zou een bereik van 10m hebben met een antenne van 2m draad, maar dat is niet het geval. Ik heb pas ontvangst als ik de antenne op de radio leg.

Waarom is dat?

Uitgang afgeregeld op max. signaal.

Zie foto: uitgang IC en uitgang na filtering.

AM PLL.pdf

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ha Evarist,

Als het filtertje er in zit ( is een optie ) dan is dat wijs :D
Ik zie twee scope plaatjes wat is de onderste ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Zit je niet per ongeluk naar een harmonische te luisteren?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

De uitgang van een zender kun je niet in meters geven want het is afhankelijk van veel te veel factoren. De gevoeligheid van de ontvanger sommige zijn super gevoelig, andere bijna doof, de manier/positie/polarisering/richting waarop beide antennes zijn opgesteld. Voor MG is 2m draad bijna gelijk aan geen draad dus het verschil tussen niets doen en bijna niets doen is klein.

Maar er kan natuurlijk iets fout zitten in je zender of een onderdeel brak zijn (als je ali-expres onderdelen gebruikt )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Aan het ontwerp ligt het in elk geval niet. In Fort Veldhuis (van beton) hangen in de radiokamer, helemaal aan het eind van de gang, drie van die zendertjes om de oude radio's in de gang bijbehorende muziek te laten maken van drie 'stations'. Dat is wel meer dan 10 m, en nog om de hoek ook.

Hier het originele artikel van de ontwerper:
http://www.gloeidraad.nl/index.php?p=artikelen&sub=artikel-am-pll2

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat zendertje is een ontwerp van Otto Tuil dat bijzonder goed werkt.

Zie ook hier? https://www.nfor.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen&sub=artike…

Het zendertje geeft alleen erg weinig vermogen. Hetgeen een goede zaak is. Anders wordt je een illegale piraat. (Zijn er legale piraten dan??? ). 8)7

Het is bij dit zendertje heel belangrijk dat de antenne op de juiste manier wordt gekoppeld en dat de antenne ook daadwerkelijk een beetje een antenne is. Dat betekend in de praktijk dat je draadje pakweg een 75 meter lang moet worden. Vaak liggen er dan in de afmetingen van de door de amateur gebruikte hobby ruimte toch wel enige beperkingen. Een antenne van 75 meter is dan wat lastig zeg maar. Om toch enige afstraling te verkrijgen zul je je antenne lengte moeten compenseren met een spoel. Op het printje zitten ook een aantal spoelen die je met jumpers bij en af kunt schakelen. En dat bij en af schakelen moet je doen met behulp van en veld sterkte meter. Je moet dus niet je scoop met een probe aan de uitgang van je zender hangen. De impedantie van die probe (vaak 10MΩ met 10pF) lijkt in het geheel niet de impedantie van een antenne. In jouw geval dat draadje. Als je dus het meest optimale signaal op je scoop hebt ziet dat er leuk uit maar het is niet goed. Vervang je je scoop door het draadje? Dan wordt je signaal opgevreten door de missaanpassing in de impedanties. Je hebt dan geen afstraling. Hoogstens in de vorm van warmte dat je ook al niet merkt omdat het vermogen wat aan de lage kant is zeg maar.

Om het goed te krijgen moet je de antenne (draadje) aansluiten en met die jumpers en dat trimmertje gaan prutsen totdat je de beste ontvangst hebt op de ontvanger.

Je kunt ook je scoop gebruiken als signaal sterkte meter door aan de scoop ingang een oppik antennetje (lusje) te hangen dat je in de buurt houd van het zendertje. Dan belast je het zendertje niet en heeft dus ook geen invloed op het antenne circuit van de zender. En je kunt op de scoop zien of je signaal nog een beetje een mooie sinus is en of de modulatie nog netjes doorkomt.

Bij mij waren de extra spoeltjes op de print onvoldoende om de boel goed te krijgen heb ik er zelf een instelbaar spoeltje bij gemaakt. Ik ben gewoon net zolang wezen knoeien totdat ik iets had dat functioneerde. Uiteindelijk lukte het mij om met een transistor radio rond het hele huizenblok te lopen en goede ontvangst te hebben met exact dit zendertje.

