Dat zendertje is een ontwerp van Otto Tuil dat bijzonder goed werkt.
Zie ook hier? https://www.nfor.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen&sub=artike…
Het zendertje geeft alleen erg weinig vermogen. Hetgeen een goede zaak is. Anders wordt je een illegale piraat. (Zijn er legale piraten dan??? ).
Het is bij dit zendertje heel belangrijk dat de antenne op de juiste manier wordt gekoppeld en dat de antenne ook daadwerkelijk een beetje een antenne is. Dat betekend in de praktijk dat je draadje pakweg een 75 meter lang moet worden. Vaak liggen er dan in de afmetingen van de door de amateur gebruikte hobby ruimte toch wel enige beperkingen. Een antenne van 75 meter is dan wat lastig zeg maar. Om toch enige afstraling te verkrijgen zul je je antenne lengte moeten compenseren met een spoel. Op het printje zitten ook een aantal spoelen die je met jumpers bij en af kunt schakelen. En dat bij en af schakelen moet je doen met behulp van en veld sterkte meter. Je moet dus niet je scoop met een probe aan de uitgang van je zender hangen. De impedantie van die probe (vaak 10MΩ met 10pF) lijkt in het geheel niet de impedantie van een antenne. In jouw geval dat draadje. Als je dus het meest optimale signaal op je scoop hebt ziet dat er leuk uit maar het is niet goed. Vervang je je scoop door het draadje? Dan wordt je signaal opgevreten door de missaanpassing in de impedanties. Je hebt dan geen afstraling. Hoogstens in de vorm van warmte dat je ook al niet merkt omdat het vermogen wat aan de lage kant is zeg maar.
Om het goed te krijgen moet je de antenne (draadje) aansluiten en met die jumpers en dat trimmertje gaan prutsen totdat je de beste ontvangst hebt op de ontvanger.
Je kunt ook je scoop gebruiken als signaal sterkte meter door aan de scoop ingang een oppik antennetje (lusje) te hangen dat je in de buurt houd van het zendertje. Dan belast je het zendertje niet en heeft dus ook geen invloed op het antenne circuit van de zender. En je kunt op de scoop zien of je signaal nog een beetje een mooie sinus is en of de modulatie nog netjes doorkomt.
Bij mij waren de extra spoeltjes op de print onvoldoende om de boel goed te krijgen heb ik er zelf een instelbaar spoeltje bij gemaakt. Ik ben gewoon net zolang wezen knoeien totdat ik iets had dat functioneerde. Uiteindelijk lukte het mij om met een transistor radio rond het hele huizenblok te lopen en goede ontvangst te hebben met exact dit zendertje.
Ik heb daar nog een leuke grap mee uitgehaald door een live vanaf internet doorgezette zender uit een zeer ver land op een 70 jaar oude radio te laten horen. Uiteraard in de eigen taal van de visite. Verbijstering alom bij de visite.
Mijn AM pll zender gebouwd in een cigaren doosje. De extra spoel heb ik in de deksel gelijmd. Hoeveel windingen? Geen idee. Zoals ik zei heb ik maar wat geknoeid tot het werkte. Cigaren doosjes zijn leuk om iets in te bouwen. Vaak mooi hout enzo. Maar ze worden steeds lastiger te vinden.
P.S. @hierboven. Ben weer te laat of heb weer teveel te vertellen.