Ik heb daar nog een leuke grap mee uitgehaald door een live vanaf internet doorgezette zender uit een zeer ver land op een 70 jaar oude radio te laten horen. Uiteraard in de eigen taal van de visite. Verbijstering alom bij de visite.

Mijn AM pll zender gebouwd in een cigaren doosje. De extra spoel heb ik in de deksel gelijmd. Hoeveel windingen? Geen idee. Zoals ik zei heb ik maar wat geknoeid tot het werkte. Cigaren doosjes zijn leuk om iets in te bouwen. Vaak mooi hout enzo. Maar ze worden steeds lastiger te vinden.

P.S. @hierboven. Ben weer te laat of heb weer teveel te vertellen.

Evarist

Golden Member

Op 1 juni 2023 17:58:40 schreef electron920:
Ha Evarist,

Als het filtertje er in zit ( is een optie ) dan is dat wijs :D
Ik zie twee scope plaatjes wat is de onderste ?

Groet,
Henk.

De uitgang naar de antenne (een mooie sinus) en de uitgang van IC U1, de CD4053. Dat zou een blokgolf van 12Vpp moeten zijn.
(ik heb een nieuwe probe die nog niet afgesteld is.)

Op 1 juni 2023 18:59:33 schreef Ledlover:
Zit je niet per ongeluk naar een harmonische te luisteren?

Nee de frequentie is mooi 1008KHz.

Ik heb de spoel ingesteld volgens de doc en met de trimmer op max signaal afgeregeld.

Ex-fietser. Ik zal proberen zo'n spoel te maken, maar dient deze als antenne, of is het een spoel van de kring aan de uitgang?

Edit// Er is ook een - aansluiting van de antenne. Moet daar niets aankomen?

De uitgang naar de antenne (een mooie sinus) en de uitgang van IC U1, de CD4053. Dat zou een blokgolf van 12Vpp moeten zijn.

Ook op een uitgang van een digitaal ic geld dat de uitgang van dat ic met de juiste impedantie afgesloten moet worden. Een zeer belangrijk item bij moederborden die op hele hoge snelheden draaien. Elk printspoor dat van het ene ic naar het andere gaat wordt beschouwd als een signaalweg met looptijden impedanties en reflecties. Als dat niet goed zit komen de bits niet op tijd aan en dan draait die hele computer niet.

In de oude databoeken die hier af en toe op dit forum langskomen stonden dit soort gegevens altijd zeer uitgebreid in de bijlagen. In die oude reeks van intel en die oude TTL databoeken zaten in de bijlagen complete schema's inclusief de printontwerpen om deze zake te meten en te testen.

Dat is ook wat ik een beetje mis in de digitale databoeken wereld. Maar ja niemand gaat tegenwoordig meer zelf een moederbord ontwerpen en bouwen. De firma's die dat wel doen hebben deze informatie ongetwijfeld wel. Daar zit dit soort informatie in die super complexe en dure printontwerp software vaak direct aangeleverd is door de IC boeren.

Ha Evarist,

Duidelijk ik vroeg mij af, kan je eerst je probe goed zetten niet dat het iets voor je experiment uitmaak.
Ontvang je wel andere stations op de radio ?

Het plaatje wat je nu laat zien is niet gemoduleerd werkt dat wel goed ( vraag tussendoor ), je draadje op het antenne punt aangesloten ?
Voor de rest is het goed geluk je maak nog geen radiogolf de afstand is te kort.
Ik denk dat het beton van @Frederick indien gewapend nog wel eens als een geleider kan werken :D
Kijk eerst of alles functioneerd dus ook de modulatie met de scope dan weet je dat daar geen issue is....

Groet,
Henk.

Ex-fietser. Ik zal proberen zo'n spoel te maken, maar dient deze als antenne, of is het een spoel van de kring aan de uitgang?

In dat sigarendoosje, is de spoel eigenlijk een onderdeel van de antenne dat ook een beetje straalt. De spoel zit aan de ene kant aan de antenne aansluiting van de zender en aan de andere kant aan stuk draad van een meter of drie.

Ik volg dit onderwerp met grote interesse, maar de verkrijgbaarheid van een 4,608 MHz (9,216 MHz) kristal is enigszins problematisch. Ja, bij Mouser is deze op voorraad, maar bestellen bij hen is enkel zinvol bij grotere bestellingen. Op Ebay vind ik er een bij een Griek, en dan betaal je $12,95 voor alleen al de porto.
Waar kunnen jullie dit kristal voor een acceptabele prijs kopen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

een 4,608 MHz (9,216 MHz) kristal

Zie de link van @Henry S.

Maar die kristalfrequentie is gekozen omdat dat precies 29 × 9 kHz is.
Als je dus niet speciaal hecht aan een 9kHz-raster kun je gerust een andere frequentie gebruiken. Je krijgt dan alleen 'kromme zendfrequenties'. Voor een continu afstembare radio maakt dat niets uit.

rob007

Yarr, Matey!

.
https://www.nfor.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen&sub=ar…
.
Het is natuurlijk niet de bedoeling maar sla dat filter eens voor eventjes over?
C16 van het filter los maken en dan daar de antenne aan, nee heb je . . . .
( ik heb het wel eens gehad dat een smoorspoel stuk was en dus GEEN verbinding met het pootje )
ik heb me de JanTouw . . . . . . gezocht, en dan ontdek je . . . . man man man
kijk even en zelfs C16 kan misschien stuk zijn dus kijkuit!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Evarist

Golden Member

Op 2 juni 2023 13:48:46 schreef rob007:
.
https://www.nfor.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen&sub=ar…
.
Het is natuurlijk niet de bedoeling maar sla dat filter eens voor eventjes over?
C16 van het filter los maken en dan daar de antenne aan, nee heb je . . . .
( ik heb het wel eens gehad dat een smoorspoel stuk was en dus GEEN verbinding met het pootje )
ik heb me de JanTouw . . . . . . gezocht, en dan ontdek je . . . . man man man
kijk even en zelfs C16 kan misschien stuk zijn dus kijkuit!

VrGr Rob

Het bouwdoosje is nieuw en heeft EU componenten. Het lijkt me niet voor de hand liggend dat er al een component zou kapot zijn.
Bovendien staat een nette sinus van 60Vpp op de antenne aansluiting.

Op 1 juni 2023 21:49:34 schreef electron920:
Ha Evarist,

Duidelijk ik vroeg mij af, kan je eerst je probe goed zetten niet dat het iets voor je experiment uitmaak.
Ontvang je wel andere stations op de radio ?

De elektroboer had geen probes meer. Deze vond hij nog, vol stof, en ik kreeg ze gratis, maar ik mocht niet zeuren als er wat mee was.
En er is wat mee: de trimmer is niet te verdraaien. Nieuwe probes zijn onderweg.

Uit het CDxxxx IC kan niets anders dan een nette blokgolf komen.
Ik probeer met moduleren, zo gauw ik een snoer met stekker gevonden heb.

Het moet ergens aan liggen dat is de zender of de ontvanger je zal zelf moeten onderzoeken waarom je de zender bijna niet kan ontvangen.
Ik zou zeggen probeer eens een andere radio te gebruiken (met ingebouwde ferriet antenne).
Dan kun je dus uitsluiten dat het aan de zender ligt.
Hang een meter of 5 aan draad als antenne voor de zender op, als dat voldoende lang is kun je die nog inkorten tot twee meter lengte.
Met een stuk draad als antenne voor de zender kun je makkelijk rond het huis de zender ontvangen, tot in de tuin en op de straat voor de woning is het bereik.
Eventueel kun je aan de zenderkant de randaarde, of de centrale verwarming aansluiten, dan is het antennesysteem nog efficiënter, voor een groter bereik.
Maar nogmaals het moet ergens aan liggen; aan de ontvangerkant of aan de zenderkant.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 1 juni 2023 20:38:49 schreef Evarist:
[...]

Een blokgolf van 12Vp.p. zou een sinus moeten zijn van 12:√2 is 8,48Vp.p. achter het antenne aanpasfilter.
Dat is een fors signaal, je zou dan een aardig bereik rondom de opstelplaats moeten hebben.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Evarist

Golden Member

Nee, Martin, die LC combinatie filtert er de harmonischen uit en jaagt de spanning omhoog.

Evarist

Golden Member

Op 2 juni 2023 17:12:58 schreef Martin V:

Ik zou zeggen probeer eens een andere radio te gebruiken (met ingebouwde ferriet antenne).

Maar nogmaals het moet ergens aan liggen; aan de ontvangerkant of aan de zenderkant.

Ik heb natuurlijk een tweede ontvanger geprobeerd. Helemaal niets op 3m afstand.

De ontvanger is in orde, een vrij nieuwe wereldontvanger, en de zender lijkt me ook in orde. De antenne is de verdachte.

Ik kreeg een tip via chat om een ferrietspoel in serie met de antenne te zetten, dat kan ik doen, ik sloop wel ergens eentje. Die spoel van ex-fietser is moeilijker te maken.

[Bericht gewijzigd door Evarist op vrijdag 2 juni 2023 21:23:28 (16%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Doe eens een test, plaats jumper-2 en jumper-3 niet dit zijn de antenne aanpassing jumpers.
Knoop nu je stukje antennedraad aan de middenpen van één van de twee jumperposities.
Deze middenpen is volgens het schema doorgekoppeld, dus welek je neemd doet er niet toe.

Kijk nu of je wel een paar meter verder komt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oude radio's hadden bijna altijd een draadantenne-ingang, en daarmee dus een hoogohmige ingang, die wél al snel wat elektrisch veld oppikt, zelfs al zonder aangesloten draad.

Ik begin het gevoel te krijgen dat jouw nieuwere radio's héél ongevoelig zijn voor een elektrisch veld. Ze hebben ferrietantennes en zijn gevoelig voor het magnetisch veld.
En uitgerekend dát maken we nu niet.

Maak eens een gesloten antenne-lús aan je zendertje, zodat je een magnetisch veld creëert.
Het zou zo grappig zijn als dat het issue was hier. :)

Evarist

Golden Member

Ik probeer met een moderne wereldontvanger en met een 60-jarige buizen Telefunken.
Volgens mij zijn die radio's in orde.

Ik moet wel een hoop CN spul uitschakelen als ik aan het testen ben.
Alle spots uit CN storen, de spots van Action niet.
De loeplamp stoort zelfs als ze in standby staat.
En zeker de 12V voeding van mijn tuinornamenten.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Volgens mij zijn die radio's in orde.

Ik zeg ook niet dat ze niet in orde zijn, maar dat ze voor de middengolf mogelijk alleen een ferrietantenne hebben.

Ik weet van mijn wereldontvangertje bijvoorbeeld dat hij wel een spriet heeft, maar dat die spriet alleen voor de kortegolf is. Op midden- en langegolf heeft hij een ferrietantenne en ontvangt de spriet niets.

In zulke gevallen zou een lus aan de zender, in plaats van alleen een rechte korte draad, weleens beter kunnen werken. Proberen kost niets.

Hallo Evarist, ik ben met hetzelfde aan het stoeien. Het heeft een bereik van enige meters. Ben gister de hele middag bezig geweest en de antenneaanpassing goed instellen geeft enige verbetering. Ben met een bruggetje alle contacten af geweest en op 1 stand geeft ie veel verbetering, maar het zal de straat niet halen. Maar daarvoor heb ik hem ook niet gekocht. Hij moet m'n verzameling buizenradio's aan de praat houden nu er geen zenders overblijven op mg en lg.
Oja, in de beschrijving staat dat hij voor de mg is maar ik heb van FET en Henry een paar codes gekregen waarmee hij ook op de lange golf uitzendt. Gister de Philips 836A een uurtje laten spelen; was iets te lang want een van de staande condensatoren van de 836 heeft de brui er aan gegeven.zie hier:https://www.circuitsonline.net/forum/view/162025 Veel knutselplezier,Jan.

Ha Evarist,

Even terug naar mijn vraag als het mogelijk is kun je nu iets van modulatie laten zien ?
Je weet dan dat je zendertje goed werkt dan de focus op de antenne !

Groet,
Henk.